تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى مؤمن! به تحقيق اين دانش و ادب بهاى جان توست پس در آموختن آن دو بكوش كه هر چه بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820108008




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عیار طلای سبز با رفع کم آبی افزایش می یابد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فیسبوک تویتر Google+ Cloob عیار طلای سبز با رفع کم آبی افزایش می یابد ساوه- ایرنا- پسته که از آن به طلای سبز یاد می شود به عنوان یک محصول صادراتی پر طرفدار نقش بسزایی در افزایش درآمدهای غیر نفتی در تجارت جهانی دارد.


ایران اسلامی تولید کننده و صادر کننده پسته مرغوب در جهان به شمار می رود و این محصول به لحاظ برخورداری از کیفیت بالا دارای مشتریان ویژه ای در بازارهای جهانی است.
استان مرکزی مقام ششم کشور در پرورش باغ های پسته را داراست که بیش از 70 درصد باغ های آن در شهرستان زرندیه واقع شده است.
شهرستان زرندیه با برخورداری از جایگاه دوم استان مرکزی در کشاورزی، یکی از تولیدکنندگان مرغوب پسته در کشور محسوب می شود به نحوی که بخش عظیمی از تولیدات این محصول، سالانه جدای از تامین نیاز بازار به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر می شود.
هفت هزار و 530 هکتار باغ پسته در زرندیه وجود دارد که پنج هزار و 400 هکتار آن به صورت متمرکز با سن متوسط 20 سال منطقه ای نوپا و مستعد در تولید پسته محسوب می شود.
یک کارشناس جهاد کشاورزی زرندیه گفت: پسته تولیدی این شهرستان به لحاظ کیفیت بسیار مرغوب بوده و عاری از هر گونه آفتی است.
ˈاحمد کیانˈ افزود: هم اکنون پسته کاران این شهرستان برای توسعه باغ ها و افزایش محصول تولیدی به آب کشاورزی نیاز دارند.
وی اظهار کرد: هدایت باغداران به سمت آبیاری نوین و استفاده بهینه از آب می تواند در این خصوص موثر باشد.
وی با اشاره به این که ارتقای دانش فنی در میان کشاورزان در افزایش تولید پسته این شهرستان موثر است، بیان کرد: راه اندازی پایانه صادرات پسته در زرندیه در رونق و پویایی تولید و صادرات موثر است.
مدیر جهاد کشاورزی زرندیه نیز گفت: هم اکنون هفت هزار و 530 هکتار باغ پسته با ارقام کله قوچی، اکبری، احمد آقایی و اوحدی با عملکرد متوسط دو هزار کیلوگرم بصورت خشک در هر هکتار در این شهرستان وجود دارد.
ˈاحمد قره بیگلوˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این امر سبب رونق صادرات شده و عمده آن به کشورهای اروپایی، حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و شرق آسیا صادر می شود.
وی با اشاره به تولید پسته ارگانیک این شهرستان در 210 هکتار اظهار کرد: این میزان به عنوان باغ های نمونه در سطح کشور شناخته می شوند که مجوز تولید محصول ارگانیک را از اتحادیه اروپا دریافت کرده است.
وی بیان کرد: هم اکنون 35 پایانه ضبط پسته و یک پایانه صادرات پسته به مساحت 14 هکتار با 15 درصد پیشرفت فیزیکی در این شهرستان در حال اجرا است.
رییس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی نیز گفت: این شهرستان یکی از بهترین مناطق کشور برای کشت پسته به شمار می رود که در چند سال اخیر باعث توجه و تمایل کشاورزان به کشت این محصول شده است.
ˈمحمود بارانیˈ با اشاره به این که مهم ترین مشکل پسته کاران زرندیه کم آبی است، افزود: انتقال بخشی از پساب جنوب شهر تهران به زرندیه برای توسعه باغ های پسته این شهرستان در حال پیگیری است.
وی اظهار کرد: شرکت تعاونی هامون سبز از سال های گذشته درخواست انتقال بخشی از پساب جنوب شهر تهران به این منطقه را مطرح کرده و هم اکنون نیز این مهم در حال پیگیری است.
وی بیان کرد: با تحقق این امر و انتقال یک مترمکعب آب در ثانیه از پساب جنوب شهر تهران به دشت سلطان احمدلو زرندیه، تحول عظیمی در این منطقه ایجاد می شود.
نماینده مردم شهرستان های ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مهم ترین مشکل تولید پسته در زرندیه کمبود منابع آبی است که با توجه به خشکسالی های چند سال گذشته مصرف بهینه آب بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد.
ˈشهلا میرگلوبیاتˈ در گفت و گو با ایرنا افزود: استفاده از آبیاری نوین در باغ ها می تواند در این خصوص موثر باشد.
وی اظهار کرد: انتقال بخشی از پساب جنوب شهر تهران به این شهرستان برای آبیاری باغ های پسته پیگیری می شود تا بتواند مشکلات پسته کاران را مرتفع کند.
یک پزشک و استاد دانشگاه آزاد اسلامی ساوه نیز با اشاره به این که پسته حاوی آهن فراوان قابل جذب است، گفت: مصرف این محصول در درمان کم خونی ناشی از فقر آهن بسیار مفید است.
ˈمسعود خالصیˈ افزود: مغز پسته ماده ای نیروزا، سرشار از مواد پروتئینی، چربی ها، ویتامین ها و املاح است.
وی اظهار کرد: مغز پسته دارای 20 درصد پروتئین خالص و بیش از 50 درصد روغن یا چربی مایع است و مقدار ویتامین آن در صد گرم مغز پسته 698 میکرو گرم و میزان کاروتنوئید آن هفت و 13 صدم میکروگرم است.
وی بیان کرد: پسته دارای مقادیری از ویتامین های گروه D و E است و املاح مختلفی از جمله کلسیم، منیزیم، سدیم، پتاسیم، آهن، مس، روی، ازت، گوگرد و فسفر دارد.
خالصی، خواص درمانی پسته را در تقویت قلب، حافظه، معده، درمان اسهال به خصوص از طریق استفاده از پوست سبز پسته، تقویت لثه، درمان جوش های دهان، خوشبویی دهان و درمان ریزش موی سر موثر عنون کرد.ک/4
7337/686

انتهای پیام /*
ارتباط با سردبير:

[email protected]


تماس بی واسطه با مسئولین





30/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن