تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نزدیکترین حالات بنده به پروردگارت حالت سجده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804879124




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پاسخگوی هدررفت این انرژی کیست؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فیسبوک تویتر Google+ Cloob پاسخگوی هدررفت این انرژی کیست؟ ساری - ایرنا - روشنایی غیر ضرور هزاران عدد لامپ در مغازه ها، واحدهای تولیدی و .. خارج از ساعت کاری در شب مبین این است که جامعه اطلاعات کافی از فرایند هزینه تولید برق ندارد و مرز واقعی مصرف را نمی دانند و این انرژی همچنان هدر می رود؟


وجود این معضل فراگیر با توجه به کمبود شدید انرژی برق در کشور، تدوین طرحی کلان مدیریت آموزش و فرهنگ سازی و ساماندهی مصرف در این اماکن را بیش از پیش ضروری می سازد.
برای مشاهده این مساله بغرنج کافی است نیمه های شب گذری به خیایان های شهرتان بزنید و لامپ های روشن داخل و بیرون واحدهای تولیدی و مغازه های قفل شده را ببینید که شما را با کمی تامل - به یاد برنامه دیروز ˈبابابرقیˈ در سیما می اندازد که چه با آب و تاب برای کودکانمان شعر صرف جویی برق ˈهرگز نشه فراموش ... را می خواند.
دیروز که نه برقی داشتیم نه مترو، هیج خبری از نیروگاه نبود، هیج باغی با پمپ سیراب نمی شد و گل های باغچه هم از قطره های آب ، آه نمی کشیدند.
و امروز هم - مردم در چهار چوب بودن، دست و پا می زنند و نقش تعیین کننده این هرج و مرج و بی تفاوتی ها، نداشتن نیست، ندانستن است. این که مردم نمی دانند که چگونه و چه تعدادی باید انرژی داشت و بهره ای از آن برد.
همه می دانیم - بی بهره بودن از انرژی های نوین یک محرومیت اجتماعی است لکن عبور از مرز واقعی مصرف، زیانش افزون تر نداشتن انرژی می باشد.
الگوی مصرف انرژی و بهینه سازی آن یکی از متدهای جدید مدیریت در تولید ، انتقال و توزیع است.
البته پیشرفت بشر و دستیابی بر منابع گوناگون انرژی و مهار و دگرگونی آن از یک طرف و سازماندهی در مصرف یکی از شاخه های علوم رایج می باشد.
تشویق و جریمه مصرف کننده یکی از راهکارهای کنترل و بهینه سازی آن است و مصارف انرژی در چند بخش اصلی و مهم در جامعه وجود دارد که بر حسب اولویت به بخش های خانگی- صنعتی به طور عام تقسیم می شوند.
آنچه نگارنده در این متن بر آن تاکید دارد، ساماندهی بر مصارف عمومی جامعه از مصرف برق در معابر و منازل و در محل کسب و کارها می باشد که چرا میلیون ها عدد لامپ برق در این مکان ها در ساعتی از شب، روشن است. پاسخگوی این هدر رفت انرژی کیست؟ و......
امروزه با توسعه شهرنشینی و هجوم سرسام آور مردم به عادات و رسوم شهری و تولید وسایل و استفاده از لوازم جدید، روند مصرف انرژی سرعت بالایی دارد.
در دیدگاه اول - تمام مغازه های شهر با دکوراسیون متنوع جهت جلب رضایت مشتری از شبکه نورافشانی بهره می برند و با این روش و استفاده از الگوهای غیر متعارف با افرایش شدت نور نه تنها معیار درستی را انتخاب نکرده اند بلکه با افزایش فشار بر توان تولید انرژی افزوده اند.
آنچه در این میان قابل بررسی است این که باید آحاد ملت را در آموزش و ارایه راهکارهایی عملی سهیم کرد، مردم باید بدانند که مصرف ناگهانی با شدت بالا برای تولید کننده خوشایند نیست و جوابگوی نیاز جامعه را ندارد مهم تر این که ظرفیت نیروگاهی هم حد و اندازه ای دارد.
اغلب مردم بر حسب عادت و به علت نداشتن اطلاعات کافی از تولید و انتقال انرژی و هزینه های سنگین آن و بویژه نگهداری سیستم تولید درصدد کاهش مصارف انرژی نیستند و با این سبک ، امورات زندگی خویش را تکراری می کنند.
واقعیت این است که الگوی مصرف در کلیه سطوح جامعه باید تغییر کند و بر اساس تولید انرژی و هزینه های گران در آن واحد، لازم است مسوولان امر در بخش مصرف انرژی راهکاری درستی ارایه نمایند.
روشنایی عمده ترین بخش مصرف نمودارهای خطی در مصرف انرژی الکتریکی در کشور است؛ بنابراین بر همگان فرض است که با کنترل دقیق و جلوگیری از مصارف غیر ضروری پرهیز نمایند.
علاوه بر این - عادت های غلط در معابر عمومی و عدم پاسخگویی مناسب سیستم های قطع و وصل برق بر این مشکل می افراید.
کنترل تجهیزات قطع و روشنایی معابر و پارکها در مواقع غیر ضرور می تواند بار سنگینی از توان الکتریکی را آزاد کند. آزادسازی توان الکتریکی نیروگاه ها بدین معناست که مصرف بخار ، گاز و آب برای تولید انرژی صرفه جویی می گردد و بالطبع هزینه های تعمیراتی در دستکاه های تولیدکننده کاهش خواهد یافت و ذخیره خالی برای تولید بیشتر جهت فروش آماده می شود.
برآورد آماری نشان می دهد که پیک مصرف انرژی الکتریکی00000 در اوقات معین بر شبکه تولید برق اعمال می گردد، کافی است بر عموم اطلاع رسانی گردد که در حد فاصل اذان صبح با تفاوت نیم ساعت شرعی در نصف النهار عرض جغرافیایی ایران رعایت گردد.
توضیح این که همه مردم در ساعت صبح با یک عدد لامپ روشنایی بار سنگینی بر شبکه انرژی اعمال می کنند و اگر در این موقع روشنایی کلیه معابر برون شهری حد فاصل آمل - بابل و ساری به مسافت70کیلومتر خاموش گردد می توان جایگزین مناسبی برای تامین و نگهداری تولیدکننده ایجاد نمود.
بر عموم مردم که از روشنایی مغازه برای جذب و رضایت مندی مشتری بهره می گیرند لازم است بعد از تعطیلی ایام کار، لامپ های روشن را خاموش کنند.
علاوه بر فرهنگ سازی و آموزش مستمر - تامین امنیت همه جانبه در همه حوزهای درون شهری و برون شهری در همه ایام و ساعات شبانه روز از جمله خواسته های شهروندان است که متولیان امر باید این مهم را بیش از پیش جدی بگیرند تا شهروندان در آرامش و آسایش کسب و کار و فعالیت های روزانه مشغول باشند و رندگی در چهارچوب مقررات اجتماعی استمرار یابد.
در زمان حاضر سقف تولید انرژی کشور هر چه باشد، مصرف عمومی اختصاصی آن به گفته کارشناسان ذیربط چندین برابر کشورهای ژاپن و چین می باشد که واقعا جای تاسف و تعجب است.
حال باید پرسید چرا همه مردم به ویژه مدیریت کلان مربوط نسبت به خسارت های پنهان کلان مصرف برق در این اماکن بی تفاوت هستیم و آسیب های این بخش به سمع و نظر مردم نمی رسد؟
در این ارتباط نیز نقش رسانه های جمعی به ویژه صدا و سیما در آگاهی بخشی مردم از رعایت الگوی مصرف برق در کشور بسیار مهم و تاثیرگذار است تا آموزش و فرهنگ سازی مصرف بهینه برق را فدای تبلیغات برخی مواد غذایی خسارت زا نکینم.
بنابراین برای رسیدن به فردای بهتر برای فرزندنمان ، استفاده صحیح از منابع انرژی را به آن ها بیاموزیم.
و مهم تر این که باید با اتخاذ راهبردهای اصولی در همه حوزه های اقتصادی و اجتماعی و با برنامه ریزی صحیح در جهت صرفه جویی در مصرف برق به بهبود وضع اقتصادی کشور کمک کنیم.
جانعلی فتحی خبرنگار مرکز ساری.

انتهای پیام /*
ارتباط با سردبير:

[email protected]


تماس بی واسطه با مسئولین





29/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 232]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن