تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس از خدا خير بخواهد و به آنچه خدا خواسته راضى باشد، خداوند حتما براى او خير خواه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803675515




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سرزمینی با چشم انداز سبز در سایه کشاورزی مدرن


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سرزمینی با چشم انداز سبز در سایه کشاورزی مدرن تهران - ایرنا- آب به عنوان منشا حیات و زیربنای رشد و توسعه، علیرغم ارزش و اهمیتش در بسیاری موارد بیهوده و ندانسته تلف می شود اما با توجه به کاهش نزولات آسمانی و حجم آب سدها، استفاده بهینه از منابع آبی به یک ضرورت اجتناب ناپذیر در مصرف آب کشاورزی مبدل شده تا سرزمینی با چشم انداز سبز داشته باشیم.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، با وجودی که بخش کشاورزی بزرگترین مصرف کننده آب کشور است اما بلحاظ محدودیت منابع آبی، تلاش برای بهبود بهره وری از آب و تامین امنیت غذایی بعنوان بخش های اساسی کشاورزی اجتناب ناپذیر است از این رو عبور از کشاورزی سنتی و حرکت به سوی روش های نوین بیش از پیش در کشور احساس می شود.
آبیاری از روزگاران گذشته با روش های ساده انجام می شد اما امروزه روش های علمی گوناگونی برای آبیاری به کار می رود که هر یک از این روشها، اگر بطور درست و مناسب استفاده شود، به پیشرفت کشاورزی کمک بسیاری خواهد کرد.
امروزه حرکت همه کشورها به سمت توسعه و پیشرفت، رابطه مستقیمی با تولید محصولات کشاورزی آنها دارد اما افزایش سطح کمی و کیفی تولیدات بدون استفاده از روش های نوین آبیاری امکان پذیر نخواهد بود.
تاکید مجریان طرح های کلان اقتصادی به این واقعیت که کشاورزی باید محور توسعه باشد، سبب شده در سالهای اخیر در سایه توجه ویژه دولت، سیستم های آبیاری تحت فشار مورد توجه قرار گرفته و توسعه یابد.
از این رو مسئولان به فکر ساماندهی بهره وری آب در بخش کشاورزی افتاده اند و در این راه اجرای پروژه های آبیاری نوین و تجهیز مزارع به سیستم آبیاری تحت فشار و بارانی و بکارگیری سیستم آبیاری قطره ای را ترویج داده و در بسیاری از نقاط آن را به مرحله اجرا درآورده اند.
ضمن آنکه تحت سیستم رقابتی تولید و تجارت آزاد هر تولیدکننده باید به طور مداوم محصولات خود را اصلاح کرده و محصولات جدید عرضه کند تا به مرحله سودآوری برسد و برای تحقق این هدف نیاز به استفاده از روش های مدرن آبیاری دارد.
البته اولویت بکارگیری روش های مکانیزه در تولید محصول به شرایط فنی اقتصادی و اجتماعی هر جامعه وابسته است، به طوری که در کشورهای توسعه یافته کاربرد روش های نوین برای کاهش هزینه هاست اما در کشورهای درحال توسعه استفاده از این روش با هدف افزایش تولید صورت می گیرد.
کارشناسان کشاورزی با اشاره به ضرورت استفاده از راهکارهای علمی و کاربردی در مدیریت و استفاده بهینه از منابع آب، استفاده بیشتر از سامانه های آبیاری تحت فشار و کشت محصولات کشاورزی استراتژیک با نیاز آبی کمتر و ارزش افزوده بیشتر را از جمله راهکارها در مدیریت و استفاده بهینه از منابع آب دانسته اند.
یک کارشناس بخش تحقیقات کشاورزی معتقد است: میانگین راندمان آبیاری در روش های سنتی ۳۵درصد بوده اما در روش آبیاری بارانی ۷۰ درصد و قطره ای بیش از ۹۰ درصد است.
حسین عبدالهی با اشاره به مشکلات روش های سنتی آبیاری، گفت: با توجه به کمبود شدید آب در پی خشکسالی های متعدد، افت شدید سطح آب های زیرزمینی و جاری و لزوم توسعه کشاورزی و پایداری آن، باید از سیستم های آبیاری تحت فشار استفاده کرد.
وی، صرفه جویی در مصرف آب، جلوگیری از فرسایش خاک، امکان آبیاری زمین های ناهموار، کاهش هزینه های کارگری، افزایش راندمان آبیاری، توزیع یکنواخت آب، آبیاری آسانتر و کنترل مقدار آب مصرفی و افزایش عملکرد محصول را از جمله مزایای استفاده از سیستم های نوین آبیاری عنوان کرد.
این کارشناس بخش کشاورزی تصریح کرد: چاره ای جز تغییر روش های سنتی آبیاری نداریم زیرا با گذشت زمان و با توجه به کمبود منابع آب و مشکل کم آبی روش های آبیاری تحت فشار ناگزیر باید جایگزین روشهای آبیاری سطحی یا سنتی شود.
وی افزود: اگر از روش های آبیاری بارانی و قطره ای استفاده نکنیم، ۶۵ درصد آب مزارع از بین می رود بنابراین با استفاده از سیستم های آبیاری تحت فشار می توان از تلفات آب جلوگیری کرد و به یک رشد اقتصادی براساس یک توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی دست یافت.
علیرضا ابراهیمی کارشناس دیگر کشاورزی با بیان اینکه کاهش روند بارندگی ها، اصلاح مصرف آب در بخش کشاورزی را ضروری ساخته است، افزود: بسیاری از زمین های کشاورزی و باغات کشور همچنان با شیوه های سنتی آبیاری می شوند که این موضوع مهمترین علت هدررفت آب در بخش کشاورزی محسوب می شود.
وی گفت: با اجرای شیوه های نوین آبیاری علاوه بر جلوگیری از هدررفت آب، از فرسایش خاک و شوری خاک و آب نیز جلوگیری می شود.
به گفته ابراهیمی، اجرای سیستم جدید آبیاری در مزارع و باغات علاوه بر افزایش بهره وری و تولید سبب کاهش چشمگیر هزینه های تولید شده است.
وی با اشاره به حمایت های دولت از توسعه طرح های آبیاری نوین، گفت: از آنجا که اغلب بهره برداران بخش کشاورزی تمایلی به تغییر دیدگاهها و شیوه های سنتی ندارند، مروجان کشاورزی باید با حضور در مزارع و توصیه کشاورزان، آنها را نسبت به لزوم اصلاح الگوی مصرف آگاه کنند.
این کارشناس کشاورزی تاکید کرد: یکپارچه کردن زمین های کوچک کشاورزی راه حل مناسبی برای افزایش بهره وری خواهد بود زیرا با افزایش سطح زیرکشت، عملکرد ماشین ها در مزرعه بهتر شده و راندمان کار افزایش خواهد یافت.
به هر حال؛ تلاش برای عبور از بحران کم آبی نیازمند همکاری و همه جانبه مردم، مسئولان و کشاورزان است و در این میان، کشاورزان نقش انکارناپذیری دارند.
به اعتقاد کارشناسان بخش کشاورزی؛ کشورهایی که به دلیل توسعه شبکه های آبیاری بر تولیدات کشاورزی خود افزوده اند و از نظر غذا به کشورهای بزرگ یا همسایگان خود متکی نیستند، در سطح بین المللی از قدرت عمل بیشتری برخوردار هستند چرا که امروزه حصر غذا و اقتصاد کشاورزی حربه ای است که قدرتهای بزرگ برای تامین خواسته های خود از آن بهره می گیرند.
امروزه آبیاری در ایران از عملیات عادی کشاورزی به شمار می رود اما همواره این پرسش برای متخصصین مطرح بوده که با اجرای پروژه های آبیاری چه اهدافی را می توان دنبال کرد؟ با نگاهی به طرح های بزرگ آبیاری در دنیا، خواهیم دید که در این طرحها فقط رفع کمبود بارندگی و تولید بیشتر محصول مدنظر نبوده بلکه هدفهای سیاسی و اجتماعی و یا اهداف دیگری نیز مطرح بوده زیرا آبیاری از این جهت که در تولید مواد غذایی نقش حیاتی دارد، بطور غیرمستقیم وسیله ای در راه تامین امنیت ملی، پیشرفت تکنیکی و رشد اقتصادی کشور محسوب می شود.
بنابراین ایران با داشتن کشاورزی مدرن از نظر واردات محصولات غذایی و دامی نیازی به کشورهای خارجی نخواهد داشت و وابستگی به منابع دیگر کشور برای خرید محصولات کشاورزی نیز به مراتب کمتر خواهد بود. بدیهی است با افزایش محصولات کشاورزی و دامی ضمن صادرات به کشورهای همسایه، سطح اشتغال نیز افزایش می یابد.
از این رو کارشناسان این بخش معتقدند؛ توسعه کشاورزی نیازمند تحول در تکنولوژی و تعامل آن در توسعه مکانیزاسیون، کاهش هزینه تولید، اصلاح اراضی، جایگزینی نیروی انسانی و دامی، کاهش ضایعات محصول و مقابله آفات و بیماری ها خواهد بود.

** این افزایش محصول علی الاصول مرهون آب و آبیاری است.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری نیز یازدهم اردیبهشت در مراسم روز کارگر تاکید کرد: با برنامه ریزی دولت در سال ۹۳، ۲۰۰ هزار هکتار زمین به سیستم آبیاری مدرن مجهز خواهند شد.
به گفته وی؛ طی ۲۲ سال گذشته تنها یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی تحت پوشش برنامه آبیاری تحت فشار قرار گرفته و با برنامه ریزی دولت در سال ۹۳، ۲۰۰ هزار هکتار زمین به این سیستم مجهز خواهند شد.
اقتصام (5)1070**1558



14/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن