تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833016570
انقلاب با مردم بحرانزدايي ميكند سينما با تماشاگر چه ميكند؟
واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: انقلاب با مردم بحرانزدايي ميكند سينما با تماشاگر چه ميكند؟
در ميان خواص سينمادوست جهان شناخته شده و مورد وثوق صاحبنظران مرتبط با آكادميها و محافل روشنفكري است
ايران سينماي پرآوازهاي در دنيا دارد. در ميان خواص سينمادوست جهان شناخته شده و مورد وثوق صاحبنظران مرتبط با آكادميها و محافل روشنفكري است. مطرح شدن اين سينما در گستره كنوني مديون رويكردهاي پس از انقلاب است. فناوري رشد يافتهاي دارد و به لحاظ به كارگيري شيوههاي نوين و متخصصان خلاق، توانايي روي پاي خود ايستادن را دارد؛ به ويژه در گرايش محتوايي و مفاهيم انساني و بزرگداشت كرامتها، از جمله نگاه به ارزشهاي وجودي زن و كودك، اين سينما حرفهاي مهمي داشته و دارد و... با اين حال، بهرغم همه قوتهاي ظهور كرده در سينماي نوين و قابليتهاي به فعل درآمدهاش، در داخل همواره از مردم و خواستههاي آنان عقبتر حركت كرده است. به عبارتي، سينمايي «بي مردم» است، از همين رو در ميان مردم عادي و انبوه ديگر ممالك، نتوانسته براي خود جايي باز كند. معادله سختي نيست. انقلابي با مشاركت و همت اكثريت مطلق مردم به وقوع پيوسته و با آراي آنان سيستم سياسي تازهاي بنا شده است و در ادامه، همين مردم، همواره با حضور خود حاكميتشان را محافظت كردهاند. اما سينما در تمام تغيير و تحولات رخ داده، نه تنها نتوانسته جلوداري كند بلكه عقب مانده است. دراين زمينه نمونههاي بسياري وجود دارد كه يكي از آنها موضوع تروريسم است. درحالي كه ايران با 17هزار ترور شهروندانش بزرگترين قرباني تروريسم درجهان است اما همواره متهم به تروريسم شده و اصليترين وظيفه ذهنيتسازي دراين رابطه برعهده رسانههاي معاندين و خصوصاً سينمايشان بوده است. تعداد قابل توجهي فيلم و سريال توسط غربيها ساخته شده كه در داستانپردازي آنها، ايران اسلامي و اسلام و مسلمين، مورد اتهام قرار گرفتهاند (ترور در سينما خود بحث مستقلي را ميطلبد) و همچنين موضوع مهمي مانند فتنههاي شكل گرفته درسال 88 است. دراين سال مردم با حضور جديشان درصحنه شگفتيساز شدند ولي سينما چه شگفتي خلق كرد؟
در آستانه و پس از برگزاري انتخابات در سال 88، كشورمان وقايعي را از سرگذراند كه معاندين و براندازان نظام، خوابهاي «رنگي» و خوشي را در سر ميپروراندند. خطدهندگان بيروني كه مطابق برنامهريزي از پيش، يك تغيير مخملي را از گلوي خود پايينتر ميديدند. در بسياري از كشورها (به خصوص ممالكي كه دچار تحولات سياسي – اجتماعي شده و انقلابهايي را به انجام رساندهاند) با رويدادهايي مواجه شدهاند كه در تقويمشان به عنوان يك عطف تاريخي ثبت شده است. همچنان كه در تاريخ تثبيت نظام، پس از بحرانهاي سياسي اوايل دهه 60، وقايع رخ داده در انتخابات 88 عطفي عبرتآموز خصوصاً براي نخبگان و خواص است چراكه مردم در پيروي از رهبرشان به درستي و نيكي از بحران به وجود آمده، روسفيد بيرون آمدند و سالهاي سپري شده، به اثبات رسيد كه در كليت فعاليتهاي منجر به عبور از بحران، اشتباهي صورت نگرفته و كشور در مسير آرامش و سلامت قرار گرفته است، اما در اين ميان خواصي بودند كه هدف را گم كرده و در جهت مخالف منافع جمعي و مصلحت نظام عمل كرده و پيش رفتند.
ثبت آنچه گذشت و روشنگري زواياي تاريك وقايع و رمزگشايي از درست و غلط بودن برخي تحركات برعهده و وظيفه چه دستگاه و نهاد و فردي است؟ امروزيها چگونه بايد ايثارها، درست عمل كردنها، خدمات (حتي اشتباهات) و التهابات و سختيهاي روا رفته بر دلسوزان آن ايام (كه آسايش كنوني رهآورد تشخيص پخته و درست آنان است) را فراموش نكنند، آيندگان چگونه بايد از مسائل تحميل شده براين مردم آگاه شوند؟ خادمين را نيك شمارند و خائنين را شماتت كنند؟ بيترديد رسانهها به طور عام در اين فرآيند نقشي حساس و بسزا دارند ولي مقام سينما و جايگاه اين هنر – رسانه مؤثر و جريانساز، بيبديلتر و ماندنيتر است.
گذشت چند سال از وقايع پيرامون انتخابات 88، خيلي از جزئياتي را كه در بدو امر براي همه قابل دريافت نبود، حالا برملا و حق و ناحق و مصلحتها مشخص شده است، بنابراين هنرمند و سينماگري نميتواند به بهانه عدم رسوب واقعيتها در ذهنش، از زير بار تصويرسازي ماجراها شانه خالي كند. حتي دير هم شده است. متأسفانه دستگاههاي فرهنگي دولت قبلي (كه خود هدف اغتشاشگران آن ايام بود)، به علت كمكاري و فقدان جسارت و صراحت، نتوانست در زمينه روشنگري فتنهها و نقد و تحليل خواص و بصيرتافزايي، كاري سينمايي انجام دهد. تنها فيلم سياسي (به مفهوم ژانري آن) مرتبط و قابل قبول، «قلادههاي طلا» بود، اثري كه توانست گونه سياسي در سينماي كشورمان را پايهگذاري كند، گونهاي كه همواره مغفول و در فرمهاي شبه روشنفكري به حياتش ادامه داده است. ديگر نميشود بهانهاي آورد. زمان به اندازه كافي گذشته است ، موضوع و مضمون در دسترس و آماده است. اهميت قضيه هم آنقدر هست كه اكثريت مسئولان و مديران درجه يك و كليدي كشور نسبت به آن وفاق لازم را دارند. بودجههاي فرهنگي استراتژيك هم توجيه و محل پرداخت آن مشخص است. سينماگران هم حالا از نعمت امنيت و آرامش حصول شده برخوردار و به آن وامدارند. در زمينه داستانپردازي و قصهگويي نيز ظرفيت پرمايهاي پيرامون وقايع خياباني و پروندههاي دروني وجود دارد، جذابيت و كشش دراماتيك موجود در اتفاقات هم بالا است، (خصوصاً براي نسل جوان و دانشجويان كه طرفدار عمليات قهرمانانه و سياسي هستند) بنابراين تنها كمبود و دليل بيتوجهي و كمكاري را بايد در نبود اتاق فكر و مديريتي فرهنگي و با برنامه كوتاهمدت و درازمدت ارزيابي كرد.
مثلاً واقعه 11 سپتامبر امريكا را درنظر بگيريد (در مثل مناقشه نيست). بلافاصله جرج دبليو بوش به هاليوود فراخوان ميدهد و رؤساي قدرتمندترين كمپانيهاي فيلمسازي را در كاخ سفيد گرد هم ميآورد. دستور جلسه روشن است: «هاليوود بايد غرور جريحهدار شده امريكاييها را جبران كند». پس از مشاوره و رد و بدل شدن نظرات به اين تفاهم ميرسند كه (به جز مستندها و فيلمهاي كوتاه) تا پنج سال در آثار شبكه اكران گسترده هيچ فيلمي نبايد نشانههايي از برجهاي دوقلو را نمايش دهد، حتي در فيلمهايي كه قبلاً ساخته شدهاند، يا بايد چنين صحنههايي مميزي شوند يا فيلمها تا فرصت مناسب به انبار بروند. نكته جالب قضيه اينكه هاليوود به پيروي از اين تصميم، از درآمد كلان خود براي منافع ملي ميگذرد. اما پس از خاتمه زمان تعيين شده، معروفترين و معتبرترين كارگردانهاي هاليوود به صحنه فيلم ساختن درباره 11 سپتامبر آمدند و با سليقههاي مختلف و از زاويههاي متعدد درباره اين واقعه فيلم ساختند. كسي مانند اليور استون كه بكگراندي معترضانه براي خود دست و پا كرده بود، براساس سياستهاي غالب امريكا و به قيمت انگ سفارشيسازي، فيلمي مانند «مركز تجارت جهاني» را براي كمپاني پارامونت ساخت كه متقابلاً به شدت مورد تشويق جناحها قرار گرفت تا جايي كه يكي از افراطيترين كنگرهايها با اين جمله كه: «يكي از درخشانترين فيلمهايي كه از كشور، خانواده، ايمان و مردم دفاع ميكند» اليور استون را ستود و... خلاصه برنامه و سياستي براي چگونگي مواجه شدن با 11 سپتامبر وجود داشت، همچنان كه براي توجيه عملكرد دولت نظامي ايالات متحده، در زمينه لشكركشي به كشورها و مبارزه با تروريسم، فيلمها و سريالهاي زيادي به توليد و پخش رسيد. اوباما هم مانند بوش (همانطوركه بوش مانند ريگان و ...) سينما را براي خدمت به ارزشها و سياستهاي كشورش مهم دانسته و به صورت رسمي و علني دستور ساخت «هوملند» را صادر كرد. اساساً سينماي ايدئولوژيك – استراتژيك امريكا پيشقراول تأثيرگذاري و جريانسازيهاي سياسي – اجتماعي است. حالا اين نوع اداره سينما را با كشور خودمان مقايسه كنيد! مسئولان و مديران سينمايي ما درتمام اين سالها به جاي فراخوان و برپايي نشست براي ساختن فيلم هايي درباره موضوعات مهم و هدف نظام، مهمترين كاركردشان جلب رضايت فلان شبه روشنفكر قهر كرده! بوده تا بيايد و احياناً فيلمي ملودرام با كنايهها و متلكپراكني به همين مديريت بسازد، رويكردي كه (غالباً اتفاق افتاده) اين مديريت را دچار چالش براي رفع و رجوع فيلم مذكور كرده است (وخواهد كرد). خلاصه آقايان مرتب وقت ميسوزانند و مردم به خاطر حفظ آرامش (با پرداخت هزينههايش) با وجود فيلمهاي سطحي و مبتذل يا شبه روشنفكرانه ميسازند. نتيجه اينكه ناديده گرفتن موضوعات مهم و مفاهيم غني و گستردهاي كه در كشورمان فقط درباره وقايع انتخابات سال 88 وجود دارد آيا چيزي جز ضعف آشكار مديريتي در سينما است؟ عطفي كه در صورت به تصوير كشيده شدن، تازگي و طراوت را به سالنهاي نمايش خواهد بخشيد. به واقع اگر مديريت سينما و سينماگران مايلند كه به طور جدي با وجود نفس مردم در سالنها احساس «گرمي» كنند، چارهاي جز دراماتيزه كردن دغدغه و مسائل همين مردم ندارند. مردم راه خودشان را پيدا و بارها ثابت كردهاند، هرجا و هر وقت لازم بوده به ميدان آمده و خواهند آمد، اين سينما است كه با بيتوجهي يا ناديده گرفتن مردم و حضورشان، خود را از اين مردم محروم كرده و ميكند. اگر فراموش نكنيم كه سينماي «بي مردم» افتخاري ندارد، مطمئناً صاحب سينمايي خواهيم شد كه خيلي بيش از اكنون (و حقيقتاً) به آن افتخار كنيم.
نویسنده : محمدتقي فهيم
منبع : روزنامه جوان
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]
صفحات پیشنهادی
یادداشت وارده انقلاب با مردم بحران زدایی میکند ، سینما با تماشاگر چه میکند؟
یادداشت واردهانقلاب با مردم بحران زدایی میکند سینما با تماشاگر چه میکند اگر فراموش نکنیم که سینمای بی مردم افتخاری ندارد مطمئنا صاحب سینمایی خواهیم شد که خیلی بیش از اکنون و حقیقتا به آن افتخار کنیم خبرگزاری فارس- گروه سینما ایران سینمای پرآوازهای در دنیا دارد در میافیلم سینمایی «قندون جهیزیه» 1 ماه آینده کلید میخورد/علی ملاقلیپور «قندون جهیزیه» را برای
فیلم سینمایی قندون جهیزیه 1 ماه آینده کلید میخورد علی ملاقلیپور قندون جهیزیه را برای فجر سی و سوم اماده میکندکارگردان فیلم سینمایی قندون جهیزیه از آغاز پیش تولید این اثر سینمایی از هفته آینده و آماده سازی این فیلم برای نمایش در سی و سومین جشنواره فیلم فجر خبر داد علی ملاقلیپپسر بازیگر باسابقه سینما کارگردان شد / پرستویی «دو» را تهیه میکند
پسر بازیگر باسابقه سینما کارگردان شد پرستویی دو را تهیه میکند فرهنگ > سینما - شورای صدور پروانه ساخت در جلسه فوقالعاده 22 تیر ماه برای شش فیلم سینمایی مجوز تولید صادر کرد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در این جلسه که ويژه كارگردانهاي فيلم اول بود و با حآذینبندی شهر را به مردم واگذار کنیم/ سفارش دولتی هنر دینی را بیکیفیت میکند
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی هنرهای شهری در مناسبتهای مذهبی-2 آذینبندی شهر را به مردم واگذار کنیم سفارش دولتی هنر دینی را بیکیفیت میکند احمد نادعلیان هنرمند محیطی بر این اعتقاد است که باید امور زیباسازی و آذین بندی شهر را به مناسبت های مذهبی به مردم واگذار کرد تا مردرواج خرافه با اعتقادات مردم چه میکند؟
پنجشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۳ - ۰۴ ۲۹ یک پژوهشگر حوزهی مردمشناسی میگوید علت اینکه عدهای عقاید دینی مردم را مسخره میکنند رواج خرافه و بعضی رفتارهای غیر قابل دفاع برخی متولیان در کشور است امیر هاشمی مقدم - پژوهشگر حوزهی مردمشناسی - در پاسخ به این مساله که به نظر میرسد در جامعهیبیتفاوتی مردم روند تخریب میراث را سریع میکند
سهشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۳ - ۰۰ ۴۴ یک راهنمای تور فعال در محوطههای تاریخی همدان این شهر را یکی از بهترین نقاط کشور در سالهای گذشته دانست و گفت همدان در حال حاضر از نظر حفاظت علمی و اصولی وضعیت مناسبی ندارد مریم خندان در گفتوگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایر«سینما تک» قلهک فرصت دوباره دیدن آثار کلاسیک را فراهم میکند
فرهنگ و هنر سینمای ایران مدیر پردیس سینمایی قلهک سینما تک قلهک فرصت دوباره دیدن آثار کلاسیک را فراهم میکند جمال ساداتیان مدیر پردیس سینمایی قلهک معتقد است با ایجاد سینما تک فرصت دوبار برای دیدن فیلم های برتر سینمای کلاسیک فراهم می شود جمال ساداتیان تهیه کننده سینما و مدیرنماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس: اتکا در خلخال سرمایهگذاری میکند
نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس اتکا در خلخال سرمایهگذاری میکندنماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی از آمادگی شرکت سرمایهگذاری اتکا وابسته به نیروهای مسلح در جنوب استان اردبیل خبر داد جلیل جعفریبنهخلخال امروز در گفتو گو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار کرد صناسینماهای پنج ستاره تابستانی / تماشاگران این روزها کدام فیلمهای را ترجیح میدهند
سینماهای پنج ستاره تابستانی تماشاگران این روزها کدام فیلمهای را ترجیح میدهند فروش سینماهای پایتخت در گرمای تابستان و تب بازیهای جامجهانی فوتبال افتی نسبی داشته هرچند در این فضا هم یکی و دو فیلم توانستهاند مخاطبان را برای حضور پرتعداد در سینما مجاب کنند به گزارش نامه نیوزمدینه خط تولید کارخانه را راه اندازی میکند
آنچه در قسمت هفتم مدینه میبینیم مدینه خط تولید کارخانه را راه اندازی میکند مدینه با گفتگو با دختر عبدی خط تولید کارخانه را راه اندازی میکند به گزارش خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران در خلاصه قسم هفتم سریال مدینه میبینیم که پس از مرگ عبدی مهدی سلطانی سروستانسهم مقاومت فلسطین از سینمای ایران/ کمتر از 10 فیلم در 3 دهه فعالیت پس از انقلاب
فرهنگ و هنر سینمای ایران سهم مقاومت فلسطین از سینمای ایران کمتر از 10 فیلم در 3 دهه فعالیت پس از انقلاب فیلمسازان سینمای ایران از اواخر دهه 60 تولید فیلم با مضمون مقاومت مردم فلسطین را در دستور کار خود قرار داده و آثار متفاوتی را تولید کردند اما در قیاس با بیش از 3 دهه فعالیتگلولهای که به مردم عراق و سوریه شلیک شد، امروز غزه را ویران میکند
جمعه ۲۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۸ ۰۳ نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز گفت هیچ راهی برای مقابله با امریکا اسرائیل و کشورهای زورگوی جهان جز مقاومت و قدرت وجود ندارد باید قدرت پیدا کرد و در مقابل آنها ایستاد آنان از موشکهای فلسطینی به شدت وحشت دارند به گزارش خبرنگار خبرگزشهرداري مشهد از سازمانهاي مردم نهاد حمايت ميکند
۲۲ تير ۱۳۹۳ ۱۳ ۴۱ب ظ معاون برنامهريزي و توسعه شهرداري مشهد شهرداري مشهد از سازمانهاي مردم نهاد حمايت ميکند معاون برنامهريزي و توسعه شهرداري مشهد گفت شهرداري مشهد در راستاي تاکيدات مقام معظم رهبري از سازمانهاي مردم نهاد حمايت ميکند به گزارش خبرگزاري موج محمد مهدي بردر حاشیه نماشیگاه قرآن مردم و رمضان همایش نقش نوجوانان در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی برگزار شد
در حاشیه نماشیگاه قرآن مردم و رمضانهمایش نقش نوجوانان در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی برگزار شدهمایش نقش نوجوانان در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی با حضور جمعی از مسئولان حوزه فرهنگ برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس همایش نقش نوجوانان در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی عصر امروز با حضوردر نشست فیلمسازان سینمای انقلاب مطرح شد هنوز هیچ فیلمی از تبعات اجتماعی کشف حجاب سخن نگفته است
در نشست فیلمسازان سینمای انقلاب مطرح شدهنوز هیچ فیلمی از تبعات اجتماعی کشف حجاب سخن نگفته استیک کارشناس فرهنگی در جلسه نقد مستند خورشید مرده بود در نشست فیلمسازان سینمای انقلاب گفت فیلمسازان باید تبعات و بحرانهای اخلاقی و اجتماعی ناشی از دوره کشف حجاب را بیان و ارائه کنند بهماه رمضان خاطرات خوش از دست رفتگان را زنده میکند
سپند امیر سلیمانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران ماه رمضان خاطرات خوش از دست رفتگان را زنده میکند ماه مبارک رمضان و حال و هوای آن یاد و خاطره از دست رفتگان را زنده میکند سپند امیرسلیمانی بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران گفت با توجه به دچار شایفای نقش امام علی(ع) رسالت خاصی را برای بازیگر ایجاد میکند
بازیگر نمایش تنهاترین تنها ایفای نقش امام علی ع رسالت خاصی را برای بازیگر ایجاد میکند یاسر نساجی بازیگر نقش امام علی علیه السلام در نمایش تنهاترین تنها گفت بازی در نقش امام علی ع رسالت خاصی را بر روی دوش بازیگر میگذارد یاسر نساجی بازیگر درگفتگو با خبرنگار تئاتر باش-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها