واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۱
نظرسنجی سازمان سینمایی درباره فیلمهای توقیفی و معلق از خبرنگاران و منتقدان با نتایج جالب و غیرمنتظرهای همراه شده و اهالی رسانه در اتفاقی جالب، عملا به رفع توقیف این فیلمها چراغ سبز نشان داده و حساسیتزایی رفع توقیف و اکران این آثار را بسیار کم ارزیابی کردهاند؛ نگاهی که هرچند با رخدادهای کف خیابان تطابق ندارد، شاید به رفع توقیف و اکران برخی از این آثار کمک کند. به گزارش ایسنا، سایت «تابناک» با این مقدمه نوشت: کشمکش بر سر توقیف یا رفع توقیف و اکران برخی آثار بلند سینمایی، همواره بوده و رویداد تازهای نیست اما اصل ماجرای توقیف فیلمها در یک سال اخیر، بیش از هر زمان مناقشهبرانگیز شده زیرا رفع توقیف برخی آثار سینمایی با لحاظ کردن برخی اصلاحات که به فیلمها ضربه نزند، جزو برنامههای رسمی سازمان سینمایی بود و حتی سخن از رفع توقیف برخی فیلمها به میان آمد ولی تا به امروز اتفاقی برای اکران این آثار نیفتاده است. مجموعه سینمایی دولت یازدهم در همان گام نخست، رفع توقیف «قصهها» و «پریناز» را اعلام عمومی کرد و حتی «قصهها» آخرین ساخته رخشان بنی اعتماد در جشنواره فجر سی و دوم نیز اکران شد اما در ادامه فشارها بهویژه از ناحیه برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، منجر به تغییر وضعیت این آثار شد و عملا فیلم بنیاعتماد نیز در وضعیت توقیف ماند و البته سکوت این کارگردان زن سینمای ایران نیز حکایت از درک شرایط پیچیده پیش روی مدیران سینمایی داشت. «پاداش» (۱۳۸۷) به کارگردانی کمال تبریزی، «خیابانهای آرام» (۱۳۸۹) اثر دیگر کمال تبریزی، «گزارش یک جشن» (۱۳۸۹) اثر مهم ابراهیم حاتمیکیا - که برای نخستین و آخرین بار در بیست و نهمین دوره جشنواره بینالمللی فجر به نمایش درآمد - و «خرس» (۱۳۹۰) به کارگردانی خسرو معصومی، بخش دیگری از آثاری هستند که زمزمه رفع توقیفشان به گوش میرسید و البته به واسطه همان موضع برخی جریانهای خاص، امکان رفع توقیف این آثار نیز تاکنون فراهم نشده است. در این میان، سازمان سینمایی در نیمه دوم سال ۱۳۹۲ اقدام به برگزاری نشستهایی تخصصی با حضور خبرنگاران تخصصی سینما و منتقدان این حوزه داشت که در این نشستها، اقدام به اکران خصوصی فیلمهای سینمایی میکرد؛ نشستهایی که هر پنجشنبه تا پایان سال گذشته برگزار و در هر پنجشنبه دو فیلم اکران شد. پس از اکران هر فیلم، فرمهای نظرسنجی میان اهالی رسانه و منتقدان پخش میشد که حاوی پرسشهای متعددی درباره وجوه این فیلمها بود؛ پرسشهایی که به نظر میرسید میتواند در سرنوشت این فیلمها در مسیر اکران تأثیرگذار باشد و به همین دلیل، نمایندگان رسانهها با انعطاف و تأمل بیشتری در این زمینه نظراتشان را در این نظرسنجیها مینوشتند. براساس نتایج غیرمنتظره این نظرسنجیها، 12 اثر توقیفی که برای رسانهها به نمایش درآمده، در زمان اکران ایجاد حساسیت سیاسی کمی میکنند اما درباره سایر گزینهها، نظرات با هم تفاوتهای چشمگیری دارد و نگاه یکدستی نسبت به کیفیت فیلمها وجود ندارد. برای نمونه، ساختار کیفی و هنری فیلم «آشغالهای دوستداشتنی» ساخته محسن امیریوسفی در برآیند نظرسنجی، «عالی» ارزیابی شده بود اما در مقابل، «مهمونی کامی» به عنوان فیلمی با ساختار هنری و کیفی، ضعیف ارزیابی شده است. نتایج این نظرسنجی را در جدول زیر میبینید: فیلم ایجاد حساسیت سیاسی ساختار کیفی و هنری ارزشهای دینی و سنتی ایجاد روحیه نشاط و امید اکران گس کم متوسط خوب عمل نکرده بسیار کم با استقبال عمومی مواجه نخواهد شد مهمونی کامی بسیار کم ضعیف خوب عمل نکرده بسیار کم با استقبال عمومی مواجه نخواهد شد این یک رویاست بسیار کم متوسط تا حد زیادی موثر است بسیار کم نمیتوان استقبال بالایی برایش پیشبینی کرد بلوک ۹ خروجی ۲ بسیار کم از نظر ساختاری متوسط، به لحاظ هنری خوب بسیار زیاد بسیار کم توفیق نسبی در اکران ماهی و گربه خیلی کم خوب خیلی زیاد کم استقبال کم خرس کم متوسط کم بسیار کم نمیتواند موفق باشد پریناز حساسیت حداقلی ایجاد میکند از لحاظ ساختار ضعیف، از نظر هنری متوسط بسیار کم خیلی کم استقبال کم نقش نگار حساسیت اندک متوسط کم کم استقبال نسبی صد سال به این سالها حساسیت کم خوب بسیار زیاد کم استقبال زیاد آشغالهای دوستداشتنی خیلی کم عالی بسیار زیاد بسیار زیاد استقبال زیاد سپید و سیاه کم ضعیف خیلی کم بسیار زیاد نمیتوان پیشبینی کرد پاداش کم متوسط زیاد بسیار زیاد استقبال زیاد انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]