تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): با علما معاشرت كن تا علمت زياد، ادبت نيكو و جانت پاك شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820252770




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ماه مبارک رمضان، اوج نقش آفرینی مساجد در مراسم آیینی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ماه مبارک رمضان، اوج نقش آفرینی مساجد در مراسم آیینی رشت - ایرنا - با آمدن ماه مبارک رمضان، مومنان برای حضور در ضیافت الهی دعوت می شوند، این حضور بر خوان نعمت پروردگار که بیشتر در مساجد تجلی می یابد، اوج نقش آفرینی خانه خدا در مراسم آیینی و تجلی عشق و همبستگی روزه داران است.


به گزارش خبرنگار ایرنا ، این روزها همزمان با ماه مبارک رمضان مساجد ضیافتی از همدلی ، صمیمیت ، یکی بودن و همرنگی را به نمایش می گذارند و آیین های مذهبی پر رنگ تر و با شور و حرارت بیشتر از ماه های قبل در این مکان ها تجلی می یابند.
روزهای ماه رمضان همه معنویت است ؛ لحظات نابی برای نیایش و مناجات با خدا و دوری از هر پلیدی و گناه؛ اگر در نیمه های شب تک چراغی ، پرتو نور را برای روشنایی در هر خانه می گستراند ، چلچراغی از معنویات در درون دل ها روشن می شود.
ماه رمضان تسویه حسابی با خود و فرصتی برای بازخوانی اعمال است؛ خانه تکانی دل و زدودن بدی هاست و مسجد همان جایی است که خوان معنویت گسترده شده تا هرکس در این ماه مبارک هر آنچه می خواهد، بردارد و برای یک سال خویش، اندوخته کند.
مساجد همان جایی است که کلید بهشت را در اختیار اهلش می گذارد تا هرکس می خواهد، مسیر بهشت را با گشودن این درها طی کند.
ماه رمضان، ماه نزول قرآن و مساجد مهد گسترش دین اسلام و مسلمانان جایی است که صدای گلبانگ نماز (اذان) مومنان را دسته دسته به سوی خود می خواند.
مومنانی که در تمام فصول سال کار و تلاش کردند و شاید غبار قصور و کوتاهی به جان و جسم شان نشسته؛ اکنون با گشوده شدن درهای توبه، راهی برای رهایی نفس از غل و زنجیر گناه یافته اند .
اینجا مسجدی در شهر رشت در نخستین روزهای ماه رمضان در فصل تابستان است؛ صدای اذان که از گلدسته های مسجد به گوش می رسد، مسجد مملو از جمعیت می شود و اگر زود نرسی، جایی برای اقامه نماز پیدا نمی شود.
گرسنگی ، تشنگی با گرمای طاقت فرسا ، امان هرکسی را می برد اما برای این جمعیت مشتاق که عبودیت خود را در طبق اخلاص گذاشته اند؛ این ها مانعی برای آمدن به مسجد نیست.
وارد مسجد که می شوی، گشاده رویی و استقبال جمع از حضورت حسی از آشنایی قبلی در انسان بر می انگیزد.
همه چی بوی صمیمیت و سادگی می دهد؛ به دور از ریا ، احساس می کنی سال ها با این جمع بوده ای و با آنها زندگی کرده ای؛ رفتارهای بدون پیرایه و بی آلایش.
نماز که تمام می شود، همه با فشردن دست های همدیگر می گویند قبول باشد؛ کلماتی ساده اما با معنای ژرف که حسی زیبا و وصف نشدنی از آرامش قلبی و اطمینان از رضایت حضرت احدیت القا می کند.
با تمام شدن اقامه نماز، خواندن دعا و قرآن بار دیگر توسط روزه داران از سر گرفته می شود هرکه بخواهد با جمع و هر که نخواهد تنهایی به مناجات پروردگار می پردازد؛ و آنکس هم که باید در مسوولیت کاری قرار بگیرد تا با خدمتی دگر از جنس کار ، برای مردم راهگشا باشد مسجد را ترک می گوید ، که البته این خود عبادتی دگر در نزد خداوند است .
شب هنگام دگر بار در خوان الهی باز می شود و خداجویان از اطراف و اکناف خود را به نزدیک ترین مسجد محل زندگی می رسانند و نماز جماعت را به جا می آورند .
ˈزینب حبیب زادهˈ نوجوانی است که برای اقامه نماز مغرب و عشاء در مسجد حضور یافته، چهره اش سرشار از انرژی است و با همان شادابی که مختص سن و سالش است، می گوید: دوست داشتم همه ماه ها، ماه رمضان باشد چراکه همانطور که در هنگام ماه رمضان، خوردن خود را نظارت و کنترل می کنیم؛ اعمالمان را نیز کنترل و از گناه دوری می کنیم.
وی که به گفته خودش از کودکی به همراه مادرش هر روز در مساجد حضور یافته، می افزاید: در این ماه، توبه دل های خطاکار و گرسنگی بندگان، رحمت الهی را جلب و خداوند دعاهایمان را مستجاب می کند.
ˈسعیده ناصریˈ از جوانانی است که در این گفت و گو شرکت می کند. او مسجد را مامنی برای آرامش گرفتن عنوان می کند و می گوید: حضور و روحیه جمعی در مسجد، وقتی همه روزه هستند و همه موظف به انجام کارهای خیر و عبادات هستند، روحیات انسان ها را از فردگرایی و توجه به خود به سمت جمع گرایی متوجه و تفکر درباره دیگران پیش می برد.
وی اضافه می کند: در اینجا همه می خواهند هر چه بیشتر می توانند، از معنویات بهره مند شوند و در نیکی کردن به دیگران از هم سبقت می گیرند.
وی تفاوت بین روزهای ماه رمضان با روزهای عادی در مساجد را خلوص بیشتر و وقت گذاشتن برای کسب معنویات می داند و ادامه می دهد: مردم وقتی گرسنه و تشنه برای نماز خواندن و انجام دیگر واجبات و مستحبات دینی به مساجد پا می گذارند، تمام هدفشان برداشتن گامی در جهت کارهای خیر است و از هر بدی دوری می کنند.
در گوشه ای از مسجد زنی که چهره اش بیانگر گذران اواخر دهه چهارم زندگیش است؛ با خوشرویی و صمیمیت مرا تحت تاثیر قرار داد و به خود کشاند.
ˈفریده سیاه کمریˈ گفت: 20 سال است که بیشتر وقتم را در این مسجد می گذرانم و خدمت کردن در راه رضای خدا را افتخاری برای خود می دانم.
وی اظهار کرد : روزهای ماه رمضان فضای معنوی تری بر اینجا حاکم می شود، اگر در طول ماه های دیگر افرادی فرصت کافی برای آمدن به مسجد ندارند و یا کمتر به حضور در مسجد اهمیت می دهند، در ماه مبارک رمضان همه به مسجد می آیند و حتی برخی از افراد دیگر از اعضای ثابت مسجدی ها شده اند.
به گفته سیاه کمری؛ مسجد محل آغاز دوستی های ارزشمند و ماندگار است چراکه مومنانی که در برنامه های مساجد شرکت می کنند، ویژگی های معنوی دارند که منجر به دوستی های خالصانه و پایدار بین آنها می شود.
وی خاطرنشان کرد : اینجا ˈمنˈ وجود ندارد و همه کارها را همه با هم و با همفکری و نظر هم انجام می دهیم و حس همبستگی و با هم بودن در ما وجود دارد.
وی ادامه داد : فعالیت های مسجد منحصر به اقامه نماز و قرائت قرآن و کلاس های احکام و سخنرانی نمی شود؛ تهیه جهیزیه عروس خانواده های مستمند، کمک به ایتام و استفاده از برخی فرصت های شغلی همسایگان برای کمک به نیازمندان از کارهای دیگری است که با بهره گیری از همه آموزه های دینی در زندگی مان، به طور عملی به کار می گیریم.
این عضو هیات امنای یکی از مسجد رشت تصریح کرد: به طور نمونه گاهی برخی از بانوان اهل مسجد، افراد دیگری را که دارای مشکل هستند به ما معرفی می کنند و در چنین شرایطی، هر کس تلاش می کند تا آنچه در توان دارد برای رفع مشکل آن شخص انجام دهد.
معاون فرهنگی - پژوهشی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی گیلان نیز گفت: رابطه با مسجد، آرامش درونی ایجاد می کند و انسان را از آسیب های اجتماعی محفوظ می دارد .
حجت الاسلام ˈ سید حسین گلمیرزاده ˈ افزود : حضور بانوان در مسجد موجب تربیت دینی فرزندان شده و زمینه حضور بیشتر نوجوانان در مساجد را نیز فراهم می کند.
وی جذب جوانان و نوجوانان در مسجد را یکی از مهمترین وظیفه هیات امناء و امامان جماعت عنوان و تصریح کرد: یکی از رسالت های اصلی مساجد، تربیت فرزندان با اخلاق دینی و اسلامی و هدایت مردم به سمت سبک زندگی اسلامی است.
این رمضان نیز می گذرد، اما مهم این است که ببینیم امسال از این بوستان چقدر گل چیده ایم و چه برای دنیا و آخرتمان ذخیره کرده ایم.
سه هزار مسجد در استان گیلان فعال است.ک/4
7296/604

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




14/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن