محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831001691
جنایتهایمان پیچیده نیست
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: ادبیات و سینمای جنایی
جنایتهایمان پیچیده نیست
تاریخ انتشار : شنبه 4 مرداد 1393 ساعت 07:15 | شماره خبر : 1581718805212623198
سینمای ایران در برخی از گونهها بضاعت چندانی ندارد. یکی از این گونهها که اتفاقا در دنیای سینما پرطرفدار نیز به شمار میآید، گونه پلیسی ـ جنایی است؛ گونهای که در ایران هم طرفداران پر و پا قرصی دارد.
شاهد آن هم مجموعههای پلیسی ـ معمایی نظیر پوارو، درک، ناوارو و... است که در دهه 70 مخاطبان را پای تلویزیونها مینشاند، اما اگر صفحات تاریخ سینمای ایران را ورق بزنیم، فیلمهای شاخص انگشتشماری در گونه پلیسی ـ معمایی خواهیم دید. در میان این آثار، فیلم «گناهکاران» که سال گذشته در سینماها اکران شد، توجه مخاطبان و منتقدان را به خود جلب کرد. برای اطلاع از چند و چون فیلمنامه این فیلم و بحث پیرامون گونه جنایی ـ معمایی در سینما گفتوگویی با سام قریبیان، نویسنده فیلمنامه انجام دادیم که در پی میآید. سینمای ایران در گونه پلیسی ـ معمایی، توان چندانی ندارد. برخی از منتقدان یکی از دلایل این موضوع را ضعف ادبیات داستانی ما در گونه پلیسی ـ جنایی و معمایی برمیشمرند. نظر شما در این باره چیست؟ در دهه 60 فیلمهای پلیسی زیادی در ایران ساخته شد. ولی این فیلمها چندان موفق نبودند. یکی از معدود فیلمهای خوبی که در آن زمان ساخته شد، «نقطه ضعف» به کارگردانی محمدرضا اعلامی بود که از رمانی خارجی اقتباس شده بود. کار هوشمندانه آقای اعلامی در این فیلم با وجود تغییر فضا و مکان، پرهیز از ایرانیزه کردن داستان بود. به هر ترتیب، تا مجموعه «سر نخ» اثر آقای پوراحمد کار چشمگیر و بهیادماندنی در این گونه نداشتیم. همان طور که اشاره شد این ضعف بیشتر به ضعف در داستان و فیلمنامهنویسی برمیگردد. هر چند براساس رمان موفق «فیل در تاریکی» نوشته قاسم هاشمینژاد، فیلمی به همین نام توسط نعمت حقیقی ساخته شد، ولی فیلم موفقی از آب درنیامد. آیا فیلم گناهکاران را بر پایه یک رمان پلیسی ـ معمایی نوشتید؟ البته به نظر میرسد ارجاعاتی به برخی از فیلمهای شاخص این گونه در این فیلم وجود دارد و به نوعی از آنها الهام گرفتهاید؟ داستان فیلم گناهکاران از یک حادثه واقعی که در کشور آلمان روی داد و آن را در روزنامه خواندم، گرفته شده است. برخی اشاره میکنند که این فیلم براساس فیلم «هفت» دیوید فینچر ساخته شده است، در صورتی که چنین نیست. در این فیلم برای ادای دین 73 ارجاع به فیلمهای شاخص گونه پلیسی ـ معمایی داشتم؛ از فیلم شاهین مالت گرفته تا هفت، حتی از فیلم گوزنها. در نگارش فیلمنامه گناهکاران به چه ویژگیهایی توجه داشتید؟ در گونه معمایی ـ پلیسی تلاش بیثمری میشود تا داستان را ایرانیزه کنند. البته تا حدودی این امر پذیرفتنی است، چرا که فیلم در یک بستر اجتماعی خاص اتفاق میافتد و یک فیلم جنایی قصهای اجتماعی را نیز روایت میکند. با وجود این در فیلمنامه گناهکاران سعی شد تا از ایرانیزه کردن داستان پرهیز شود. بر این اساس، تلاش کردیم داستان به فضا و مکان وابسته نباشد. یعنی داستان این فیلم میتواند در هر جایی اتفاق بیفتد. برای مثال، در فیلم هفت، مادر فیلمهای نئونوار، برای پرهیز از فضا و مکان خاص، حتی نام شهر از ماشینهای پلیس حذف شده است. در حالی که در آمریکا، نام هر شهر روی ماشینها ثبت میشود. بنابر این فضا و مکان را از معادلات حذف کردیم. متأسفانه در این گونه با محدودیتهایی نیز روبهرویم. برای نمونه، در همین فیلم نمیتوانستیم پلیس بد را در قالب لباس نیروی انتظامی نشان دهیم و برای این که دچار ممیزی نشویم سعی کردیم از این مسائل فاصله بگیریم. در رمانهای شاخص ایرانی مانند «فیل در تاریکی» و «شهباز و جغدان» نوشته اسماعیل فصیح که میتوان آن را کد داوینچی ایرانی نامید و متاسفانه هنوز فیلمی از آن ساخته نشده، نیز شخصیت اصلی داستان کارگاه خصوصی است. فکر میکنید چرا ما در گونه معمایی ـ پلیسی چه در ادبیات چه در سینما ضعف داریم؟ شما اگر صفحه حوادث روزنامهها را ورق بزنید، میبینید جرم و جنایاتی که صورت میگیرد، خالی از هر گونه معما و پیچیدگی است. یعنی بیشتر این حوادث ریشه در فقر و اعتیاد و معضلات اجتماعی دارد و برای همین پیچیدگی خاصی را شامل نمیشود و اکثر نیز در دو سه روز نخست مجرم دستگیر میشود. همین مسأله در ادبیات و سینمای ما بازتاب پیدا میکند و دلیل فقر ما در چنین ژانری میشود. در نگارش فیلمنامه برای شخصیتسازیها، ایجاد تعلیق ، گرهافکنی ، گرهگشایی و... به چه نکاتی توجه کردید؟ من داستان را داشتم. برای شخصیتپردازی معمولا از اسمها شروع میکنم و با توجه به پیشزمینه قصه به پرورش آنها میپردازم. در ایجاد تعلیق ، گرهافکنی و... از فرمولهایی که رایج است و در فیلمهای شاخص این گونه نیز به چشم میخورد، سود جستم. نکتهای در این رابطه است که باید به آن اشاره کنم. گفته شده در این فیلم شخصیت خلافکار نریشن میگوید، در حالیکه ما در این فیلم با ذهن سیال او روبهرو هستیم. از سوی دیگر، در آثار آگاتا کریستی شخصیت بد داستان راوی داستان است یا فیلم «مظنونین همیشگی» برایان سینگر، خود کایزر شوزه با بازی کوین اسپیسی که شخصیت منفی دارد، راوی داستان است. به نظر شما چه اتفاقی در سینمای ایران باید روی دهد تا در گونههای مختلف شاهد فیلمهای شاخص باشیم؟ در سینمای جهان به نویسندگی به عنوان یک حرفه مستقل نگریسته میشود. استیون اسپیلبرگ پر از ایده است، ولی هرگز به شخصه فیلمنامه نمینویسد، بلکه ایدهاش را با نویسندگانش در میان میگذارد و آنها نگارش فیلمنامه را برعهده میگیرند. در کشور ما نیز باید چنین فرهنگی به وجود آید. در ایران کمتر از داستانها و رمانها برای ساخت فیلم اقتباس میشود، آنجایی که اقتباس صورت گرفته نیز همواره شاهد جدال میان نویسنده اثر با کارگردان و سازندگان فیلم بودهایم. امیدوارم با توجه بیشتر به نویسندگی و فیلمنامهنویسی به صورت تخصصی، در همه گونهها، اکشن، تاریخی، کودک، پلیسی و... فیلم بسازیم. کمیل انتظاری / گروه فرهنگ و هنر
تاریخ انتشار : شنبه 4 مرداد 1393 ساعت 07:15 | شماره خبر : 1581718805212623198
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]
صفحات پیشنهادی
نتانیاهو: نبردی طولانی، سخت و پیچیده پیش رو داریم
نتانیاهو نبردی طولانی سخت و پیچیده پیش رو داریمنخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نبردی طولانی سخت و پیچیده پیش روی این رژیم قرار دارد به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه المیادین بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در برابر کابینه امنیتی این رژیم اعلام کرد کهشیخطادی در گفتوگو با فارس اقتباس در سینما و تلویزیون مرسوم است/ ماجرای «هفت سنگ» پیچیده نیست
شیخطادی در گفتوگو با فارساقتباس در سینما و تلویزیون مرسوم است ماجرای هفت سنگ پیچیده نیستکارگردان فیلم سینمایی شکارچی شنبه گفت اقتباس در همه جای دنیا امری مرسوم در سینما و تلویزیون است و ماجرایی که برای هفت سنگ اتفاق افتاد آنقدر پیچیده نیست که مجلس بخواهد به آن ورود پیدا کندغول نایلونی؛ کابوسی واقعی نسخه «طبیعت» در لابهلای «پلاستیک» پیچیده میشود
غول نایلونی کابوسی واقعینسخه طبیعت در لابهلای پلاستیک پیچیده میشوددر یک ریشهیابی ساده شاید بتوان تنبلی انسان معاصر را عامل دیگر افزایش سرسامآور استفاده از ظروف پلاستیکی دانست به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز روز جهانی بدون نایلون در حالی با آیینهای ویژه در نقاط مختلف جهانسخه بوستان مادر پیچیده شد/ وزارت راه و شهرسازی: همه فعالیت ها بلافاصله متوقف و شهرداری پاسخگو باشد
نسخه بوستان مادر پیچیده شد وزارت راه و شهرسازی همه فعالیت ها بلافاصله متوقف و شهرداری پاسخگو باشد جامعه > شهری - شورای عالی شهرسازی و معماری در جلسه امروز خود مصوب کرد که همه فعالیتهای ساختمانی پروژه نور واقع در بوستان مادر منطقه 5 شهرداری تهران می بایست بلافاصلهبرنز: مذاکرات پیچیده و دشوار است/اختلافات قابل ملاحظهای وجود دارد/مذاکرهکنندههای ایران حرفهای و سرسختند
برنز مذاکرات پیچیده و دشوار است اختلافات قابل ملاحظهای وجود دارد مذاکرهکنندههای ایران حرفهای و سرسختند معاون وزیر خارجه آمریکا که در دور تازه مذاکرات هستهای با ایران ریاست هیأت آمریکایی را بر عهده دارد در مصاحبه با یک شبکه هندی توضیحاتی را در مورد مذاکرات هستهای ارائه کردر حال بروز رسانی/ غزه؛ دفاع در ماه رمضان - روز 4 افزایش شمار شهدای غزه به 89 شهید/نتانیاهو: نبردی طولانی، سخت
در حال بروز رسانی غزه دفاع در ماه رمضان - روز 4افزایش شمار شهدای غزه به 89 شهید نتانیاهو نبردی طولانی سخت و پیچیده پیش روست هلاکت یک صهیونیست و زخمی شدن چندنفر دیگرتجاوز رژیم صهیونیستی درحالی وارد چهارمین روز شد که شمار شهدای این تجاوز به 89 نفر افزایش یافته در حالیکه در طررئیس دیوان عالی کشور:پرونده کهریزک بسیار پیچیده است
رئیس دیوان عالی کشور پرونده کهریزک بسیار پیچیده است رئیس دیوان عالی کشور گفت پرونده کهریزک بسیار پیچیدگی دارد به گزارش نامه نیوز حجةالاسلام گرکانی رئیس دیوان عالی کشور در جمع خبرنگاران در خصوص شخصیت مرحوم آیت الله محمدی گیلانی اظهار داشت وی از علمای برجسته و روحانی و عالمان حعرضه دام در سطح شهر بیرجند مسئله پیچیده و چندین ساله است
استانها شرق خراسان جنوبی جزندری عرضه دام در سطح شهر بیرجند مسئله پیچیده و چندین ساله است بیرجند - خبرگزاری مهر معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار بیرجند گفت در حال حاضر مسئله عرضه دام در سطح شهر بیرجند مسئله پیچیده و مشکل چندین ساله است که باید این مشکل توسط دستگاه های متولی پحمله به غزه ، سناریویی پیچیده در سه پرده
حمله به غزه سناریویی پیچیده در سه پرده وبلاگ > دبیریمهر امیر - هرچند حملات گاه و بیگاه به غیر نظامیان فلسطینی از سوی نظامیان اسراییلی در قالب حملات هوایی و زمینی و عملیات تروریستی بی سابقه نیست و در 60سالی که ازاشغال فلسطین می گذرد دائما به شکلهای جدیدی تکرار میپیچیده و 9 لایه بودن تحریم ها علیه نفت
پیچیده و 9 لایه بودن تحریم ها علیه نفت بی بی سی علی ماجدی معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت ایران نحوه اعمال تحریمها علیه صنعت نفت این کشور را توضیح داده و گفته است که این تحریم ها ۹ لایه و درهم تنیده است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس اقتصادی جام نیوز سایت بثبت قرارداد نویدکیا با سپاهان لقمهای که دور سر پیچیده شد
ثبت قرارداد نویدکیا با سپاهانلقمهای که دور سر پیچیده شدبالاخره پس از کش و قوسهای زیاد محرم نویدکیا قرارداد خود را یک فصل دیگر با سپاهان تمدید کرد تا پرونده حاشیههای پیرامونی این بازیکن و باشگاه بسته شود به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان تمدید قرارداد محرم نویدکیا با باشگاه سوزارت خارجه آمريکا: گفتگوهاي غزه پيچيده است
وزارت خارجه آمريکا گفتگوهاي غزه پيچيده است معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد گفتگوهای دیپلماتیک با هدف پایان دادن به درگیری ها در غزه بسیار پیچیده است کد خبر ۴۱۹۳۴۷ تاریخ انتشار ۰۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶ ۵۲ - 25 July 2014 معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریروحانی: ضرورت پیوند جامعه نخبگی کشور با بخشهای مولد /جامعه قدرتمند میتواند مشکلات پیچیده را مرتفع کند
روحانی ضرورت پیوند جامعه نخبگی کشور با بخشهای مولد جامعه قدرتمند میتواند مشکلات پیچیده را مرتفع کند رئیسجمهور گفت باید با برنامهریزی و عمل زمینه جلب و جذب نخبگانی را که از کشور مهاجرت کردهاند فراهم آوریم به گزارش نامه نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری حجتمعماهای پیچیده نقل و انتقالاتی در روزهای پایانی؛ تهدید ستاره استقلال و دو معمای بزرگ پرسپولیس
معماهای پیچیده نقل و انتقالاتی در روزهای پایانی تهدید ستاره استقلال و دو معمای بزرگ پرسپولیس   این تنها مختص ایران نیست که روز پایانی فصل نقل و انتقالات یا اصطلاحا ددلاین خرید و فروش بازیکن ها همواره پر از خبر و ماجراست تا پایان پنجره نقل و انتقالاتی لیگ چهاردهم دو روزپیچیده ترین طرح عمرانی غرب تبریز 11 درصد پیشرفت فیزیکی دارد
فیسبوک تویتر Google Cloob پیچیده ترین طرح عمرانی غرب تبریز 11 درصد پیشرفت فیزیکی دارد تبریز - ایرنا - شهردار منطقه شش تبریز پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان راه آهن را مهمترین طرح عمرانی این منطقه خواند و گفت این طرح از 11 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است فرهاد روشنی روز شنبه در جمعزاکانی: صحنه آینده سیاسی کشور بسیار پیچیده است
زاکانی صحنه آینده سیاسی کشور بسیار پیچیده است نماینده مجلس شورای اسلامی با تبیین مدلهای سیاسی موجود با بیان اینکه فتنه گر غیرخودی و ضدنظام است تأکید کرد که به عنوان دانشجوی بسیجی باید آرمانگرای واقع بین بود به این مطلب امتیاز دهید به گزارش جام نیوز به نقل از روابط عموماجرای سیدجلال حسینی و پرسپولیس پیچیده شد/ منتظر افشاگری باشید!
ورزشی فوتبال - فوتسال قرارداد با الاهلی انکار شد ماجرای سیدجلال حسینی و پرسپولیس پیچیده شد منتظر افشاگری باشید در حالی که رسانه های قطری از پیوستن قطعی مدافع تیم فوتبال پرسپولیس به تیم الاهلی این کشور خبر داده اند این بازیکن عقد قرارداد نهایی با این تیم را رد کرده است به گ-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها