تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1804621713
ادبیات جنایی ـ پلیسی چگونه جدی شد
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: ادبیات و سینمای جنایی
ادبیات جنایی ـ پلیسی چگونه جدی شد
تاریخ انتشار : شنبه 4 مرداد 1393 ساعت 06:30 | شماره خبر : 1581720010515049482
برخلاف سینما که گونه پلیسی ـ جنایی و مشخصا سینمای نوار (درامهای جنایی هالیوودی)، از بدو ظهور تفاوتی با دیگر گونهها نداشت؛ ادبیات جنایی مسیری کم و بیش پرفراز و نشیب را پشتسر گذاشت تا در جایگاه یک اثر ادبی صرفنظر از ویژگی ژانری خود، پذیرفته شد.
با وجود این که از ادگار آلن پو (شاعر و نویسنده صاحب سبک و بنام آمریکایی) به عنوان اولین نویسنده این سنخ آثار یاد میشود؛ اما انگشتشمار نوشتههای پلیسی که او بیش از هر چیز کلیات مضمونی این سبک را تبیین میکرد، در خیل آثار کماهمیتی که بعد منتشر گردید گم شدند.برای نمونه در آمریکا انبوهی از جزوههای ده سنتی که برای توده مردم منتشر میشدند و حاوی داستانهایی پیشپاافتاده بودند، از حادثهپردازی به عنوان یک فاکتور مهم در جذب مخاطب بهره میجستند که دو گونه وسترن و پلیسی ـ جنایی، بیش از دیگر گونهها متضمن این چنین مایههایی بودند. بنابراین به عنوان داستانهایی صرفا سرگرمیساز شناخته میشدند. در اروپا اما شرایط بهتر بود. سر آرتور کنان دویل، خالق شرلوک هلمز با الگو گرفتن از شاخصههایی که از داستانهای آلن پو برگرفته شده بود، داستانهای کوتاه متعددی (به همراه چهار رمان) خلق کرد که گرچه ماهیتا برای جذب مخاطب نوشته شده بودند، اما نهتنها سردستی نبودند بلکه از استخوانبندی و ساختار داستانی درستی بهره میبردند که به همین دلیل کماکان خوانده میشوند. نکتهای که در آثار نویسندگان بعد از او در اروپا و مشخصا آگاتا کریستی و تا حدی دروتی ال سایرز و... نیز در سطوح مختلف دیده میشود. با همه اینها گرچه از این سالها به عنوان دوران طلایی ادبیات پلیسی ـ جنایی یاد میکنند و حتی آنها در قالب تشکلی صنفی، اصول و قواعد خود را در آفرینش ساختارهای داستان ـ روایی داشتند، اما با این حال آثاری صرفا سرگرمکننده بودند که به قصد عامه مخاطبان نوشته میشدند. اما چه شد داستان پلیسی ـجنایی پس از چند دهه که صرفا به عنوان آثار سرگرمکننده دست پایین شناخته میشد، به جایگاه یک گونه جدی در ادبیات ارتقا پیدا کرد؟ شاید پیداکردن نقطه آغاز و پایانی برای این اتفاق چندانشدنی به نظر نرسد و در واقع حاصل پیشزمینههایی باشد که بتدریج شکل گرفتند و نویسندگان گوناگونی هم در آن سهم داشتند. این درست، اما در این میان چند نویسنده بودند که سهمی پررنگ داشتند. «او بهترین نویسنده قرن بیستم فرانسه است» (آندره ژید)؛ «آثارش کابوسهایی هستند که با هنرمندی دردآوری توصیف شدهاند» (فرانسوا موریاک) و... . آنچه در بالا خواندید درباره مارسل پروست گفته نشده، همچنین درباره مارگاریت دوراس یا آلبرکامو یا دیگر نویسندگان شاخص قرن بیستم فرانسه؛ شاید تعجب کنید، اما این گفتههای ستایشآمیز، تنها نمونههایی از خیل گفتههایی است که درباره ژرژ سیمنون گفته شده است. نویسندهای که بسیار پرکار بود و نزدیک به 200 اثر کوتاه و بلند نوشته که مضمون برخی از آنها آگاهانه یا ناخودآگاه شباهتهای هم با هم دارند، اما او به عنوان یکی از نویسندگانی که شخصیتهایش را به شکلی ظریف کالبد شکافی کرده معروف است. داستانهای ژرژسیمنون اگر چه قربانی پرکاری بیش از حد او شد، اما او از چنان قریحه و خلاقیتی برخوردار بود که داستانهایش با زبانی محکم و باری روانشناسانه قوی روایت میشد. داستانهای ژرژسیمنون در زمان خود به عنوان آثار روشنفکرانه بدنه ادبیات پلیسی و جنایی شناخته میشدند که در ترجمه به زبانهای دیگر نیز مخاطبانی از همین طیف از آن استقبال میکردند. اما در این زمینه مهمترین اتفاق در آمریکا رخ داد، اتفاقی که نقطه پایان بر دوران طلایی ادبیات جنایی پلیسی گذاشت تا این بار اروپاییان باشند که چشم به ادبیات جنایی آمریکا بدوزند، اما این اتفاق بیش از آن که توسط یک فرد رقم بخورد، توسط یک جریان پدید آمد. جریانی که خاستگاه آن مجله بلک ماسک بود که داستانهای کوتاه و بلند پلیسی ـ جنایی منتشر میکرد. در دهه 30 و 40 نویسندگانی در این مکتب تربیت شدند که ادبیات جنایی را هم در محتوا و هم در فرم دگرگون کردند. شاخصترین آنها دشیل همت و ریموند چندلر بودند و در پی آنها نویسندگان دیگری همانند هوراس مک کوی، ارل استنلی گاردنر و... نیز از راه رسیدند که البته در سطح پایینتری از آن دو قرار داشتند. آنچه راه این گروه را از نویسندگان سنتی داستان پلیسی همانند آگاتا کریستی جدا کرد، نوع نگاهشان به خود رمان پلیسی ـ جنایی بود. نویسندگان سنتی اهمیت اصلی را به مضمون و ساختار گرهافکنی و گره گشایی داستان میدادند، اما نویسندگانی چون همت و چندلر براین باور بودند که این چفت و بستها در درجه دوم اهمیت قرار دارند، بلکه ماهیت ادبی خود اثر از اهمیت بیشتری برخوردار است. درواقع چندلر معتقد بود نویسنده باید جوری بنویسد که خواننده را به بازخوانی اثر ترغیب کند و برای رسیدن به این مهم رمان باید از قابلیتهایی فراتر از چفت و بست صرف مضمون پلیسی اثر استفاده کند. نویسندگان مکتب بلک ماسک چند گام اساسی در این زمینه برداشتند، نخست اینکه داستانها را از محیطهای بسته و اشرافی که در رمانهای عصر طلایی دیده میشد، خارج کردند و به فضاهای بیرونی داخل کوچه و خیابان و یا مردم لایههای پایین جامعه بردند (این نوآوری در آثار ژرژسیمنون هم تا حدی دیده میشود)؛ همین مساله باعث شد آنها درباره مضامین تازهتر و برخوردار از مایههای واقعی و انسانیتر که در رمانهای جدی نیز وجود داشت بنویسند. به تناسب همین تغییر این نویسندگان مجبور بودند از زبان توده عادی مردم زمان خود استفاده کنند که این ویژگی نیز برمایههای رئالیستی این آثار میافزود. در یک جمعبندی کلی باید به این نکته اشاره کرد که اگر داستانهای پلیسی جنایی در دوره اول خود ـ که اتفاقا دوران طلایی آن هم نامیده میشود ـ جزو آثار ادبی برشمرده نمیشدند، از این سبب بود که خود این نویسندگان نیز دنبال چنین مسالهای نبودند. بسیاری از آنها گرچه جزو عامهپسندنویسهای پیشپاافتاده نیستند ـ چنانچه آگاتا کریستی و دروتی ال سایرز نیز سطح آثارشان بالاتر از این طیف قرار میگیرد ـ اما به دلیل توجه بیش از حد به شاخصهای گونهای که اغلب از جنبه مضمونی برخوردار بودند؛ از ضرورت و اهمیت ادبیات متن و ظرفیتهای مدیوم داستان غافل مانده بودند. این درحالی بود که نویسندگانی همانند ژرژسیمنون، دشیل همت و بخصوص ریموند چندلر به آن جنبه مغفول مانده از سوی این نویسندگان توجه کردند و نتیجه کارشان نیز به لحاظ ارزشگذاری ادبی در سطحی بالاتر قرار گرفت. حمیدرضا امیدی سرور / منتقد ادبی
تاریخ انتشار : شنبه 4 مرداد 1393 ساعت 06:30 | شماره خبر : 1581720010515049482
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]
صفحات پیشنهادی
سریال جدید پلیسی در مسیر تولید سیما
سریال جدید پلیسی در مسیر تولید سیما دانیال حکیمی پرویز فلاحی پور میترا حجار و سام قریبیان ترکیب اصلی بازیگران سریال رهایی هستند که قصه آن درباره رقبای سرسخت پلیس است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز سریال «رهایی» به کارگردانیدشمنان ایران میبایست در نحوه ادبیاتشان تجدیدنظر کنند/ تهدیدات دشمنان تنها کلامی است
سیاسی نیروهای مسلح سرداراحمدی مقدم در پاسخ به مهر دشمنان ایران میبایست در نحوه ادبیاتشان تجدیدنظر کنند تهدیدات دشمنان تنها کلامی است فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت اگر فلسطین را میدان بازی بین نمایندگان جبهه استکبار و خط مقاومت در نظر بگیریم طبیعی است اگر آناحمدی مقدم: دشمنان میبایست در نحوه ادبیاتشان با ایران بزرگ تجدیدنظر کنند
احمدی مقدم دشمنان میبایست در نحوه ادبیاتشان با ایران بزرگ تجدیدنظر کنند جامعه > پلیس - مهر نوشت فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت اگر فلسطین را میدان بازی بین نمایندگان جبهه استکبار و خط مقاومت در نظر بگیریم طبیعی است اگر آنها دست به چنین حماقتاین خطای دید متحرک و جدید را چگونه می بینید؟
این خطای دید متحرک و جدید را چگونه می بینید به این مطلب امتیاز دهید سرویس کودک جام نیوز گروه کودک جام نیوز 2006 «برای ارسال نقاشی های زیبای خود این قسمت را کلیک کنید» ۰۱ ۰۵ ۱۳۹۳ - ۲۱ ۵۰استاد ادبیات کودک و نوجوان: متولیان فرهنگی ادبیات کودک و نوجوان را جدی بگیرند
استاد ادبیات کودک و نوجوان متولیان فرهنگی ادبیات کودک و نوجوان را جدی بگیرنداستاد ادبیات کودک و نوجوان گفت متولیان فرهنگی باید ادبیات کودک و نوجوان را جدی بگیرند به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی حوزه هنری خراسان شمالی عباسعلی سپاهییونسی در نشست تخصصی ادباستاد برجسته ادبیات کودک و نوجوان کشور: متولیان فرهنگی باید ادبیات کودک و نوجوان را جدی بگیرند
استاد برجسته ادبیات کودک و نوجوان کشور متولیان فرهنگی باید ادبیات کودک و نوجوان را جدی بگیرنداستاد برجسته ادبیات کودک و نوجوان کشور تاکید کرد متولیان فرهنگی باید ادبیات کودک و نوجوان را جدی بگیرند به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل روابط عمومی حوزه هنری خراسان شمالی نشستسومین نشست پارلمان جدید عراق
سومین نشست پارلمان جدید عراقپارلمان جدید عراق امروز برای سومین بار تشکیل جلسه میدهد تا شاید اینبار هیئت رئیسه انتخاب شود به گزارش خبرگزاری فارس نشست یکشنبه گذشته پارلمان عراق با عدم دستیابی به توافق نمایندگان درباره هیئت رئیسه به امروز سهشنبه موکول شد لحظاتی پیش نوری المالگزارش فارس از بازار IT جدیدترین قیمت گوشی موبایل +جدول
گزارش فارس از بازار ITجدیدترین قیمت گوشی موبایل جدولجدیدترین قیمت گوشی موبایل در بازار اعلام شد به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس جدیدترین قیمت گوشی موبایل در بازار اعلام شده است SAMSUNG Samsung-Galaxy-S5-16- 5 1 1 900 000 Samsung-Galaxy-Note3-N9000-32- 5 7 1 870کواکبیان: ادبیات سیاسی برخی افراد، تهی از اخلاق است
فیسبوک تویتر Google Cloob کواکبیان ادبیات سیاسی برخی افراد تهی از اخلاق است اصفهان- ایرنا- دبیرکل حزب مردم سالاری گفت در ادبیات سیاسی برخی افراد اخلاق مطرح نیست و تهمت توهین افترا و بداخلاقی در رفتار سیاسی آنها دیده می شود مصطفی کواکبیان دوشنبه شب در همایش اصلاح طلبان اگواهینامه جدید Red Hat برای مدیریت سیستمهای ابری
شرکت Red Hat از بزرگترین تولیدکنندگان نرمافزارهای متنباز در جهان گواهینامه جدید برای مدیریت سیستمهای پردازش ابری را برای پلتفورمEnterprise Linux OpenStack به عنوان بخشی از سیستم جامع Red Hat OpenStack Cloud Infrastructure Partner Network عرضه کرد شرکت Red Hat ازهویت زدایی خانواده از آسیب های جدی ماهواره است
استاد حوزه و دانشگاه تبریز هویت زدایی خانواده از آسیب های جدی ماهواره است خبرگزاری پانا استاد حوزه و دانشگاه تبریز هویت زدایی خانواده را از آسیب های جدی ماهواره عنوان کرد ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۴ تير ساعت 12 42 به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روابط عمومی سپاه عاشورا حجت الاسلام مجمدیر آموزش و پرورش خرمدره خبر داد ایجاد 4 رشته جدید در هنرستانها و کاردانشهای خرمدره
مدیر آموزش و پرورش خرمدره خبر دادایجاد 4 رشته جدید در هنرستانها و کاردانشهای خرمدرهمدیر آموزش و پرورش خرمدره گفت 4 رشته جدید در هنرستانهای شهرستان خرمدره ایجاد میشود فرید باباخانی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت در چهار ماهه نخست امسال اتوماسیون ابیانیه خانه شهریاران جوان حمله اسرائیل به غزه موج جدید نفرت را علیه این رژیم در ایران برانگیخت
بیانیه خانه شهریاران جوانحمله اسرائیل به غزه موج جدید نفرت را علیه این رژیم در ایران برانگیختخانه شهریاران جوان در بیانیه ای تاکید کرد که حملات اخیر رژیم صهیونیستی به غزه موجی از نفرت را در بین آحاد مردم ایران و وفاداران به آرمانهای بیداری اسلامی برانگیخت و بار دیگر چهره ددمنشانلسآنجلس تایمز گزارش داد ایران ایدههای جدیدی را ارائه داده است/ پافشاری غرب بر مواضع قبلی
لسآنجلس تایمز گزارش دادایران ایدههای جدیدی را ارائه داده است پافشاری غرب بر مواضع قبلییک روزنامه آمریکایی طی گزارشی از پیشنهادهای جدید ایران در وین و پافشاری مقامهای غربی بر مواضع قبلی خبر داد بهگزارش خبرگزاری فارس روزنامه آمریکایی لسآنجلس تایمز طی گزارشی در زمینه آخریاین همایش فرصتی برای پاسخگویی به مسائل و چالش ها، فرصتی برای یافتن ایده های جدید در امر مهندسی است
در حاشیه بازدید ازمحل برگزاری همایش و نمایشگاه فناوری های نوین صنعت ساختمان این همایش فرصتی برای پاسخگویی به مسائل و چالش ها فرصتی برای یافتن ایده های جدید در امر مهندسی است خبرگزاری پانا در آستانه برگزاری سومین همایش فناوری های نوین در استان خراسان رضوی مسئول دبیرخانه دائمی فنˈاسکیمرˈ خطری که باید آن را شناخت و جدی گرفت
فیسبوک تویتر Google Cloob اسکیمر خطری که باید آن را شناخت و جدی گرفت کرمانشاه - ایرنا - رییس پلیس فتای انتظامی استان کرمانشاه با اشاره به روش های جدید کلاهبرداری در خصوص پدیده اسکیمر هشدار داد سرهنگ اسداله زحمتکش روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد که امرودبیرکل حزب مردم سالاری: ادبیات سیاسی برخی افراد، تهی از اخلاق است
فیسبوک تویتر Google Cloob دبیرکل حزب مردم سالاری ادبیات سیاسی برخی افراد تهی از اخلاق است اصفهان- ایرنا- دبیرکل حزب مردم سالاری گفت متاسفانه در ادبیات سیاسی برخی افراد اخلاق مطرح نیست و تهمت توهین افترا و بداخلاقی در رفتار سیاسی آنها دیده می شود مصطفی کواکبیان دوشنبه ش-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها