تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هرگز با مردم به اندازه عقل خود سخن نگفتند و فرمودند:...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820421684




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیین های ماه مبارک رمضان در مهاباد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

آیین های ماه مبارک رمضان در مهاباد مهاباد - ایرنا - آیین های ماه مبارک رمضان در مهاباد از نوای دلنشین سحری به نامˈ سلای پارشیوˈ تا هنگام افطار و نماز تراویح، فضای معنوی خاصی به این شهر در ماه نزول قرآن بخشیده است.


ماه مبارک رمضان در مناطق اهل سنت و کردنشین ایران مانند سایر مناطق کشور از اهمیت و احترام خاصی برخوردار است و بسیاری از این آیین ها با سنت های این مناطق آمیخته شده و در باورها و پندارهای مردم آنها نهادینه و بومی شده است.
از جمله این آیین ها نوعی نوای دلنشین سحرگاهان است که برای بیدار کردن مردم برای صرف سحری خوانده می شود و به آن ˈسلای پارشیوˈ می گویند.
** سلای پارشیو:
سحرگاهان ماه مبارک رمضان مهاباد متفاوت از سایر ماههای سال بوده و در شب های پر برکت این ماه برای بیدار کردن و آگاهی روزه داران از هنگام سحر و آماده شدن برای خوردن سحری، نوعی مناجات خاص این ماه در مساجد، تکیه ها و خانقاه ها خوانده می شود.
این مناجات که دارای اشعاری به زبان های عربی و کردی بوده توسط یکی از اهالی خوش قریحه محل یا خادم مسجد (مجیور) خوانده می شود و در برخی مواقع با استفاده از دستگاه ضبط صوت پخش می شود.
رییس شورای روحانیون مهاباد در زمینه مناجات و (سلای پارشیوی) گفت: در مناطق اهل سنت این مناجات از اشعار عرفانی یکی از شاعران کرد به نام ˈاحمد کورˈ که لطافت و زیبایی کلامی خاصی دارد استفاده می شود و در برخی موارد از ˈقصیده بردیهˈ و یا اشعار دیگر زبان عربی بهره گرفته می شود.
ماموستا ملا رحمان حاجی زاده افزود: این اشعار عرفانی در مدح رسول الله (ص)، دعا و مناجات بوده و گوش فرا دادن به آنها ضمن داشتن بهره های معنوی موجب جلا دادن روح و روان انسان می شود.
وی اضافه کرد: این مناجات نامه ها در قدیم دو ساعت قبل از اذان صبح و به مدت بیش از 20 دقیقه قرائت می شد اما هم اکنون یک ساعت مانده به اذان و به مدت پنج تا 10 دقیقه خوانده می شود.
ماموستا حاجی زاده گفت: قبل از اذان صبح برای آگاهی مومنان از فرا رسیدن اذان صبح، سلای دوم خوانده می شود که به آن ˈامسکˈ می گویند و به معنای خود منع کردن از خوردن و آشامیدن است.
در برخی از مناطق روستایی مهاباد هنوز هم برای بیدار کردن مردم در هنگام سحر از نواختن دهل استفاده می شود و چند نفر با هم در هنگام سحر روی بام یکی از خانه ها یا بام مسجد رفته و ضمن خواندن مناجات نامه دهل می نوازند.
نواختن دهل تا بیدار شدن مردم و روشن کردن چراغ خانه ها ادامه می یابد.
چیدن سفره های سحری نیز آداب خاصی دارد و خانواده ها بسته به سلیقه و ذائقه خود آن را می چینند، برخی ها برای سحری غذا می پزند و برخی از باقیمانده غذای افطار استفاده می کنند که در بیشتر موارد خرما و ˈکلیره ناسکهˈ (نان روغنی) و پنیر محلی نیز وجود دارد.
معمولاˈ همه اهل خانه برای چیدن سفره سحری با هم همکاری دارند و حتی کودکان نیز که توان روزی گرفتن ندارند از خواب بیدار شده و همراه روزه داران سحری میل می کنند.
در ماه مبارک رمضان خیر و خیرات مومنان نیز بیشتر می شود و اهالی هر محله با هم و گاهی به تنهایی سحری را برای نیازمندان تهیه کرده و در اوایل شب و یا در هنگام سحر به بهانه بیدار کردن خانواده های نیازمند مقداری غذا یا دیگر وسایل را برایشان می برند.
در بسیاری از مناطق و محله های مهاباد اذان صبح که اقامه شد، مومنان راهی مسجد شده و نماز صبح را به صورت جماعت اقامه می کنند.
مهابادی ها پس از صرف سحری و اقامه نماز صبح اقدام به دعا و نیایش و یا تلاوت قرآن می کنند و ساعاتی را نیز تا زمان طلوع خورشید به استراحت پرداخته و یا به انجام امور شخصی خود می پردازند.
چند ساعتی استراحت دوباره پس از صرف کردن سحری، روزه داران را برای انجام فعالیت های روزانه آماده تر می کند و روزداران با امید روزی پر خیر و برکت روانه محل کار و شغل خود می شوند.
** بازار مهاباد
در ماه مبارک رمضان و بویژه در ساعت های پایانی روز بازار مهاباد از رونق و شلوغی خاصی برخوردار است و حتی خریدهای مردم در این ماه متفاوت تر از ماه های دیگر است.
مغازه های مختلفی در خیابان ها و حتی کوچه های این شهر برای عرضه بامیه و زولبیا، انواه نان های روغنی و شیرمال، خرما و انواع آش بویژه آش رشته و سوپ های ویژه افطاری دایر شده است.
هر چند برخی غذا خوری ها در طول روز تعطیل هستند اما در این ساعات پایانی روز همه در تدارک مهمانان روزه دار هستند و سالن های غذاخوری و میزهای خود را برای ورود میهمانان آماده می کنند.
بعضی از مغازه داران نیز برای جلب مشتریان کالاهای خود را با تخفیف های ویژه ماه مبارک رمضان عرضه می کنند.
مسوول واحد بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت مهاباد از تشدید نظارت های کارشناسان این واحد از بازار و محل های تولید و عرضه مواد غذایی در طول ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: در طول ماه مبارک رمضان این نظارت ها شدت بیشتری به خود گرفته و در طول شبانه روز انجام می شود.
قاسم امینی گفت: کارشناسان این واحد تمام تلاش و توان خود را به کار می گیرند تا سلامتی شهروندان توسط برخی افراد سودجو تهدید نشود.
وی یادآور شد: این واحد برای نظارت دقیق تر بر بازار این شهر گشت های مشترکی با برخی از ادارات از جمله اداره صنعت، معدن و تجارت و شبکه دامپزشکی شهرستان انجام می دهد.
** افطار (به ربانگ)
با شنیده شدن صدای اذان مغرب دیگر از رفت و آمدهای مردم در خیابان ها و معابر مهاباد کاسته شده و کسانی هم که در خیابان هستند می خواهند با عجله خود را به منزل برسانند.
برخی از شهروندان نیز پیش از رفتن به منزل ابتدا به مسجد می روند و پس از اقامه نماز مغرب به صورت جماعت و افطار کردن روزه خود با کمی آب و خرما که توسط خیرین در مسجد گذاشته شده است به منزل می روند.
خوردن شام در اولین ساعت شب در بین مهابادی ها معمول نیست اما به خاطر ماه مبارک رمضان، سفره های پهن شده افطار همه اعضای خانواده را در این ساعت روحانی و باشکوه دور هم جمع می کند.
برخی از شهروندان مهابادی به خاطر همزمان بودن ماه مبارک رمضان با فصل گرما، تمایل زیادی به صرف افطاری در بوستان ها، تفرجگاه ها و حاشیه دریاچه سد مهاباد دارند و از ساعتی قبل از افطار با حضور در این اماکن و پهن کردن سفرهای خود، برای صرف افطاری آماده می شوند.
بیشتر کارهای آماده شدن برای صرف این افطاری را جوانترهای خانواده انجام می دهند و سالخوردگان با پهن کردن سجاده نماز منتظر اذان و اقامه نماز مغرب و دعا و نیایش هستند.
بعضی از خانواده ها نیز به صورت دسته جمعی به همراه خویشاوندان یا دوستان و آشنایان خود و حتی همسایه هایشان برای صرف افطار به بوستان های نزدیک منزل خود می روند تا ضمن خوردن افطاری بر روی یک سفره در مورد مسایل مختلف روز گرم صحبت شوند.
علاوه بر بوستان های محلات، پارک خبرنگار، ملت و حاشیه سد مهاباد در این شب ها پذیرای شمار زیادی از شهروندان و روزه داران این شهر هستند.
کودکان نیز از این فرصت استفاده کرده و با دوستان هم سن و سال خود اقدام به بازی های مختلف از جمله تاب بازی و سرسره بازی می کنند.
گاهی این سفرهای افطاری شب نشینی های هم به دنبال دارد و برخی شهروندان پس از صرف افطار در منازل خود به دیدار فامیل و دوستان خود می روند.
برخی از دوره گردها و دست فروشان نیز در این میان کاسب شده و در حاشیه پارک ها اقدام به فروختن ذرت آب پز شده، آش محلی، بستنی قیفی، تخمه و نوشابه های خنک می کنند.
پس از گذشت پاسی از شب مردم دسته دسته وسایل خود را جمع کرده و برخی ها با پای پیاده و برخی دیگر با وسایل نقلیه عمومی و یا شخصی راهی خانه های خود می شوند.
** نماز تراویح
این نماز پس از اقامه نماز عشاء خوانده می شود و یکی از نمازهای سنت بوده (فرض نیست) که در فقه شافعی از هشت تا 20 رکعت بوده و در ماه مبارک رمضان به جماعت و به صورت نماز دو رکعتی اقامه می شود.
اقشار مختلف مردم اعم از زن و مرد و پیر و جوان با حضور در مساجد و در کنار هم اقدام به بجای آوردن نماز تروایح و سپس خواندن دعا و نیایش های این ماه مبارک می کنند.
حضور باشکوه مردم در صف های واحد در مساجد و صدا دعا و نیایش آنان که از بلندگوهای مساجد پخش می شود حال و هوای خاصی به شب های مهاباد بخشیده و شهر را سرشار از معنویت و یاد خداوند کرده است.
در نیمه اول ماه مبارک رمضان نمازگزاران در بین رکعت ها همه با هم دعا ˈمرحبا شهر رمضانˈ و ˈمرحبا شهر خیر و الاحسان...ˈ، که در واقع (خوشامدگویی به ماه مبارک رمضان است) و در نیمه دوم دعای ˈالاوداع شهر رمضانˈ و ˈ الاوداع شهر خیر و الاحسان...ˈ که (با این ماه مبارک خداحافظی می کنند)، را با هم می خوانند.
نمازگزاران پس از اقامه نماز تراویح و دعا و نیایش آن، یک نماز سه رکعتی دیگر به نام نماز وتر را اقامه می کنند و در مجموع نمازهای تراویح و وتر به 23 رکعت می رسد.
ماه رمضان با آیین ها و مناسبت هایش مومنان و روزه داران مهابادی را ترغیب می کنند که ضمن شرکت در این آیین ها و عبادت خداوند، نیازمندان و افراد بی بضاعت جامعه را فراموش نکنند و در این ماه در محلات و مناطق مختلف شهر کمک های مادی برای نیازمندان جمع آوری می شود و برخی نهاد و ارگانها از جمله بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) سفره های افطاری را برای اعضای تحت پوشش خود برگزار می کنند.
گزارش از: عبدالله رحمانی
7512/584/581

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




22/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن