تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حكيم نيست آن كس كه مدارا نكند با كسى كه چاره اى جز مدارا كردن با او نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804071427




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نيمي از 150 هزار كارمند وزارت نفت اضافه هستند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: نيمي از 150 هزار كارمند وزارت نفت اضافه هستند
وزير نفت با اعلام اينكه دوران خورد و بردها تمام شده و وي مديران سالم را برسر كار آورده، از افزايش ۵ميليارد دلاري درآمد نفتي دولت در سال جاري خبر داد و گفت: رئيس‌جمهوري دو روز هفته و به مدت ۴ تا ۵ ساعت وقت خود را صرف مسائل اقتصادي مي‌كند.


بيژن نامدار زنگنه در برنامه اقتصادي پايش در خصوص اقدامات دولت براي خروج از ركود در بخش نفت گفت: عمده تحريم‌ها نفت كشورمان را هدف قرار داده بود و همين مسئله باعث شد اقتصاد كشور با مشكلات جدي روبه‌رو شود و ديديم كه اثر خود را بر اقتصاد گذاشت.
وزير نفت، نخستين اقدام وزارتخانه متبوع خود را توجه به حوزه‌هاي مشترك نفت و گاز با كشورهاي همسايه و افزايش صادرات نفت خام و ميعانات گازي عنوان كرد و گفت: تلاش مي‌كنيم تا ارز مورد نياز كشور را تأمين كنيم و از طريق آن مواد اوليه مورد نياز را وارد و برخي ديگر را به ريال تبديل و كاري كنيم كه بودجه بيشتري به بخش‌هاي عمراني كشور تزريق و فعاليت اقتصادي در كشور از سر گرفته شود.
زنگنه گفت: ديگر تصميمات سليقه‌اي گرفته نمي‌شود و تمامي تصميمات پس از بحث و تبادل نظر بين چند وزير و مقام مسئول گرفته مي‌شود.
 به گفته وي، رئيس‌جمهوري دو روز در هفته و به مدت 4 تا 5 ساعت وقت خود را صرف مسائل اقتصادي كشور مي‌كند.
وي در ادامه در خصوص طرح‌هاي احتمالي اين وزارتخانه براي افزايش صادرات نفت گفت: نمي‌خواهم در خصوص چگونگي افزايش صادرات نفت صحبت كنم چراكه عده‌اي به دنبال جلوگيري از آن هستند اما ما براي خروج از ركود به دنبال افزايش صادرات گاز هستيم و عمده برنامه‌هاي ما به پارس جنوبي اختصاص دارد كه بخش عظيمي از آن مشترك است.
وي گفت: سال گذشته 27 ميليارد ليتر سوخت مايع به ارزش 18 ميليارد دلار تنها در نيروگاه‌ها صرف شد كه دليل آن هم نداشتن گاز كافي بود و از طرفي ما با اين كار خود هوا را آلوده كرديم و نتوانستيم محصول خود را صادر كنيم.
زنگنه با بيان اينكه با تدابير اتخاذ شده سال جاري 5 ميليارد دلار و سال آينده بالاي 10 ميليارد دلار به درآمد دولت اضافه مي‌شود، افزود: در اين صورت منابعي در اختيار دولت قرار مي‌گيرد كه مي‌تواند باعث تغيير شرايط اقتصادي و خروج از ركود شود.
وي با بيان اينكه تلاش مي‌كنيم گاز مورد نياز پتروشيمي‌ها را به اندازه كافي تأمين كنيم، افزود: ما 18 فاز در پارس جنوبي داريم كه اولويت خود را روي هفت فاز آن قرار داده‌ايم و البته در نظر داريم فاز كيش را هم مورد استفاده قرار دهيم.
وزير نفت، تفاوت قيمت سوخت در طول سال نسبت به خارج را 80 ميليارد دلار عنوان كرد و گفت: ما از رهنمودهاي مقام معظم رهبري در قالب سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي استفاده مي‌كنيم و تلاش داريم از ظرفيت هدفمندي يارانه‌ها براي ايجاد اشتغال و توليد بهره گيريم.

  برنامه‌هاي دولت براي گازرساني و كاهش هزينه‌ها
زنگنه در ادامه با بيان اينكه سه ميليون خانوار در كشور گاز ندارند، اظهار داشت: در تلاشيم ظرف سه سال اين مشكل را برطرف كنيم و پيش‌بيني مي‌كنيم با توجه به برنامه‌هاي بهينه‌سازي مصرف سوختي كه ارائه خواهيم كرد، اين مشكل برطرف شود.
زنگنه با قدرداني از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به دليل اجازه‌اي كه به دولت در بخش اقتصادي داده‌اند، اظهار داشت: موتورخانه‌هايي داريم كه در صورت بهينه‌سازي 30 درصد از مصرف آنها كاسته خواهد شد و براي تحقق اين امر فرمول‌هايي نوشته شده است كه ميزاني از هزينه كاهش مصرف به خود افرادي كه اقدام صرفه‌جويي كرده‌اند باز‌گردد.
وي با بيان اينكه اميدوار است اين طرح تا شهريورماه به دست نمايندگان مجلس برسد و مورد تأييد آنها قرار بگيرد، گفت: مردم با صرفه‌جويي در اين حوزه سود خواهند برد چراكه علاوه بر كاهش قبض گاز، قبض برق آنها هم كم خواهد شد؛ بدون آنكه ميزان رفاه آنان كاهش يافته باشد.
وزير نفت ادامه داد: امروز عده‌اي هستند كه تنها مي‌خواهند از رانت دولتي استفاده كنند و به طور مثال كالايي را از دولت با هزينه پايين بگيرند و آن را گران بفروشند؛ حال آنكه در كره جنوبي مردم زحمت مي‌كشند تا كشورشان پيشرفت كند.
وي با طرح اين پرسش كه چگونه يك نفر يك شركت را پيش‌خريد مي‌كند و ظرف سه ماه تمام پول آن را مي‌پردازد، اظهار داشت: با رانت نمي‌شود به كشوري پيشرفته تبديل شد بلكه بايد با كار و تلاش و خلاقيت به اين هدف رسيد.

  تأمين اعتبار طرح‌هاي پارس جنوبي
زنگنه ادامه داد: در مجلس گفتم كه در آينده و با توجه به برنامه‌هاي مدنظر 500 ميليارد دلار درآمد نفتي خواهيم داشت كه از هم‌اكنون براي هزينه كردن آن بايد به فكر باشيم.
وي در خصوص تأمين اعتبار مورد نياز پارس جنوبي نيز گفت: منابع نفت خيلي كم است و برنامه ما تأمين بودجه از صندوق است و تلاش مي‌كنيم اجازه لازم را براي ارائه فرآورده‌هاي اضافه يا ميعانات اضافه در بورس و بازار سرمايه بگيريم و از اين طريق پول مورد نياز را تأمين كنيم.  زنگنه در ادامه اظهار داشت: ما هيچ محدوديتي براي فروش نفت خود نداريم و به هر كشوري كه صلاح بدانيم نفت خود را خواهيم فروخت ضمن آنكه دولت نيز هر گونه صلاح بداند پول حاصل از فروش نفت را هزينه خواهد كرد.

  بابك زنجاني 7/2 ميليارد دلار بيت‌المال را خورد
وي گفت: بابك زنجاني بانكي در تاجيكستان و سپس مالزي درست كرده بود كه معلوم نشد چيست و چرا چنين ريسك بزرگي كرده‌اند.
وزير خاطرنشان كرد: پيداست كه وي در اين كار تنها نبوده است، چون مگر مي‌شود يك نفر به تنهايي بتواند اين همه پول را بخورد هر چقدر هم آدم زرنگي باشد؟!
زنگنه با بيان اينكه عده‌اي همچون بابك زنجاني در دوره دولت گذشته، پول نفت و كشور را بردند و حاضر نيستند آن را پس بدهند، به پرونده قضايي اين متهم فساد اقتصادي اشاره كرد و گفت: ميزان اموال بابك زنجاني بسيار كمتر از بدهي 8 هزار ميليارد توماني است كه او به دولت دارد.
وزير نفت، بخش عمده اين بدهي را مربوط به نفت خامي دانست كه به او داده بودند تا آن را در خارج بفروشد اما هرگز پول آن به حساب دولت واريز نشده است.  وي گفت: شايد اصلاً قرار نبوده وي پولي پرداخت كند، اما مردم مطمئن باشند تا زمان حضور من در وزارت نفت، راه چنين افرادي براي خوردن پول بيت‌المال بسته شده است و چنين اشخاصي امكان سوء‌استفاده و رانت‌خواري را پيدا نخواهند كرد، زيرا ديگر دوران آن خورد و بردها تمام شده است.

 احداث پالايشگاه در كشور مقرون‌به‌صرفه نيست
وي در واكنش به اين پرسش كه آيا مخالف تأسيس پالايشگاه در كشور است، اظهار داشت: من تأسيس پالايشگاه را امري مقدس نمي‌دانم اما مخالف تأسيس آن هم نيستم و اگر لازم باشد پالايشگاه نيز راه‌اندازي مي‌شود.
زنگنه اظهار داشت: اگرچه معتقدم پالايشگاه به‌صرفه نيست اما اگر نياز كشور را تأمين كند اقدام به ساخت پالايشگاه مي‌كنيم. در زمان حاضر سالانه 4 ميليارد دلار به پالايشگاه‌ها تخفيف مي‌دهيم و برخي مي‌خواهند اين رقم دوبرابر هم بشود.
وي گفت: يكي از اركان اقتصاد مقاومتي توجه به اين مهم است كه از منابع نفتي به صندوق توسعه ملي واريز و از اين طريق در ساير زمينه‌ها سرمايه‌گذاري كنيم. هرچند صندوق امروز مشكلاتي دارد اما ساز و كار درستي است تا اقتصاد ايران قوي شود.
زنگنه ادامه داد: اگر بخواهيم وابستگي خود را به نفت كم كنيم، كافي است ميزان صادرات خود را افزايش دهيم تا فاصله اين دو با يكديگر افزايش يابد.

  دلايل كاهش صادرات نفت ايران
وي در باره دلايل كاهش صادرات نفت كشورمان گفت: فروش نفت با توجه به فصل گرما و سرما نوسان دارد و متأسفم كه برخي از كاهش صادرات نفت خوشحال شده‌اند.
وزير نفت افزود: ما هزاران مشكل داريم اما در مقابل دشمنان كوتاه نمي‌آييم و تمام وظايف خود را انجام مي‌دهيم تا افراد ما با قدرت در مذاكرات هسته‌اي شركت كنند و پشتوانه خوبي براي آنها خواهيم بود. وي با بيان اينكه بايد پرسيد چه كسي رشد اقتصادي ايران را منفي كرد، اظهار داشت: با درآمد 700 ميليارد دلاري نفت چگونه به رشد منفي رسيديم؟ آقايان بايد جوابگو باشند.  وزير ادامه داد: متأسفانه روحيه تنبلي در كشور ايجاد شده است و يك شبه نمي‌توان آن را برطرف كرد؛ بنابر اين حتي اگر به ميزان فروش امروز مصرف كنيم، باز هم هنر كرده‌ايم و مي‌توانيم مازاد آن را صرف توسعه كشور كنيم و نوك زدن به صندوق توسعه را ممنوع سازيم.
وي تصريح كرد: البته اكثريت مردم با تلاش شبانه‌روزي خود حركت مي‌كنند اما عده‌اي مي‌آيند قوانين را دور مي‌زنند و همه چيز را خراب مي‌كنند و به طور مثال مي‌گويند كه مجسمه افرادي مثل بابك زنجاني‌ها را بايد از طلا ساخت و در ميادين شهرها گذاشت.

  نيمي از كاركنان وزارت نفت، مازاد هستند
وزير نفت در خصوص پيامك‌هاي مكرر مردم درخصوص آزمون‌هاي استخدامي گرفته شده در سال 92 گفت: از اينكه تعداد زيادي از جوانان ما با مشكل بيكاري روبه‌رو هستند شرمنده‌ام و معتقدم كه دولت بايد با رونق بازار اشتغال، كاري براي آنها انجام دهد؛ چراكه امروز در هيچ خانه‌اي نيست كه چند نفر بيكار نباشند.  زنگنه با اشاره به تعداد نيروي كار در وزارت نفت گفت: پيش از دولت گذشته و در زمان خروجم از وزارت نفت 80 هزار كارمند داشتيم اما امروز با وجود واگذاري پتروشيمي‌ها و نيروگاه‌ها 150 هزار كارمند داريم كه قطعاً نيمي از آنان نيروي اضافه هستند.  زنگنه در واكنش به حذف يا بركناري پي در پي مديران قبلي نفت اظهار داشت: مطمئن باشيد افرادي را برداشته‌ايم كه صلاحيت نداشته‌اند. وزير نفت گفت: متأسفانه در دولت قبلي هر روز يك نفر از خارج مي‌آمد و مدير يك بخش مي‌شد و پس از مدتي دوستان خود را هم مي‌آورد، اما امروز فردي مديريت مي‌كند كه سابقه دارد نه اينكه يك تعداد گروهبان جاي بالاتر از خود بنشينند.



نویسنده : وحيد حاجي‌پور 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن