تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هرگاه ميهمان داشتند، با او غذا مى‏خوردند و دست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821297952




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خبرنگار، در بطن جامعه اما در حاشیه توجه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: خبرنگار، در بطن جامعه اما در حاشیه توجه اصفهان- ایرنا- خبرنگاری حرفه ای از بدنه جامعه و واقع شده در مرکز آن است که مورد بی مهری قرار گرفته و همواره در حاشیه توجهات، کمرنگ می شود.


خبرنگاری شغلی سخت و طاقت فرساست و گاه پس از کار در معدن، به عنوان دومین شغل سخت دنیا از آن یاد می شود.
شغلی که در هیاهوی دنیای امروز، دستخوش دگرگونی شده است تا جایی که اکنون این راویان وقایع و رخدادها می توانند با بهره گیری از ابزارها و امکانات به روز و مدرن، خالق ایده ها و ابتکاراتی نو و سازنده در حرفه خود باشند.
خبرنگاری شغلی عجین شده با مشقت، خطر، دلهره و در عین حال حس بشردوستانه و عاری از وابستگی های حزبی و فرقه ای است که در تنگناهای سختی، از خبرنگار، انسانی باتجربه و کامل می سازد.
خبرنگاران طلایه دار جبهه آگاهی، چشم بینا و زبان گویای مردم هستند اما گاهی چنان چشم بر مسائل و مشکلات آنها بسته و زبان به ندامتشان باز می شود که دل حقیقت جویشان را پراندوه می کند.
داشتن روحیه جسارت و خطرپذیری، حس مسوولیت اجتماعی، احترام به ادیان و فرهنگ مردم، رعایت عفت عمومی و تعصب کاری خصوصیات لازم برای یک خبرنگار و فعالیت خبری است که خبرنگار را در نیل به موفقیت های بسیار یاری می کند.
خبرنگاران زیادی در اقصی نقاط جهان به دنبال کشف حقیقت و آگاه سازی بشر از رویدادها هستند و در ایران نیز خبرنگاران با عشقی خالص، قلم و دوربین در دست گرفته و واقعیت های جامعه را منعکس می کنند و رابطانی میان دولت و ملت در این مرز جغرافیایی هستند.
در اصفهان نیز خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران زیادی هستند که از دل و جان مایه گذاشته و در زیباترین و بدترین صحنه های رخدادها، واقعه نویس ناب ترین لحظات هستند و رسالت خبری خویش را همواره در هر زمان و مکانی از یاد نمی برند.
به گفته مدیرخانه مطبوعات و خبرنگاران اصفهان در شهر اصفهان حدود 100 خبرنگار به صورت مستقیم به تولید و انتشار اخبار می پردازند و بیش از 200 نفر نیز با فعالیت های خبری در ارتباط کاری هستند.
ˈمنصور گلناریˈ همچنین آمار دست اندرکاران، مدیران مسوول مطبوعات و روسای خبرگزاری ها، دبیران و سردبیران و خبرنگاران و عکاسانی که در شهر اصفهان فعالیت دارند را نزدیک به 550 نفر عنوان کرد و افزود: این آمار به جز فعالان عرصه اطلاعات و اخبار صدا و سیمای مرکز اصفهان است.
اما این تعداد خبرنگار فعال در اصفهان با مسائل و مشکلاتی دست پنجه نرم می کنند که می توان گفت اگر مسوولان فرهنگی و رسانه ای کشور و استان به این مشکلات رسیدگی و در راستای رفع آنها کوشش کنند، قطعا تاثیر آن بر نحوه و کیفیت اطلاع رسانی ها و مخابره اخبار مشهود خواهد بود.
گفت و گویی که با خبرنگاران اصفهان برای تهیه این گزارش صورت گرفت گویای این امر است که مهمترین دغدغه جامعه خبری اصفهان، امنیت و آینده شغلی است که رفع مشکلات موجود آنها می تواند امید و انگیزه را در کار آنها دخیل کند و منجر به خلق آثاری فاخر و موثرتر از سوی آنها شود.
خبرنگاران به اتفاق بر این موضوع تاکید کردند که با توجه به اینکه حرفه آنها زمان و مکان و شرایط خاص ندارد و در همه جا و همه زمان باید آماده تهیه اخبار و رویدادها باشند اگر تامین شغلی در کارشان اعمال نشود سختی این شغل دوچندان خواهد بود و تحمل روحی بالایی را می طلبد.
این خبرنگاران علاوه بر مسئله بیمه، نامتناسب بودن درآمد ها نسبت به تلاش انجام شده برای تهیه خبر را از مشکلات خود بیان کردند.
مدیر خانه مطبوعات اصفهان معتقد است تصویب قوانین و حمایت های دولتی و توجه بیشتر مدیران رسانه ها و مسوولان امر می تواند حلال بسیاری از مشکلات موجود باشد.
وی راه اندازی سایت سمان (سیستم جامع مستند سازی سوابق و آثار خبرنگاران کشور) در دولت گذشته را اتفاق خوبی دانست و گفت: متاسفانه این سامانه به خوبی مدیریت نشد و نتوانست در زمینه رتبه بندی و بیمه خبرنگاران و روزنامه نگاران عمل کند و در دولت یازدهم نیز دیدگاه ها به این سامانه محدودتر و برای مدتی متوقف شده بود.
گلناری قدم اول در رفع مسائل موجود را تثبیت اقدامات در نظر گرفته شده برای خبرنگاران کشور برشمرد و افزود: به دنبال این تثبیت اقدامات، باید امنیت شغلی خبرنگاران و روزنامه نگاران نیز ایجاد شود.
اما رتبه بندی خبرنگاران در ایران که در دستور کار سامانه سمان (سیستم جامع مستند سازی سوابق و آثار خبرنگاران کشور) قرار گرفته است هنوز درگیر بحث های بدیهی و اولیه بوده و به ثمر نرسیده است.
به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان این درحالیست که جامعه خبری و رسانه ایران، همانند حرفه های مهندسی، پزشکی و روانشناسی که در سالهای گذشته دارای نظام صنفی مستقل شده اند، هنوز از نظام صنفی مخصوص به خود برخوردار نیست.
حجت الاسلام قطبی گفت: اگر نظام صنفی ویژه فرهنگ و هنر و رسانه در کشور ایجاد شود این نظام بزرگترین نظام صنفی کشور خواهد بود.
همچنین به گفته برخی خبرنگاران، در سال 1380 هیات وزیران، آئین نامه اجرایی قانون بازنشستگی پیش از موعد صاحبان مشاغل سخت و زیان آور را به تصویب رساند که بر اساس آن افراد دارای شغل سخت، پس از 20 سال متوالی یا 25 سال متناوب کار و بدون شرط سنی، بازنشسته می شوند.
حرفه خبرنگاری نیز یکی از مشاغلی بود که مشمول این قانون می شد اما از آن زمان تاکنون خبرنگاران رسانه های مختلف با مشکلاتی برای بازنشستگی خود روبرو بوده اند.
این مسائل و مشکلات، تنها بخشی از موضوعاتی است که فعالان عرصه خبر و رسانه با آن دست به گریبان هستند.
افرادی که خود، معضلات اقشار مختلف جامعه را به گوش مسوولان و پاسخ مسوولان را به مردم می رسانند اما گوش شنوایی برای بازگویی مشکلات حرفه خود یافت و پاسخی دریافت نمی کنند.
اما خبرنگار رسالتش را از یاد نمی برد حتی اگر از یادها برود.
گ / 7131/ 607



17/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن