محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1852837175
تصاویر شاد برای حکایات مولوی
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: مجموعه انیمیشن «گنج مثنوی» برای مخاطبان خردسال تولید شده است
تصاویر شاد برای حکایات مولوی
تاریخ انتشار : یکشنبه 29 تیر 1393 ساعت 13:45 | شماره خبر : 1575354019672294896
انیمیشن «گنج مثنوی» که از شبکه پویا به نمایش درمیآید، به دلیل ارائه حکایات پندآموز مولانا در بستر تصاویر خوشآب و رنگ و گونهای از انیمیشن مبتنی بر تصویرگری، یکی از مجموعههای دیدنی است که نهتنها برای مخاطب کودک، بلکه برای بزرگسالان نیز اثری تازه و دیدنی محسوب میشود.
در هر قسمت از انیمیشن گنج مثنوی یکی از حکایات جلالالدین محمد رومی در کمتر از ده دقیقه روایت میشود و هر حکایت با ابیاتی از اشعار مولانا به اتمام میرسد. این انیمیشن از گرافیک ویژه و صدای مریم نشیبا بهره میگیرد که حس تازهای از سنت قصهگویی را برای تماشاگرانش تداعی میکند. رنگآمیزی داستانهای کهن انیمیشن گنج مثنوی به کارگردانی سلیم صالحی ساخته شده و ایده اصلی این برنامه و نیز طراحی شخصیتها و گرافیک آن نیز توسط همین کارگردان ارائه شده است. تولید یک مجموعه انیمیشنی درباره حکایات پندآموز مولانا آن هم برای مخاطب کودک یک اتفاق ارزشمند و قابل تقدیر است؛ بخصوص از این بابت که انیمیشن گنج مثنوی از فضای بصری قابلتوجهی برخوردار است. در این انیمیشن طراحی فضا و شخصیتها از سبک و سیاق ویژهای تبعیت میکند که در انیمیشنهای دیگر کمتر شاهد آن بودهایم و اگر سابقهای داشته باشد به تصویرگری داستانهای کودکان برمیگردد. همچنین یکی دیگر از ویژگیهای این انیمیشن محدودبودن حرکت شخصیتهاست که در کنار گرافیک ویژه آن، سبک تازهای ایجاد میکند. در واقع تصاویر هیجانانگیز، دکوپاژ متنوع و حرکات محدود در مرحله پویاسازی از ویژگیهای انیمیشن گنج مثنوی است. صالحی معتقد است سبک و شیوه تولید انیمیشن گنج مثنوی برآمده از شیوهای است که در دنیا سابقهای طولانی دارد و با اندکی تغییر در تولید گنج مثنوی استفاده شده است. وی در این باره میگوید: از آثاری که در ایران پخش شده میتوان به انیمیشنهای بالتازار، سایمون و باغ گلها اشاره کرد. در این شیوه حرکت شخصیتها بسیار محدود است و بیشترین تحرک به حرکت دوربین روی تصاویر برمیگردد. این شیوه بیش از دیگر انواع انیمیشن به طراحی، فرم و رنگ مبتنی است و ما در گنج مثنوی در طراحی فرمها و رنگآمیزی بیشتر به تصویرگری نزدیک شدهایم تا از دل سبک موجود به شیوهای تازه و نو برسیم. صالحی درباره ساختار بصری و سبک اجرایی انیمیشن گنج مثنوی میگوید: این انیمیشن به لحاظ بصری به تصویرسازی خیلی نزدیک و ذات اثر بر تصویر استوار است. از آنجا که میخواستیم انیمیشن گنج مثنوی روایت کتابگونه داشته باشد این شیوه را انتخاب و سعی کردهایم در طراحی و رنگبندی از شور و نشاط بصری برخوردار باشد تا برای کودکان جذابیت داشته باشد. صالحی تاکید میکند: من از تجربه تصویرگری بیش از 200 کتاب کودک در ساخت این انیمیشن بهره گرفته و سعی کردهام با ایجاد شور و هیجان بصری و محدودکردن حرکت اثری مبتنی بر تصویر خلق کنم. فضاسازیها و شخصیتهای این انیمیشن کاملا خاص است و نمونه آن را در هیچ کار دیگری نمیتوانید، ببینید. وی اضافه میکند: اخیرا دیدهام از تصاویر این انیمیشن در دکور یک برنامه تلویزیونی استفاده شده و این نشان میدهد گرافیک و فضاسازی گنج مثنوی مورد توجه قرار گرفته است. وی درباره دلیل تاکید بر رنگ و ایجاد نشاط بصری میگوید: معمولا تصویرگری آثار کهن مانند حکایات مولانا همواره با غم خاصی همراه بوده و به لحاظ رنگی جانی نداشته است. در واقع در گنج مثنوی نشان دادیم میشود نگاه نو و رنگارنگی به داستانهای کهن و حکایاتی چون حکایات مولوی داشت. این کارگردان توضیح میدهد: در اروپای شرقی و در بسیاری از کشورهای دنیا، انیمیشنهایی ساخته میشود که مبتنی بر فرم و گرافیک و تصویر هستند و به همان اندازه که تصویر قوام پیدا میکند، حرکت محدود میشود. این شیوه حتی در کشوری مانند ژاپن که به تولید 37 تا 38 ساعت انیمیشن در هفته رسیده است، هم مورد استفاده قرار میگیرد. یکی دیگر از مشخصههای انیمیشن گنج مثنوی راوی محوربودن این انیمیشن است که به اعتقاد صالحی این مسأله نیز در راستای سبک و سیاق ساخت آن قرار میگیرد. وی در این باره میگوید: این شیوه انیمیشنسازی بیشتر راوی محور است و ما در گنج مثنوی تلاش کردهایم حسی شبیه قصهگویی مادربزرگها را تداعی کنیم و به همین دلیل هم از خانم مریم نشیبا خواستهایم به عنوان راوی با ما همکاری داشته باشد. قصههای کهن برای بچههای امروز انیمیشن گنج مثنوی آن دسته از حکایات مثنوی را به تصویر کشیده که برای کودکان قابل درک و جذاب باشد. اگرچه استفاده از اصطلاحاتی که جلالالدین رومی در حکایاتش به کار برده و طرح همان مفاهیم از گنج مثنوی انیمیشنی مناسب بزرگترها ساخته شده، اما سلیم صالحی در مقام کارگردان و محمد ابوهاشم به عنوان نویسنده فیلمنامه این انیمیشن را مناسب کودکان میدانند و معتقدند در کنار آنها بزرگترها نیز میتوانند تماشاگر این انیمیشن باشند. صالحی درباره انتخاب داستانهای این انیمیشن میگوید: مثنوی بالغ بر 250 داستان دارد که تعدادی از آنها برای تلویزیون و گروه سنی کودک و نوجوان مناسب نیست و برخی از آنها به نوعی تکرار دیگر داستانهای این مجموعه است. تعدادی از آنها آنقدر سنگین است که بیان آنها در قالب تصویر میسر نیست. با توجه به دغدغههای ما و ضمن گفتوگو با مسئولان شورای طرح و برنامه در مرکز پویانمایی صبا از میان 250 حکایت به 50 حکایت رسیدیم و در نهایت از بین آنها 39 حکایت را انتخاب کردیم. فیلمنامه چند قسمت اول این انیمیشن را سلیم صالحی نوشت و بعد از آن محمد ابوهاشم این کار را ادامه داد. محمد ابوهاشم که نگارش فیلمنامه انیمیشنهای متعددی را در مرکز پویانمایی صبا به عهده داشته و از سال 82 با این مرکز همکاری دارد، درباره انتخاب حکایات و نگارش فیلمنامهها میگوید: بسیاری از داستانهای مثنوی چند لایه هستند و چند موضوع مختلف را بیان میکنند. ما سعی کردیم داستانهایی انتخاب کنیم که با گروه سنی مخاطبانمان هماهنگی بیشتری داشته باشد و بر اساس آن اقتباس انجام دادیم و فیلمنامهها را نوشتیم. وی درباره روند انتخاب حکایات مولانا برای بچهها میگوید: باید در حکایتهای مثنوی نکاتی پیدا میکردیم که برای این گروه سنی جذابیت داشته باشد. مثنوی حکایات زیادی دارد اما برخی از آنها مفاهیم پیچیدهای دارند، بنابراین ما تلاش کردیم، داستانهایی را ارائه کنیم که بیشتر محور اخلاقی داشته و برای بچهها قابل فهم باشد. ابوهاشم تاکید میکند که تلاش آنها بر احیای سنت قصهگویی معطوف بوده است. با توجه به مفاهیمی که در لایههای زیرین حکایتهای مولانا وجود دارد و از آنجا که بسیاری از این حکایات با همان لحن و بیان توسط راوی خوانده میشوند، نمیتوان خیلی مطمئن بود که انیمیشن گنج مثنوی برای کودکان مناسب باشد. ابوهاشم با این نکته مخالف است و میگوید: فکر نمیکنم این انیمیشن برای بزرگسالان مناسب باشد. ما گروه کودک و سن دبستان را مد نظر داشتیم و ممکن است این مخاطب برخی مفاهیم را به صورت کامل درک نکند، اما حتما آن را خواهد فهمید. ما سعی کردیم روی موارد اخلاقی مثنوی کار کنیم که برای همه گروههای سنی آموزنده و قابل درک است و در روند اقتباس طوری این کار را انجام بدهیم که برای بچهها قابل فهم باشد. وی درباره دلیل استفاده از اصطلاحات و لحن مولانا در روایت انیمیشن گنج مثنوی توضیح میدهد: تنها چیزی که مد نظر ما بوده، آشنایی گوش بچهها با این ادبیات است و در انتهای هر قسمت راوی چند بیت از شعر مولانا را میخواند. در غیر این صورت متن طوری نوشته شده که برای بچهها قابل درک باشد. سلیم صالحی در این باره نظر دیگری دارد. او معتقد است انیمیشن گنج مثنوی برای طیف وسیعی از مخاطبان ساخته شده و علاوه بر بچهها بزرگترها هم میتوانند تماشاگر آن باشند. وی در این باره میگوید: زمانی که این انیمیشن را طراحی میکردم، هم بچهها و هم بزرگترها مد نظرم بودند چون معمولا بزرگترها هم در کنار بچهها کارتونها را تماشا میکنند و بخصوص پدرها و مادرها به خاطر بچهها بیننده بسیاری از برنامههای کودکان هستند. به همین دلیل ما روح حاکم بر داستانهای مولانا را حفظ کردهایم و در پایان هر قسمت بخشی از اشعار ایشان را گذاشتهایم تا برای همه گروههای سنی دیدنی باشد. این کارگردان تاکید میکند: اشعار مولانا از غنایی برخوردار است که شاید یک فرد بزرگسال هم خیلی متوجه معنای آنها نشود، اما ارائه این اشعار در هر قسمت، خالی از لطف نیست چرا که دست کم گوش مخاطب را با این ادبیات آشنا میکند. در هر قسمت داستان هر حکایت را به صورت کامل مطرح میکنیم و اصل پیام به مخاطب منتقل میشود بنابراین بودن یا نبودن این اشعار تاثیری در انتقال پیام هر قسمت ندارد و به اثر ضربه نمیزند به همین دلیل بودنش بهتر از نبودن آن است. در انیمیشن گنج مثنوی، حکایات مولانا آنچنان که این حکیم و شاعر نامدار روایت کرده، به تصویر در نیامده و در مواردی شاهد تغییراتی در ساختار روایت هستیم. ابوهاشم در این باره میگوید: حکایتهای مولانا به هدف روایت قصه طراحی نشدهاند. هدف اصلی مولانا از ارائه آنها دادن پیام است و به همین دلیل ساختار دراماتیک ندارند. در برخی داستانها از ساختار و اصول قصهگویی بهره گرفته شده و شخصیتپردازی و فضاسازی کامل دارند، اما عمده حکایتها این طور نیستند چرا که ارائه پیام برای حضرت مولانا بیش از هر چیز دیگری اهمیت داشته است. وی درباره تغییرات ایجاد شده میگوید: در برخی موارد یک شخصیت در مقابل شخصیت اصلی خلق کردهایم تا هر دو قطب خیر و شر را داشته باشیم. گاهی فضاهای متفاوتی به وجود آورده یا به تناسب قصه، شخصیتهای فرعی به حکایتها اضافه کردهایم مثل یک شخصیت طناز تا بتوانیم یک داستان دراماتیزه برای مخاطبان تعریف کنیم. ابوهاشم درباره ویژگیهای حکایات مولانا و لزوم وفاداری به گفتههای این حکیم نامدار گفت: برخی حکایتهای مولانا کاملتر هستند، برخی دیگر خیلی کوتاه هستند و مواردی بوده که ما یک قسمت را بر اساس چهار بیت از شعر مولانا ساختهایم. آنچه در این روند برای ما اهمیت داشته وفاداری به پیام و آموزههای حکایات مولانا بوده است. آذر مهاجر / گروه رادیو و تلویزیون
تاریخ انتشار : یکشنبه 29 تیر 1393 ساعت 13:45 | شماره خبر : 1575354019672294896
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]
صفحات پیشنهادی
اشک شادی فیل پس از رهایی/تصاویر
اشک شادی فیل پس از رهایی تصاویر یک فیل هندی که به مدت 50 سال مورد آزار و اذیت قرار گرفت بعد از آزادی اشک شوق ریخت به گزارش نامه نیوز به نقل از فارس تصاویر باورنکردنی زیر صحنههای آزار و اذیت یک فیل هندی را نشان میدهد این فیل به مدت پنجاه سال مورد ضرب و شتم و آزار قرار گرفتهتصاویر: شادی هواداران احمدزی در خیابان
تصاویر شادی هواداران احمدزی در خیابان با اعلام خبر پیروزی اشرف غنی احمدزی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان طرفداران او دیشب به جشن و شادمانی در خیابان ها پرداختند روز گذشته کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرد که اشرف غنی احمد زی با کسب ۵۶ درصد آرا پیروز انتخابات ریاستشادی ژرمنها درتوئیتر پودولسکی +تصاویر
شادی ژرمنها درتوئیتر پودولسکی تصاویر شاگردان یواخیم لو پس از کسب این پیروزی تاریخی در رختکن به شادمانی پرداختند لوکاس پودولسکی این عکس را در صفحه توئیتر خود قرار داده است بازیکنان تیم ملی فوتبال آلمان شبی بیادماندنی را با پیروزی تاریخی مقابل برزیل پشت سر گذاشتند تیم ملی فوتبالسخنان عجیب وزیر ارشاد در همایش دل آرامیم و واکنش کیهان+ تصاویر
سخنان عجیب وزیر ارشاد در همایش دل آرامیم و واکنش کیهان تصاویر همایش دلآرامیم در حمایت از تیم مذاکرهکننده هستهای از سوی حزب مردمسالاری با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و جنتی از افسردگی بیشتر مردم ایران خبر داد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس فرهشادمانی آلمانی ها در رختكن با مركل + تصاویر
شادمانی آلمانی ها در رختكن با مركل تصاویراعضای تیم ملی آلمان پس از شكست آرژانتین و بالا بردن جام جهانی در رختكن ورزشگاه ماراكانا شادمانی خود را با صدراعظم كشورشان تقسیم كردند 1393 04 23اشک شادی فیل پس از رهایی از شکنجههای ۵۰ ساله+تصاویر
اشک شادی فیل پس از رهایی از شکنجههای ۵۰ ساله تصاویریک فیل هندی که به مدت 50 سال مورد آزار و اذیت قرار گرفت بعد از آزادی اشک شوق ریخت به گزارش گروه دانستنیهای خبرگزاری فارس تصاویر باورنکردنی زیر صحنههای آزار و اذیت یک فیل هندی را نشان میدهد این فیل به مدت پنجاه سال مورد ضاشک شادي فيل پس از رهايي+تصاوير
اشک شادي فيل پس از رهايي تصاوير فيل راجو بعد از اينکه او را نجات دادند خونريزي پايش قطع شد و با نگاه گردشگراني که از آنجا رد ميشدند جاني دوباره گرفت فيل هندي که به مدت 50 سال مورد آزار و اذيت قرار گرفت بعد از آزادي اشک شوق ريخت يک فيل هندي که به مدت 50 سال مورد آزار و اذيدغدغه های بازیگر گشت ارشاد+تصاویر
دغدغه های بازیگر گشت ارشاد تصاویر ساعد سهیلی بازیگر جوان سینمای ایران معتقد است رفاقت او و پولاد کیمیایی دلیل حضور این دو بازیگر در فیلم های پدرانشان نیست به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز ساعد سهیلی درباره فعالیتهای این روزهای خود گفتشادمانی آلمانی ها در رختكن با خانم مركل و جام جهانی ؛ تصاویر
شادمانی آلمانی ها در رختكن با خانم مركل و جام جهانی تصاویر اعضای تیم ملی آلمان پس از شكست آرژانتین و بالا بردن جام جهانی در رختكن ورزشگاه ماراكانا شادمانی خود را با صدراعظم كشورشان تقسیم كردند به این مطلب امتیاز دهید &nbsتمرینات شاد و مفرح شیاطین سرخ در لس آنجلس + تصاویر
تمرینات شاد و مفرح شیاطین سرخ در لس آنجلس تصاویر شیاطین سرخ اردوی آمادهسازی پیش فصل خود را در لس آنجلس آمریکا برپا کرده است تیم فوتبال منچستر یونایتد که اردوی آمادهسازی خود را در کشور آمریکا و لس آنجلس آغاز کرده است زیر نظر لوئیس فان خال سرمربی هلندی خود تمرینات شاد و مفرحیتصاویر: شادی بازیکنان آلمان و همسرانشان
تصاویر شادی بازیکنان آلمان و همسرانشان بازیکنان آلمان پس از قهرمانی در مسابقات جام جهانی 2014 برزیل و دریافت جام جهانی در پایان مسابقات در کنار همسرانشان به خوشحالی پرداختند بازیکنان آلمان پس از قهرمانی در مسابقات جام جهانی 2014 برزیل و دریافت جام جهانی در پایان مسابقات در کناطنین 50 سال گریه شادی بخش نوزادان در زایشگاه بجنورد
طنین 50 سال گریه شادی بخش نوزادان در زایشگاه بجنورد بجنورد - ایرنا - تنها زایشگاه خراسان شمالی با نیم قرن قدمت در شهر بجنورد همچنان شاهد طنین گریه شادی بخش نوزادان این استان است به گزارش ایرنا رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت زایشگاه بنت الهدای بجنورد با وجود قدمت باتاثیر روزه بر شادابی روح و ارتقای قوای جسمانی
تاثیر روزه بر شادابی روح و ارتقای قوای جسمانی کد خبر ۴۱۴۷۲۹ تاریخ انتشار ۱۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۵ ۲۲ - 09 July 2014 یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت روزهداری علاوه بر اینکه موجب سلامت جسمی بدن میشود روح را شاداب و میزان مقاومت بدن در برابر گرسنگی را افزایش میدهد به گزارش فارس کیووزارت ارشاد مشغول تدوین لایحه ساماندهی پخش تبلیغات در رسانهها است
فرهنگ و ادب بازار نشر معاون پارلمانی وزیر ارشاد خبر داد وزارت ارشاد مشغول تدوین لایحه ساماندهی پخش تبلیغات در رسانهها است معاون پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه این وزارتخانه قرار است در قالب لایحهای پخش تبلیغات در رسانهها را ساماندهی کند گفت اکنون تدوینزندگی آتشنشانان در ماه رمضان/ تصاویر
زندگی آتشنشانان در ماه رمضان تصاویر 1393 4 18آخرین تصاویر از غزه به روایت عکاس رویترز
آخرین تصاویر از غزه به روایت عکاس رویترز بین الملل > خاورمیانه - عکاس خبرگزاری رویترز لحظات موشک پراکنی حماس به تل آویو و همین طور از سوی تل آویو به حماس را با لنز دوربین خود شکار کرده و به ثبت رسانده است که از نظر می گذرانید غزه - رژیم صهیونیستی غزه - رژیم صهیونیستزنده به گور کردن، 130 سال پیش در ایران!! +تصاویر
زنده به گور کردن 130 سال پیش در ایران تصاویر مجموعه بیهمتا از عکس های ایران که قدمت آن به بیش از 130 سال قبل میرسد در گالری هنری فریر و بایگانی آرشیو گالری آرتور ام سکلر در مجموعه موزه های اسمیتسونین واقع در شهر واشنگتن نگهداری میشود آنتوان سوریوگین عکاس دوران قاجا-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها