محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844326322
فقط در ایران هنرمندان پشت در اتاق مدیران مینشینند/ واژه توقف ما را به سه دهه پیش میبرد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
فرهنگ و هنر > تئاتر آرش عباسی در گفتگو با مهر:
فقط در ایران هنرمندان پشت در اتاق مدیران مینشینند/ واژه توقف ما را به سه دهه پیش میبرد
آرش عباسی نویسنده و کارگردان تئاتر با اشاره به تفاوتهای روی صحنه بردن یک اثر نمایشی در ایران و کشورهای غربی و نوع حمایتهایی که دولت در این کشورها از آثار نمایشی می کند، از اینکه تئاتر در ایران آرزوها را می کشد و اینکه عنوانهای جعلی در این هنر رشد کرده است، ابراز نگرانی کرد.
خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ و هنر: در سالهای اخیر تبادلات فرهنگی بین تئاتر ایران و کشورهای غربی بیشتر از قبل شده است و کارگردان های جوان تئاتر بر عکس گذشته، این روزها تلاش می کنند به صورت شخصی و بدون کمک گرفتن از نهادهای دولتی آثار نمایشی خود را به جشنواره های مختلف تئاتری ببرند و از این طریق با تئاتر در کشورهای دیگر بیشتر آشنا شده و آثار ایرانی را هم به جهانیان معرفی کنند. یکی دیگر از نکات جالب توجه دیگر، اجرای عمومی یک نمایش ایرانی در کشوری دیگر است که جدا از حضور در یک جشنواره خارجی به تازگی در میان هنرمندان تئاتر ما باب شده است. امیررضا کوهستانی از اولین کسانی است که نمایشهایش را در کشورهای مختلف اروپایی به اجرا عموم می گذاشت و به تازگی افرادی چون آرش عباسی و افشین هاشمی نیز تجربیاتی در این زمینه داشته اند. با آرش عباسی که مدتی است به دلیل ادامه تحصیل در کشور ایتالیا زندگی می کند و از این طریق توانسته نمایش «نویسنده مرده است» را که نوشته و کارگردانی خودش است در سه شهر مختلف ایتالیا به اجرای عمومی ببرد و البته برای دومین بار نیز آن را در ایران نیز اجرا کند درباره مشکلاتی که تئاتر ایران این روزها با آن روبرو است و همچنین تفاوت اجرای یک اثر نمایشی در ایران و کشورهای دیگر و چگونگی حمایت هایی که از طرف دولت از تئاتر در کشورهای خارجی می شود، صحبت کردیم که در ادامه می خوانید. * آقای عباسی شما نزدیک به 2 سال از ایران دور بودید. به نظرتان در این مدت زمان کوتاه تئاتر ایران چه تغییراتی کرده است. چون شما الان آشنایی نسبی با تئاتر غرب هم پیدا کرده اید و می توانید در مقام مقایسه این دو فضا بربیایید. این روزها حامیان مالی و تهیه کنندگان صوری را زیاد در تئاتر کشور می بینیم چون تئاتر به اجبار به سمت خصوصی سازی سوق داده شده بدون اینکه زیرساختهای اولیه مورد توجه قرار گیرد. - من مدت خیلی کوتاهی در فضای کشور نبودم اما در همین مدت کوتاه شاهد تغییرات بسیار زیادی در تئاتر بوده ام. ما به شدت داریم به سمت یک تئاتر تجاری در ایران پیش می رویم که فکر می کنم برای تئاترمان فاجعه بزرگی است. قدرت تجربه کردن از گروه ها و کارگردان ها گرفته شده و تصور می کنم تئاتر تجربی نیز دارد رو به نابودی می رود چون لازمه تئاتر تجربی این است که در کارگردان و گروهش جسارت وجود داشته باشد. قدرت آزمون و خطا و همچنین شکست و پیروزی باید در گروه های ما وجود داشته باشد اما الان قدرت ریسک به صفر رسیده است. دلیل این اتفاق نیز این است که ما فقط داریم به تماشاگر صرف و پر کردن سالن های نمایشمان فکر می کنیم و چاره دیگری نداریم.
* به هر حال این اتفاق اجتناب ناپذیر است چون گروه های نمایشی ناخواسته دارند به سمت تامین هزینه های نمایششان به شکل خصوص و شخصی پیش می روند و از طرف دولت هیچ حمایتی از آنها نمی شود؟ - نکته مورد توجه این است که مهم نیست چقدر درآمد از اجرای یک اثر نمایشی به دست می آوریم بلکه از آن مهمتر برآوردن تعهداتمان نسبت به یک سالن نمایش است و متاسفانه این روزها برخی سالن ها قبل از اجرای یک نمایش پولشان را دریافت می کنند. این اتفاق تاسف بار است چون باعث می شود قبل از این که یک کارگردان به فکر اجرایی هنرمندانه و خلاقانه باشد یک ماشین حساب دستش بگیرد تا دخل و خرجش را قبل از اجرا محاسبه کند. با این شرایط شاهد روزگار خطرناکی برای تئاتر خواهیم بود. متاسفانه این اتفاق ها به بد عادت کردن مخاطبان هم انجامیده و این مساله برایشان جا افتاده که تئاتر یعنی مکانی برای خندیدن صرف، در صورتی که بخشی از هنر تئاتر سرگرمی است اما در فضایی که در تئاتر ما ایجاد شده به هیچ عنوان نمی توان ریسک کرد. حتی فضاهای مجازی که این روزها شکل گرفته این امکان را به مخاطبان می دهند که اگر از دیدن یک اثر نمایشی لذت نبرد این نارضایتی را با صدای بلند اعلام کند این شکل نقد کردن بسیار خطرناک است چون این شیوه نقد کردن تحلیلی نیست و تنها جنبه لذت جویی دارد. البته تئاتر ما هم دارد به سمت قانع کردن مخاطب می رود و جزو افتخارات کارگردانهای ما است که 90 درصد مخاطبان از دیدن کارشان راضی بیرون می آیند. تئاتر ما باید به سمتی پیش برود که نظرات متفاوتی را در مخاطبان برانگیزد. متاسفانه عناوین و سمت های جعلی هم مدتی است که در تئاتر ما شکل گرفته که باز هم منجر به نابودی تئاتر می شود. عناوینی مثل دراماتورژ که شناخت و تخصص درستی از آن در جامعه ما وجود ندارد اما فردی که نامش به عنوان دراماتورژ می آید، فکر می کند که یک مولف است و یا سمت هایی مثل مشاور هنری و تهیه کننده که باز هم بدون تخصص و دانش در تئاتر ما در حال رشد هستند. بخشی از این اتفاقات به شرایط جامعه باز می گردد که به خاطر تغییرات ارز ممکن است یک شبه برخی از زندگی ها رو به نابودی برود به همین منظور مبحث دلالی وارد تئاتر ما شده است.
* در خیلی کشورهای دنیا یک تئاتر دولتی داریم یک تئاتر خصوصی که باز هم از لحاظ مالی از طرف دولت حمایت می شود. حتی لازم است به نقش شهرداری ها در کشورهای مطرح جهان در حوزه حمایت از فعالیت های تئاتری اشاره کنم اما در ایران نه تنها این اتفاق رخ نمی دهد بلکه نهادی مثل شهرداری که از لحاظ بودجه نیز دستش باز است، حمایتی از گروههای نمایشی نمیکند. - جالب است بدانید در بسیاری از کشورها متولی تئاتر شهرداری است. شهرداری است که بودجه تئاتر را پرداخت می کند و هزینه برگزاری جشنواره های فرهنگی، هنری و تئاتری را می پردازد و از هنرمندان مختلف درخواست می کند که مهمان کشورش باشند اما در کشور ما شهرداری عملاً خود را از تئاتر کنار کشیده است. البته در این مدت اندکی که به ایران بازگشتم، احساس می کنم فضا بازتر شده است و می شود با گروه تازه وارد گفتگو شد. معتقدم باید مشکلات و انتقادات را بیان کرد اما نباید از کنار اتفاقات خوبی هم که می افتد به راحتی گذشت. به عنوان نمونه بسیار خرسندم که مشکلات نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» به پایان رسید اما چیزی که من را نگران کرده بود به کار بردن واژه توقیف بود. کلمه توقیف ما را به سه دهه قبل می برد در زمانی که گروههای نمایش با استرس و فشار زیادی کارشان را روی صحنه می بردند. امیدوارم دیگر هیچگاه چنین مشکلی رخ ندهد که شاهد متوقف شدن اجرای نمایش در میانه کار باشیم چون می توانیم گفتگو را جایگزین توقیف کنیم. *تئاتر در ایران و کشورهای اروپایی چه تفاوتها و چه شباهتهای با هم دارند و کلا شیوه کار در خارج از کشور چه فرقی با ایران دارد؟ - نکته جالبی که می خواهم به آن اشاره کنم جوان بودن بیش از اندازه تئاتری ها در ایران است که البته زیاد هم به نفع تئاتری ها و خود این جوانها نیست. خاصیت بدی که تئاتر ما دارد این است که آرزوها را می کشد. چون از یک طرف با امکاناتی که در اختیارشان قرار می دهد سقف آرزوهایشان را از بین می برد و از طرف دیگر با امکاناتی که ازشان می گیرد آرزوهایشان را می کشد. چون تئاتر کار کردن در ایران علیرغم همه مشکلاتی که دارد آسان است. به هر حال خیلی از کارگردان هایی که دارند در سالنهای مختلف کار می کنند کمتر از 30 سال سن دارند که همین امر خودش بسیار مهم است اما با این حساب تفاوت تئاتر دانشجویی و حرفه ای از بین رفته است. شکی در کیفیت این آثار ندارم اما نکته مورد توجه این است که این جوانها قرار است در آینده چه چیزی آرزویشان شود. وقتی الان دارند در این سطح کار می کنند، این اتفاق دوستان جوان ما را متوهم می کند و دیده ایم که در مصاحبه هایشان با دو سه نمایش روی صحنه از واژه های عجیب و غریبی مثل «تئاتر من» حرف می زنند. ای کاش مرز بین تئاتر آماتور، دانشجویی و حرفه ای آنقدر محکم بود که نمی شد به راحتی آن را شکاند.
*دانشجویان ما فکر می کنند حرفه ای شدن به معنای این است که حتما در جایی مثل تئاتر شهر کارشان را اجرا کنند. حتی در نشستی که چندی پیش مدیر مرکز هنرهای نمایشی با دانشجویان داشت تعدادی از دانشجویان با اعتراض می گفتند که چرا سالن های تئاتر شهر برای اجرا در اختیارشان قرار داده نمی شود. - این اعتراض ها به قانونمند نبودن تئاتر ما برمی گردد. مثلا کسی که می بیند هم کلاسی اش دارد تئاتر شهر نمایش اجرا می کند می گوید چرا این امکان نباید برای من فراهم شود. اگر تمام جنبش های تئاتری بزرگ قرن بیستم را در نظر بگیرید متوجه می شوید که این گروهها همگی از فضاهای اصلی تئاتر دور بودند. مثلا یوجینیو باربا، پیترشومان و گروه لیوینگ تئاتر و پیتر بروک در دورترین نقاط و حتی در گاراژهای و آپارتمانها کارهایشان را اجرا می کردند. ممکن است عده ای بگویید دوره این نوع تئاتر گذشته در صورتی که هنوز هم در اروپا بسیاری از گروهها به این شیوه فعالیت می کند فقط در ایران است که هنرمندان ما عادت دارند ساعتها پشت در اتاق یک مدیر منتظر بایستند تا یک سالن را برای اجرایشان بگیرند. اگر ما ایده ای داریم می توانیم آن ایده را به جایی خارجی از سالنهای نمایش ببریم. در ایران هنرمندانش مثل اصغر دشتی و حمید پورآذری بودند که در مقطعی برای نفس خود تئاتر کار می کردند نه صرفا اجرای یک اثر نمایشی اما این اتفاق دیگر کمتر رخ می دهد. به غیر از تئاتر شهر این همه سالن فعال در شهر تهران وجود دارند اما چون ما هدفمان از تئاتر کار کردن اقتصادی است، همه می خواهند به سالن های شناخته شده بروند. تفاوت عمده تئاتر در ایران و کشورهای خارجی این است که دولت در طول سال کمک مالی اش را به یک نمایش نمی کند بلکه به یک سالن تئاتر کمک می کند. مثلا شما یک کمپانی تئاتر دارید و در طول سال می توانید پولی را که دریافت می کنید صرف تولید 5 نمایش و حضور در یک جشنواره و برگزاری 4 کارگاه آموزشی کنید. این کمپانی تئاتر می تواند پولش را به هر صورتی که دوست دارد خرج کند اما این الگو هیچ گاه در ایران عملی نمی شود چون گروه و کمپانی تئاتری در ایران تعریفی ندارد اما در خارج از ایران بودجه به یک سالن تئاتری اختصاص می یابد و مدیر این کمپانی یا سالن تئاتری است که تصمیم می گیرد پولش را چطور خرج کند و یا از چه کارگردانی برای اجرا دعوت کند. در آنجا تئاتر به دنبال افراد می رود اما در ایران این افراد هستند که دنبال مدیران می روند و از آنها درخواست می کنند که اجازه دهند کاری را روی صحنه ببرند. گفتگو از آروین موذن زاده
۱۳۹۳/۵/۱۱ - ۰۸:۴۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]
صفحات پیشنهادی
نماینده مردم ارومیه در مجلس: ایران اسلامی بزرگترین پشتیبان فلسطین است
نماینده مردم ارومیه در مجلس ایران اسلامی بزرگترین پشتیبان فلسطین استنماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت ملت ایران اسلامی بزرگترین پشتیبان فلسطین اشغالی قلمداد میشوند نادر قاضیپور امروز در گفتوگو خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت ملت قهرمان و شهیدپرور ایران اسلامی بایران پای فینال متوقف شد
ایران پای فینال متوقف شدبخش داخلی الف 28 تیر 93تاریخ انتشار شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۳ ساعت ۲۱ ۳۷ تیم ملی والیبال ایران با قبول شکست ۳ بر صفر مقابل آمریکا از رسیدن به فینال لیگ جهانی والیبال باز ماند تیم ایران اولین بازی خود در لیگ جهانی مقابل آمریکا را با یک تغییر نسبت به روز گذشته جمنامه سناتورها به اوباما برای بازرسیهای 20 ساله از برنامه هستهای ایران /مذاکره با ایران باید متوقف شود
نامه سناتورها به اوباما برای بازرسیهای 20 ساله از برنامه هستهای ایران مذاکره با ایران باید متوقف شود دو تن از سناتورهای ارشد آمریکایی در نامهای که روز چهارشنبه برای رئیسجمهور این کشور ارسال میشود شرایط سختگیرانهتر در توافق هستهای با ایران از جمله بازرسیهای 20 ساله را خایران از واردات گازوئیل خودکفا شد/ اعلام دلایل توقف واردات گازوئیل
اقتصادی انرژی جزئیات رکوردهای جدید گازی ایران از واردات گازوئیل خودکفا شد اعلام دلایل توقف واردات گازوئیل همزمان با توقف واردات روزانه 10 میلیون لیتر گازوئیل از ابتدای سالجاری یک مقام مسئول در شرکت ملی گاز با اشاره به ثبت رکورد گازرسانی به نیروگاهها اعلام کرد افزایش گازرسبا پشتیبانی سفارت ایران انجام شد سفرههای افطار در مسجد مرکزی «بیشکک»+تصاویر
با پشتیبانی سفارت ایران انجام شدسفرههای افطار در مسجد مرکزی بیشکک تصاویرسفارت کشورمان همزمان با شب لیلهالقدر مراسم باشکوه افطاری را با حضور جمع کثیری از مسلمانان قرقیزستان در مسجد مرکزی شهر بیشکک برگزار کرد به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک در شب 21 ماه مبارک رمضان و همدانش آموزان ایرانی پشتیبان همسالان خود در غزه هستند
دانش آموز ارومیه ای در گفتگو با پانا دانش آموزان ایرانی پشتیبان همسالان خود در غزه هستند خبرگزاری پانا یک دانش آموز ارومیه ای گفت دانش آموزان تیز بین ایرانی هویت جعلی رژیم صهیونیستی را درک کرده و کشتارکودکان در غره را محکوم می کنند ۱۳۹۳ جمعه ۳ مرداد ساعت 11 11 "امیر حسینتکرار/ در گفتوگوی تلفنی روحانی و پوتین صورت گرفت تاکید رؤسای جمهوری ایران و روسیه بر دخالت مجامع جهانی برای ت
تکرار در گفتوگوی تلفنی روحانی و پوتین صورت گرفتتاکید رؤسای جمهوری ایران و روسیه بر دخالت مجامع جهانی برای توقف جنایات علیه مردم غزهرئیس جمهوری کشورمان روز جمعه به دنبال اوضاع تاسفبار غزه در گفتوگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه آخرین تحولات مربوط و اقدامات ضروریاستاندار فارس: مدیران، پروژه های سرمایه گذاری را در پیچ و خم اداری متوقف نکنند
فیسبوک تویتر Google Cloob استاندار فارس مدیران پروژه های سرمایه گذاری را در پیچ و خم اداری متوقف نکنند شیراز -ایرنا- استاندار فارس ضمن تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت و توان سرمایه های مردمی و بخش خصوصی در جهت ایجاد رونق و شکوفایی در عرصه اقتصادی گفت مدیران پروژه های سرمایهتخریب خانه دایی جان ناپلئون متوقف شد | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر ۱۳۹۳ ۰۴ ۲۹ – تهران بزرگ-ایرنا- قائم مقام شهردار منطقه 12 تهران از توقف تخریب بخشی از خانه تاریخی اتحادیه دایی جان ناپلئون خبر داد و گفت پرونده تخریب بخشی از این خانه برای بررسی قضایی و بحث های مربوط به بخش تاریخی آن از طریق شهرداری منطقه به دادسرا ارجاع شده است پیتأکید رؤسای جمهور ایران و روسیه بر توقف حملات اسرائیل به غزه
تأکید رؤسای جمهور ایران و روسیه بر توقف حملات اسرائیل به غزه دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین در گزارشی اعلام کرد رؤسای جمهوری ایران و روسیه در گفت وگویی تلفنی بر لزوم توقف اقدامات نظامی در نوار غزه تأکید کردند آفتاب به گزارش ایرنا در گزارش دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری روسیه آمده استنخستین کمک هلالاحمر ایران به مردم غزه به ارزش ۲ میلیارد ریال/ فقط کمکهای نقدی جمعآوری میشود
نخستین کمک هلالاحمر ایران به مردم غزه به ارزش ۲ میلیارد ریال فقط کمکهای نقدی جمعآوری میشوددبیرکل جمعیت هلالاحمر اعلام کرد نخستین کمک هلالاحمر جمهوری اسلامی ایران به مردم مظلوم فلسطین با هماهنگی هلالاحمر فلسطین در زمینههای بهداشتی دارویی و درمانی به ارزش ۲ میلیارد ریالحضورپرشور ملت ایران درراهپیمایی روز قدس بهترین پشتیبان فلسطینیان است
فیسبوک تویتر Google Cloob نماینده رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان حضورپرشور ملت ایران درراهپیمایی روز قدس بهترین پشتیبان فلسطینیان است زاهدان- ایرنا- نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استانهای سیستان و بلوچستان و کرمان گفت حضور پرشور ملت ایران در راهپیمایی روز جهتوقف پروژه قطار سریع السیر ایرانی متوقف
توقف پروژه قطار سریع السیر ایرانی متوقف مدیر طرح کلان سامانه قطار سریع السیر ایرانی گفت طرح ساخت قطار ایرانی با سرعت بالای 350 کیلومتر بر ساعت است حدود شش ماه است که متوقف شده و نیازمند منایع مالی است محمد حسن بازیار مدیر طرح ایجاد فناوری سامانه حمل و نقل سریع ریلی در دانشگاهسفیر و سرپرست نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل خواستار شد اقدام فوری شورای امنیت برای متوقف کردن تهاجم رژیم ص
سفیر و سرپرست نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل خواستار شداقدام فوری شورای امنیت برای متوقف کردن تهاجم رژیم صهیونیستی به غزهسرپرست نمایندگی دائم ایران در نیویورک خواستار اقدام فوری شورای امنیت برای متوقف کردن تهاجم صهیونیستها به غزه شد و سرپیچی اسرائیل از اجرای آتش بس مورد درخواکیانوش عیاری با فیلم «آبادانیها» به سینماتک خانه هنرمندان ایران میآید
کیانوش عیاری با فیلم آبادانیها به سینماتک خانه هنرمندان ایران میآیدفیلم سینمایی آبادانیها ساخته کیانوش عیاری در پنجاه و چهارمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش در خواهد آمد به گزارش خبرگزاری فارس پنجاه و چهارمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلپشت پرده پیوند کلیه اتباع خارجی در ایران/ بازار گرمی دلالان اعضای بدن
اجتماعی بهداشت و سلامت مهر گزارش می دهد پشت پرده پیوند کلیه اتباع خارجی در ایران بازار گرمی دلالان اعضای بدن ماجرای عمل پیوند عضو به ویژه پیوند کلیه اتباع بیگانه از فرد ایرانی در برخی از مراکز درمانی کشورمان موضوعی است که در روزهای اخیر و به دنبال اظهارنظر رئیس انجمن حمایت ارئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران در گفتوگو با فارس: مشکل قیمت خودرو دستوری حل نمیشود/ اصلاح قیمت خودرو
رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران در گفتوگو با فارس مشکل قیمت خودرو دستوری حل نمیشود اصلاح قیمت خودرو با کاهش تعرفه واردات و باراز رقابتیرئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران معتقد است قیمت خودروی داخلی در بازار رقابتی است و کاهش تعرفه واردات تعیین کننده است نه اینکه دست-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها