تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن ابتدا به سلام مى كند و منافق منتظر سلام ديگران است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815464605




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خطر انتشار گاز هيدروژن سولفايد در استان البرز جدي است؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۴ تير ۱۳۹۳ (۱۰:۴۰ق.ظ)
گزارش موج از يک سکوت(1)؛ خطر انتشار گاز هيدروژن سولفايد در استان البرز جدي است؟ گروه اجتماعي؛
به گزارش خبرنگار خبر گزاري موج، با تماس چند نفر از کارکنان فعال در بخش هاي صنعتي استان البرز در مورد انتشار گازي سمي در اين منطقه اي صنعتي، حدفاصل شهرستان هاي کرج و هشتگرد، همراه با عکاس حوزه محيط زيست خبرگزاري موج، به منطقه مذکور مراجعه کرديم.

مشخصات جغرافيايي محل:
کيلومتر 12 جاده کرج به قزوين، نرسيده به پل کردان، بلوار کاوش
اما مشکل چيست؟ به گفته معترضان که همگي از کارمندان و کارگران مجموعه هاي صنعتي فعال در بلوار کاوش هستند، حضور 2 شرکت دارويي در اين منطقه باعث بروز برخي مشکلات بهداشتي و زيست - محيطي شده است که مهم ترين اين مشکلات انتشار گازي است به نام هيدروژن سولفايد يا H2S .
هيدروژن سولفايد چيست؟
هيدروژن سولفايد با نام هاي هيدروژن سولفوره، دي هيدروژن سولفايد، سولفور هيدروژن سولفورات، هيدروسولفوريک، گاز ترش نيز خوانده مي شود. اين گاز، بي رنگ و شديدا سمي است که به آساني در آب حل شده و داراي قابليت اشتعال و انفجار است. هيدروژن سولفايد گازي خطرناک و سمي است که در غلظت هاي پايين بوي تخم مرغ گنديده و در غلظت هاي بالاي بوي شيرين مي دهد. اين گاز در صورت اينکه در غلظت هاي بين 4 تا 44 درصد در هوا با شعله يا جرقه مواجه شود، قابليت انفجار خواهد داشت.
کارکنان و مديران فعال در اين منطقه بر اين مسأله اصرار دارند که، شرکت دارويي شفا فارمد در خط توليد محصول «پني سيلين جي» خود مشکل دارد و به جاي توليد محصول اصلي باعث انتشار گاز خطرناک هيدروژن سولفايد شده است.
در بررسي هاي اوليه به يک برگ مکاتبه ميان اداره محيط زيست شهرستان ساوجبلاغ با يکي از شعبات دادگستري شهرستان مذکور بر خورديم که ادعاي شاکيان شرکت شفا فارمد را تاييد مي کند.
اين نامه که با موضوع شکواييه کارکنان شرکت هاي سها و بويلر مپنا از شرکت شفا فارمد به رشته تحرير در آمده است، خطاب به مدير شعبه --- دادگستري شهرستان هشتگرد چندين مورد را بيان و البته تاييد مي کند.
مرتضي شکوري پور، رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان ساوجبلاغ در اين نامه اين چنين مي نويسد:
پيرو نامه به شماره... مورخ ... در خصوص وضعيت زيست محيطي شرکت دارويي شفا فارمد و نارضايتي واحدهاي صنعتي همجوار از جمله شرکت هاي سها و مپنا، به استحضار مي رساند که با عنايت به بازديد و بررسي کارشناسي انجام شده، موضوع آلودگي شرکت موصوف در زمينه آلودگي ناشي از تخليه فاضلاب و آلودگي ناشي از توليد بوهاي نامطبوع، مورد بررسي گرفته است که ماحصل آن به شرح ذيل تقديم مي شود:
1)در زمينه آلودگي ناشي از تخليه فاضلاب، با توجه به اخطاريه شماره ... مورخ... اين اداره، شرکت شفا فارمد پس از رفع مشکلات تاسيساتي، نسبت به پاکسازي نسبي محل و جمع آوري فاضلاب هاي سطحي اقدام کرده و در آخرين نمونه برداري صورت گرفته توسط کارشناسان اين اداره از خروجي سيستم تصفيه خانه واحد مذکور در تاريخ ... کليه پارامترهاي مد نظر در حد استانداردهاي زيست محيطي بوده است.
2)در خصوص آلودگي ناشي از توليد بوهاي نامطبوع با توجه به پي گيري هاي مستمر اين اداره و علي رغم اقدامات زيست محيطي واحد از جمله بهره برداري از سيستم تصفيه فاضلاب صنعتي و انساني و نصب تجهيزات کنترل آلايندگي هوا، فعاليت هاي باکتري هاي احيا کننده سولفات در راکتور بي هوازي در خلال فرآيند توليد، باعث ايجاد بوهاي نامطبوع ناشي از انتشار گاز هيدروژن سولفايد H2S در ساعاتي از روز شده است که اين مهم موجبات نارضايتي واحدهاي صنعتي همجوار را فراهم کرده است.
مشخص نيست که پس از اين مکاتبه چرا هيچ عکس العمل مشخصي از سوي مديران استان البرز و شهرستان ساوجبلاغ صورت نگرفته است.
خبرگزاري موج قصد دارد تا آنجا که ممکن باشد اين موضوع را پيگيري کرده و نتيجه را به همگان اعلام کند. گفتني است در مصاحبه هاي ميداني که خبرنگار خبرگزاري موج با کارکنان و مديران شرکت هاي همجوار اين موسسه دارويي انجام داده است اين افراد به دفعات از وجود بوي نامطبوع و بروز سردرد و حالت تهوع در ميان افراد شاغل در اين محل صحبت کرده اند.
در قسمت هاي بعدي اين گزارش سعي خواهيم کرد ابتدا حرف دل شاکيان را به رشته تحرير در آوريم و سپس به سراغ مديران و مسؤولان استاني و شهرستاني رفته تا پي گير اين داستان انتشار گاز سمي در استان البرز شويم.
گفتني است بر پايه اظهارات برخي از شاکيان بعد از نامه نگاري مدير محيط زيست شهرستان هشتگرد، مسؤولان قضايي حکم بر تعطيلي خط توليد پنسيلين جي دادند اما...!

ادامه دارد.....

-محمد علي رفيعي
















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 171]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن