تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه زهرا (ع):خداوند ايمان را براى پاكى از شرك... و عدل و داد را براى آرامش دل‏ها واجب نمود. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812842075




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خطری که هر مستندی را تهدید می‌کند!


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۸



مستند «اورسن ولز صحبت می‌کند» در تهران نقد و بررسی شد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فیلم «اورسن ولز صحبت می‌کند» با پژوهش و کارگردانی «نیما قلی‌زادگان»، دوشنبه 13 مرداد، با حضور کارگردان و «سعید عقیقی» منتقد فیلم در سلسله‌برنامه‌های «سینماتک» خانه هنرمندان ایران به نمایش درآمد و پس از آن مورد نقد و بررسی قرار گرفت. سعید عقیقی پس از نمایش این مستند، بیان کرد: یکی از خطراتی که هر مستندی را تهدید می‌کند در گام نخست کمبود استراتژی متنی است؛ یعنی وقتی شما یک ساختار کلی برای مستند در نظر می‌گیرید، وقتی می‌خواهید یک رشته از تصویرهایی را پیدا کنید و روایتی روی آن بگذارید که اهداف استراتژیک شما را تامین کند، اگر در گام نخست با مشکلی در این رابطه مواجه بشوید، مثل همین نکته (در مورد شکسپیرین بودنِ وِلز از طریق قطعاتی نریشن، قطعاتی از فیلم‌هایش را نشان می‌دهید) این خطر وجود دارد که هر چقدر اثر پیش برود، دردسر بزرگتری پیش بیاید. وی توضیح داد: یعنی شما از استراتژی کلی متن‌تان خارج بشوید. برای نمونه وقتی ما داریم دور دنیا با اورسن ولز را می‌بینیم، در عمل از استراتژی کلی فیلم خارج شده‌ایم. حس می‌کنم در پانزده دقیقه پایانی این قسمت از فیلم این اتفاق افتاده است، البته شاید سازنده این فیلم درگیر تصاویر کمیاب و کمتر دیده شده‌ای است که از ولز به دست آورده است. او بابیان اینکه کسی در این فیلم جزئیات خوب و دیدنی را فراموش نمی‌کند به موضوع فقدان استراتژی در سینمای ایران اشاره کرد و ادامه داد: در سینمای ایران همه عاشق جزئیات هستند و کارگردان‌ها برای یک دیالوگ و یک صحنه‌ای که فکر می‌کنند، خوب است یک فیلم نود دقیقه‌ای می‌سازند و این همان چیزی است که باعث شده است ما حداقل در سه سال اخیر فیلم خوبی در سینمای ایران نداشته باشیم. کارگردان فیلم نیز در پاسخ به نظر این منتقد گفت: علت آن که ما چنین سیاستی در پیش گرفتیم، این بود که اگر می‌خواستیم روی یک موضوع خاص تمرکز کنیم، نمی‌شد پنج موضوع کامل انتخاب کرد. شاید شکسپیرین به تنهایی چهار فیلم می‌شد. اشکال دیگر اینست که در آن صورت بازه‌های زمانی فیلم گم می‌شد. ما ابتدا با سیاست دیگری پیش رفتیم اما بعد تدوین عوض شد. ما دیدیم که همه دارند گم می‌کنند که کجای تاریخ چه اتفاقی می‌افتد. سررشته طول مسیر زندگی ولز داشت گم می‌شد. به همین خاطر تصمیم گرفتیم این روال بازه زمانی را کم کم رعایت کنیم. هدف دیگر ما این بود که توازن زمانی فیلم حفظ بشود. یعنی یک قسمت فیلم دو ساعت نباشد و قسمت دیگر، بیست و پنج دقیقه. قلی‌زادگان افزود: در کارهای شکسپیرین یک اثر دیگر به نام «ناقوس‌های نیمه‌شب» هست که بحث مفصلی در قسمت چهارم فیلم دارد. ما می‌خواستیم آن را در پایان همین فیلم بیاوریم ،اما دیدیم که باید یک فاصله زمانی بیست ساله را حذف کنیم و اینگونه تماشاگر کاملاً مسیر و زمان را گم می‌کرد. عقیقی در ادامه این بحث، خطاب به کارگردان فیلم گفت: اینجا یک تناقضی دارد، شکل می‌گیرد. شما براساس روال موضوعی عمل می‌کنید که بعید است تمام این پنج قسمت را تماشاگران پشت سر هم ببینند. در هر نمایشی یک بخشی از فیلم دیده می‌شود. وقتی شما براساس موضوع این کار را انجام می‌دهید، زمان در مرحله دوم قرار می‌گیرد. شما در یک فیلم بر اساس موضوعی حرکت و آن را دنبال می‌کنید تا به نقطه مشخص خودش برسد. او ادامه داد:اگر بر اساس عناوین عمل می‌کردید، فیلم‌تان انسجام بیشتری پیدا می‌کرد. برای مثال یک نکته خیلی مهم در اورسن ولز شکسپیر وجود دارد و آن اینکه ولز در اصل هر داستانی را که تعریف می‌کند یک الگوی شکسپیری در آن وجود دارد. یعنی حتی وقتی نوار بی‌مووی هم درست می‌کند، این الگو در آن رعایت شده است. بنابراین اگر با عنوان شکسپیرین پیش می‌رفتید،می‌شد نکته‌ای را در آن پیدا کرد که کسی تا به حال نکرده است، یعنی رگه‌ای را پیدا می‌کنید که کمتر در مستندها به آن توجه شده است. اینگونه فیلم مستند از قالب مونتاژ یکسری اطلاعات و منابع بیرون می‌آید. نیما قلی‌زادگان در پاسخ به این نقد و نظر، توضیح داد: البته در مورد «مرد سوم» یا اتفاقاتی که در «اُتللو» می‌افتاد، ما داشتیم بررسی اُتللو را در آن قسمت تمام می‌کردیم، با تمام رویدادها و آنچه در پروسه ساخت اُتللو پیش آمد. این اتفاقات هم درون پروژه شکسپیری اورسن ولز بوده است. یعنی اگر آنها را بیرون می‌آوردیم، سیستم ساخت فیلم اُتللو به نظرم کامل مشخص نمی‌شد که این فیلم بالاخره چطوری ساخته شد. عقیقی در بخش دیگری از این نشست،گفت: بنظرم دیدن و اکران این فیلم در محیط‌های آکادمیک و دانشگاهی و دانشجویان سینما تئاتر لازم است. بنظرم فیلم به خاطر موضوع کپی رایت و استفاده از یک سری منابع تصویری که متعلق به جاهای مختلف دنیاست، فقط امکان نمایش در مراکز آکادمیک را دارد. کارگردان این مستند،گفت: من برای ساخت این مستند، حدود چهل تا پنجاه فیلم مستند درباره آدم‌های هم‌دوره با ولز مثل «اندی وارهول» دیدم تا متوجه ساخت مستند درباره این افراد شوم. در این بین متوجه شدم یکی از مشکلاتی که در ساخت چنین مستندهایی وجود دارد، این است که اغلب این فیلم‌ها خیلی حوصله تماشاگر را سر می‌برد و بیشترشان بمباران اطلاعاتی است که از نظر خیل جذاب نیست. بنابراین در این کار با آن که ما تصاویر زیادی نشان داده‌ایم، ولی دوست داشتم فیلم کمی‌ هم سرگرم‌کننده باشد. اینگونه شاید تماشاگر معمولی و عادی هم جذب شود، من غیر از دو فیلم مستند درباره مارتین اسکورسیزی و استنلی کوبریک، ندیدم کسی چنین فیلم‌هایی را ساخته شده باشد. منتقد حاضر در این جلسه تاکید کرد: ما مستندهای بیوگرافیک را برای این تماشا می‌کنیم تا اطلاعاتی به دست بیاوریم که اگر در اینترنت جست‌وجو کنیم، نمی‌توانیم پیدا کنیم. پیشنهادم این است که مستندهای کریس مارکر درباره تارکوفسکی یا کوروساوا را ببینید. نکته‌های حیرت‌انگیزی دارد. منظورم ارزشیابی کیفی نیست، منظورم گسترش استراتژیک است. او بابیان اینکه ساخت مستند« اورسون ولز صحبت می‌کند» در ایران اولین قدم در ساخت چنین مستندهای است از کارگردان این مستند پنج قسمتی برای ساخت این فیلم تشکر کرد. در آغاز این جلسه که با اجرای کیوان کثیریان مدیر سینما تک همراه بود، او توضیح داد: این فیلم پنج قسمت است که امروز قسمت دوم آن با عنوان «شکسپیرین» نمایش داده شد و فیلم درباره کارهای شکسپیر است و فقط به اورسن ولز نمی‌پردازد و بخش‌های دیگری را هم شامل می‌شود. در پایان این جلسه به پرسش‌های تماشاگران حاضر در سالن پاسخ داده شد. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن