تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):دو خصلت است كه بالاتر از آنها چيزى نيست: ايمان به خدا و سود رساندن به برادران.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815605799




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بررسي شاخص هاي کيفيت علوفه چند گونه مرتعي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۵ مرداد ۱۳۹۳ (۱۰:۳۷ق.ظ)
بررسي شاخص هاي کيفيت علوفه چند گونه مرتعي گروهي از اقتصاددانان معتقدند مديريت تغذيه دام و تعيين شدت دام­گذاري در مرتع نياز به داشتن اطلاعات کيفيت علوفه و نياز غذايي دام­هاي چرا کننده در مرتع است.
به گزارش خبرگزاري موج، در فصلنامه ي علمي- پژوهشي خشکبوم مقاله اي است که به اين موضوع پرداخته است که با هم گزيده اي از آن را مرور مي کنيم:
مديريت تغذيه دام و تعيين شدت دام­گذاري در مرتع نياز به داشتن اطلاعات کيفيت علوفه و نياز غذايي دام­هاي چرا کننده در مرتع است. داشتن اين­که آيا علوفه موجود در ترکيب گياهي مرتع، جواب­گوي نياز روزانه واحد دامي چرا کننده در مراتع منطقه است، از اهميت فراواني برخوردار است. بنابراين در اين مطالعه از 7 گونه گياهي شامل Seidlitziarosmarinus، Stipagrostis pennata،Salsola richteri ، Halathamnus glaucus ،Astragalus squarasus ،Salsola arbuscula ،Reaumuria fruticosa که از گونه­هاي مورد چراي دام و تيپ­هاي گياهي مراتع مورد مطالعه مي­باشند، در سه مرحله رشد (رويشي، گلدهي و بذر دهي) در سال 1387 نمونه­برداري شد. سپس شاخص­هاي کيفيت علوفه شامل درصد پروتئين­خام (CP)، درصد الياف نامحلول در شوينده اسيدي (ADF)، درصد ماده خشک قابل هضم (DMD) و مقدار انرژي متابوليسمي (ME) (مگاژول بر کيلوگرم ماده خشک) محاسبه و با حد بحراني آن­ها براي نياز نگهداري واحد دامي مقايسه شد.
براي مقايسه گونه­ها و مراحل رشد از نظر شاخص­هاي کيفيت علوفه، از طرح کرت­هاي خرد شده در زمان در قالب طرح پايه کاملاً تصادفي با 21 تيمار در سه تکرار استفاده و ميانگين­ها با استفاده از آزمون چند دامنه دانکن مورد مقايسه قرار گرفت. بر اساس نتايج، ميانگين مقادير پروتئين­خام مراحل مختلف رشد در واحد وزن پوشش گياهي مراتع مورد بررسي عبارتند از 56/10، 67/7 و 34/6% که در مرحله رشد رويشي و گلدهي بيشتر از حد بحراني آن (7%) براي نياز نگهداري يک واحد دامي و در مرحله بذردهي کمتر است. ماده خشک قابل هضم در تمامي مراحل مختلف رشد، بيشتر از حد بحراني آن (50%) براي نياز نگهداري يک واحد دامي است.
ميانگين مقادير انرژي متابوليسمي مراحل مختلف رشد نيز به ترتيب 83/8، 13/8 و 67/7 مگاژول بر کيلوگرم ماده خشک بوده که در مرحله رشد رويشي و گلدهي بيشتر و در مرحله بذردهي کم­تر از حد بحراني آن (8 مگاژول) براي نياز نگهداري واحد دامي است. نتايج نشان مي­دهد که مراتع مورد بررسي در مراحل اوليه رشد مرتع، قادر به تأمين نياز پروتئيني و انرژي متابوليسمي واحد دامي بوده ولي در مراحل پاياني رشد، قادر به تأمين نياز نگهداري واحد دامي نخواهد بود که منجر به کاهش عملکرد دام در مرتع خواهد شد.

نويسندگان:
- حسين ارزاني
- ياسر قاسمي آريان
- جواد معتمدي
- اسماعيل فيله کش
- مهدي معمري













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن