تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):داناترين مردم كسى است كه دانش ديگران را به دانش خود بيفزايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815580453




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اسراف و پیامدهای آن - میترا عبداللهی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: اسراف و پیامدهای آن - میترا عبداللهی براساس برخی آمارها و شواهد موجود، برخی از هموطنان جزو اسراف کنندگان هستند و بی برنامه تولید و بی محابا هم مصرف می کنند.


اسراف در تولید و مصرف هم اقتصاد کشور را در وضعیت نامناسبی قرار داده و هم سلامت مردم را به خطر انداخته است؛ در صورتی که کشورهای پیشرفته با کمی فکر و مدیریت منابع، هم اقتصاد خود را قدرتمند نگاه داشته و هم شاخص های سلامت جامعه خود را ارتقا داده اند.
باید صدها بار خدا را شکر کنیم که کشوری ثروتمند داریم زیرا اگر منابع خدادادی نظیر نفت، معدن و انرژی های دیگر وجود نداشت و وامدار هنر و صنعت پیشینیان نبودیم شاید اکنون به این نقطه از خودکفایی نمی رسیدیم.
هر زمان که اسم اسراف و صرفه جویی به میان می آید، انگشت اتهام مسوولان به سوی مردم گرفته می شود و سخن از آموزش به مردم و چگونگی فرهنگ سازی برای استفاده درست از منابع به میان می آید، در حالی که علاوه بر مردم تولیدکنندگان نیز در تولید و مصرف منابع اسراف می کنند.
اوج اسراف مردم ایران در مصرف آب و سوخت خودرو است و شاید بتوان مردم را در مصرف بیش از حد این منابع متهم کرد اما نباید از اسراف تولیدکنندگان که سیاست کلی کشور مبنی بر حمایت از تولید ملی برای آنان حاشیه امن درست کرده است، غافل ماند.
آمارها گویای این مطلب است که تولیدکنندگان نیز اسراف می کنند، به عنوان مثال شاخص شدت انرژی به ازای تولید هزار دلار کالا در کشور پیشرفته ای مانند ژاپن 1.6 درصد بوده در حالی که این شاخص در ایران 13.6 درصد است؛ اما بررسی کیفیت کالاهای تولیدی ژاپن و ایران مقوله ای است که باید مورد توجه قرار گیرد.
تا قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، انرژی به صورت ارزان در اختیار تولیدکنندگان قرار می گرفت، آنان نیز بی محابا مصرف کرده و در مقابل، کالایی فاقد کیفیت، تولید و عرضه می کردند، اما از زمانی که قیمت های انرژی واقعی شد تولیدکنندگان به جای اینکه به فکر اتخاذ شیوه جدید برای تولید کالا با مصرف انرژی کمتر باشند، فریاد اعتراضشان بلند شد که دولت یارانه به انرژی اختصاص دهد.
دلیل دیگری که مصرف انرژی را در اکثر کارخانجات ایران افزایش داد وجود ماشین آلات فرسوده با مصرف بسیار انرژی است که تاکنون فکری به حال این قبیل تجهیزات نشده، در حالی که در کشورهای اقتصادی ماشین آلات جدید برای هر صنعت پیش بینی و بهره برداری می شود که کمترین میزان مصرف انرژی را دارند.
از سوی دیگر تولید اغلب محصولات هدفمند و با برنامه نیست و در یک زمان که باید بازار را برای جلوگیری از فروش بیش از حد کالاهای خارجی از کالاهای دارای کیفیت مطلوب انباشته سازند، غافل هستند و تولید اندک دارند و در زمانی دیگر، آنقدر از یک کالای فاقد کیفیت تولید و وارد بازار می کنند که همه اعتبارشان زیر سوال می رود.
هر چند نباید از نظر دور داشت تولیدکنندگانی که تعدادشان در کشور محدود است به رغم وجود تحریم های اقتصادی و افزایش قیمت انرژی، با اتخاذ شیوه های جدید، وارد کردن دانش فنی ساخت برخی ماشین آلات از کشورهای دیگر، نوآوری در تولیدات و با بهره وری مطلوب از منابع موجود تحریم ها را خنثی کرده و با هر چه در توان داشتند تولید باکیفیت مطلوب خود را حفظ کردند.
بی تردید ایران به رغم برخورداری از منابع خدادادی بیشمار به دلیل خشکسالی اکنون جزو نقاط کم آب دنیا به شمار می رود و در مقابل، آب تجدیدپذیر نیز در کشور محدود است به طوری که در دنیا به ازای هر نفر هفت هزار و 500 مترمکعب آب تجدیدپذیر وجود دارد در حالی که در ایران این رقم هزار و 750 مترمکعب است.
عدم بهره گیری از دانش مناسب و ماشین آلات مطلوب، اسراف در مصرف آب کشاورزی مشکل عمده بخش کشاورزی بوده در حالی که کشورمان در منابع آبی در مضیقه است.
میانگین بارندگی در دنیا سالانه 750 میلیمتر و در ایران 250 میلیمتر در سال می باشد اما دیگر کشورها بهتر از ایران توانسته اند از آب برای تولیدات کشاورزی بهره بگیرند به طوری که در دنیا با یک مترمکعب آب یک کیلو گرم گندم تولید و در مقابل در ایران به ازای هر مترمکعب آب 300 گرم گندم تولید می شود.
گذشته از اسراف در بخش تولید، بهره وری نیروی انسانی نیز در کشور مطلوب نیست به طوری که براساس آمار موجود و به عنوان مثال سرانه تولید صنایع خودروسازی در کشور به ازای هر کارگر در سال 10 دستگاه خودرو است در حالی که در ژاپن این رقم 80 دستگاه است که این مساله ناکارآمد بودن شیوه های کشور در بهره وری از نیروی انسانی را نشان می دهد.
داشتن نیروی کار ماهر، بهره وری مطلوب از نیروی انسانی، ارتقای ماشین آلات صنعتی و اتخاذ شیوه های جدید برای تولید، همه و همه نیازمند برقراری ارتباط تنگاتنگ بین صنعت و دانشگاه است که در کشور ما این ارتباط بسیار کمرنگ است و بارها مسوولان برای پیوند این دو بخش تلاش کرده اند اما تلاش آنها بی ثمر بوده است.
نمود دیگر اسراف در مصرف منابع، در حوزه مردمی است به این معنا که مردم کشور ما آنچه که برایشان مفید است کم مصرف می کنند و آنچه را به سلامت آنها لطمه می زند زیاد مصرف می کنند.
براساس آمارهای موجود میانگین مصرف شیر که یک ماده غذایی ضروری برای سلامت انسان می باشد در دنیا برای هر نفر 300 کیلو گرم در سال است اما در ایران 90 کیلو گرم ثبت شده است.
از سوی دیگر میانگین مصرف شکر در جهان برای هر انسان پنج کیلو گرم در سال است اما در ایران این رقم 30 کیلو گرم در سال گزارش شده که بسیاری از بیماریها به ویژه پوسیدگی دندان را باعث می شود.
به رغم اینکه به آثار مخرب مصرف نوشابه های گازدار بر سلامتی انسان اگاه هستیم اما براساس آمارها میانگین مصرف اینگونه نوشابه ها برای هر نفر در ایران 42 لیتر در سال است ؛ این آمار در جهان 10 لیتر برای یک فرد در سال ثبت شده است .در مقابل میانگین مصرف سویا به عنوان یک غذای پروتئینی مطلوب در جهان 10 کیلو گرم در سال اما در ایران سالانه نیم کیلوگرم است.
اسراف در مصرف آب و بنزین در بین مردم ایران بسیار رایج و از میانگین مصرف آنها در جهان بالاتر است که ضرر آن متوجه اقتصاد کشور می باشد.
راهکار مقابله با این اسراف توسط رهبر فرزانه انقلاب در قالب ˈاقتصاد مقاومتیˈ بیان شده است، حضرت آیت الله خامنه ای در تعریف این اقتصاد می فرمایند: ˈاقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی ها و خصومت های شدید می تواند تعیین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد.ˈ
ارکان اقتصاد مقاومتی شامل مقاوم بودن اقتصاد، استفاده از همه ظرفیتهای دولتی و مردمی، حمایت از تولید ملی، مدیریت منابع ارزی و مدیریت مصرف می باشد که باید به صورت یک مطالبه عمومی درآید و در راستای آن همه امور زندگی مردم تغییر کند.
خبرنگار ایرنا مرکز مشهد
7489



05/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن