تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه توبه كننده چهار است: عمل خالصانه براى خدا، رها كردن باطل، پايبندى به حق و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805090186




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

علوم مورد نیاز


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:



علوم مورد نیاز
در یادگیری دانش بر یکدیگر پیشی گیرید. به خدا سوگند یک حدیث درباره حلال و حرام که از شخص راستگویی فراگیرید از دنیا و طلا و نقره آن بهتر است.



به این مطلب امتیاز دهید

به گزارش سرویس دینی جام نیوز،یادگیری علوم مورد نیاز در متن زیر برگرفته از کتاب مفاتیح الحیات اثر آیت الله جوادی آملی مرور می شود:   توجه جامعه اسلامی به علوم مورد نیاز و فراگیری آنها از ضرورت ها و موجب حفظ عزت و قدرت مسلمانان است. از امیر مومنان (ع) در این خصوص چنین نقل شده است: علم و دانش قدرت است، هر کس به آن دست یابد، غلبه می یابد و هر کس به آن دست نیابد زیر سلطه قرار می گیرد.(شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج 20، ص 319)  
رسول خدا (ص) در حالی وارد مسجد شدند که در آن دو مجلس برقرار بود: یکی مجلس درس معارف دینی و دیگری مجلس دعا. آن حضرت فرمودند: هر دو مجلس فرجامی نیک دارند، در یکی خدا را می خوانند و در دیگری دانش و احکام دین می آموزند و به ناآگاهان یاد می دهند، این مجلس (دین آموزان) برتری دارد! من برای تعلیم فرستاده شده ام. سپس در کنار آنان نشست.(منیة المرید، ص 106)  
امام کاظم (ع) می فرمایند: رسول خدا (ص) وارد مسجد شدند و دیدند گروهی گرد مردی را گرفته اند. پرسیدند او کیست؟ گفتند: علامه است ای رسول خدا (ص). آن حضرت (ص) پرسیدند: در چه چیزی علامه است؟ گفتند: نسب های عرب و تاریخ آنها و ایام جاهلیت و شعر و ادبیات عربی را می داند. رسول خدا (ص) فرمود: این دانشی است که هر کسی نداند برا او زیانی ندارد و هر کس آن را بداند برای او سودی ندارد. (مستطرفات السرائر، ص 627) کنایه از این که مسلمان و جامعه اسلامی باید برای فراگیری دانش، اولویت بندی کند و به دانشی بپردازد که برای دنیا و آخرت او سودمند باشد یا زیانی را بزداید.  
امیر مومنان (ع) می فرمایند: بهترین آموختنی ها برای جوانان و نوجوانان چیزهایی است که در بزرگسالی به آن نیازمند می شوند(شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج 20، ص 333)؛ نیز می فرماید: در کودکی دانشی بیاموزید تا در بزرگی به آن شرف یابید.(همان، ص 267)   همچنین می فرمایند: دانش افزون تر از آن است که گردآوری شود پس از هر دانشی بهترینش را فرا گیرید(غررالحکم، ص 46) و در خطبه همام می فرماید: ....(پرهیزگاران) گوش های خود را تنها به دانش سودمند سپرده اند.(نهج البلاغه، خطبه 193)  
امام باقر (ع) می فرمایند: در یادگیری دانش بر یکدیگر پیشی گیرید. به خدا سوگند یک حدیث درباره حلال و حرام که از شخص راستگویی فراگیرید از دنیا و طلا و نقره آن بهتر است.(مستطرفات السرائر، ص 645)   برخی از علوم مورد نیاز  
آموزش علوم دینی: امام رضا (ع) می فرمایند: خدا رحمت کند بنده ای که امر ما را زنده بدارد. راوی پرسید: چگونه امر شما را زنده کند؟ آن حضرت فرمود: علوم ما را فراگیرد و به مردم بیاموزد چرا که اگر مردم زیبایی های کلام ما را بدانند از ما پیروی می کنند.(معانی الاخبار، ص 180)   امام حسن عسکری (ع) به نقل از پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: هر کس از پیروان ما به علوم ما دانا باشد و جاهلی را هدایت و ارشاد کند، و شریعت ما را به او بیاموزد در بهشت همراه ما خواهد بود.(الاحتجاج، ص 16)
آموزش عقاید: رسول خدا (ص) می فرماید: نخستین کلمه ای که به زبان کودکانتان می آورید کلمه لا اله الّا الله (: توحید) باشد.(کنز العمال، ج16، ص 441)
آموزش قرآن: امام باقر (ع) می فرماید: امیرمومنان (ع) به فرزندانش فرمان می داد تا قرآن بخوانند.(مستطرفات السرائر، ص 645)
رسول خدا (ص) می فرمایند: حق دختر بر پدر است که سوره نور را به او بیاموزد.(الکافی، ج 6، ص 49)
آموزش حدیث: امام باقر (ع) می فرماید: در یادگیری (علوم دینی) بر یکدیگر پیشی گیرید به خدا سوگند هر آینه یک حدیث که در حلال و حرام از شخص راستگویی فراگیرید از دینا و طلا و نقره آن بهتر است و این همان سخن خداست که فرمود: آنچه را رسول خدا به شما دستور داد بجا آورید و از آن چه شما را بازداشت دست بردارید.( مستطرفات السرائر، ص 645)
آموزش فقه و واجبات: رسول خدا (ص) درباره احکام ارث می فرماید: مسائل ارث را فرا بگیرید و آن را به مردم بیاموزید چرا که من از دنیا خواهم فت... و فتنه ها تا جایی آشکار می شود که دو نفری که در موضوع ارث اختلاف دارند کسی را نمی یابند که میانشان فصل خصومت کند.(عوالی اللئالی، ج3، ص 491)  
آموزش حرفه و صنعت: امیر مومنان (ع) می فرمایند: اشتغال به حرفه ای همراه با عفت نفس از ثروت همراه با ناپاکی بهتر است.(نهج البلاغه، نامه 31)
آموزش شعر دینی: اسلام به آموزش هنز متعهد و بهره مندی از زیبایی هنر در مسیر توحید و معارف دین توصیه کرده و امامان اهل بیت (ع) به آموزش اشعاری با مضامین دینی و اعتقادی سفارش کرده اند.
    شبستان




۲۷/۰۵/۱۳۹۳ - ۱۶:۴۳




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن