واضح آرشیو وب فارسی:فارس: به بهانه روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی
شیخ شهاب الدین سهروردی، افتخار زنجانیها
روز بزرگداشت شیخ شهاب الدین سهروردی مردی که علم فلسفه مدیون اوست و به عبارتی افتخار مردم زنجان است.
به گزارش خبرگزاری فارس در زنجان، دانشمند نامدار شیخ شهابالدین ابوالفتوح یحیی بن حبش بن امیرک سهروردی در 549 قمری در روستای سهرورد از توابع استان زنجان به دنیا آمد و در طول زندگی خود با بزرگان و افراد برجسته بسیاری دیدار کرد. *سهروردی معروف به شیخ اشراق سهروردی به شیخ اشراق معروف بوده و در اصول تبحر داشت و در فروع به مذهب شافعی میرفته و شعر نیکو میسرود و در مناظره بسیار توانا بود و به هین دلیل هیچ یک از معاصرانش به پای او نمیرسیدند. *عناصر نظام فلسفی شیخ اشراق نظام فلسفی سهروردی در بیشتر موارد بر اشراق، مکاشفه، تصفیه نفیس و اصول کشفی ذوقی پایهگذاری شده و سیر و سلوک و شهودات درونی از مهمترین عناصر نظام فلسفی او به حساب میآید. *نقد موشکافانه سهروردی از حکمت مشاء سهروردی در بررسیهای انتقادی خود مهمترین مبانی و اصول حکمت مشاء را در نهایت دقت و ظرافت به نقد کشیده است. *بررسی دقیق و با برهان سهروردی شیخ شهابالدین سهرودی هیچگاه یکه بر موضوعات نتاخت چرا که در آثار او میبینیم وی قبل از اینکه به رد آرای مشائیان بپردازد، کتب مختلفی در بیان فلسفه مشاء نوشته است و موضوع را به نحو صحیحی پردازش کرده است. *نظام فلسفی حکمت مدیون سهروردی نظام فلسفی اشراق یکی از پرارزشترین نظامهای اسلامی است که اصول آن به صورتی که امروز شناخته شده به وسیله متفکر، عارف و عالم عظیمالشان شهابالدین سهرودی تدوین و تنظیم شده است. تاثیر فلسفه اشراق بر تکامل فلسفه در ایران و خصوصا تأثیر آن بر عرفان نظری، شاید بیش از تمامی نظامهای دیگر فلسفی باشد چراکه پایههای تاریخی فلسفه اشراق از طرفی بر تعالیم عالیه قرآن مجید استوار است و از طرف دیگر بر مکتبهای فلسفه افلاطونی و نوافلاطونی مبتنی شده است. هستی از نقطهنظر فلسفه اشراق نور مجرّدی است که از اصل نورالانوار ساطع شده و عالم را فرا میگیرد، اشراق حضوری و شهود هم در مرتبت و هم در اصالت مقدم است بر برهان و تعقل و این نکتهای است که در فلسفههای جدید، علیالخصوص در پدیدارشناسی متعالیه از اهمیت زیادی برخوردار است. *حکمت الاشراق با گستره وسیع آنچه به نام حکمتالاشراق و یا فلسفه اشراقی معروف است و بانی آن را سهروردی میشناسیم، منحصرا در کتاب حکمتالاشراق بیان نشده است بلکه فلسفهای است جامع که سیر تکامل آن را، حداقل در چهار کتاب اصلی فلسفی سهروردی، یعنی التلویحات، المشارع و المطارحات، المقاومات و حکمتالاشراق میتوان مشاهده کرد. *آثار مکتوب شیخ اشراق سهروردی با وجود عمر کوتاه خود، حدود 50 کتاب به فارسی و عربی از جمله عقل سرخ را نوشته که بیشتر آنها در دسترس ما قرار گرفته است. *هدف اصلی شیخ اشراق هدف اصلی او در پرداختن به مسایل فلسفی، احیای تفکر فلسفی ایران باستان است، وی از کودکی اندیشهای نیرومند و هوش سرشار داشته و برای تحصیل علم حریص بود. اهمیت و عمق فلسفه سهروردی که مهمترین فعالیت آموزشی شیخ شهابالدین سهروردی بود، در این است که دو اصل به ظاهر دور از هم تفکر شرق و غرب را به یکدیگر نزدیک کرد. *نحوه زندگی سهروردی شهابالدین بسیار کم میخورد و به امور دنیا و ظاهرحال، خوراک، پوشاک، جاه و مقام، ضیاع، عقار، تعنیات مادی و تشخیصات اجتماعی بیاعتنا بود و حتی گاهی برخلاف عرف و عادت و منظور درهم شکستن قیود و حدود، جامه و کلاهی دراز و سرخ میپوشید و یا خرقهای دیگر بر سر میافکند. *نظر شهید مطهری در مورد سهروردی آیتالله شهید مطهری درباره شخصیت والای سهروردی مینویسد: سهروردی نه تنها در مناظره با فقها و متکلمان بیپروا بود و دشمنی برمیانگیخت، در اظهار اسرار حکمت، برخلاف توصیه بوعلی در آخر اشارات شاید بهعلت جوانی بیپروایی میکرد و همین باعث دشمنی و توطئهچینی علیه وی شد. *قتل سهروردی در زمان قدیم قاعده بر این بوده که اگر کسی سخنی تازه بگوید و تحقیقی نو مطرح کند او را برانند که سهروردی نیز از این سرنوشت شوم در امان نماند به طوری که عرصه را بر سهروردی تنگ گرفتهاند و او از زندگی بیزار شده و در مقدمه «حکمتالاشراق» آرزوی سکوت کرد. سهروردی فقط یکی از بزرگان و ادیبان استان زنجان بوده که شهرت وی در تمام دنیا علاقهمندان را مجذوب خرد وی کرده است. انتهای پیام/73013/ی40
93/05/05 - 00:50
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]