تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819092732




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

منافع نخودکاران با خرید تضمینی کامل نشد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: منافع نخودکاران با خرید تضمینی کامل نشد کرمانشاه - ایرنا - اعلام خرید تضمینی نخود از کشاورزان با مدیریت و مباشرت سازمان تعاون روستایی کشور خبر خوشی بود که در دولت تدبیر و امید به نخودکاران داده شد؛ مصوبه ای که منافع نخودکاران را به طور کامل تامین نکرد.


به گزارش ایرنا، مساله کم آبی و لزوم تغییر الگوی کشت از ارقام پرمصرف به کم مصرف و پربازده به نوعی از نخود که نیاز آبی چندانی ندارد، متولیان بخش کشاورزی را به کشت و تولید این محصول استراتژیک ترغیب کرده است.
استان های غرب ایران بخصوص کرمانشاه، لرستان، ایلام و کردستان از کانون های تولید نخود کشور محسوب می شوند به طوری که دبیرخانه شورای ملی نخود به مرکزیت شهر کرمانشاه در غرب کشور مستقر شده است.
در سال های اخیر تمرکز بر روی کشت نخود و قرار دادن این محصول در سبد غذایی خانوارها از مباحث مطرح شده در میان دست اندرکاران کشاورزی و اقتصادی کشور بوده و بحران کم آبی برآمده از توسعه فزآینده کشت های پرمصرف مانند ذرت هم به کانونی شدن نخود کمک کرده، اما حکایت نخودکاران متفاوت است و آنها در حاشیه اند.
آذر سال گذشته گزارشی با عنوان ˈنخودکاران در اغماˈ در سایت ایرنا منتشر شد که ناظر به شرایط سخت آن روزهای نخودکارانی بود که با مصوبه ستاد تدابیر ویژه ریاست جمهوری دولت قبل مبنی بر وضع تعرفه های سنگین و 20 درصدی بر صادرات نخود، زیان دهی این طیف از کشاورزان زحمتکش را سبب شده بود.
تلاش تولیدکنندگان و شورای ملی نخود برای اصلاح این مصوبه در دولت تدبیر و امید بالاخره به بار نشست و خبر خوبی که برای نخودکاران از راه رسید، اعلام خرید تضمینی نخود از کشاورزان از قرار هر کیلوگرم 19 هزار ریال آن هم با مدیریت و مباشرت سازمان تعاون روستایی کشور بود.
ˈجواد مرادیˈ معاون سازمان توسعه روستایی استان کرمانشاه، مجموع نخود خریداری شده از کشاورزان این استان تا پایان روز شنبه (17 مرداد سال جاری) را یک هزار و 741 تن اعلام کرد.
این در حالیست که مجموع نخود تولیدی استان کرمانشاه از مرز 88 هزار تن فراتر رفته و اگر نسبت محصول خریداری شده را با میزان تولید مقایسه کنیم شاهد آن خواهیم بود که درصد بسیار ضعیفی از نخودهای تولیدی استان خرید تضمینی شده که شاید دلیل آن فروش محصول به بخش خصوصی باشد.

** چرا خرید تضمینی نخود کم رمق است؟

معاون سازمان توسعه روستایی استان کرمانشاه، به مساله قیمت بالای نخودهای مرغوب در بازار آزاد اشاره کرد و گفت: برخی نخودکاران که چنین محصولاتی دارند وقتی با قیمت بیشتری در بازار مواجه شوند، به طور طبیعی رغبتی برای تحویل با نرخی کمتر از بازار آزاد ندارند و این عامل یکی از دلایل خرید کم این محصول است.
بر اساس بخشنامه صادر شده، نخودکاران در صورت امکان باید محصول خود را در کیسه های 25 کیلوگرمی به صورت دوخته شده تحویل دهند که این مساله نیز در کاهش تحویل نخود به مراکز 14 گانه خرید در استان کرمانشاه بی تاثیر نبوده است.
مرادی بیان کرد: وقتی کشاورزان توان و امکان تهیه کیسه 25 کیلوگرمی و دوخت آن را ندارند، ما در محل سیلوها این کار را انجام می دهیم اما بابت هر کیسه از نخودکاران 750 تومان اجرت دریافت می کنیم.
ابهام در زمان پرداخت پول نخود در میان کشاورزان هم دلیل دیگری بر تمایل نداشتن تحویل محصول به مراکز خرید تضمینی است.
ˈمحمد حسینˈ از نخودکاران منطقه ماهیدشت کرمانشاه در این مورد به تجربه تاخیر در پرداخت پول گندمکاران استان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: ما هنوز نمی دانیم که بعد از تحویل نخود به مراکز خرید تضمینی، چه زمانی پول آن را دریافت خواهیم کرد.
وی اظهار کرد که بیشتر کشاورزان برای تامین کود، سم و سایر هزینه ها مانند بذرپاشی، شخم و.. مجبور به قرض شده ایم و به طور جدی نیاز داریم همزمان با برداشت محصول، پولی بدست آوریم و بدهی هایمان را بازپرداخت کنیم اما خرید تضمیمنی چنین شرایطی ندارد و ما هم نمی توانیم معطل پولمان بمانیم بنابراین بهترین گزینه تحویل نخود به علافان است که دست به نقدتر هستند.

** کسر افت نخود عاملی بازدارنده در خرید

چند روز پیش همراه با رییس شورای ملی نخود ایران، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه و نیز معاون سازمان تعاون روستایی از مرکز خرید تضمینی نخود در روستای ˈحاجی عزیزیˈ در مسیر کرمانشاه به اسلام آباد دیدن کردیم و از نزدیک با فرآیند خرید، کسر افت، کیسه گیری و.. آشنا شدیم.
رییس شورای ملی نخود به حمایت از نخودکاران و مدیر زراعت جهاد و معاون تعاون روستایی هر کدام استدلال هایی داشتند که فرآیند خرید تضمینی بخصوص با افت های زیادی که به نخود می بندند، مخدوش یا مشروع است.
ˈناصر مرادیˈ رییس شورای ملی نخود نحوه نمونه برداری و افت گیری این مرکز را به زیان کشاورزان و نخودکاران دانست.
وی گفت: معمولا نخودهای درشت در سطح و ناخالصی های آن مانند دانه های ریزتر و کلوخ و سنگریزه ها در کف قرار می گیرند اما نمونه برداران با بیلچه هایی که در دست دارند، همیشه از کف نمونه بر می دارند که باعث می شود ضمن غفلت از نخودهای درشت سطح، افت های سنگین بر گرده نخودکاران بسته شود به طوری که نرخ تضمینی برای آنان نه تنها یک هزار و 900 تومان مصوب برای هر کیلوگرم نباشد بلکه حتی تا سقف یک هزار و 600 تومان کاهش یابد.
وی تاکید کرد که نرخ نخود باید دست کم کیلویی 30 هزار ریال باشد تا نخودکاران انگیزه ای برای کشت داشته باشند ضمن اینکه اگر قرار است نخود را در برنامه کشت جایگزین ارقام پرمصرف از نظر آب کنیم، لازم است مشوق ها و انگیزش هایی در اختیار کشاورزان نخودکار قرار دهیم.
معاون سازمان تعاون روستایی استان کرمانشاه نیز فلسفه خرید تضمینی نخود را کمک به نخودکاران عنوان کرد و گفت: زمانی که نرخ نخود در بازار آزاد به زیر قیمت تضمینی برسد، دولت با خرید تضمینی مانع از ورشکستگی و ضرردهی آنان می شود.
وی زمان خرید تضمینی نخود را که از ابتدای تیر امسال آغاز شده تا روز 39 مهر عنوان کرد و گفت: 14 مرکز با پراکنش مناسب در استان آماده خرید تضمینی نخود از کشاورزان هستند.
به گفته معاون سازمان تعاون روستایی استان کرمانشاه گرمای بالای هوا در استان و نیز مکانیزه نبودن انبارهای نگهداری نخود در استان که ممکن است به سرعت موجب فاسد شدن نخود شود، از مشکلات اساسی در خرید نخود به روش تضمینی است.
مرادی افزود: لازم است سازمان تعاون روستایی کشور هرچه زودتر نسبت به فروش یا انتقال نخودهای خریداری شده تصمیم گیری کند زیرا احتمال فاسد یا ابتلا به آفت های انباری وجود دارد گرچه همه انبارها را ضدعفونی، شعله زنی و قرص گذاری کرده ایم.

** تا دو روز دیگر پول نخودکاران تحویل داده می شود

معاون سازمان تعاون روستایی استان کرمانشاه در حالی از خرید یک هزار و 741 تن نخود تا پایان روز شنبه (17 مرداد) خبر داد که هنوز از پرداخت پول خبری نیست.
وی گفت: پرداخت پول به تامین اعتبار بستگی دارد اما نام افرادی که نخود تحویل داده اند، در سامانه به ثبت رسیده و چک لیست ها هم به سازمان مرکزی ارسال شده است.
مرادی گفت: ˈتا دو روز آیندهˈ پول نخودکاران پرداخت می شود.
پرداختی هم مسئله ای است که بسیاری از کشاورزان به دلیل تاخیر در آن از تحویل محصول خود به انبارهای تعاون روستایی خودداری می کنند و تعامل با دلال یا علاف را به دلیل جیب پر پول شان ترجیح می دهند!

** گفته های رییس شورای ملی نخود کشور

رییس شورای ملی نخود ایران از تماس های مکرر کشاورزانی نقل می کند که نسبت به آنچه اعمال سلیقه در روش های افت و نمونه گیری بیان کرد، گله مند بوده اند.
ناصر مرادی گفت: بر اساس دستورالعمل هر کیلوگرم نخود باید از قرار یک هزار و900 تومان خریداری شود و افت غیر مفید نیز برای کیلوگرم باید 19 تومان باشد اما شاهد رقم 35 تومان در این بین هستیم که ظلم به حقوق کشاورزان است و بسیاری از آنان به دلیل افت بالا حاضر نیستند محصول خود را تحویل دهند.
وی همچنین داشتن نخودهای با سایز هفت درصد یا بیشتر که (نوع عالی نخود به شمار می آید) را که هیچ گونه امتیاز یا تشویقی برای کشاورز ایجاد نمی کند از دیگر عوامل اقبال کم کشاورزان به مراکز خرید تضمینی می داند چرا که همین نخود در بازار آزاد نرخی به مراتب بالاتر از خرید تضمینی دارد.
مرادی از اینکه در تصمیم گیری ها از رای و نظر شورای ملی نخود استفاده ای نشده و دستورالعمل ها به نوعی علیه نخودکاران تنظیم شده، ابراز ناخرسندی کرد و مساله تهیه کیسه بر عهده کشاورزان و تحمیل هزینه 750 تومان برای هر کیسه را ظلمی به آنان توصیف کرد و گفت: برای اصلاح این دستورالعمل به وزیران مرتبط، نمایندگان مجلس، استانداران استان های ایلام و کرمانشاه و سازمان مرکزی تعاون روستایی نامه نوشته ایم.

** نخود در سبد غذایی خانوارها؛

مرادی از گنجانده شدن نخود در سبد غذایی خانوارها بعنوان یک خبر خوب برای نخودکاران یاد کرد.
این مسوول، نامه نگاری شورای ملی نخود به مراجعی مانند نمایندگان مجلس، ریاست جمهوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و نیز ستاد هدفمندی یارانه ها را عامل ورود نخود به سبد غذایی خانوارها دانست.
وی گفت: قرار بر این است که یک کیلوگرم نخود در سبد غذایی خانوارها قرار داده شود و مدیریت این کار هم بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گذاشته شده است.
ایران سالانه 300 تا 350 هزار تن نخود تولیدی دارد که بیشتر در استان های غربی کشت می شود؛ در این بین کرمانشاه با میانگین 90 هزار تن در سال از استان های پیشرو در تولید این محصول است.
ایران رتبه سوم سطح زیرکشت و از نظر میزان تولید رتبه ششم جهانی در محصول نخود را دارد و کشورهای هندوستان، ترکیه و استرالیا نیز در صدر تولیدکنندگان عمده نخود جهان هستند.
گزارش از یحیی معماری - ایرنا مرکز کرمانشاه
571/567/591



19/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن