تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خود را ملزم به سکوت طولانی کن، چرا که این کار موجب طرد شیطان بوده و در کار دین،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831261852




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نظر متفاوتی درباره سهروردی


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: پنجشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۵




DSC_9585.jpg

هشتم مردادماه، روز بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی (شیخ اشراق) است؛ کسی که او را بیش‌تر فیلسوف می‌شناسیم، اما منصور کوشان می‌گوید، هرگز به جان و خردِ ادبی سهرودی اشاره نشده و او نویسنده‌ای است که مهم‌ترین نوشته‌هایش در قلمرو ادبیات آفرینشی جای می‌گیرد‌. به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منصور کوشان که چندی پیش از دنیا رفت درباره نگاه جزمی به متن‌های کهن ایرانی به‌خصوص آثار سهروردی می‌نویسد: «اگر از متن‌های اصلاحی و حاشیه‌نویسی‌های دانشگاهی یا فنی بر فرهنگ و ادبیات گذشته ایران‌ بگذریم‌، و بخواهیم دستاورد پژوهشگران ایرانی را با گشاده‌دستی طبقه‌بندی کنیم‌، نهایت در زمینه ایران‌شناسی‌، اسلام‌شناسی‌، عرفان‌، تصوف و تقسیم دوره‌های ادبی‌، آن هم از نظر صنعت نظم و نثر‌، بوده است و نه تاثیر توامان شکل و محتوای متن‌ها یا چگونگی اندیشه در آن‌ها. حتی کسانی که به سراغ ادبیات روایی فارسی می‌روند و متن‌هایی را تصحیح می‌کنند و بر آن‌ها مقدمه و حاشیه می‌نویسند‌، از آنجا که با گوهر ادبیات و به ویژه با ساختار ادبیات مدرن بیگانه‌اند‌، تاثیر توامان شکل و محتوای متن‌ها را نادیده می‌گیرند و عنصرهای روایی (داستانی – رمانی) آن‌ها را به خوانندگان نمی‌شناسانند. نشناختن و نادیده گرفتن آن وجهی از ادبیات گذشته که دارای رگه‌های درخشان و ریشه‌های پویای گونه‌های گوناگون همسو با ادبیات مدرن است‌، حتی در میان نویسندگان و پژوهشگران و منتقدان مدرن هم امری رایج است. کسانی که در دهه چهل همت می‌کنند و مقاله‌هایی در زمینه قصه‌نویسی ایران می‌نویسند‌، توجهی به شکل‌های گوناگون داستان و رمان فارسی نمی‌کنند. در این نوشته‌ها تاثیر ریشه‌های فرهنگ فارسی‌، به‌خصوص ادبیات داستانی ایران بر متن‌های معاصر نادیده گرفته می‌شود و مبنای نقد و بررسی بر داده‌های داستان و رمان غربی پیش می‌رود. به طور کلی بیگانگی نسبت به ادبیات گذشته و برخورد سطحی یا جزمی‌ با آن‌، طی سال‌های گذشته امری رایج در میان اکثر نویسندگان و پژوهشگران ایرانی بوده است. حتی با این که در دهه‌های اخیر بسیاری از نویسندگان غربی‌، به‌ویژه نویسندگان آمریکای لاتین و اسپانیایی‌زبان به صراحت به شکل و محتوای هزار و یک شب اشاره می‌کنند و پیشینه ادبیات داستانی را از سروانتس به نویسنده ناشناس هزاردستان و نویسندگان ناشناس هزار و یک شب می‌رسانند، هیچ تلاشی برای شناخت و بازآفرینی آن نمی‌کنند و در مقاله‌ها و گفت‌وگوهای خود به جای این که خود را تداوم‌گران روزبه دادویه (عبدالله بن مقفع)،‌ بلعمی‌، فردوسی‌، اسعد گرگانی‌، خیام‌، نظامی گنجوی‌، بیهقی و به‌ویژه شهاب الدین سهروردی بدانند،‌ فرزندان نویسندگان غربی می‌نامند. فاجعه بیگانه بودن با فرهنگ نیاکان خود و بالیدن در پوسته بیرونی فرهنگ بیگانگان آن چنان در همه دوره‌های مدون تاریخی ایران‌، وحشتناک است که به رغم تلاش‌های انجام‌گرفته‌، باز باید سال‌ها هزاران صفحه در پالایش و پویش آن نوشته شود تا اندکی جبران کج‌فهمی‌ها و ویرانی‌ها شود. آن‌قدر بنیادهای نادرست در ذهن و زبان و فرهنگ ایرانی نهاده شده است که به سختی می‌توان بنیادهای تفکر نسل‌های آینده را بر پایه‌های جان و خرد ایرانیان پاک‌نهادی چون روزبه‌، بلعمی‌، رودکی‌، فردوسی‌، نظامی‌ گنجوی‌، فارابی‌، خیام‌، زکریا رازی‌، بایزید‌، عین‌القضات‌، حلاج و سهروردی استوار کرد. هنگامی که دانشکده‌های ادبیات فارسی و تاریخ ایران توجهی به ژرفای فرهنگ ایران ندارند و تنها به «تذکره‌»ها و «صنعت‌های ادبی» توجه می‌کنند،‌ یا زمانی که به‌جز چند استثنا، فارغ‌التحصیل‌های ادبیات فارسی حتی یک بار با تعمق شاهنامه ابوالقاسم فردوسی را نخوانده‌اند و هنوز نسبت به ریشه‌های سخن او یا جان و خردی که سی سال در پای آن خون جگر می‌خورد و «عرق روح» می‌ریزد،‌ بیگانه‌اند‌، یا زمانی که در انجمن فلسفه ایران‌، بیش از آن که اندیشه‌های متفکران فارسی و ایران کهن بررسی و شناخته شود‌، اندیشه‌های دین‌های سامی (یهودی‌، مسیحی) مرور می‌شود‌، دیگر چه جای سخن می‌ماند‌، جز مطالعه جدی و مستقل متن‌های کسانی چون نظامی گنجوی‌ها‌، اسعد گرگانی‌ها و...؟ هنگامی که آگاهانه یا ناآگاهانه، کسانی ماهیت نهایی داستان‌های شهاب‌الدین سهروردی را کتمان می‌کنند و متن‌های بیرون از دایره فرهنگ حاکم را نادیده می‌گیرند‌، و او را نه یک حکیم ایزدی یا حکیم الهی به معنای عام،‌ که حکیمی محدود به عقیده‌ای سامی می‌نامند،‌ چه انتظار دیگری می‌توان داشت جز کوشش در معرفی و شناخت متن‌های کسانی همچون او؟ زمانی که در صدها صفحه مکتوب درباره سهروردی و متن‌های او‌، حتی کوچک‌ترین اشاره‌ای به جان و خرد ادبی او نمی‌شود و هیچ‌کدام از این ده‌ها نویسنده درک خود را از گوهر ادبیات نشان نمی‌دهند و نمی‌خواهند برای درک بهتر و ساده‌تر داستان‌های او آن‌ها را از ساحت متن «جزمی» به ساحت متن «ادبی» بیاورند تا همزیستی توامان عقل و شهود او معنا و مفهوم بهتری بیابد و همسان‌پنداری خواننده با آن‌ها ممکن‌تر شود‌، هرگونه شناخت و درک شایسته آزادانه‌ای از خوانش متن‌های اینان‌، از این دیدگاه‌ باز بازگشت به چارچوب‌های بسته «فرهنگ حاکم» است و نه حتی حکمت الهی. در این راستا‌، شناخت بهتر نویسندگان رمزی‌نویس‌، بیش از آن‌که در بستر حکمت دینی ممکن باشد‌، در قلمرو هنر و ادبیات میسر است. دست کم‌، سهروردی‌، آن نویسنده متفکری که مهم‌ترین نوشته‌هایش در قلمرو ادبیات آفرینشی جای می‌گیرد‌، پیش از آن‌که حکیم و عارف باشد‌، یک نویسنده آفرینشی است چرا که او نویسنده متن‌هایی است که به تمامی بر محور تعقل نوشته نشده‌اند. بخش‌های بسیاری از نوشته‌های او‌، به‌ویژه لحن بیان‌، زبان روایت‌، تصویرهای رمزی‌، تمثیلی‌، استعاره‌ای و... از عنصرهای شناخته‌شده جهان آفرینش ادبی است‌، نشانه همان اتفاقی است که خود آن را امری شهودی می‌نامد.» در این نوشتار از کتاب در دست انتشار منصور کوشان با نام «هستی‌شناسی داستان‌های سهروردی» که در نشر ققنوس در حال چاپ است، استفاده شده است. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن