محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1852352481
ماجرایی تابلویی که به دربار شاه داده نشد/ اثر هنری نان سنگک نیست
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
فرهنگ و هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی گفتگوی مهر با محسن وزیری مقدم-2
ماجرایی تابلویی که به دربار شاه داده نشد/ اثر هنری نان سنگک نیست
وزیری مقدم از پیشگامان هنر مدرن ایران است که فراز و نشیب های بسیاری را در زندگی آزموده و همیشه بر استقلال فکری خود تأکید داشته است که نمونه آن خودداری کردناش از ارائه یکی از آثارش به دربار رژیم پهلوی است.
خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ و هنر: وزیری مقدم هنرمندی است از نسل اول هنرمندان مدرنیست ایران که از آنها به عنوان جاده صاف کن هنر مدرن در ایران یاد می شود، اما با این وجود مانند برخی هنرمندان، سهم چندانی از خرید و فروش ها در حراجیهای داخلی و خارجی نداشته است چون شکل دیگری میاندیشد و بیش از آن که به فکر فروش آنها باشد، در تامل چگونگی نگهداری آثارش برای نسل های آینده است. همین نوع نگاه موجب شده که آثارش پس از خلق در خانه بمانند، نزد خود او، اصلا یک عضو از خانواده وی شوند. خانهای به وسعت یک عمر...
محسن وزیری مقدم هنرمند طراح، نقاش و مجسمه ساز در بخش اول گفتگوی خود در خصوص برپایی 2 نمایشگاه آثارش در نیویورک و برزیل، خاطراتش درباره چگونگی دست یافتن به تکنیک نقاشی های شنی و مجسمه های مفصلی و همچنین موضوع کپی شدن آثارش توضیح داد.
بخش دوم و پایانی این گفتگو پیش روی شماست.
آثارم را مثل نان سنگگ نمی فروشم/ هنر کالا نیست
امیدوارم پیر هنر مدرن ایران را خسته نکرده باشم، درباره فروش آثارش می پرسم میگوید: من مثل خیلی از هنرمندان دیگر به فکر این نبودم که آثارم را مثل نان سنگک تا بیات نشده بفروشم بلکه برای عشقم به خلق اثر هنری کار کرده ام. به همین دلیل نیز در خارج از کشور به هر کاری دست زدم از رنگ آمیزی دیوارها گرفته تا ترجمه متون مختلف، برای آن که هنرم را آلت دست دلالان نکنم. معتقدم که هنر از آن کسی است که عاشق آن باشد و فقط برای زیبایی دیوار اتاقش اثر هنری نخرد. با این حال هنرمندان نیز نیاز مالی دارند به همین دلیل من هم چند سال پیش که ایران بودم به خاطر رفع برخی نیازهای مالی، تعدادی از آثارم را فروختم اما به جز آن، دیگر هیچ فروشی نداشته ام.
وی بر این اعتقاد است که هیچ معیار درستی برای قیمت گذاری آثار هنری در بازار هنر ایران وجود ندارد و همین یکی از دلایلی است که نمی خواهد آثارش را بفروشد.
وزیری مقدم تأکید دارد که هنر کالا نیست بلکه عصاره روح هنرمند است و در پاسخ به امکان ارائه آثارش در حراج های خارجی و این که چرا 5 سال است آثارش اجازه حضور در حراج کریستیز دبی را نیافته؟ می گوید: یکی از گالری های تهران 2 بار تلاش کرد تا با جمع آوری آثارم بتواند در حراج کریستیز آنها را ارائه کند. اما بعد از مدتی آثارم را بازگرداند و بهانه آورد که مسئولان اعلام کرده اند از آقای وزیری مقدم در کریستیز آثار دیگری داریم.
این هنرمند نقاش یادآور میشود که علاقه ای به انبار کردن آثارش ندارد اما وقتی نتیجه آن را مشاهده می کند، ترجیح می دهد آنها را در خانه اش انبار کند تا آن که شاهد از بین رفتنشان باشد و یا کسانی بخواهند به ثمن بخس آن را از آن خود کنند.
کم فروغی چشم ها و خلق نقاشی های کیهانی
وزیری مقدم در طول زندگی هنری خود فراز و نشیب های بسیاری را تجربه کرده است، یکی از این نشیب ها همان ماجرایی است که منجر به کم فروغی یکی از چشمهای او شد. بحث ما درباره فروش آثارش به این خاطره غم انگیز هم کشیده شد: روزگاری در زمان یکی از شهرداران پیشین تهران، 750 اثر خود را به شهرداری دادم تا با دایر کردن موزه ای آنها را به نمایش دائمی بگذارند و پس از آن راهی ایتالیا شدم. بعد از گذشت حدود 5 یا 6 سال به من گفتند بیایید آثارتان را ببرید.
وی ادامه میدهد: آمدم که آثارم را پس بگیرم، اما چنان وضعیتی اسفناکی را در نگهداری آثارم مشاهده کردم که سخت آزرده و نادمم ساخت، همه آثارم خراب شده بود. برای پس گرفتن آنها چندین ماه از این اداره به آن اداره رفتم و سرانجام آثارم را به صورت تکه پاره تحویل دادند. در میان آنها آثاری وجود دارد که از آن من نیست، مشخص هم نشد با آثار من چه کرده اند و چرا آثار ضعیف دیگران را به من داده اند.
دستش را روی چشمانش می کشد و باز به خاطر می آورد: وقتی با مشاهده این اوضاع به ایتالیا بازگشتم، بعد از مدتی مشکلی در بینایی ام احساس کردم (خطوط موازی را کج و کوله می دیدم) به دکتر مراجعه کردم. از من پرسید آیا موضوعی موجب ناراحتی و عصبانیتم شده است و بعد از آن بود که متوجه شدم چنان فشار خونم بالا رفته بود که چشمهایم را نابود کرد. حالا حدود 12 سالی است که دیگر نمی توانم کتاب بخوانم و چهره دیگران را به خوبی تشخیص نمی دهم اما همچنان نقاشی می کنم و البته بهترین آثارم را که شامل نقاشی های کیهانی است، در همین دوران کم بینایی آفریده ام.
فاصله میان یک خانه و گالری
خانه، گالری و گنجینه آثارش همه در یک فضای کوچک مسکونی خلاصه شده است. درباره تعداد آثارش در این خانه می گوید: آنقدر اثر هنری دارم که نمی دانم کجا نگهداری کنم. خانه من در ایتالیا حدوداً 80 متر است که در همه جای آن از زیر تخت گرفته تا روی دیوارها و همه کنار گوشه هایش، آثارم را روی هم گذاشته ام. جای مناسبی برای نگهداری از آنها ندارم و این در حالی است که یک اثر هنری باید در فضای مناسب و با فاصله از دیگر آثار در شرایط دما، رطوبت و نور مناسب نگهداری شود تا بتواند سالم بماند.
می گوید: آثارم در حال نابودی است چون یا هنردوست در کشورمان نداریم یا آنها که هستند کاری از دستشان ساخته نیست.
همزیستی مجسمه های چوبی و موریانه ها
از این که ناچار است آثارش را در خانه نسبتاً کوچک خود در شرایط نامساعد نگهداری کند راضی نیست و می گوید: مجسمه های مفصلی من در دیگر کشورهای دنیا با استقبال مواجه می شود اما در کشورم این آثار را 40 سال پیش ساختم و هیچ وقت به آن توجهی نشد. هنوز هم یکی از همین مجسمه ها در زیرزمین خانه ام با هزار جای سوراخ موریانه رها شده است تا بلکه موریانه ها دست از سرش بردارند.
وقتی به او میگویم چرا آثارتان را به موزه ها نمی سپارید تا حداقل در شرایط مناسبی به لحاظ دما و رطوبت نگهداری شوند، سخنم او را عصبانی می کند و با لحن اعتراض آمیزی چنین پاسخ می دهد: کدام موزه؟ مگر ما موزه داریم؟ 2 هزار اثر هنری در ایران دارم که قابل انتقال به خارج از کشور نیست. به همین تعداد آثاری را در ایتالیا دارم، حدود 60 سال سختی کشیدم و کار کرده ام و حالا نمی توانم ثمره عمرم را رایگان به دیگران واگذار کنم.
امانتی که بازگردانده نشد
درباره آثاری که در موزه های ایران دارد از او پرسیدم، آن چه را که در موزه های ایران بر آثارش گذشته است به خاطر می آورد: حدود 5 یا 6 اثر در موزه هنرهای معاصر تهران دارم به همراه یک نقش برجسته متحرک در ابعاد 2 متر در 2 متر که زمان افتتاح موزه به آن جا برده بودم. ولی در جریان تغییر و تحولات انقلاب اسلامی، این اثر در موزه باقی ماند و بعد از انقلاب در دوره مدیریت های مختلف هر بار که به موزه مراجعه کردم تا این تابلو را پس بگیرم، بهانه آوردند که این اثر جزو اموال دولتی است. در حالی که هیچ امضا و رسیدی مبنی بر این که این اثر را من به موزه داده باشم و پولی دریافت کرده باشم وجود ندارد. زیر نامه من هم نوشتند «بایگانی شود» و به این ترتیب این اثر امانتی من در موزه باقی ماند بدون آن که حتی ریالی بابت آن به من داده باشند. غیر از اینها، حدود 40 تا 50 اثر دیگر من نیز در انبار موسسه صبا وابسته به فرهنگستان هنر وجود دارد.
2 اتاق آپارتماناش مملو از تابلوهای نقاشی است که با وسواس کنار هم چیده شده است.همراهاش به اتاق ها سرک می کشیم، با نهایت دقت یکی یکی آثار هر دوره کاری خود را نشانمان می دهد. یکی از آثارش را که عنوان «کیهانی» بر آنها گذاشته است، بیرون می کشد و می گوید: این تابلو را سال گذشته کار کرده ام، حالا که چشمانم خوب نمی بیند، دنیا را این گونه می بینم.
دور تا دور اتاق پر بود از تابلوهای نقاشی که روی همه آنها را پارچه کشیده بود آثاری از دهه 40 تا همین یک سال پیش را در این اتاق انبار کرده بود. آثاری که ثمره 70 سال زندگی هنری یک نقاش و مجسمه ساز ایرانی است. درون این اتاق ها گنجینه ای از هنر مدرن ایران خفته است.
روی یکی از دیوارها، یک تابلو کوچک نقاشی آبرنگ از حرم عبدالعظیم دیده می شود با رنگهایی شفاف و درخشان. می گوید: آن را سال 1328 از شهر ری و محله ای که در آن زندگی می کردم نقاشی کرده ام.
نگاهی از سر رضایت به طراحی 65 سال پیش خود می کند و با تأکید بر طراحی دقیق می گوید: پایه هنر از این جا شکل می گیرد.
طراحی سنگ بنای هنر است
معتقد است که طراحی سنگ بنای هنر است و درباره اهمیت طراحی تأکید می کند: هنرمند باید ابزار کارش محکم باشد. همه هنرمندان بزرگ دوره رنسانس طراحی هایی کرده اند که آدم متحیر می ماند اما در ایران کمتر هنرمندی است که طراحی را خوب فهمیده باشد. اگر چه هنر نقاشی در کشور ما بیش از 60 سال عمر ندارد و نمی توان چندان توقعی هم داشت اما با این حال باید از کج رویها جلوگیری کرد.
این نقاش 90 ساله مدرنیست ایران بر اهمیت طراحی پافشاری می کند و بر این اعتقاد است که نقاش ابتدا باید بتواند به خوبی طراحی کند و بعد سراغ هنر معاصر همچون پرفورمنس و هنر چیدمانی برود.
می گوید: من که امروز انتزاعی کار می کنم از جوانی طراحی کرده ام از ساده ترین فرم های طبیعت گرفته تا نقاشی های فیگوراتیو، مناظر و چهره ها ولی زمانی که به ایتالیا رفتم تازه هنر واقعی را دیدم و فهمیدم که هنر دریچه دیگری هم دارد که از درون هنرمند می جوشد.
خالق نقاشی های شنی به این نکته اشاره می کند که آثارش رفته رفته انتزاعی شده است و در ادامه با انتقاد از شیوه آموزش در دانشگاه های هنری ایران تصریح می کند: متأسفانه در دانشکده های هنری امروز روی طراحی خوب کار نمی کنند، استادان از شاگردان می خواهند که احساسشان را نقاشی کنند در حالی که هنر اصول و قواعدی دارد که هنرمند باید آنها را رعایت کند و بعد از آن است که به احساس می رسد.
هنر الفبایی دارد که باید آموخت
وزیری مقدم درباره هنر معاصر هم بر این اعتقاد است که : هنرهای جدید چون اینستالیشن و پرفورمنس همه نمایشی است و از آمریکا آمده است. آمریکایی ها سعی دارند چیزهایی اختراع کنند و به عنوان هنر جدید به جهانیان بقبولانند آنها هنرمندانی چون رنوار، ون گوک و میکل آنژ ندارند و به همین دلیل سراغ هنر جدید رفته اند و با موسیقی و نقاشی کارهای تازه ای می کنند ما ایرانی ها باید هویت خودمان را دنبال کنیم.
او تأکید می کند که هنر الفبایی دارد که باید ابتدا آن را آموخت و این گونه نیست که هر چیزی را بتوان به عنوان اثر هنری مطرح کرد.
ماجرایی تابلویی که به دربار شاه نداد
در گوشه دیگری از دیوار خانه اش، یک تابلو نقش برجسته رنگین توجه ما را به خود جلب می کند. نگاهش که به این تابلو افتاد خاطره ای از دوران پیش از انقلاب در ذهناش زنده شد: تابلویی شبیه به این اثر داشتم که خاطرم هست پرستارهای دربار پهلوی آن را برای نصب در اتاق پسرشاه از من خواسته بودند و من پیغام دادم که این تابلو اسباب بازی نیست که مناسب نصب در اتاق خواب پسر شاه باشد.
او بر این حقیقت اصرار دارد که هیچ حمایتی را از سوی دربار ایران در دوران پیش از انقلاب نپذیرفته و همیشه به صورت مستقل رفتار کرده است.
خاطرهای دیگری را نقل میکند: همان دوره پیش از انقلاب؛ فرح پهلوی در سال 1969 میلادی به دیدن نمایشگاهی از آثار فلزی من آمد که در گالری سیحون سابق در خیابان جمهوری برپا شده بود. من تازه از پاریس بازگشته بودم و در دانشگاه تدریس می کردم. به من خبر دادند که ندیمه فرح پهلوی پیغام آورده است که ما وزیری مقدم را دوست داریم چرا او از ما دوری می کند. من هم گفتم برای هنر دوستان احترام قائلم اما راه رسیدن به دفتر شما چنان منجلابی است که حاضر نیستم در آن پا بگذارم و به همین دلیل حتی یک ریال از دربار پهلوی نگرفتم و به آنها اعلام کردم که من استقلال فکری خودم را دارم و حاضر به این مراودات نیستم. چرا که من در دنیای معنوی تر و عاشقانه تری سیر می کنم که با وجود همه سختی ها در درونم شاد و بی نیازم.
قبل از انقلاب نیز در دانشگاه تدریس می کرد و اختلاف نظرهایش با هیأت مدیره دانشگاه منجر به اخراج او شده بود. خودش معتقد است که نو آوریهای او در زمینه آموزش وخلق آثار هنری برای بسیاری غیر قابل تحمل بود.
می گوید: به آموزش صحیح هنرجویان اهمیت می دادم و معتقد بودم که در ازای پولی که دریافت می کنیم باید به بچه های مردم آموزش درست بدهیم اما برخی از آنها سر این هنرجویان کلاه می گذاشتند. من خودم دوره آموزشی سختی را در ایران سپری کرده و چیز زیادی یاد نگرفته بودم به همین دلیل دوست نداشتم موضوعات بی ارزش به بچه ها خورانده شود و همین باعث ایجاد اختلاف نظر میان من و هیئت مدیره دانشکده هنرهای زیبا در دوران پیش از انقلاب و درنهایت منجر به خروج من از دانشگاه شد.
من مهاجر نیستم
یکی از موضوعات دیگری که همیشه او را سخت برآشفته می کند، مهاجر پنداشتن اوست.
با صراحت می گوید: هرگز از وطنم مهاجرت نکردم. این انگ ننگ آور را نمی توانم بپذیرم اما متاسفانه افرادی که درباره هنر و هنرمندان سخن می گویند یا محققانی که در این زمینه گفت و گو می کنند اطلاعات ناقصی دارند و حاضر نیستند خودشان با هنرمندی که هنوز زنده است گفت و گو کنند و حقایق را از زبان او بشنوند و بنویسد.
یادآوری می کند که 8 سال بعد از انقلاب برای درمان فرزند کوچکش راهی ایتالیا شد و بعد از آن بود که مسائلی برای آپارتمانش در تهران به وجود آمد و به ناچاردر رم ساکن شد با این حال او خودش را مهاجر نمی داند و تأکید می کند: من مهاجرت نکرده ام و با همه مشکلاتی که دارم، سالی دو بار با صرفه جویی در مخارجم برای برپایی نمایشگاه، چاپ کتاب و سخنرانی برای هنرجویان جوان به ایران می آیم که همه اینها به خاطر عشقی است که به هنر و مملکتم داشته ام.
یکی از بزرگتین غم های زندگی او هم این است که نتوانسته است فرزندانش را با شعر و ادبیات ایران آشنا کند.
ارتباطی عاشقانه با خدا
او در خاتمه از ارتباطش با خدا برایمان گفت و این که چگونه به یک رابطه مافوق انسانی دست یافته است.
وزیری مقدم رابطه اش را با خدا عاشقانه توصیف می کند ومی گوید: رابطه عجیبی است خوب و کامل او را نمی شناسم اما می دانم هر گاه زمین خوردم او بود که مرا بلند کرد و زمانی که فروغ چشمهایم را از دست دادم، باعث شد که بهترین آثارم را در این دوران خلق کنم.
می گوید که نام خدا بدنش را از سر شوق به لرزه درمی آورد ومعتقد است نتیجه سالها طراحی کردن او از طبیعت و آفریده های خداوند، پی بردن به ذات بی همتای او بوده است.
وزیری خدا را شکر میگوید به خاطر همه چیز...
گفتگو از: فاطمه حامدی خواه
۱۳۹۳/۴/۲۳ - ۱۴:۴۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]
صفحات پیشنهادی
توافق صربستان و ایران درباره همکاری های هنری کودکان و نوجوانان
توافق صربستان و ایران درباره همکاری های هنری کودکان و نوجوانان بلگراد- ایرنا- رییس مرکز فرهنگی هنری کودکان و نوجوانان صربستان و رایزن فرهنگی کشورمان در بلگراد روز پنجشنبه در باره انعقاد تفاهم نامه همکاری و چگونگی تعاملات برنامه های فرهنگی و هنری ویژه کودکان و نوجوانان توافق کردندکتابی درباره شناختشناسی قرآن و حدیث برای جوانان چاپ میشود
فرهنگ و ادب کتاب کتابی درباره شناختشناسی قرآن و حدیث برای جوانان چاپ میشود کتاب شناختشناسی از دیدگاه قرآن و حدیث برای مخاطبان جوان این روزها مراحل پایانی چاپ را طی میکند و به زودی وارد بازار نشر خواهد شد به گزارش خبرنگار مهر کتاب «شناختشناسی از دیدگاه قرآن وگزارشی درباره سریال رمضانی شبکه «افق» مقاومت سوریه و لبنان علیه فرانسه در «رستاخیز تفنگها»
گزارشی درباره سریال رمضانی شبکه افقمقاومت سوریه و لبنان علیه فرانسه در رستاخیز تفنگها سریال رمضانی المنار در افق عکسوفیلماین روزها از شبکه تازه تاسیس افق سریالی با عنوان رستاخیز تفنگها پخش میشود که سال گذشته با موضوع مقاومت سوریه و لبنان علیه فرانسه از شبکه المنار لبنان پخش شچاپ کتابی درباره مبانی فکری انقلاب اسلامی ایران در لبنان
چاپ کتابی درباره مبانی فکری انقلاب اسلامی ایران در لبنانکتاب حدیث پیمانه پژوهشی در انقلاب اسلامی نوشته حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا از سوی مرکز الحضاره لتنمیه الفکر الاسلامی به زبان عربی ترجمه و منتشر شد به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس کتاب حدیث پیمانهتأثير قرآن بر همه ابعاد هنري و فرهنگي ايرانيان قابل مشاهده است
۱۶ تير ۱۳۹۳ ۱۵ ۴۲ب ظ تأثير قرآن بر همه ابعاد هنري و فرهنگي ايرانيان قابل مشاهده است رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي اظهار کرد تأثير قرآن را مي توان در ادب فرهنگ هنر رسوم و افکار ايرانيان مشاهده کرد و بايد خدا را شکر کرد که به برکت قرآن در مملکت قرآني زندگي مي کنيم به گزتازهترین سخنان علی رفیعی درباره تئاتر، سینما و بازیگری / دل تئاتر روی صحنه بردن ندارم
تازهترین سخنان علی رفیعی درباره تئاتر سینما و بازیگری دل تئاتر روی صحنه بردن ندارم فرهنگ > تئاتر - علی رفیعی میگوید با این نیت عضویت در شورای مشاوران هنری تئاترشهر را پذیرفته که بتواند کمکی کند هرچند معتقد است این شورا راه به جایی نخواهد برد الهه خسروییگجلسه مشترک ارشاد و انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر برگزار شد
جلسه مشترک ارشاد و انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر برگزار شدصبح امروز رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر و مشاور معاون فرهنگی وزیر ارشاد در راستای برگزاری همایش تجلیل از ناشران و پدیدآورندگان زن فعال در حوزه دفاع مقدس جلسه مشترک برگزار کردند به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خمدیر عامل موسسه «بهمن سبز» در گفتوگو با فارس خبر داد هنوز برخی از سینماها به حوزه هنری واگذار نشده
مدیر عامل موسسه بهمن سبز در گفتوگو با فارس خبر دادهنوز برخی از سینماها به حوزه هنری واگذار نشده است 66 سالن سینمایی حوزه به اکران دیجیتال تجهیز شدندمحمود کاظمی مدیر عامل موسسه بهمن سبز از عدم اجرای کامل دستور مقام معظم رهبری مبنی بر واگذاری سینماها به حوزه هنری و تجهیز 66 سالن ستدارک اجرای برنامه های فرهنگی هنری همزمان با کنگره سه هزارشهید سمنان
تدارک اجرای برنامه های فرهنگی هنری همزمان با کنگره سه هزارشهید سمنان سمنان - ایرنا - رئیس کمیته هنری کنگره بزرگداشت سه هزار شهید استان سمنان از تدارک برگزاری برنامه های متعدد فرهنگی هنری همزمان با برگزاری این کنگره در استان سمنان خبر داد سیدعباس دانایی روز پنجشنبه با اشاره بهرییس حوزه هنری: تاتر منطقه ای سوره ماه در سمنان برگزار می شود
رییس حوزه هنری تاتر منطقه ای سوره ماه در سمنان برگزار می شود سمنان - ایرنا - رییس حوزه هنری استان سمنان از میزبانی این استان در برگزاری جشنواره منطقه ای تاتر سوره ماه خبر داد سیدعباس دانایی روز شنبه با اشاره به اینکه حوزه هنری استان سمنان برای برگزاری این جشنواره آماده می شودحوزه هنری یک اثر موسیقایی از زنده یاد مسعود بختیاری را منتشر کرد
حوزه هنری یک اثر موسیقایی از زنده یاد مسعود بختیاری را منتشر کرد شهرکرد-ایرنا-حوزه هنری آخرین اثر زنده یاد مسعود بختیاری را با عنوان ویر منتشر کرد به گزارش ایرنا آلبوم موسیقی ویر آخرین اجراهای زنده یاد بهمن علاءالدین مسعود بختیاری می باشد که از سوی واحد موسیقی حوزه هنریبرشی از کتاب «104 پرسش و پاسخ درباره موضوعات گوناگون»/ دلایل قطع نشدن گناه در ماه رمضان با توجه به ح
برشی از کتاب 104 پرسش و پاسخ درباره موضوعات گوناگون دلایل قطع نشدن گناه در ماه رمضان با توجه به حصر شیطاندر بخشی از کتاب ۱۰۴ پرسش و پاسخ درباره موضوعات گوناگون آمده است در ماه رمضان هم شیطانها به وسوسهگریهای خود ادامه میدهند ولی شرایط معنوی این ماه قدرتشان را خیلی محدود می«دیوانهوار» درباره مشکلات نوجوانان
دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۱ نقی سلیمانی از انتشار رمان دیوانهوار و تجدید چاپ کتاب گلدان پشت پنجره خبر داد به گزارش خبرنگار ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به گفته نویسنده دیوانهوار قرار بود برای بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران راهی بازار شود اماجرایی که همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد
ماجرایی که همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد ماجرا از جایی آغاز شد که گروهی از هنرمندان با مدیریت جواد هاشمی قرار شد برای ساخت مستندی با نام یاردوازدهم همزمان با سفر تیم ملی فوتبال و برگزاری جام جهانی به برزیل بروند و در سرزمین رقص و فوتبال مستندی فوتبالی تهیه شود برای ایظهوریان در گفتوگو با فارس: توجه «انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر» به موضوع خانواده و سبک زندگی اسلامی-ا
ظهوریان در گفتوگو با فارس توجه انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر به موضوع خانواده و سبک زندگی اسلامی-ایرانی استمدیرعامل انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر گفت از دغدغههای اصلی انجمن فرهنگی هنری زنان ناشر مسائل مربوط به خانواده کیفیت زندگی و سبک زندگی اسلامی ایرانی است که در این راستا ن«گونگولا» به تالار انتظامی رفت/ اجرای اثری رئالیستی درباره زندگی یک بازیگر
فرهنگ و هنر تئاتر گونگولا به تالار انتظامی رفت اجرای اثری رئالیستی درباره زندگی یک بازیگر اشکان صادقی نویسنده و کارگردان نمایش گونگولا با اشاره به اجرای این اثر نمایشی در تالار استاد انتظامی خانه هنرمندان از به تصویر کشیدن زندگی یک بازیگر در سه مقطع زمانی مختلف با محوریترئیس دامپزشکی سمنان: موردی از بیماری لمپیاسکین در سمنان مشاهده نشده است
رئیس دامپزشکی سمنان موردی از بیماری لمپیاسکین در سمنان مشاهده نشده استرئیس اداره دامپزشکی شهرستان سمنان گفت در شهرستان سمنان تاکنون موردی از بیماری لمپیاسکین مشاهده نشده است وحید قدس در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان اظهار داشت در راستای جلوگیری از این بیماری اقد-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها