تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820125713




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رمضان و سفرهای افطار


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

رمضان و سفرهای افطار بروجرد - ایرنا - ماه رمضان که به نیمه می رسد ستاره ای از آسمان درخشان امامت و ولایت متولد می شود که به کریم اهل بیت معروف شده است.


به گزارش ایرنا، همزمان با تولد امام حسن مجتبی (ع) سفرهای افطاری ایرانیان نسیم روحبخش زندگی را با ندای ربنا در دل هر ایرانی طنین انداز می کند.
پیشوای دوم جهان تشیع که نخستین میوه پیوند فرخنده علی (ع) با دختر گرامی پیامبر اسلام (ص) بود، در نیمه ماه رمضان سال سوم هجرت در شهر مدینه دیده به جهان گشود.
به مناسبت تولد این بزرگوار هرساله در نیمه ماه مبارک برنامه های ویژه ای در راستای حمایت از فقرا و نیازمندان برگزار می شود که از جمله آنها گسترده نمودن سفره های افطار ویژه نیازمندان، ایتام و محرومان است.
این سفره ها که میزبانان آنها کودکان یتیم ، زنان بی سرپرست و بدسرپرست هستند به سفره های آسمانی معروف بوده که در راستای تجلیل از مقام شامخ امام حسن مجتبی (ع) برپا می شوند.
در کنار سفره های آسمانی که بوی معنویت آن انسان را بیشتر ازهر گل یاس دیگر مست می کند سفره های افطاری دیگر نیز گسترده می شود ، سفره افطار کارگران، سفره های افطارمادران شهدا در کنار قبور فرزندانشان، سفره های افطار بیماران در بیمارستانها و مطب پزشکان و سفره های افطار خانواده های ایرانی .
به هنگام افطار، بنا بر یک سنت روزه داران بر سر سفره افطار گرد هم آیند و پس از طلب قبولی روزه دعا کنند بسم الله ؛ اللهم لک صمنا و علی رزقک افطرنا فتقبله منا انک انت السمیع العلیم و سپس روزه خود را با روزی حلال و پاکیزه باز می کنند.
بسیاری از خانواده های بروجردی برای ماه رمضان خود و افطاریهای هر شب برنامه های مخصوصی دارند و داشتن این برنامه ها بر رونق و صفای این ماه مبارک بیشتر می افزاید.
در این ماه آیین صله رحم دربین خانواده های رنگ و بوی دیگری می گیرد و همه اعضای یک خانواده از پدر بزرگ و مادربزرگ، خواهر ،برادر ، عمو ، خاله ، عمه و دایی به همراه فرزندان و نوه ها هر شب از ماه مبارک را درمنزل یکی از اقوام میهمان می شوند و و این ضیافت الهی را درکنار یکدیگر جشن می گیرند.
بر سر سفره افطار ایرانی خرما با مغز گردو، حلوا، رنگینک، فرنی، یخ در بهشت ، بامیه، شله زرد، شیر برنج، کاچی، زولبیا، مسقطی و انواع آش شامل آش رشته، آش شله قلمکار وجود دارد.
به هنگام افطار شور و حال خاصی فضای خانه ها را در برمی گیرد، همه باید با وضوع بر سر سفره افطار بنشینند، برخی ابتدا نماز را اقامه می کنند و برخی دیگر بعد از افطار به اقامه نماز می ایستند در برخی خانواده ها نماز را جماعت می حوانند.
اما در میان همه این هیاهو نباید زحمات بانوان خانه را در مهیا نمودن افطاری و شام نادیده گرفت چراکه بانوان با زبان روزه از یکی دو روز قبل در تدارک افطاری و شام هستند تا به بهترین نحو ممکن از میهمان این خوان گسترده پذیرایی کنند.
کودکان با حضور پر نشاط خود بر شور و شادی افطار سفره های ایرانی می افزیند و روزه کله گنجشکی خود را بادعا افطار می کنند.
خوردن تنقلات بعد از شام بویژه به مناسبت های دید و باز دیدهای شبانه در ماه مبارک رمضان افزایش می یابد و توجه به این موضوع مهم است.
این خوردنی ها که مکمل مواد غذایی شام محسوب میشوند باید بنحوی انتخاب شوند که علاوه بر تنوع و تامین لذت خوراکی بتوانند در تامین مواد غذائی مورد نیاز بدن سهیم باشند.
در میهمانیهای رمضان در بروجرد برای آنکه غذا به خوبی هضم شود و روزه دار در هنگام سحر با مشکل مواجه نشود چای گیاهی که در هضم غذا و تصفیه بدن از سمومات غذایی موثر است سرو می شود.
امانکته قابل توجه درمیهمانیهای خانگی رمضان در بروجرد تنها افطاری و شام آنچنانی نیست ، بلکه از یک سو آشنانمودن بیشتر جوانان و نوجوانان با فضایل این ماه و تشویق آنها به روزه داری و انجام واجبات و از سوی دیگر تروج صله رحم و احترام به بزرگان است.
وصل معشوق و شکرگزاری از موهبت ذات الهیش از نعمات ماه مبارک است و فرصتی است در ولایت انسان تا معیار چگونه زیستن را الگو کند.
اما روزه گرفتن نیز علاوه بر دادن امکان قیاس ابعاد گرسنگی و سیری انسانها، اگر تغذیه صحیح اجرا شود، از بهترین داروهای طبییعی برای درمان بسیاری از بیماری های جسمی، بویژه بیماری های گوارشی و روحی عصبی می باشد.
542/634

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




22/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن