تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه توبه كننده چهار است: عمل خالصانه براى خدا، رها كردن باطل، پايبندى به حق و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804870044




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سرنوشت دولت نواز شریف، تکرار تاریخ یا عبور از بحران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سرنوشت دولت نواز شریف، تکرار تاریخ یا عبور از بحران اسلام آباد - ایرنا - «محمد نواز شریف» نخست وزیر پاکستان که این روزها تحت فشار احزاب سیاسی مخالف است و مخالفان اصرار به برکناری دولت وی دارند، به مرحله سخت تکرار تاریخ یا عبور از بحران رسیده است.


نواز شریف پیش از این، دو بار عهده دار نخست وزیری پاکستان بود. از آبان سال 1369 تا تیرماه سال 1372 و از بهمن سال 1375 تا مهر ماه سال 1378، او در هیج یک از این دو دوره موفق نشد دوره قانونی نخست وزیری را به پایان برساند و اکنون برخی ها پیش بینی می کنند که شرایط برای مرد 65 ساله عالم سیاست پاکستان بار دیگر در حال تکرار شدن است.
اوضاع آشفته سیاسی کنونی پاکستان و اصرار و تهدید مخالفان برای ترتیب دادن موج اعتراضات علیه دولت نواز شریف سبب شد تا او به آینده سیاسی خود بیاندیشد.
نواز شریف در انتخابات پارلمانی سال گذشته و با استفاده از فضای حاکم بر کشور و پر رنگ کردن نقاط مثبت کارنامه سیاسی خود، توانست بار دیگر اعتماد شمار زیادی از رای دهندگان پاکستانی را به دست آورد.
وی که حدود 15 سال پیش (1375 شمسی) برای دومین بار دولت خود را تشکیل داد و به عنوان نخست وزیر وقت پاکستان انتخاب شد، سرانجام در 20 مهر 1378 (12 اکتبر 1999 میلادی) به دلیل تنش ها و اختلافات با ارتش به ویژه شخص «پرویز مشرف» به عنوان فرمانده وقت ارتش، با یک کودتای نظامی نسبتا آرام و بدون خونریزی از قدرت برکنار و متعاقب آن به عربستان سعودی تبعید شد.
این وضعیت باعث شد تا نواز شریف و حزب مسلم لیگ شاخه نواز در پاکستان در انزوای سیاسی قرار گیرد، اما رایزنی های نواز شریف، با وجود دوری از کشور، هیچ گاه از صحنه های سیاسی پاکستان متوقف نشد و هر لحظه تحولات این کشور را برای ورود دوباره به عرصه قدرت، رصد می کرد.
پیروزی سال گذشته حزب مسلم لیگ شاخه نواز و بازگشت دوباره نواز شریف به قدرت و تصاحب کرسی نخست وزیری برای سومین بار، خلاف انتظار بسیاری از ناظران سیاسی بود.
نواز شریف پس از بازگشت از تبعید از عربستان سعودی در سال 2007 میلادی، در نخستین حضور خود در رقابت های انتخاباتی پاکستان در برابر حزب مردم (حزب حاکم قبلی) تن به شکست داد، اما در انتخابات سال گذشته کشورش موفق شد با تصاحب حدود 100 کرسی پارلمان، به بزرگترین حزب سیاسی مجلس ملی تبدیل شود.
«عمران خان» رییس حزب تحریک انصاف و مخالف سیاسی مهم دولت نواز شریف، پس از انتخابات مدعی تقلب شد. وی روز دوشنبه در تازه ترین سخنان خود، برای نخستین بار اسامی برخی افرادی که وی آنان را عامل تقلب در انتخابات سال گذشته می دانست، افشا کرد و اعلام کرد: رییس سابق دستگاه قضایی پاکستان به نوعی زمینه را برای تقلب در انتخابات فراهم کرده بود.
در کنار «عمران خان»، «محمد طاهر القادری» رییس جزب جنبش مردمی سازمان منهاج القرآن شهر لاهور پاکستان نیز که از مخالفان سرسخت نواز شریف است، اعلام کرد: در روز استقلال پاکستان (23 مرداد) هوادارن خود را در قالب یک تظاهرات با هدف ساماندهی «انقلاب» به سوی پایتخت رهبری خواهد کرد.
نوازشریف این روزها با بحران سیاسی بزرگی روبرو است. مخالفان بارها اعلام کرده اند که برای برگزاری تظاهرات میلیونی علیه دولت مصمم هستند و در تصمیم خود تجدید نظر نخواهند کرد. عمران خان و طاهر القادری کمترین خواسته خود را استعفای نواز شریف و کنار زدن دولت حزب مسلم لیگ شاخه نواز اعلام کرده اند.
با آشفته شدن فضای سیاسی پاکستان، برخی محافل سیاسی و رسانه ای پاکستان از احتمال تکرار شدن تاریخ و دخالت ارتش برای کنترل اوضاع سخن می رانند و تحلیل برخی از آنها این است که نواز شریف قادر به برآوردن خواسته های مخالفان نیست و لذا بعید نیست که ارتش بار دیگر وارد عمل شود و حرف آخر را بزند.
فرماندهان عالی ارتش پاکستان روز دوشنبه هفته جاری در یک جلسه مهم، تازه ترین تحولات سیاسی و داخلی پاکستان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
تحلیلگران مسایل سیاسی پاکستان به این باور هستند که نشست مقامات ارتش با هدف تصمیم گیری در باره اوضاع کشور برگزار شد و انتظار می رود ارتش مواضع و تصمیمات خود را در قبال تظاهرات برنامه ریزی شده مخالفان دولت و همچنین تدابیر دولت نواز شریف برای جلوگیری از تشدید تنش های سیاسی اعلام کند.
برخی منابع خبری پاکستان نیز در گزارش های خود مدعی استقرار «گردان ویژه نیروهای ارتش» در اسلام آباد شده اند، گردانی که گفته می شود ماموریت اصلی آن فراهم کردن زمینه کودتا و تصرف فوری مراکز مهم از جمله کاخ ریاست جمهوری، نخست وزیری، مجالس ملی و سنا و مراکز رادیو و تلویزیون پاکستان به محض دریافت دستور از سوی فرمانده عالی ارتش است.
مفهوم این اخبار و گزارش های تایید نشده آن است که احتمال ورود ارتش به تحولات اسلام آباد، در صورت توافق نکردن میان دولت و مخالفان، دور از انتظار نیست.
نواز شریف روز دوشنبه هفته جاری بار دیگر مخالفان خود به ویژه عمران خان را به مذاکره رودررو برای رسیدن به راه حل مشترک دعوت و تاکید کرد که برگزاری تظاهرات اعتراضی و یا راه انداختن حرکت های به اصطلاح انقلابی، هرگز تهدیدی برای دولت نیست و تنها موجب مانع تراشی در مسیر پیشرفت کشور می شود.
به هر روی، عمران خان و طاهر القادری هر گونه مذاکره با دولت نواز شریف را پیش از برپایی تظاهرات ضددولتی در اسلام آباد رد و اعلام کردند: رایزنی و گفت و گوی احتمالی با دولت، پس از ورود معترضان به اسلام آباد و تحصن آنان در پایتخت میسر است.
نواز شریف اما همچنان امیدوار به مذاکره است و از وزیر کشور خواسته است از هیچ تلاشی برای یافتن راهی برای رایزنی و گفت و گو با رهبران احزاب مخالف دریغ نکند و همزمان تلاش کند راهی برای جلوگیری از تشدید بحران سیاسی و تشدید اوضاع جاری در پایتخت پیدا کند.
نواز شریف به خوبی می داند که تشدید تنش ها در اسلام آباد به ضرر دولت تمام خواهد شد، زیرا هرگونه درگیری میان معترضان سیاسی و نیروهای امنیتی در زمان برپایی تظاهرات ضددولتی ممکن است باعث آسیب رسیدن به مردم و در نتیجه واکنش جدی و غیرقابل کنترل مردم و حمله به مراکز دولتی را همراه داشته باشد.
اکنون در اسلام آباد تدابیر شدید امنیتی برقرار است. همه مسیرهای منتهی به مر اکز حساس دولتی با استفاده از کانتینرهای فلزی، سیم خاردار، بلوک های سیمانی و خودروهای سنگین مسدود شده است.
دولت این روزها وضعیتی مشابه وضعیت اضطراری در اسلام آباد اعلام کرده است و از همه دستگاه های امدادرسان و بیمارستانها خواسته شده در آماده باش باشند.
در شرایط بحرانی کنونی، باید منتظر ماند و دید که آیا نواز شریف می تواند با هوشمندی و بهره گیری از اندوخته های کوله بار تجارب سیاسی خود راهی برای برون رفت از بحران کنونی پیدا کند یا اینکه تاریخ تلخ دو دوره نیمه تمام نخست وزیری در سالیان گذشته، بار دیگر برای او تکرار خواهد شد؟
آساق*2*274*1723**1545



21/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن