تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 3 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه خداوند براى خانواده اى خير بخواهد آنان را در دين دانا مى كند، كوچك ترها بزرگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801774058




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خروج از رکود نه به معنای افزایش تولید بلکه به معنی ایجاد اشتغال/ مسائل ارزی در کنار مشکلات متعدد تولید را زمین‌گیر کرد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: مشاور اقتصادی رییس جمهور:
خروج از رکود نه به معنای افزایش تولید بلکه به معنی ایجاد اشتغال/ مسائل ارزی در کنار مشکلات متعدد تولید را زمین‌گیر کرد
مشاور اقتصادی رییس جمهور گفت: علت اهمیت حل رکود تورمی این است که در اقتصاد با مسئله اشتغال مواجه هستیم و اگر رکود طولانی شود اشتغال با بحران مواجه می‌شود.


به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مسعود نیلی مشاور اقتصادی رییس جمهور در 37 جلسه هیئت نمایندگان که صبح امروز در اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران برگزار شد با اشاره به بسته دولت برای خروج از رکود تورمی گفت: این اولین بار است که دولت می‌خواهد از رکود خارج شود در حالی که در سال‌های گذشته نیز رکود در کشور وجود داشته.
 
وی افزود: در دنیا واژه رکود به نوعی رکود به سمت تقاضا است و این به این دلیل است که خرید مردم از بازار کاهش می‌یابد. در این شرایط از لحاظ سیاست‌گذاری مشکل زیادی ایجاد نمی‌کند.  
 
وی در ادامه افزود: در کشور ما مشکل رکود در سمت تولید به وجود آمده و واحدهای تولیدی با مشکل مواجه شده‌اند که در این حالت رکود تورمی را شاهد هستیم که هم تولید کاهش می‌یابد و هم قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کنند.
 
وی در ادامه گفت: این کاهش تولید و افزایش قیمت منجر به کاهش سرمایه‌گذاری و در نتیجه تعمیق رکود می‌شود.
 
مشاور اقتصادی رییس جمهور در ادامه با اشاره به رشد اقتصادی کشور در سال‌های 83 تا 92 گفت: در این سال‌ها رشد اقتصادی آرام و ملایمی را شاهد بودیم که البته باید میزان رشد اقتصادی بیشتر شود.
 
نیلی گفت: در سال‌های گذشته در برخی مواقع 2 فصل از رکود خارج شدیم و دوباره برگشتیم و شرایط خروج از رکود باید به صورتی باشد که اگر از آن خارج شدیم دوباره به آن برنگردیم.
 
وی در ادامه گفت: علت اهمیت خروج از رکود تورمی این است که در اقتصاد با مسئله اشتغال مواجه هستیم چرا که اگر رکود طولانی شود اشتغال با بحران مواجه می‌شود.
 
نیلی افزود: خروج از رکود به معنای افزایش تولید نیست بلکه به معنی ایجاد اشتغال است و وقتی رکود ادامه پیدا کند اشتغالزایی رخ نمی‌دهد.
 
مشاور اقتصادی رییس جمهور با اشاره به تورم 27.4 درصدی در طول 12 ماهه منتهی به خرداد گفت: همان قدر که رکود مهم است تورم نیز اهمیت دارد و باید گفت از سال 90 به بعد خیز برداشته و افزایش پیدا کرده است.
 
وی افزود: قرارگرفتن در این شرایط رکود عمیق همراه با تورم ایجاب می‌کند که راه‌حل‌های در نظر گرفته شده با ظرافت باشد که هیچ کدام مشکل‌ساز نباشد و از لحاظ بین‌المللی دوست نداریم به عنوان یک کشور با تورم بالا شناخته شویم.
 
مشاور اقتصادی رییس جمهور افزود: در سال‌های گذشته واحدهای تولیدی که نرخ ارز را هزار تومان محاسبه کرده‌ بودند با افزایش نرخ ارز محاسبات آنها به هم ریخت و نتوانستند از عهده بدهی‌های خود به بانک‌ها بر بیایند همچنین فشار به سیستم بانکی موجب شد بانک‌ها از واسطه‌گری مالی به سمتی حرکت کنند که دارایی‌های خود را افزایش دهند و با تورم میزان دارایی‌های آنها افزایش پیدا کند و از وظیفه اصلی خود دور شدند.
 
نیلی تصریح کرد: مسائل ارزی در کنار مشکلات متعدد تولید را زمین‌گیر کرد و موجب شد دولت بزرگترین بدهکار اقتصادی کشور و یک نهاد بد حساب شود.
 
مشاور اقتصادی رییس جمهور گفت: وقتی که می‌خواستیم ارزیابی از رقم بدهی دولت قبل تهیه کنیم هیچ اعداد و ارقامی در دسترس نبود و تنها تخمین‌ایی بود و رقم اصلی در دسترس نبود و این نشان‌دهنده این است که برای دولت قبل طرف‌های حساب اهمیتی نداشتند.
 
وی در ادامه تأکید کرد: در این صورت همزمان که دولت قبل به واحدهای تولیدی بدهکار بود آنها را بابت مالیات ممنوع الخروج می‌کرد.
 
نیلی گفت: در سال‌های گذشته تحریم، وابستگی اقتصاد به واردات و بودجه نفت، وابستگی فعالیت بنگاه‌ها به بانک‌ها و وابستگی تولید به انرژی موجب تعمیق رکود در اقتصاد و تورم شد.
 
* 4 چالش در اقتصاد کشور

مشاور رییس جمهور در ادامه با اشاره به چالش‌های جدی در اقتصاد گفت: تنگنای مالی، ادامه پیدا کردن رکود و کاهش تقاضا از چالش‌هایی هستند که موجب تعمیق رکود می‌شوند البته باید این نکته را در نظر گرفت که وقتی صحبت از رکود در سال 93 می‌شود باید گفت که سرمایه‌گذاری‌های لازم در سال 92 انجام شده و هم اکنون قابل اصلاح نیست.
 
وی افزود: تحریم‌ها نباید در زمینه سیاست‌گذاری اقتصادی ما تأثیرگذار باشد و باید فرض را بر ادامه شرایط موجود دانست.
 
وی افزود: گشایش در تجارت بین‌المللی، ثبات در اقتصاد کلان، بهبود فضای کسب و کار و نظام تأمین مالی زمینه‌های خروج پایدار غیرتورمی از رکود است.
 
وی در ادامه افزود: البته شرایطی نداریم که بگوییم ظرف یک ماه تغییر و تحولات بزرگی رخ می‌دهد بلکه این امور زمان‌بر است.
 
* ویژگی بسته سیاست خروج از رکود تورمی

نیلی در ادامه گفت: این سند یک برنامه توسعه نیست بلکه یک سند مسئله محور است و انتظار جامعیت را نباید از آن داشت.
 
وی ادامه داد: همچنین این یک سند کوتاه مدت معطوف به سال‌های 93 و 94 است که بر اساس ملاحظات کوتاه مدت و بلندمدت تدوین شده است.
 
وی تأکید کرد: خروج از رکود به معنی خروج پایدار و نه موقتی الزاماً باید غیرتورمی باشد.
 
مشاور اقتصادی رییس جمهور در ادامه از لزوم مکمل‌هایی برای تسریع در فرآیند خروج از رکود تأکید کرد و گفت: بهینه‌سازی مصرف انرژی یکی از پیشران‌های خروج از رکود است چرا که در کشور ما انرژی بسیار زیاد مطرح می‌شود.

انتهای پیام/






تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن