تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 18 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):خداوند اجابت دعاى مؤمن را به شوق (شنيدن) دعايش به تأخير مى اندازد و مى گويد: «صداي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821725642




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چابهار کانون دروازه طلایی ترانزیت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: چابهار کانون دروازه طلایی ترانزیت چابهار – ایرنا – مقام های بلند پایه دو کشور ایران و چین با توجه به سابقه تمدنی و تبادلات اقتصادی از سالها پیش در فکر احیای مجدد جاده ابریشم هستند و چابهار به عنوان کانون دروازه طلایی ترانزیت انرژی و کالا مهمترین حلقه و محور اتصال این کریدور بین المللی است.


سفر رییس جمهوری و وزیران و هیات های مختلف چینی به ایران و بالعکس با تمام جذابیت های سیاسی و اقتصادی همیشه با این تفکر و در حقیقت آرزو همراه است که سران دو کشور مهم منطقه بر احیای مجدد جاده ابریشم به عنوان یکی از طلایی ترین دوران اقتصادی و اهمیت آن در ترانزیت کالا و خدمات تجاری و تبادلات اقتصادی تاکید داشته و دارند.
بر اساس همین دیدگاههای مشترک اقتصادی دو کشور است که تفاهم نامه های اقتصادی مختلفی در اکثر بخش های زیرساختی و اقتصادی بین ایران و چین توسط مقام های دولتی و بلند پایه امضا شده است و سفر هیات های تجاری ، صنعتی و بویژه سفر پیمانکاران بزرگ چینی به ایران نیز از همین منظر انجام می شود.
تقریبا همه روزه شاهدیم که گروههای مختلف چینی برای سرمایه گذاری و مشارکت در پروژه های مختلف به استان ها و شهرهای مختلف ایران سفر می کنند و آمادگی خود را برای سرمایه گذاری و همچنین مشارکت در پروژه ها اعلام می کنند.
چابهار و بویژه منطقه آزاد تجاری صنعتی آن بواسطه قرار داشتن در ورودی تنگه هرمز و اتصال به آب های اقیانوسی یکی از نقاط مورد توجه سرمایه گذاران چینی بوده است و بر همین اساس نیز است که بیشترین حجم سرمایه گذاری خارجی در این منطقه توسط 22 شرکت چینی تاکنون انجام شده و از این نظر شرکت های چینی بی رقیب هستند اما اشتهای آنان برای دست یابی به فرصت ها و ظرفیت های بیشتر تمام نشدنی است .
آنچه در این سفرها کاملا مشخص و عیان است این است که چینی ها حاضرند در تمامی فعالیت های اقتصادی در این منطقه چه در آماده سازی زیرساخت ها و تاسیسات از جمله جاده ، بندر ، راه آهن ، فرودگاه و چه در احداث شرکت های مختلف در بخش های خودروسازی ، پتروشیمی ، پالایشگاه و هر آنچه که امکان تولید آن در ایران وجود داشته باشد چه به صورت سرمایه گذاری و چه به صورت مشارکت و یا فعالیت مستقل اجازه فعالیت دریافت کنند و در این راستا از هیچ کوششی نیز دریغ نمی کنند.
عزم و اراده چینی ها برای گرفتن بازار کسب و کار در ایران مثال زدنی است گرچه توفیق و ارزیابی سود و زیان ، موفقیت و یا عدم موفقیت فعالیت های شرکتهای چینی در ایران موضوع دیگری است که باید در مجالی دیگر به آن پرداخت.
حضور بزرگترین انجمن پیمانکاران چینی به عنوان نماینده 2000 شرکت فعال در اکثر کشورهای دنیا از آفریقا گرفته تا اروپا در ایران و سفر به چابهار و اعلام آمادگی برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف اقتصادی را در همین راستا می توان ارزیابی کرد.
چنانکه دیائو رییس این انجمن چینی که به همراه هیات 20 نفره ای به چابهار سفر کرده است ، می گوید: تاکید رییس جمهور چین بر فعال سازی مسیر ابریشم به عنوان پل ارتباطی بین کشورهای منطقه یکی از مهمترین دلایل توجه شرکت های چینی برای حضور در ایران و منطقه است و چابهار می تواند به عنوان هاب منطقه ای این جاده بین المللی به ایفای نقش بپردازد.
وی در جلسه با مدیرعامل و مدیران منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار بعد از بازدید از زیرساخت ها و تاسیسات منطقه و بندر چابهار تاکید می کند ، من 20 سال پیش نیز به ایران سفر کرده ام ، اما واقعیت این هست هر چه زمان بیشتر می گذرد بر اهمیت نقش منحصر بفرد جغرافیایی ایران افزوده می شود و ما علاقمند هستیم در این منطقه راهبردی در ایجاد رشد و شکوفایی اقتصادهای منطقه ای نقشی تاثیرگذار داشته باشیم.
ˈ حامدعلی مبارکی ˈ مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار نیز در این نشست با اشاره به سابقه طولانی همکاری اقتصادی دو کشور ایران و چین که از قرن ها پیش هنوز در خاطره از یاد نرفته است ضمن تاکید بر اهمیت نقش راهبردی چابهار در راستای احیای جاده ابریشم خواستار راه اندازی خط مستقیم کشتیرانی بین چابهار و یکی از بنادر مهم چین برای تسهیل و تسریع ترانزیت و حمل و نقل کالا بین دو کشور شد.
نکته مهمی که اکثر هیات های خارجی و بویژه چینی از مدیران ایرانی درخواست می کنند به طور معمول ارایه اطلاعات لازم از ظرفیت های توسعه ای و منطقه ای برای سرمایه گذاری و مشارکت در فعالیت های اقتصادی است و در همین راستا نیز این هیات های خارجی از طرف های ایرانی برای حضور در کشورهای خود برای معرفی ظرفیت های اقتصادی برای فعالان اقتصادی دعوت بعمل می آورند.
به نظر می رسد در فرایند جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران متاسفانه اطلاعات لازم و جامع و قابل ارایه در نشست ها و همایش ها تهیه نمی شود و همین موضوع نیز باعث می شود بسیاری از تلاش های انجام شده نیز در زمان مقرر به نتیجه نرسد.
گزارش: علی اصغر افتاده
س.ن1744 / 653



14/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن