تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815366581




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مصرف بی رویه و اضافه کشت، دلایل اصلی کم آبی چاه های کشاورزی قروه است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مصرف بی رویه و اضافه کشت، دلایل اصلی کم آبی چاه های کشاورزی قروه است قروه - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: مصرف بی رویه، اضافه کشت و عدم رعایت الگوی کشت و مفاد پروانه بهره برداری از سوی کشاورزان، دلایل اصلی کم آبی چاه های کشاورزی در منطقه است.


به گزارش ایرنا، اقبال شانظری شامگاه دوشنبه در نشست بررسی مشکلات بهره برداران بخش کشاورزی شهرستان قروه افزود: یکی از برنامه های شرکت آب، اصلاح پروانه ها و صدور کارت متناسب با آن است که در این راستا اضافه کشت و تغییر الگوی کشت به هیچ وجه از کشاورز قبول نمی شود.
به گفته وی پروانه هایی که امروزه صادر شده است مربوط به دهه 60 و 70 است که در آن موقع کمبود آب وجود نداشت و بارندگی در حد مجاز بود.
شانظری با اشاره به اینکه انتقال آب و تغییر اقلیم، خسارت هایی به دلیل کم آبی به شرق استان وارد کرده است، اظهار کرد: بی برنامه گی، مصرف بی رویه، برداشت آب و عدم کنترل از عوامل اصلی کاهش آب در شهرستان قروه و دهگلان است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کردستان افزود: دشت دهگلان در سال 66 نسبت به سال پایه مطالعات 30 متر، دشت قروه 15 متر و دشت چهاردولی 16 متر افت سطح آب داشته است.
به گفته وی به طور متوسط سالانه 1.85 متر افت سطح آب های زیرزمینی دشت ها و 500 میلیون متر مکعب نیز کسری حجم مخازن است که این بیلان منفی در شرایط بحرانی قرار دارد.
شانظری به راه حل اساسی حل مشکل کشاورزان اشاره کرد و گفت: برای جلوگیری از افت سطح آب زیرزمینی و جبران کسری مخزن، باید در بعد فرهنگی، فرهنگ سازی و آگاهی بخشی صورت گیرد و مصرف آب و برق با نصب کنتورهای هوشمند کنترل شود.
وی علاوه بر همکاری کشاورزان، اجرای طرح تعادل بخشی، انتقال آب از سرشاخه ها و حوضه های آبریز مجاور، رعایت الگوی کشت و برخورد با اضافه کشت را از دیگر راه حل های کنترل کاهش ذخایر آب عنوان کرد که در بعد مدیریتی می توان آن را اجرایی کرد.
وی گفت: به دلیل برداشت بی رویه از منابع آب های زیرزمینی در شرق استان هم اکنون سه دشت آن شامل دهگلان، قروه و چهاردولی ممنوعه است و نمی توان چاه در این دشت ها حفر کرد.
شانظری با اشاره به اینکه 86 درصد دشت های استان در بخش شرقی استان قرار دارند گفت: این بخش به عنوان قطب کشاورزی مطرح بوده و بیشتر راهکارها و قابلیت های توسعه متوجه این منطقه است.
وی افزود: به دلیل برداشت های بی رویه و اینکه بیشترین درصد آب مصرفی شرب، کشاورزی و صنعت از آب های زیرزمینی تامین می گردد، دشت های شرق استان بویژه سه دشت ممنوعه آن با افت شدید سطح آب زیرزمینی و کاهش حجم مخزن مواجه شده اند.
شانظری تعداد چاه های کشاورزی موجود در استان کردستان را 12 هزار حلقه چاه دانست و گفت: 800 میلیون متر مکعب کسری مخزن در استان وجود دارد که بیشترین کسری مربوط به دشت دهگلان است.
7345/570



21/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن