تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن به ميل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق ميل و رغبت خود را به خانواده ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826079673




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حجت‌الاسلام غفاری در روز بزرگداشت سهروردی: ملاصدرا خود را متأثر از شیخ اشراق می‌دانست/ زندگی ۲ شهاب‌الدین در یک دوره


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجت‌الاسلام غفاری در روز بزرگداشت سهروردی:
ملاصدرا خود را متأثر از شیخ اشراق می‌دانست/ زندگی ۲ شهاب‌الدین در یک دوره
عضو مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: شخصیت‌های بسیاری همدوره شیخ اشراق از فلسفه او متأثر شدند اما متأسفانه به دلایلی فلسفه او چندان مورد توجه قرار نگرفت، با وجود اینکه ملاصدرا هم بارها اشاره کرد حکمتش تحت تأثیر سهروردی بوده است.

خبرگزاری فارس: ملاصدرا خود را متأثر از شیخ اشراق می‌دانست/ زندگی ۲ شهاب‌الدین در یک دوره



به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، هشتم مرداد روز بزرگداشت شیخ اشراق، شیخ شهید یا همان شیخ شهاب‌الدین سهروردی صاحب حکمت الاشراق است. درباره واژه اشراق در اندیشه سهروردی و برخی از نکات قابل توجه در فلسفه و حکمت وی با حجت‌الاسلام سیداحمد غفاری، عضو مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت‌و‌گو کردیم که در ادامه می‌خوانیم:

اشراق مقدمه‌ شهود سهروردی است *استاد واژه اشراق در حکمت و فلسفه سهروردی چه معنایی دارد؟ - براساس گفتمانی که خود شیخ اشراق در حکمت اشراق معرفی می‌کند، مشاهده می‌کنیم که اشراق به عنوان مقدمه‌ای برای شهود سهروردی معرفی شده است. از نظر سهروردی، اشراق مقدمه شهود است به این معنا که اشراق آن نور تابنده‌ای است که از سوی خداوند متعال بر قلب حکیم تابیده می‌شود و باعث شهود حکیم می‌شود. در این‌باره در عبارتی از خود شیخ سهروردی در نوشته‌هایش آمده که نام حکیم بر کسی اطلاق نمی‌شود الّا بر کسی که اهل مشاهده انوار آسمانی می‌باشد. در مقدمه کتاب «حکمت الاشراق» شیخ می‌نویسد: «کمترین درجه‌ای که خواننده این کتاب باید داشته باشد باید حداقل نور الهی بر او وارد شود و در او ملکه شود، درغیراین اصلاً از این کتاب نفعی نمی‌برد. بنابراین علت اینکه حکمت اشراق با کلمه اشراق همراه شده، تأکید ویژه مرحوم سهروردی بر بنیادی بودن اشراق است. سهروردی تحت تأثیر آموزه‌های دینی بود نکته دیگر درباره واژه اشراق این است که حکیم شهاب‌الدین سهروردی به شدت تحت تأثیر آموزه‌های دینی این واژه را برای حکمت خود انتخاب کردند. چرا که وی مصرانه به واژه نور اهمیت می‌داد و درباره آن صحبت می‌کرد در آیه قرآن کریم نیز آمده که (الله نورالسماوات والارض) وی از همین نور به جای واژه وجودی که فیلسوفان مورد تأکید قرار می‌دهند، استفاده می‌کند بنابراین واژه نور محوری ترین واژه فلسفه سهروردی است و در ادامه با آیه شریف «وَمَنْ لَمْ یَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ مِنْ نُورٍ»؛ اگر کسی خداوند بر او نور ندهد، مراتب هستی را با مراتب نور توضیح می‌دهد، مراتب هستی را با مراتب نور توضیح می‌دهد.   مراتب هستی با واژه نور ترسیم می‌شد *این نور در اندیشه‌های مشایی و صدرایی نیز مشاهده می‌شود؟ -بله اما سهروردی برخلاف حکمت مشأ و صدرایی با واژه نور مراتب هستی را معرفی می‌کند و خداوند را به عنوان نورالانوار معرفی و مرتبه پایینتر عقول طولی را عنوان جواهر اعلم معرفی و عقول عرضی را جواهر ادنین معرفی می‌کند، نفوس ناطقه را با واژه ادوار اسپهبدیه و علت وجودات ماهوی را وجودات ظلمانی معرفی می‌کند چرا که اینها وجوداتی ‌اند که بهره ای از نور ندارند.   آمیختگی آموزه نور با سخنان زردشت *آمیختگی این نور در حکمت اشراق آیا با حکمت ایرانیان نیز قرابتی داشته است؟ - بله در گفتمان شیخ شهید یا اشراق ما مشاهده می کنیم آمیختگی آموزه نور با سخنان الهی گونه زردشت که در کتاب آسمانی اوستا مشاهده می‌کنیم و تأکید ویژه‌ای که پیامبر ایرانی ما زردشت بر نور و نورانیت داشته است و این نشان می‌دهد حکمت سهروردی علاوه بر اینکه مصرانه  در استفاده از آموزه‌های ایرانی تأکید می‌کند بر ایرانی بودن خواستگاه خود تأکید دارد و برخلاف حکمت‌های دیگر یک حکمت خالص ایرانی است و خود او بر پرهیز از یونانی شدن فلسفه تأکید دارد.   زندگی دو شهاب الدین سهروردی در یک دوره *استاد در دوره سهروردی یک شهاب‌الدین عالم هم زیست می‌کرده یا اینکه هر دو یکی هستند؟ -ما دو نفر به نام شهاب‌الدین سهروردی داریم که اینها باید از هم تفکیک شوند، اتفاقاً هر دو اینها نامشان شهاب الدین است که به نام سهروردی معروف هستند و هر دو در سهرورد زنجان به دنیا آمدند و اتفاقاً هم دوره هم بودند اما یکی نویسنده کتاب «عوارف المعارف» است که او شخصیت عرفانی ملقب به شیخ‌الاسلام بودند این شیخ غیر از شهاب الدین یحیی سهروردی است که ما درباره آن صحبت می‌کنیم.   ابن عربی و خواجه نصیر بر تأثیرپذیری از شیخ اشراق اذعان کردند *چه شخصیت‌هایی در دوره حیات سهروردی زندگی می‌کردند که اتفاقاً از اندیشه او هم متأثر بودند؟ - توجه به این نکته خیلی مهم است که سهروردی سن و سال زیادی نداشت که از دنیا رفت که برطبق قرائت معروف شمس تبریزی از کیفیت قتل ایشان در سن جوانی کشته شد، متأسفانه به دلیل تعصبی که بر منطقه زندگی او حکم فرما بود وی را کشتند اما با این وجود واین سن کم نوشته‌های بسیار نفیسی از او به جا ماند و مهمترین نکته آنکه شیخ اشراق در دوره‌ای زندگی می کرد که شخصیت‌های بسیار گرانمایه‌ای در آن دوران وجود داشتند و تأثیر بسیار واضح ایشان بر شخصیت‌های معاصر خود داشت. به عنوان مثال عارف معروف محی‌‌الدین ابن عربی از معاصرین ایشان است و خود جناب ابن عربی بر تأثیر پذیری از شیخ اشراق اشاره کردند، شخصیت دوم خواجه نصیرالدین طوسی است که از مهمترین اخلاف و شخصیت‌های دوران سهروردی است که در نوشته‌های خود او محققانه مشخص است که او تأثیر بسیار زیادی در بحث علم الهی از جناب شیخ اشراق دارد. شخصیت‌های دیگر مثل شمس الدین محمد شهرزوری شارح کتاب های سهروردی، جلال الدین دوانی و غیاث الدین منصور دشتکی اینها همگی شخصیت‌هایی هستند که محور سخنانشان فلسفه جناب شیخ اشراق است و تأثیر بسیار هنگفتی را در اندیشه اینده می‌بینیم اما متأسفانه به دلایلی فلسفه شیخ اشراق در کشور ما مورد توجه قرار نگرفت علی رغم اینکه خود ملاصدرای شیرازی بارها اشاره می کند براینکه در حکمت خودشان تحت تأثیر شیخ اشراق هستند.   *استاد آیا آن اندازه که باید به فلسفه اشراق در کشور ما توجه نشان می‌دهند؟ -خیر به دلایل مختلف این حکمت نورانی مورد توجه قرار نگرفت. امید این است که دانشجویان فلسفه همانطور که به کتاب‌های ابن سینا «اشارات و تنبیهات»  یا کتاب‌های ملاصدرا اهمیت می‌دهند حداقل به کتاب معروف شیخ اشراق که حکمت الاشراق است و  مشتمل منطق و طبیعیات و الهیات است روی آوردند و به عنوان یک ذخیره فلسفی ایرانی - اسلامی آن را مورد توجه جدی قرار دهند.   انتهای پیام/ک

93/05/08 - 00:49





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن