تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نزدیکترین حالات بنده به پروردگارت حالت سجده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820159992




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توسعه جاسک هرمزگان برمدار قانون


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

توسعه جاسک هرمزگان برمدار قانون بندرعباس-ایرنا - اواخر فروردین امسال دولت تدبیروامید شهرستان جاسک رابه عنوان منطقه ویژه اقتصادی اعلام کرد تا توسعه فعالیت های اقتصادی آن در چارچوب قانونی و مدار قانون حرکت کند.


قانون مناطق ویژه اقتصادی می گوید:به منظور پشتیبانی از فعالیت های اقتصادی و برقراری ارتباط تجاری بین المللی و تحرک دراقتصاد منطقه ای وتولید و پردازش کالا ،انتقال فناوری،صادرات غیرنفتی،ایجاد اشتغال مولد وجلب وتشویق سرمایه گذاری داخلی وخارجی،صادرات مجدد ،عبورخارجی( ترانزیت ) و انتقال کالا ( ترانشیب ) به دولت اجازه داده می شود درشهرستان هایی که استعداد و توان لازم برای تحقق اهداف مذکور را دارند مناطقی را با عنوان منطقه ویژه اقتصادی ایجاد نماید.
دراین قانون تصریح شده که هر فرد ویا سازمانی که بخواهد دراین مناطق سرمایه گذاری کند بایستی براساس قانون حرکت نماید وافرادی خود را فرا تر از قانون یا مجوزهایی خارج قانون بگیرند تخلف محسوب می شود وبایستی با آنها برخورد شود.
برخی پیش از اعلام منطقه ویژه اقتصادی جاسک وبرخی هم بعد از آن اقدام هایی از قبیل تصرف زمین ، گرفتن مجوز هایی برای فعالیت ازسازمانهایی که ارتباطی با مجموعه نداشته گرفته که دستگاههای نظارتی وبازرسی با مواردی از آنها برخورد کرده وحتی به رفع تصرف زمین شده ولی این پدیده خشکانده نشده چرا که هنوز سازوکار لازم اجرایی برای بدست گرفتن یا داشتن متولی خاص دراین منطقه ویژه فراهم نشده است.
وقتی به گذشته جاسک نگاه می شود نامی و آوازه ای داشته وازقدیم بهˈ جاسک کهنه ˈمعروف بوده بطوریکه بزرگترین فرودگاه بین المللی بعد از ژاپن در جاسک راه اندازی شده وتجارت آن با توجه به وجود ˈتلگراف خانهˈ خط جاسک هندوستان برقرار بوده ونشان دهنده این است که این شهرستان از نظر تجارت اولین شرکت هند شرقی درخود جای داده است.
همچنین ازنظرگردشگری وجود سواحل بکر ونزدیک به دریای عمان و آثار تاریخی ازجمله غار صادرمن که هنوز درثبت آثار تاریخی قرار نگرفته به دوران قبل از اسلام می رسد و به یکی ازمراکز صید وصیادی و شترداری در کشور معروف است.
در سه دهه گذشته فعالیت های عمرانی زیادی برای آبادانی توسط نظام قدس جمهوری اسلامی انجام شده وحتی فعالیت های پروازی از تهران به شهرستان انجام می شد و رفت آمدهایی بود اما بعد از مدتی این شهرستان به حال خود رها شد تا اینکه از اواخر سال گذشته باسفر رییس جمهوری به هرمزگان و جاسک زمینه توسعه آن بطور جدی با تصویب منطقه ویژه اقتصادی فراهم شد.
مسوولان کشوری ولشکری هم که چندی پیش برای دومین همایش ملی توسعه سواحل مکران واقتدار دریایی جمهوری اسلامی درجاسک گردهم آمده بودند هریک ازدید خود برای توسعه این منطقه برنامه و راهکار ارایه دادند تا این منطقه سراسر بکر وساحلی کشور را از انزوا نجات دهند.
مروری برسخنان هریک ازاین شخصیت ها اعم دبیرشورای عالی مناطق آزاد ، رییس مجلس وشورای اسلامی ، استاندار هرمزگان ، جانشین فرمانده کل ارتش و فرمانده نیروی دریایی می توان چنین برداشت کرد که جاسک منطقه ای مستعد برای توسعه در شرق بوده که برای توسعه وآبادانی آن با وحدت وهمدلی برنامه ریزی کرد.
استاندار هرمزگان درباره شدت یافتن فعالیت های اقتصادی و توسعه ای در جاسک اظهار داشت:این منطقه ظرفیت های مناسبی دارد و تبدیل آن به قطب پایانه نفتی و فعالیت های پالایشگاهی و صنعتی در برنامه ها پیش بینی شده است اما آنچه اکنون در این منطقه در حال انجام است بدون اطلاع و هماهنگی با دولت و مدیریت استان است.
جاسم جادری با اظهار نگرانی از رعایت نشدن حقوق مردم منطقه جاسک گفت:شرکت هایی که دارای شامه اقتصادی هستند از کانال نیروهای نظامی وارد جاسک شده اند و دولت و استانداری هیچ دخالتی در این زمینه نداشته است.
وی تاکید کرد: اگر قرار است توسعه ای در این منطقه انجام شود باید از طریق مدیریت استان و در بستر طرح آمایش سرزمین ،با جانمایی صحیح و با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی باشد.
وی ادامه داد:در حال حاضر امور این منطقه متولی مشخصی ندارد پیشنهاد مشخص در این زمینه تشکیل سازمان توسعه و عمران سواحل مکران با حضور استان های هرمزگان ،سیستان و بلوچستان ،وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور است.
استاندار هرمزگان گفت: شرکت های ساختمانی درحال ساخت هزاران واحد مسکونی برای نیروهای مسلح هستند اما اولویت این پروژه ها باید با شرکت های بومی و استانی باشد و از همه مهمتر به زیرساخت های مورد نیاز مردم در حوزه هایی مانند مسکن،آب ،برق ،بهداشت و آموزش نیز توجه جدی شود.
جادری می گوید: اعلام زودهنگام جاسک به عنوان منطقه آزاد بدون در نظر گرفتن شرایط پایه به هرج و مرج اقتصادی و سوداگری دلالان در این منطقه منجر خواهد شد.
وی افزود: اقدام های توسعه ای برای سواحل مکران وجاسک به مدیریت یکپارچه نیاز دارد که مناطق آزاد و ویژه نیز بخشی از این طراحی بزرگ هستند.
لذا تاسیس سازمان توسعه سواحل جنوب یک ضرورت است و این سازمان باید با هماهنگی مدیریت استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان باشد.
استاندارهرمزگان معتقد است: رویکرد دفاعی وامنیتی به توسعه این منطقه لطمه می زند و بر همین اساس لازم است دبیرخانه توسعه سواحل از وزارت دفاع به وزارت راه و شهرسازی منتقل شود.
جادری اضافه کرد: ضرورت دارد وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی اصلی تامین زیرساخت در کشور ، با قوت وارد شده و بدون جانمایی پروژه ها در پازل فضایی منطقه و به ویژه بدون در نظر گرفتن دیدگاه های استانداری هیچ طرحی عملیاتی نشود زیرا همه فعالیت های اقتصادی زمانی به نتیجه می رسند که در طرح آمایش منطقه دیده شده باشند.
رییس شورای تامین استان هرمزگان ادامه داد: وحدت شیعه وسنی درمناطق ساحلی به قدری قوت دارد که هیچ گونه حرکت تفرقه افکنانه برای آن قابل تصور نیست و با توجه به پیشینه این استان در دفاع از کیان کشور ،اعتماد به مردم استان و فراهم کردن شرایط برای آنان یک حق بدیهی و اصولی است.
جادری ، دستیابی مردم به ساحل را یک اصل غیرقابل بحث دانست و گفت:نمی توان مردم جاسک را از ساحل محروم کرد و لازم است نیروهای نظامی سطح اشغال ساحل را به حداقل برسانند.
وی اضافه کرد:سرمایه گذاری گسترده و پایدار و به ویژه جلب سرمایه گذاری خارجی با وجود کاربری نظامی وسیع در ساحل امکان پذیرنخواهد بود.
استاندارهرمزگان ، تراکم جمعیت و میزان بالای بیکاری در شرق استان هرمزگان را از موانع جدی توسعه سواحل این منطقه دانست و بیان کرد:مجموع جمعیت سه شهرستان جاسک ،بشاگرد و سیریک کمتر از 140 هزار نفر است اما هم اینک میزان بیکاری فقط در شهرستان جاسک 19 و هفت دهم درصد است.
جادری ادامه داد: با وجود ظرفیت های طبیعی و خدادادی این منطقه هیچ گونه اثری از فعالیت های اقتصادی و تجاری و تولیدی در منطقه مشاهده نمی شود و در تصمیم گیری های ملی ،فراملی و منطقه ای نیز نقش کم رنگی داشته است.
وی با اشاره به سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب که در آن بر افزایش جمعیت مناطق ساحلی تاکید کرده اند ، بیان داشت :برای پیشبرد بهینه این سیاست باید زمینه اشتغال مطلوب باشد زیرا بدون تردید اشتغال ، آموزش و توانمندسازی مردم ، محور توسعه و عامل امنیت پایدار خواهد بود.
رییس شورای اشتغال هرمزگان با بیان اینکه جمعیت جاسک باید با افزایش پنج برابری به 250 هزار نفر برسد اظهارداشت: با افزایش روند کنونی تا 20 سال دیگر این جمعیت محقق نخواهد شد و مهاجرت به شهرها و استان های دیگر در شرایط فعلی اجتناب ناپذیر است.
جادری همچنین اضافه کرد:ایجاد بندر مادر در جاسک اجتناب ناپذیر است و در کنار سرمایه گذاری 30میلیارد دلاری نفتی باید این سرمایه در سایر حوزه های صنعتی هم هزینه شود.
جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی و مسوول مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی گفت:توسعه سواحل مکران زیرساخت و کلید اصلی پرش ایران از یک قدرت منطقه ای به یک قدرت فرامنطقه ای است.
امیرسرتیپ سید عبدالرحیم موسوی افزود:سواحل مکران یک گنج دست نخورده است که نیروی دریایی با حضور در این منطقه تنها بخشی از درخشش این گنج را نشان داده است.
وی تصریح کرد:نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی همچنان به ایفای نقش اول در این منطقه ادامه خواهد داد و هدف از استقرار در این منطقه نیز آبادانی و رفع پیامدهای منفی سیاست گذشته است تا با آشکار شدن این گنج عظیم ،سواحل مکران رشد کند.
این فرمانده ارشد نظامی ادامه داد:سواحل مکران با ویژگی های ژئوپلیتکی و امنیتی خود و همچنین امکان دسترسی های منطقه ای و بین المللی می تواند جایگاه ایران را در مقیاس جهانی افزایش دهد.
جانشین فرمانده کل ارتش اضافه کرد:ایجاد زیرساخت های تجاری ،صنعتی و گردشگری از دیگر قابلیت های سواحل مکران است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
امیر سرتیپ موسوی تاکید کرد:هر کشوری که خواهان قدرت ،بزرگی و امنیت است راهکاری جز تقویت قدرت جنگی و تجاری خود در دریا ندارد.
رییس مجلس شورای اسلامی که چندی پیش برای شرکت در دومین همایش ملی توسعه مکران واقتدار دریایی جمهوری اسلامی به جاسک سفر کرده بود گفته بود:
اکنون که بحث تبدیل به جاسک به منطقه آزاد مطرح است باید از همان ابتدا الگوهای صحیح در آن شکل گرفته و اجرایی شود و مجلس شورای اسلالمی نیز در حوزه قانون گذاری آماده است تا جاسک به پیشانی ممتاز تولید و توسعه تبدیل شود.
علی لاریجانی ضرورت ها و شرایط توسعه جاسک و سواحل مکران مورد اشاره قرار داده وگفته بود:طرح های پیش بینی شده برای توسعه این منطقه و جهت گیری ها و محورهای در نظر گرفته شده برای آن در مسیر درست قرار دارد و باید با نگاه عادلانه در سرمایه گذاری ،زمینه توسعه عادلانه برای مردم منطقه نیز فراهم شود.
وی با اشاره به برخی نتیجه گیری های نامناسبی از هدف گذاری های سال های گذشته اظهار داشت:یکی از مصادیق اینگونه نتیجه گیری های اشتباه ،دور شدن مناطق آزاد از اهداف تاسیس آنهاست و اکثر مناطق آزاد به جای استفاده از ظرفیت های آنها برای تبدیل شدن به سکوی پرش صادراتی به شکل دروازه ای برای تسهیل واردات درآمدند.
رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد:همیشه آشفتگی های سیاسی داخل یک کشور باعث فرار سرمایه می شود و گاهی دیده می شود که نگارش یک مقاله زمینه به خطر افتادن سرمایه گذاری را فراهم می کند.
به عقیده لاریجانی، گسترش سرمایه گذاری نیازمند آرامش است و درگیری های حاشیه ای باید کاهش یابد تا انگیزه ها برای مشارکت در توسعه و سرمایه گذاری پررنگ تر شود و این موضوع در شرایط اقتصادی کنونی یک ضرورت است.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: توسعه بندر جاسک به عنوان یکی از مناطق تمدنی ساحل مکران در دستور کار دولت یازدهم قرار دارد و این منطقه به دومین پایانه نفت ایران تبدیل خواهد شد.
اکبر ترکان افزود: احداث خط لوله خط لوله آکتائو ـ جاسک و خط لوله گاز ترکمنستان ـ جاسک، این بندر را به محور قطب تقاضای انرژی در خاورمیانه تبدیل می کند.
مشاور ریس جمهوری تصریح کرد: مطالعات و تجارب بین المللی نشان می دهد که تبدیل جاسک به منطقه ویژه اقتصادی باعث توسعه سواحل مکران می شود.
وی ادامه داد: انتقال و اتصال خط هفتم سراسری گاز به جاسک با هدف صادرات گاز به عمان، معادلات عرضه و تقاضای گاز در سطح منطقه را تحت تاثیر قرار می دهد.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقصادی؛ استقرار نیروی دریایی درسواحل مکران را در رونق صنعتی کشور موثر دانست و افزود: استقرار نیروی دریایی در سواحل مکران و امکان بهره برداری مشترک به امکانات فرودگاهی و زیستی باعث ایجاد و رونق تمدن صنعتی در ساحل دریای عمان می شود.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی دراین زمینه گفته:در صورت حمایت جدی ،این نیرو برای اجرایی کردن منویات رهبر معظم انقلاب برای توسعه سواحل مکران و جاسک آمادگی کامل دارد.
امیر دریادار حبیب الله سیاری افزود:نیروی دریایی ارتش به عنوان پیشتاز توسعه سواحل مکران گام های ابتدایی را با اقتدار برداشته که بر قراری امنیت در آب های آزاد جهان و تامین امنیت خطوط ارتباط اقتصادی در دریا از مصادیق این پیشگامی است.
وی بیان کرد: قرارگرفتن در روند مطلوب پیشرفت و توسعه سواحل مکران و جاسک، همچنان محتاج توجه جدی در ابعاد ملی و در سطوح تصمیم سازی و تصمیم گیری کلان است.
سیاری تأکید ویژه رهبرمعظم انقلاب بر لزوم توجه به ظرفیت ملی سواحل که در صورت فعال شدن، قادر است تولید ملی را به شکل قابل توجهی افزایش داده و رفاه و منزلتی درخور ایران اسلامی برای ملت ایران فراهم آورد را مهمترین راهنما و دلیل برای بر عهده گرفتن مسوولیت های مهم در سواحل جنوبی کشور دانست.
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت:از مجلس شورای اسلامی، دولت و همه عرصه های تصمیم سازی و تصمیم گیر ملی انتظار می رود با اولویت دادن به پیشرفت سواحل مکران، تغییر رویکرد ملی به سوی توسعه دریامحور، اهتمام به توسعه فرهنگ دریایی و تأمین امکانات لازم، از این نیرو برای تحقق اهداف تعیین شده حمایت جدی و عملی داشته باشند.
سیاری ادامه داد:نیروهای مسلح به تنهایی قادر به ایجاد زیرساخت ها برای توسعه نیستند و با توجه به تهدیدات نظامی در مقیاس فرامنطقه ای و تروریسم دریایی و محرومیت مکران،خالی نگه داشتن عقبه نیروی دریایی یک غفلت خواهد بود.
هرچند پیش ازاین برخی بواسطه اطلاعاتی که داشتند دست به تصرف زمین های شهری و اطراف جاسک زده بودند و با اقدام سازمان بازرسی این قضیه تا حدودی رفع شده اما تصویب جاسک به عنوان منطقه ویژه اقتصادی حیات تازه ای برای توسعه وآبادنی شرق کشور بویژه جاسک هرمزگان رقم می زند ازاین پس وهمه فعالیت ها برابر قانون اجرا خواهد شد.
سرپرست اداره کل بازرسی هرمزگان هم چندی پیش دریک مصاحبه با خبرنگاران ازتصرف یکهزارو800 هکتار زمین از سوی زمین خواران درجاسک از توابع این استان جلوگیری وضمن خلعیت، لغو امتیازات داده شده در قالب امکان تصرف شامل آب و برق خبر داده بود.
وی افزود: طی نشدن مراحل قانونی واگذاری و سستی و حتی سوء استفاده برخی دستگاههای اجرایی و مدیران آنها در گذشته منجر به این تخلفات شده ودر حوزه شهری نیز از تصرف غیر قانونی هشت هزار متر مربع از اراضی جاسک جلوگیری شده است.
این منبع یادآورشد: باتوجه به حساسیت سفراسفند ماه سال گذشته دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری به هرمزگان و اعلام رسمی خبر منطقه ویژه اقتصادی جاسک گفت: برای جلوگیری از تخلفات احتمالی، شورای جلوگیری از تصرف اراضی ملی و موات هر بیست روز یکبار به ریاست رییس کل دادگستری این استان برگزار می گردد.
حدود یک سوم از مرزهای کشور آبی است و حدود 800 کیلومتر از این مرزها در شمال کشور و دو هزار کیلومتر آن که شامل سواحل خیلج فارس و سواحل مکران است در جنوب کشور قرار دارد.
رییس جمهوری کشورمان اسفند سال گذشته در بندرعباس اعلام کرد که جاسک به بزرگترین پایانه صادرات نفت کشور تبدیل می شود وهیات دولت اواخر فروردین ماه 93لایحه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی جاسک را تصویب کرد.
شهرستان جاسک با 51هزار نفر جمعیت مشرف به دریای عمان ودر300کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده و شغل عمده مردم صیادی وکشاورزی است.ک/4
668 از : خلیل تنیده رییس ایرنا هرمزگان

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




24/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن