تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حكيم نيست آن كس كه مدارا نكند با كسى كه چاره اى جز مدارا كردن با او نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804144496




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تلاش دامنه دار دولت برای بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: تلاش دامنه دار دولت برای بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران تهران-ایرنا-یک سال از روی کار آمدن دولت و وعده ی رییس جمهوری مبنی بر بازگشایی «انجمن صنفی روزنامه نگاران» می گذرد. طی این یک سال دولتمردان همواره و با وجود همه ی مانع ها، برای بازگشایی انجمن تلاش کرده اند؛ تلاشی که روزنامه نگاران در انتظار نتیجه بخش بودن آن هستند.


بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران، یکی از وعده های اصلی دولت یازدهم در خصوص ارتقای سطح و رسیدگی به مشکل های مطبوعات کشور بود. «حسن روحانی» رییس جمهوری و «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدای تشکیل دولت، بارها در جریان سخنرانی و اظهارنظرهای مختلف، تلاش و حمایت دولت در راستای بازگشایی این انجمن و به طور کلی حمایت از فعالیت های صنفی را مطرح کرده اند.
البته بازگشایی انجمن نیز مانند بسیاری دیگر از برنامه های دولت یازدهم، با مانع های بسیاری روبرو شده است؛ مانع هایی که تحقق این وعده ی روحانی را تا کنون به تعویق انداخته است.

***آینده ی نامعلوم انجمن صنفی روزنامه نگاران
انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران در سال 1376 و بعد از تشکیل دولت اصلاحات به ریاست «سید محمد خاتمی» تاسیس شد. البته سنگ بنای چنین تشکلی از مدت ها پیش و در زمان دولت «اکبر هاشمی رفسنجانی» گذاشته شده بود. دولت پنجم در سال 1371، «آیین نامه ی چگونگی تشکیل، حدود، وظایف و اختیارات و چگونگی عملکرد انجمن های صنفی و کانون های مربوطه» را در هیات وزیران تصویب و برای اجرا به مجلس شورای اسلامی ابلاغ کرده بود.
این انجمن که از ابتدای تاسیس همواره با مخالفان زیادی که تلاش می کردند فعالیت های صورت گرفته در آن را به افراد و گرایش های سیاسی خاصی نسبت دهند روبرو بود، در دوران فعالیت خود پیش از انحلال در سال 1387، به عنوان یک سندیکای کارگری اقدام های مفیدی را برای اعضای خود انجام داد؛ اقدام هایی که در شرایط فعلی و باوجود نبود چتر حمایتی انجمن، بدون شک جای خالی آن ها حس می شود.
«ابوالحسن مختاباد» نویسنده، پژوهشگر و روزنامه نگار برجسته و از اعضای هیات مدیره ی انجمن صنفی روزنامه نگاران، در گزارشی که در مرداد ماه سال گذشته به قلم او در روزنامه ی «دنیای اقتصاد» منتشر شد، در خصوص فعالیت های انجمن در چهار دوره ی آن، به اقدام هایی اشاره کرد که از میان مهم ترین آن ها می توان به این موردها اشاره کرد: رایزنی با «غلامحسین کرباسچی» شهردار وقت تهران وخانه دار کردن حدود ١٥٠ نفر از اعضای زیر پوشش انجمن، جلب موافقت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای پذیرش بیمه ی خویش فرما برای روزنامه نگاران آزاد که از سوی انجمن معرفی می شدند، پرداخت بیمه ی بیکاری به همه روزنامه نگارانی که در سال ٧٨ و تا مدتی پس از آن به واسطه ی توقیف های گسترده بیکار شده بودند از سوی وزرت کار، تلاش برای فراهم کردن مقدمات دانشکده ی انجمن و راه اندازی آن، حل اختلاف بسیاری از اعضای تحریریه ی روزنامه ها با مدیران مسوولان آن ها، برگزاری جشنواره ی سالانه ی سراسری مطبوعات ایران، تشکیل کمیته ی حل اختلاف که توانست سالانه بیش از 150 شکایت روزنامه نگاران از کارفرما هایشان را در دادگاه های کار پیگیری کرده و به نتیجه برساند که در 90 درصد موردها، در این شکایت ها به نفع روزنامه نگاران رای صادر شد، راه اندازی صندوق قرض الحسنه که در ابتدا مبلغ 500 هزارو بعدها یک میلیون تومان وام به اعضا اعطا می کرد و همچنین راه اندازی تعاونی مسکن انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران که در ده سالی که از فعالیت آن گذشت توانست، 52 واحد مسکونی در هشتگرد یک و 40 واحد مسکونی در پونک را به اعضا تحویل دهد و نیز بیش از 70 واحد مسکونی را در پروژه هشتگرد 2 به مرحله ی پایانی و آماده به تحویل رسانده و همچنین پروژه یی 16 واحدی در بافت فرسوده ی منطقه ی 14 تهران را انجام داده و در کنار آن بیش از 70 واحد ساختمانی برای اعضای خانه موسیقی تهیه کند.
از زمان انحلال انجمن در سال سال 87 و پلمپ شبانه ی دفتر این نهاد در سال 88، علاوه بر محروم بودن روزنامه نگاران از چنین تلاش هایی، مهم ترین فعالیت های صنفی انجمن از قبیل صدور یا تمدید کارت عضویت داخلی و بین المللی برای اعضا، امور بیمه ی بیکاری و فعالیت کمیته های عضوگیری و رفاهی میسر نیستند و نزدیک به 4 هزار عضو زیر پوشش این انجمن در شرایطی بلاتکلیف بسر می برند.

***دولت موافق بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران است
روی کار آمدن دولت تدبیر و امید که بازگشایی انجمن یکی از وعده های انتخاباتی آن محسوب می شد، امیدواری در راستای تحقق این وعده را تا حد زیادی افزایش داد. حسن روحانی نخستین فردی بود که پیش از برگزاری انتخابات، بازگشایی انجمن را به عنوان یکی از وعده های انتخاباتی دولت یازدهم مطرح کرد. این وعده پس از پیروزی در انتخابات نیز در دستورکار دولت قرار گرفت و در جریان نخستین نشست خبری رییس جمهوری با اصحاب رسانه از سوی او مطرح شد.
در این نشست که مرداد ماه سال گذشته در ساختمان شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، خبرنگاران برخی روزنامه ها از رییس جمهوری درخواست کردند که شرایط لازم برای فعالیت مجدد انجمن صنفی روزنامه نگاران را فراهم کند.
روحانی در پاسخ به درخواست خبرنگار روزنامه ی «بهار»، مبنی بر اینکه امید را به خانواده و انجمن روزنامه نگاران برگردانید، اظهار داشت: امید را مردم باید برگرداندند و هر انجمنی را طبق قانون باید فعال بکنیم. این انجمن های صنفی بهترین راه اداره مسایل جامعه هستند.
رییس جمهوری همچنین سخنانی را در خصوص لزوم فعالیت همه سندیکاها و انجمن های صنفی مطرح کرد و گفت: به جای اینکه در امور اجتماعی فرهنگی و اقتصادی دولت مستقیم مداخله کنم بیشتر از انجمن ها و تشکل های صنفی و تخصصی بهره خواهم برد و استفاده خواهم کرد.
رییس جمهوری در راستای رفع توقیف انجمن صنفی روزنامه نگاران و تسریع بازگشایی این نهاد، به سه وزارتخانه ی فرهنگ و ارشاد اسلامی، اطلاعات و تعاون، کار و رفاه اجتماعی که با انجمن صنفی روزنامه نگاران ارتباط دارند، دستور مستقیم داد تا مشکل انجمن هرچه سریع تر رفع شود.
از ابتدای تشکیل دولت، وزارت ارشاد بیشترین سهم را در حمایت از بازگشایی انجمن بر عهده داشت و علی جنتی در سخنان خود، همواره موضع مثبت این وزارتخانه و رییس جمهوری را نسبت به این موضوع مطرح کرد. نکته ی جالب اینکه وزارت ارشاد به نوعی کمترین ارتباط را در میان این سه وزارتخانه با موضوع بازگشایی انجمن صنفی دارا است و با این حال بیشترین فعالیت را در این زمینه انجام داده است.
شاید اگر دو وزارتخانه ی کار و رفاه اجتماعی(به عنوان نهادی که انجمن در مقام یک صنف کارگری زیر نظر آن فعالیت می کند) و اطلاعات(به عنوان شاکی اصلی انجمن)، چنین همکاری را در این خصوص انجام می دادند، بازگشایی انجمن طبق وعده ی روحانی در 100 روز نخست تشکیل دولت رخ می داد.
وزیر ارشاد که همسو با رییس جمهوری سعی در رسیدگی و پیگیری مطالبات فرهنگی و همچنین بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران دارد، دی ماه سال گذشته در یکی از مصاحبه های خود ابراز امیدواری کرد که مشکل انجمن بزودی رفع شود. جنتی گفت: با روی کار آمدن دولت جدید، ضرورت بازگشایی این نهاد صنفی احساس می شود و ما می خواهیم شرایط را برای تشکیل مجمع عمومی و برگزاری انتخابات انجمن صنفی روزنامه نگاران فراهم کنیم.
این اظهارنظر وزیر در حالی بود که چندی پیش از آن و در ششم آبان، «غلامحسین محسنی اژه ای» سخنگوی قوه ی قضاییه، از به قوت خود باقی بودن مشکل انجمن و ناممکن بودن آغاز فعالیت آن خبر داده بود.
تلاش های وزارت ارشاد در راستای رسیدگی به این مساله با همکاری دو وزارتخانه ی دیگر، به جلسه یی مشترک میان سه وزارتخانه منجر شد. در این نشست گفته شد که انجمن صنفی روزنامه نگاران می تواند مجمع عمومی خود را برگزار کند و هر سه وزیر از نظر مثبت و تلاش خود در راستای بازگشایی انجمن سخن گفتند.
جنتی نیز مدتی بعد و همزمان با آغاز دهه ی فجر انقلاب اسلامی، در مصاحبه یی، خبر پس گرفته شدن شکایت وزارت اطلاعات را عنوان کرد. او همچنین در نشستی که اسفند ماه سال گذشته در اتاق بازرگانی برگزار شد عنوان کرد که هیچ یک از سه وزارتخانه مشکلی برای بازگشایی انجمن ندارند.
وزیر ارشاد در این نشست با اشاره به شرایط فرهنگی کشور و نامطلوب بودن وضعیت رسیدگی به اهالی فرهنگ عنوان کرد که از نظر معیشتی، حتی افراد سرشناس حوزه های فرهنگی و هنری هم با مشکلات متعددی از نظر مسکن و معیشت روزمره و ... روبرو هستند.
جنتی در پایان این نشست در خصوص بازگشایی انجمن گفت: تعطیلی انجمن صنفی روزنامه نگاران بر اساس شکایت وزارت اطلاعات و اقدام دادگستری مبنی بر پلمپ آن انجام شده است. اما هم اکنون وزارت اطلاعات شکایت خود را پس گرفته و بین وزارتخانه های فرهنگ، کار و اطلاعات، تفاهم کامل در این زمینه وجود دارد و انجمن می تواند با تشکیل مجمع عمومی و انتخاب هیات مدیره ی جدید، کار خود را آغاز کند و از نظر 3 وزارتخانه مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
سخنان جنتی مبنی بر پس گرفته شدن شکایت وزارت اطلاعات، علاوه بر استقبال عده ی زیادی از اهالی مطبوعات و هیات مدیره ی انجمن صنفی روزنامه نگاران، با واکنش تند نمایندگان تندروی مجلس و نشریات مخالف دولت که پس گرفته شدن شکایت وزارت اطلاعات را رد کرده بودند روبرو شد.
اکنون و با گذشت یک سال از روی کار آمدن دولت و در شرایطی که وزارت ارشاد تلاش خود را در این زمینه به خوبی انجام داده است، برخی معتقدند سایر وزارتخانه ها و بویژه وزارت کار نسبت به انجمن بی توجه بوده اند. در این بین همکاری نکردن قوه ی قضاییه در راستای بازگشایی انجمن را نیز نمی توان نادیده گرفت.
موضوع بازگشایی انجمن با شروع سال جدید نیز با جدیت از سوی دولتمردان پیگیری شد. «علی ربیعی»، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روزهای پایانی فروردین ماه سال جاری در دیداری با خبرنگاران فرهنگی که هدف از آن، همفکری برای ایجاد تشکل صنفی روزنامه نگاران به قصد حل کمبود ها و نارسایی های موجود بر سر راه فعالیت آنان عنوان شده بود، گفت: خبرنگاران به دور از هرگونه گرایش سیاسی می توانند با پیگیری مسایل و مشکلاتشان از طریق تشکل صنفی و با گفتمان مدنی، فعالان این حوزه را در کنار یکدیگر حفظ کنند.
او در این نشست همچنین خواستار همکاری فعالان عرصه ی خبر و رسانه در راستای ایجاد تشکلی برای صنف قلم شد.
البته این اظهارهای ربیعی تا کنون نتیجه یی در بر نداشته است و وزارت کار، حمایت کافی از انجمن صنفی روزنامه نگاران را که صنفی کارگری و دارای مجوز فعالیت از وزارت کار محسوب می شود اعمال نکرده است.
وزیر ارشاد نیز از ابتدای سال جاری بارها در خصوص انجمن، لزوم بازگشایی آن و آمادگی دولت برای این اقدام سخن گفته است. جنتی روز 26 خرداد و در حاشیه ی مراسم رونمایی از جلد نخست «دانشنامه ی مطبوعات ایران» که در دفتر کار وی در بهارستان برگزار شد، ضمن تاکید دوباره بر تلاش و موافقت دولت برای بازگشایی انجمن، در پاسخ به پرسش خبرنگاران در این خصوص گفت: اگر قرار باشد دولت با این مساله (بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران) روبه رو شود، یک وزارتخانه ی مربوط به آن وزارت ارشاد است و یک وزارتخانه ی دیگر، وزارت کار است. دولت هیچ مشکلی در بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران ندارد.
اکنون و با گذشت یک سال از عمر دولت یازدهم و نزدیک به 5 سال از بسته شدن دفتر انجمن و در شرایطی که گفته می شود وزارت اطلاعات شکایت خود از انجمن را پس گرفته و این نهاد و مدیران آن، هیچ پرونده یی را در محکمه های قضایی ندارند، پرسشی که مطرح می شود این است که چرا انجمن نمی تواند فعالیت خود را آغاز کند؟
در این بین باید به این نکته نیز اشاره کرد که باوجود اینکه شخص رییس جمهوری و وزیر فرهنگ و ارشاد، بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران را یکی از دغدغه های اصلی خود قرار داده و برای دستیابی به این هدف تلاش می کنند، کم کاری سایر نهادهای مرتبط در کنار تلاش عده یی برای ایراد اتهام های سیاسی به انجمن و اعضای آن، بدون شک در به تعویق افتادن بازگشایی انجمن نقش موثری داشته است.
*گروه پژوهش های خبری
پژوهشم**ع.م**9275**2054



13/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن