تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كمال ادب و مروت در هفت چيز است: عقل، بردبارى، صبر، ملايمت، سكوت، خوش‏اخلاقى و مدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820239780




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اسکناس درشت نیاز به پول بالاتر در معاملات را پاسخ می دهد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فیسبوک تویتر Google+ Cloob یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با ایرنا: اسکناس درشت نیاز به پول بالاتر در معاملات را پاسخ می دهد تهران -ایرنا - یک کارشناس اقتصادی گفت: وقتی نرخ تورم در جامعه بالا باشد نیاز به پول بیشتر برای معاملات هم احساس می شود بنابراین چاپ اسکناس های درشت برای تسریع در روند مبادلات ضروری است.


مهدی تقوی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اظهار داشت: بالا رفتن نرخ تورم در دولت قبل سبب کاهش ارزش پول ملی شد به طوری که مردم مجبور به حمل پول آن هم در حجم زیاد شدند.
وی تصریح کرد: بنابراین کاهش ارزش پول ملی از دیگر مسائلی است که نیاز به اسکناس درشت تر را در جامعه به وجود آورد، ضمن آنکه چاپ اینگونه اسکناس ها هیچ تاثیر منفی و خاصی هم نمی تواند بر اقتصاد داشته باشد.
این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: تنها نکته منفی در چاپ این اسکناس ها بالا رفتن هزینه چاپ است.
تقوی با بیان اینکه در تمام دنیا هر جا که تورم بالاست اسکناس درشت هم چاپ می کنند، خاطرنشان کرد: اسکناس های درشت از یک طرف نیاز به پول بالاتر در را معاملات پاسخ می دهد و از طرف دیگر حمل پول در حجم بالا هم کمتر می شود.
گفتنی است، چاپ اسکناس درشت موجب می شود که اولاً هزینه استهلاک اسکناس به شدت کاهش یابد. در نظر بگیرید که برای حمل یکصدهزارتومان یک برگ اسکناس صد هزارتومانی داشته باشید. در مقایسه با اینکه صد عدد هزارتومانی یا دویست عدد پانصد تومانی و یا هزار عدد صدتومانی، با خود حمل نمائید طبیعی است که چه از نظر استهلاک و هزینه چاپ اسکناس و چه از نظر سهولت حمل ، تفاوت فاحشی بین روش های فوق وجود دارد.
دومین امتیاز، بالارفتن قدرت مانور عابربانک هاست. به این ترتیب که شرایط مکانیکی این دستگاه ها قدرت پرداخت مبالغ بالا را پیدا می کند، مزید بر اینکه موجب خلوت شدن بانک ها می شود در عین حال مشکل مردم را درایام تعطیل برطرف می نماید.
همچنین هیچ دلیل علمی بر اینکه اسکناس درشت تورم زا باشد و یا اینکه موجب کاهش ارزش پول ملی شود وجود ندارد. زیرا این اقدام نه موجب افزایش نقدینگی و نه افزایش سرعت گردش پول می شود و حتی برعکس مردم از نظر روانی برای خرج کردن پول درشت تمایل کمتری از خود نشان می دهند. بهترین دلیل در این زمینه تجربه چاپ اسکناس هزارتومانی در سال 1350 است. شاخص تورم در سال 1350 نشان می دهد که پس از چاپ اسکناس 1000 تومانی افزایشی در شاخص تورم بوجود نیامد. در حالیکه در سالهای 52 و 53 اقتصاد کشور به دلیل رشد نقدینگی ناشی از خرج کردن دلارهای نفتی دچار رشد تورم شد.
اقتصام(4)س.م**1558

انتهای پیام /*
ارتباط با سردبير:

[email protected]


تماس بی واسطه با مسئولین





30/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن