تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هیچ بنده اى حقیقت ایمانش را کامل نمى کند مگر این که در او سه خصلت باشد: دین شناسى، تدبر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798403670




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وضعیت 70 درصد از تالابهای کشور بحرانی یا در خطر جدی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: وضعیت 70 درصد از تالابهای کشور بحرانی یا در خطر جدی است ایرنا- اصفهان- مدیر ملی طرح حفاظت از تالابهای ایران گفت: 70 درصد از تالابهای کشور یا در وضعیت بحرانی و یا در معرض خطر جدی قرار دارد.


ˈمحسن سلیمانیˈ شامگاه پنجشنبه در حاشیه نشست هم اندیشی سازمانهای مردم نهاد زیست محیطی استان اصفهان در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: بخش عمده مسائل مبتلابه تالابهای ایران بخاطر الگوی توسعه ناپایداری است که در حاشیه تالابهای کشور شکل گرفته است.
وی اضافه کرد: بخشی از این الگو ناشی از مدیریت ناصحیح اعمال شده در حوزه زنجیره این تالابهاست که بر پایه یک نگاه صرفا توسعه محور شکل گرفته، بدون اینکه به حفظ محیط زیست و حفظ کیفیت زندگی انسانهای واقع در حاشیه تالابها و خدمات و کارکردهایی که تالابها در اختیار جوامع انسانی قرار می دهد، توجه شود.
سلیمانی هشدار داد: با از بین رفتن تالابها خیلی از این خدمات و کارکردها نیز از بین رفته که اثراتش را در زندگی روزمره مردم شاهدیم که نمونه اش از بین رفتن مشاغل و معیشت های وابسته به تالابها نظیر بخش کشاورزی، دامداری و صیادی است.
مدیر ملی طرح حفاظت از تالابهای ایران گفت: اکنون معیشت 70 هزار خانوار وابسته به تالاب هامون در زابل یا معیشت 12 هزار نفر وابسته به تالاب شادگان و هورالعظیم در خوزستان از بین رفته است.
وی موضوع مهم مورد توجه دولت و سازمان حفاظت محیط زیست را تغییر الگوی توسعه در حوضه آبریز تالابها به گونه ای دانست که منجر به حفاظت و بهره برداری پایدار از تالابها شود .
وی توضیح داد: در این نگاه، جوامع علمی و سازمانهای غیردولتی در کنار دستگاه های دولتی متولی توسعه در حوضه های آبریز نقش بسیار مهمی ایفا می کنند.
سلیمانی اضافه کرد: این دو در فرایندهای تصمیم سازی و تصمیم گیری برای تدوین و اجرای برنامه های مدیریتی تالابها نقش آفرینی می کنند.
وی همچنین گفت: هم اکنون برای هشت تالاب کشور در حال برنامه ریزی مدیریتی هستیم.
مدیر ملی طرح حفاظت از تالابهای ایران در سخنرانی خود در نشست یاد شده نیز اعلام کرد: ما بر اثر فعالیتهای بی برنامه خود بهانه های شکل گیری تمدنی کشور را از بین می بریم در حالی که معمولا طبیعت خیلی نجیبانه به این فعالیتها پاسخ می دهد هرچند در درازمدت انتقام خود را از ما می گیرد.
سلیمانی از تالابها بعنوان یک سیستم هشدار سریع نام برد و گفت: وقتی تالاب گاوخونی در حال ازبین رفتن بود به ما هشدار می داد که شما منابع خود را بشکل بدی مدیریت می کنید اما به این هشدارها توجه نکردیم.
وی اظهار داشت: ما در یک کشو دارای اقلیم خشک زندگی می کنیم اما همیشه هم از بروز خشکسالی تعجب می کنیم و برای آن تدبیری نمی اندیشیم.
به گفته سلیمانی، شایعترین تاثیر خشک شدن تالابها وجود ریزگردهایی است که تنفس ما را مشکل می کند.
طرح ملی حفاظت از تالابهای ایران یک طرح بین المللی است که در سال 2004 میلادی بین سازمان حفاظت محیط زیست و برنامه عمران ملل متحد(undp) و صندوق تسهیلات محیط زیست جهانی(gef) منعقد و اجرا شده است.
نشست هم اندیشی سازمانهای مردم نهاد ریست محیطی استان اصفهان با حضور نمایندگان این سازمانها و نهادها و ادارات مرتبط با هدف جلب مشارکت مردمی و تعامل موثر بین سازمانهای مردم نهاد و تاکید بر بحران آب زاینده رود، خشک شدن تالاب بین المللی گاوخونی و ضرورت چاره اندیشی سریع و موثر در این زمینه برگزار شد.
تعداد سازمانهای مردم نهاد زیست محیطی در کشور 485 و در اصفهان 13 نهاد اعلام شده است.
در این همایش چهار کارگاه تخصصی با موضوعات راهکارهای احیای زاینده رود، راهکارهای حل بحران آب در حوضه زاینده رود، نقش سازمانهای مردم نهاد و فعالان محیط زیست در احیای حوضه آبریز زاینده رود، منابع آبهای سطحی حوضه زاینده رود، حق زیست محیطی رودخانه و ارزش تالابها و انتقال تجربیاتی از احیای تالابهای کشور با حضور صاحبنظران برپا شد.
این همایش یکروزه به همت جمعیت دوستداران محیط زیست(طبیعت یاران) و در ادامه برنامه آموزشی این جمعیت موسوم به ˈزنده باد زاینده رودˈ با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان و شرکت آب منطقه ای اصفهان در سالن کنفرانس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان برگزار شد.
543 /607



24/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن