تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از مرد يا زن مسلمانى غيبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را نپذ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798548826




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تضمین سلامت کودک با شیر مادر


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: تضمین سلامت کودک با شیر مادر قزوین-ایرنا- شیر مادر علاوه بر اینکه دارای تمام ویتامین ها و مواد غذایی لازم برای رشد نوزاد در ماه های اول زندگی است، حاوی موادی ضد بیماری است که سلامت و آرامش کودکان را تضمین می کند.


به گزارش ایرنا، بسیاری از کودکان از بیماریهایی رنج می برند که در صورت تغذیه با شیر مادر هیچگاه به آن مبتلا نمی شدند.
سازمان بهداشت جهانی تغذیه انحصاری با شیر مادر را از زمان تولد به مدت شش ماه و همچنین تداوم تغذیه با شیر مادر را همراه با تغذیه تکمیلی تا پایان دو سالگی یا بیشتر توصیه می کند.
براساس آمارهای وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، تنها 33 درصد نوزدان در شش ماهه اول تولد بطور انحصاری از شیر مادر تغذیه می شوند.
جنین در داخل رحم در یک محیط استریل بوده است و به هنگام زایمان از مجرای زایمانی عبور کرده و مواجه با محیطی می شود که می تواند او را به عفونت آلوده کند، اما مادر دارای آنتی بادیهای این میکروبها بوده و می تواند آنها را به نوزاد منتقل کند.
شیر چنین مادری حاوی این آنتی بادیها به مقدار کافی بوده و خوشبختانه این مواد به مقدار خیلی بیشتر از مقداری که در شیر وجود دارد در آغوز یافت می شود.
به گفته پزشک فوق تخصص نوزادان آنتی بادی ها مهمترین نقش را در کاهش بیماری های گوارشی، بیماری های تنفسی دارند و حتی دیده شده در کاهش عوارض آسم و آلرژی نیز موثرند. همچنین شیر مادر سالم ترین و مغذی ترین ماده غذایی کودک می باشد و به دلیل رایگان بودن آن هزینه ای را تحمیل خانواده نمی کند.
دکترˈشاهرخ مهرپیشهˈ افزود: از نظر تکامل و رشد جسمی و رابطه عاطفی بین مادر و نوزاد نیز نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند وضعیت بهتری نسبت به آنهایی که با شیر خشک تغذیه شده اند، دارند.
وی اضافه کرد: این تغذیه از آن جهت ایده آل و کامل است که مخلوط کاملی از ویتامین ها، پروتیین، چربی و تمام آن چیزی است که نوزاد برای ادامه رشد خود لازم دارد.
این فوق تخصص نوزادان افزود: پروتیین های شیر مادر، بگونه ای است که ترکیب پروتیین ها بصورت حلال و غیر حلال نسبت 70 به 30 دارد که بهترین شرایط برای جذب پروتیین را ایجاد می کند.
مدیر گروه خانواده و جمعیت مرکز بهداشت استان قزوین نیز در این زمینه معتقد است: اگر چه عوامل مختلفی همچون محیط خانه و سطح اقتصادی اجتماعی خانواده در بهره هوشی کودک دخیلند، اما تحقیقات نشان داده است شیرخوارانی که با شیرمادر تغذیه می شوند از درجه هوشی بالاتری برخوردارند.
دکترˈناهید یزدیˈ در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: البته مدت تغذیه با شیرمادر نیز با بهره هوشی ارتباط مستقیم داشته و هرچه مدت شیردهی بیشتر باشد بهره هوشی بالاتر است.
وی با اشاره به چند باور نادرست رایج در جامعه در خصوص شیرمادر اضافه کرد: برخلاف تصور برخی از افراد که بی قراری و گریه نوزادان یا بیدار شدن شیرخواران در شب و دفعات بیشتر شیرخوردن را نشانه ناکافی بودن شیرمادر می دانند، هیچ یک از این موارد نشانه ناکافی بودن شیرمادر نیست، بلکه بخاطر سهل الهضم بودن شیرمادر است.
یزدی همچنین بروز زردی نوزاد بخاطر تغذیه با آغوز در ساعات اولیه پس از تولد تا چند روز اول را یکی دیگر از باورهای نادرست جامعه نسبت به شیرمادر دانست و افزود: آغوز یا کلستروم شیری غنی از املاح یا ویتامین ها و پروتیین های ضروری و مورد نیاز نوزاد است که محروم نکردن این شیر با ارزش خود موجب پیشگیری از بروز زردی نوزادی می شود.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، برخلاف تصور برخی مبنی بر اینکه مادر دارای کودک شیرخوار دوقلو یانارس کم وزن نمی تواند به نوزادش شیر کافی بدهد مادران قادرند حتی فرزندان سه قلو، نارس و کم وزن خود را شیر دهند.
مدیرگروه خانواده و جمعیت مرکز بهداشت استان قزوین خاطرنشان کرد: در این موارد هیچ شیری مناسب تر از شیر مادر نبوده و حتی در نوزادان نارس تغذیه با شیرمادر سبب رشد مغزی بهتر آنها می شود.
کارشناس شیر مادر مرکز بهداشت استان قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به برگزاری کمپین های آموزشی برای مادران شیرده گفت: قرار است طی این هفته در هر شهرستان، یک مرکز بهداشتی درمانی برای برگزاری کمپین های آموزشی ویژه مادران شیرده انتخاب و برنامه های آموزشی برای آنان ارایه شود.
ˈفاطمه باباییˈ افزود: در این کمپین ها تلاش می شود به سووالات رایج مادران در مورد شیردهی پاسخ داده شود و در مورد باورهای نادرست، مزایای شیر مادر، روش های صحیح شیردهی، اهمیت تغذیه انحصاری با شیر مادر، پیشگیری و حل مشکلات نیز بحث و گفت وگو شود.
وی اضافه کرد: همچنین سه مادر نمونه که شاخص های مهم شیردهی را رعایت کرده اند انتخاب و از آنان تجلیل خواهد شد.
بابایی، برگزاری نشست های آموزشی و توجیهی در زمینه لزوم و اهمیت تغذیه شیر خواران با شیر مادر برای رابطان سلامت را از دیگر برنامه های آموزشی در این هفته ذکر کرد و افزود: امسال سازمان جهانی بهداشت این هفته را با عنوان تغذیه با شیر مادر یک عمر سلامتی نامگذاری کرده است.
کارشناس شیر مادر مرکز بهداشت استان قزوین بهترین زمان برای آغاز شیردهی را یک ساعت پس از تولد دانست و بر اهمیت جلب حمایت های مردم، آگاه کردن عموم جامعه در خصوص فواید شیردهی، تشویق حامیان تغذیه با شیر مادر بدون توجه به سوابق آموزشی، شناسایی ارتباطات بین مادران شیرده تاکید کرد.
یازدهم تا 17 مرداد ماه به عنوان هفته جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر نام گذاری شده است.
7388 / 614



18/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن