تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه براى زنده كردن حق يك مسلمان، شهادت حقّ بدهد، روز قيامت در حالى آورده مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805278222




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وام با بهره صفر در انتظار راکبان موتورسيکلت هاي بنزيني


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۳ تير ۱۳۹۳ (۹:۵۵ق.ظ)
اما و اگرهاي خريد موتورهاي برقي؛ وام با بهره صفر در انتظار راکبان موتورسيکلت هاي بنزيني گروه اجتماعي
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، آلودگي هواي کلانشهرها از سال هاي گذشته تاکنون در راس اخبار قرار داشته و مسوولان به هر ترتيبي تلاش کرده اند به اندازه اي، هر چند اندک در راستاي کاهش اين آلودگي تلاش کنند.
مطالعات نشان مي دهد که عامل اصلي آلايندگي هواي شهرها، وسايل نقليه هستند و مطالعات دقيق تر ثابت کرده که موتور سيکلت ها در بين وسايل نقليه، متهم شماره يک هستند و شش تا هشت برابر خودروها در آلودگي هوا نقش دارند.
چند سالي است که مسوولان و توليد کنندگان به اجماع رسيده اند که موتور سيکلت هاي دو زمانه را از چرخه توليد خارج کرده و شماره گذاري آنها را متوقف کنند و در حرکت بعد، مقرر شده براي جايگزيني موتورسيکلت هاي برقي به جاي بنزيني اقدام شود و براساس مصوبه هفدهم ارديبهشت 1393، وزارت صنايع مکلف شده برنامه هاي لازم براي توليد موتورسيکلت هاي برقي را ارائه کند.
بايد به اين موضوع توجه شود که موتور سيکلت، مرکب اقشار کم بضاعت است و اگر قيمت موتور سيکلت هاي برقي معادل با موتورسيکلت هاي بنزيني و يا بيشتر از آنها باشد اين طرح با شکست همراه خواهد شد.
شواهد نشان مي دهد موتور سيکلت هاي برقي از لحاظ قيمت، توان رقابت با قيمت ناچيز موتور سيکلت هاي بنزيني رنگارنگ چيني که در کشور مونتاژ مي شوند را ندارد.
احمد دنيا مالي، رئيس کميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر تهران نيز از جمله افرادي است که نسبت به قيمت موتور سيکلت هاي برقي ابراز نارضايتي مي کند.
وي در اين باره مي گويد: قيمت موتور سيکلت هاي برقي بايد پايين باشد تا مردم قدرت خريد آن را داشته باشند. همچنين بايد مباحث ديگر از جمله زمان شارژ اين موتورسيکلت ها مورد توجه قرار گيرد تا برق اين موتورها در زمان پيک‌ مصرف برق نباشد.
رئيس کميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر تهران از ورود موتور سيکلت هاي برقي به کشور خبر مي دهد و مي گويد: 10 هزار موتورسيکلت برقي در سال جاري وارد کشور خواهند شد و قرار است اين موتورسيکلت ها جايگزين موتورسيکلت هاي بنزيني شوند.
در شرايطي که طبقه ضعيف جامعه، توان خريد موتور سيکلت هاي برقي را به دليل قيمت بالاي آنها نخواهند داشت، شهرداري هاي کلانشهرها بايد در اين رابطه ورود پيدا کرده و موتور سيکلت برقي را با سوبسيد در اختيار شهروندان قرار دهند و در مقابل آن، برق مورد نياز براي موتورسيکلت ها را در ايستگاه هاي شارژ گرانتر بفروشد و ما به التفاوت قيمت برق را از وزارت نيرو پس بگيرند. مزيت اين روش اين خواهد بود که راکب موتور سيکلت در نهايت قيمت واقعي وسيله خريداري شده خود را مي پردازد اما در زمان طولاني تر و به اين ترتيب به نقدينگي او فشار وارد نمي شود و از طرفي ديگر شهرداري نيز سرمايه گذاري خود را پس مي گيرد.
در نظر گرفتن سياست هاي تشويقي موضوعي است که مسوولان شهرداري تهران نيز به آن تاکيد ويژه اي دارند.
سيد جعفر تشکري هاشمي، معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران در اين باره مي گويد: در تلاش هستيم تا با استفاده از سياست هاي تشويقي هم براي سازندگان و هم براي خريداران، زمينه استفاده از موتورسيکلت برقي را در تهران رواج دهيم و در همين ارتباط موتورسيکلت هاي برقي با کيفيت بالا را در سبد حمايتي خود قرار خواهيم داد.
وي مي افزايد: ارايه تسهيلات وام با بهره صفر، کمک هاي بلاعوض، استفاده از امکانات مورد نياز از جمله برق رايگان در سطح شهر(در ورودي هاي ايستگاه هاي مترو) و تسهيل در رفت و آمد اين نوع موتورسيکلت ها در سطح شهر از جمله تسهيلات پيش بيني شده است.
معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران در رابطه با قيمت موتورسيکلت هاي برقي به خبرنگار موج مي گويد: قيمت موتور سيکلت هاي برقي توسط نهادهاي نظارتي نرخ گذار مي شود و اين موتورها براساس نوع کيفيت، قدرت و کاربري قيمت هاي متفاوتي را خواهند داشت و قيمت گذاري هاي اوليه نشان مي دهد که قيمت موتورسيکلت هاي برقي حداقل 30 درصد بيشتر از موتورسيکلت هاي بنزيني خواهد بود و البته هر چه قدرت و کيفيت اين موتورها بالاتر باشد، قيمت آن نيز بيشتر خواهد بود.
بايد به اين موضوع توجه شود که موتورسيکلت هاي بنزيني 8 برابر خودروهايي با استاندارد يورو 2 آلودگي توليد مي کنند و در کلانشهري مانند تهران که بر اساس آمارهاي غير رسمي، حدود 3 هزار موتور سيکلت بنزيني در آن تردد مي کنند بايد برنامه ريزي هاي جامع تري صورت گيرد تا در آينده امکان تنفس از شهروندان پايتخت نشين گرفته نشود.
موتورسيکلت هايي که در ايران موجود است، کاربراتوري هستند و موتورهاي ساخت کشور چين آنها بي کيفيت است و به همين خاطر در اين موتورسيکلت ها نسبت هوا به سوخت درست تنظيم نشده و آلودگي زيادي ايجاد مي کنند.
وحيد حسيني، مديرعامل شرکت کنترل کيفيت هواي تهران با اشاره به آلودگي بيش از اندازه موتورسيکلت هاي بنزيني مي گويد: موتور سيکلت هاي موجود در کشور به طور متوسط به ازاي هر کيلومتر پيمايش، حدود 15 گرم آلودگي ايجاد مي کنند، زيرا در بررسي ها مشخص شده موتورسيکلت هاي ساخت داخل در هر کيلومتر بين 12 تا 22 گرم آلودگي توليد مي کنند.
وي مي افزايد: در حال حاضر خودروهايي با استاندارد يورو 2 در هرکيلومتر 2.7 گرم آلودگي توليد مي کنند و در مقايسه با موتورسيکت ها، خودروهاي با توليد يورو 2 وضعيت مطلوب تري دارند.
در کنار نقشي که موتورسيکلت هاي بنزيني در آلودگي هواي شهر تهران دارند، جايز نيست بدون برنامه ريزي جامع نسبت به واردات موتور سيکلت هاي برقي اقدام کرد.
در حال حاضر کارخانه هاي زيادي در کشور مشغول به توليد موتور سيکلت هايي با سوخت بنزين هستند و بايد براي آن کارخانه ها نيز برنامه ريزي شود.
امير خجسته، رئيس کميسيون شوراها و امور داخلي مجلس شوراي اسلامي نيز از جمله افرادي است که به لزوم جايگزيني موتور سيکلت هاي برقي با بنزيني اشاره مي کند و مي گويد: مطالعات کارشناسي براي جايگزيني موتورسيکلت هاي برقي به جاي موتورهاي بنزيني در دستور کار قرار گرفته که با نهايي شدن اين طرح، تا حدود زيادي معضل موتورسيکلت ها و آسيب هاي ناشي از آن به حداقل خواهد رسيد و بهداشت و سلامت جسمي و رواني مردم تامين خواهد شد.
وي مي افزايد: بايد تلاش کنيم به جاي واردات موتورسيکلت هاي برقي به کشور، فناوري ساخت اين نوع موتورها را به کشور وارد کنيم تا بتوانيم کارخانه هايي که پيش از اين نسبت به ساخت موتور سيکلت هاي بنزيني اقدام مي کردند را به توليد موتورسيکلت هاي برقي مجاب کنيم.
مطلوب است، متوليان طرح جايگزيني موتور سيکلت هاي برقي با بنزيني پيش از اجرايي شدن طرح خود در خصوص نحوه شارژ موتور سيکلت ها با توجه به الگوي آپارتمان ها در تهران برنامه ريزي کنند.
تامين شارژ موتورسيکلت هاي برقي، جانمائي، تملک زمين، برپايي ايستگاه هاي تامين برق، نحوه رساندن برق به موتورسيکلت ها و تامين ايمني آنها نيازمند برنامه ريزي است. حتي اگر امکان شارژ از طريق برق خانگي هم وجود داشته باشد مقدمات و پيش نيازهائي بايد فراهم شود.
در اين مسير اصلي ترين معضل، نبود برق اختصاصي براي هر يک از واحدهاي ساختمان ها در پارکينگ آپارتمان ها است. خوشبختانه در سطح معابر، برق تامين شده براي پارکومترها قادر به تامين برق مورد نياز براي شارژ موتورسيکلت ها برقي است و در کنار آن مي توان هر چه سريع تر براي احداث جايگاه هاي ويژه براي تامين برق اين نوع موتورسيکلت ها است.
از نظر قيمت نيز موتورسيکلت هاي برقي با توان يک الي 2 کيلو وات که توسط چين توليد مي شوند قيمتي در حدود 300 الي 500 دلار دارند و نمونه هاي اروپايي آن نيز قيمتي در حدود 1000 تا 2000 دلار دارند. اما موتورسيکلت هاي با توان فراتر از اين و تا سقف 8 الي 10 کيلو وات تنها در اروپا و امريکا عرضه مي شوند و قيمت آنها نيز در مقياس 10 الي 20 هزار دلار است که البته هزينه هاي گمرک را نيز بايد براي وارد کردن اين موتورها به کشور محاسبه کرد.
همچنين در کنار قيمت اوليه موتور سيکلت هاي برقي، قيمت باتري آنها نيز موضوع ديگري است که بايد در رابطه با آن برنامه ريزي شود.
اگر باتري موتورسيکلت هاي برقي از نوع سرب - اسيدي باشد نيازمند تعويض پس از حدود 300 الي 500 مرتبه استفاده است اما باتري هاي ليتيومي قيمت بيشتري دارند اما تا 2000 مرتبه شارژ و دشارژ دوام مي اورند.
به هر ترتيب، اگر قرار است به گفته اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران در سال جاري حدود 10 هزار موتورسيکلت برقي وارد کشور شود، بايد سياست هاي تشويقي مطلوبي در اختيار خريداران آنها قرار گيرد زيرا موتورسيکلت هاي بنزيني موجود در کشور آنقدر ارزان هستند که وقتي توسط پليس توقيف مي شوند، براي صاحب آن صرف ندارد که براي ترخيص آن پول پرداخت کند و اگر تسهيلات ويژه در اختيار شهروندان قرار نگيرد کمتر کسي حاضر به خريداري آنها خواهد بود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن