تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):بر خداوند است كه هيچ گرفتارى به زيارت من نيايد مگر آن كه او را شادمان بازگردانم و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816026470




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سفره های سیاست در افطارهای رمضان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

سفره های سیاست در افطارهای رمضان تهران - ایرنا- سفره های افطاری که چندسالی است رسماً به نام «افطاری های سیاسی» شهره شده اند، فرصتی هستند برای گردهم آمدن اعضا و هواداران احزاب و جریان های سیاسی و طرح مواضع و دیدگاه هایشان.


روزنامه ایران روزچهارشنبه در گزارشی به قلم ˈمهراوه خوارزمیˈ نوشت، ماه رمضان ماه ضیافت الهی است و تزکیه نفس از تعلقات دنیایی. اما عالم سیاست هم به سهم خود بر سر خوان رمضان می نشیند و از تنعم آن بهره مند می شود.
چه آن که حضور چهره های سیاسی در منبرهای وعظ و خطابه مختص ماه رمضان از یک سو و گستردن سفره های افطاری که چندسالی است رسماً به نام «افطاری های سیاسی» شهره شده اند، از سوی دیگر، فرصتی هستند برای گردهم آمدن اعضا و هواداران احزاب و جریان های سیاسی و طرح مواضع و دیدگاه هایشان.
از همین روست که این فرصت بویژه از سوی جریان ها و طیف های سیاسی که امکان چندانی برای تشکل و گردهمایی ندارند بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد.
گرچه از این منظر حتی برگزاری سخنرانی ها و گردهمایی های مذهبی این طیف از چهره های سیاسی نیز در سال های گذشته با اما و اگرهایی مواجه شد، روندی که توقع می رود امسال با تغییر شرایط سیاسی کشور متفاوت از گذشته باشد.
با این حال، بر اساس همان سابقه است که باوجود مشخص بودن برنامه سخنرانی و وعظ مکان های مذهبی چون «مسجد ارک» و «مهدیه تهران» که بیشتر پایگاه سنتی حضور چهره های اصولگرا و هواداران شان است، «کانون توحید» و «حسینیه ارشاد» هنوز برنامه های خود برای ماه مبارک رمضان را اعلام نکرده اند. حاج «مهدی سماواتی» در مهدیه تهران و حاج «منصور ارضی» در مسجد ارک در این ایام برنامه دارند. حاج «سعید حدادیان» هم خواندن مناجات های مهدیه امام حسن مجتبی(ع) را بر عهده دارد.
منصور ارضی و سعید حدادیان مداحانی هستند که پیشتر اظهار نظرهای شان درباره نزدیکان دولت دهم آن هم در خلال خواندن مدح و مناجات، خبرساز شده بود.
اما برنامه سخنرانی های کانون توحید و حسینیه ارشاد به عنوان دو مرکز مذهبی که مورد توجه نواندیشان دینی و اصلاح طلبان قرار دارد، دست کم تا پایان هفته اول رمضان مشخص نیست.
البته با توجه به درگذشت مرحوم میناچی و تغییر مدیریت حسینیه ارشاد، شاید امسال برنامه های این حسینیه متفاوت از گذشته باشد؛ تفاوتی که احتمال دارد مانع از تعطیلی برنامه های این مجموعه مذهبی به سیاق سال های اخیر شود.
مرداد ماه سه سال پیش بود که مراسم شب های بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان حسینیه ارشاد، پس از استقبال مردم از مراسم و سخنرانی های شب نوزدهم در این حسینیه لغو شد.
سال گذشته نیز حسینیه ارشاد هیچ برنامه ای در ماه رمضان برگزار نکرد. شرایطی که در مورد «کانون توحید» مرکز تجمع چهره های نزدیک به جریان ملی و مذهبی نیز مصداق داشت.
اما امسال حسینیه دارالزهرا (س) شبهای قدر را با سخنرانی حجت الاسلام علی اکبر محتشمی پور برگزار خواهد کرد. صادق خرازی و حجت الاسلام علی یونسی نیز در منازل خود مراسم احیاء شبهای قدر را برگزار می کنند.
اعضای مجمع روحانیون مبارز نیز قرار است با تعیین یک محل مشخص از سوی این مجمع در ماه رمضان سخنرانی هایی داشته باشند.
از میان روحانیون عضو جامعه روحانیت مبارز تهران نیز حجت الاسلام سید رضا اکرمی دهه اول را در مسجد جامع جماران سخنرانی می کند و پس از آن سخنران مسجد جواد الائمه (ع) تهرانپارس خواهد بود. حجت الاسلام سید حسین ابراهیمی نیز از دهه دوم ماه رمضان در مسجد الاقصی تهران پارس منبر دارد و سخنرانی های حجت الاسلام ابوترابی فرد در مسجد امام حسین(ع) برگزار خواهد شد.

*سخنرانان برنامه شبهای قدر حرم مطهر
امام خمینی(ره) نیز که سال گذشته با سخنرانی مذهبی حجج اسلام علی اکبر ناطق نوری، ناصرنقویان و سید مهدی طباطبایی برگزار شده بود، هنوز مشخص نشده اند. علاوه بر اکرمی، آقایان بحرینی، اعتمادیان، بهرامپور و حاجمهدی قاسمی در جماران به منبر خواهند رفت.

*افطاری های سیاسی

برای گرایش های مختلف سیاسی گستردن سفره افطار مسلماً از برپا کردن منبر وعظ و سخنرانی میسرتر است.
سفره های افطاری که سابقه سال های اخیر نشان داده به تناسب نزدیکی به انتخابات مجلس و ریاست جمهوری و این که چه کسانی قصد نامزدی داشته اند رنگ و بویی متفاوت یافته است. علاوه بر آن که در رمضان سال گذشته پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری فرصتی فراهم شد تا اصلاح طلبان نیز پس از چند سال، با برگزاری مراسم افطاری دور هم جمع شوند.
امسال نیز آنچه رنگ و بوی ویژه به اطعام سیاستمداران می افزاید، انتخابات مجلس دهم است. این است که از جبهه پایداری تا حزب اعتماد ملی برای بهره گرفتن از فرصت رمضان برنامه ریزی کرده اند.
حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری از فعالیت منسجم این حزب در این ماه خبر داده است. جلسات افطاری اعضای این جبهه نیز بطور منظم برگزار خواهد شد.
سید کمال سجادی سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری، در این باره گفته است: «با توجه به این که دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری است ممکن است ضیافت افطاری این حزب بطور وسیع تر و با عنوان ضیافت جبهه پیروان برگزار شود» گرچه برخی احزاب این جبهه مانند جامعه اصناف، حزب مؤتلفه اسلامی نیز سفره افطار مستقل خود را پهن خواهد کرد.
از میان احزاب اصلاح طلبان هم تاکنون حزب اعتماد ملی برنامه افطاری خود را مشخص کرده است. رسول منتجب نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی از برگزاری ضیافت افطاری اعضای شورای مرکزی این حزب در روز پنجشنبه این هفته در تهران خبر داده و گفته است: همایش سراسری حزب اعتماد ملی بعد از ماه مبارک رمضان و در فصل تابستان برگزار می شود.
«رحمان قلی پور» رئیس دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیز از برگزاری افطاری های حزبی در این ماه خبر داده و اعلام کرده است که این افطاری ها در استان های مختلف برگزار می شود و پیش زمینه برگزاری کنگره سراسری اصلاح طلبان خواهد بود.
اگرچه هنوز حزب مردمسالاری برنامه افطاری خود را اعلام نکرده اما سالهاست که مصطفی کواکبیان در کسوت دبیرکل این حزب، چنین مراسمی را برپا می کند. به فهرست این برنامه ها همچنین باید سفره های افطاری افزود که سابقه گسترده شدن شان سنتی است و چندان ارتباطی با انتخابات و دیگر مسائل سیاسی ندارد.
حجج اسلام محمود دعایی، عبدالله نوری، علی اکبر ناطق نوری و آیت الله هاشمی روحانیونی هستند که به سنت سالیان گذشته افطاری می دهند.
نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم هم هنوز با عنوان «فراکسیون دوم خرداد» سفره افطاری دارند که مهمان ثابت اش سید محمد خاتمی است، رئیس جمهوری و رئیس مجلس نیز طبق سنت در کنار ایتام و اعضای دو قوه افطار می کنند.
چنانکه علی لاریجانی رئیس مجلس نخستین روزه ماه مبارک رمضان را با جمعی از ایتام و خانواده های تحت پوشش کمیته امداد امام(ره) افطار کرد و شب گذشته نیز رئیس جمهوری میزبان ایتام بود.
درباره برنامه های مذهبی و سخنرانی های مراجع و علمای قم نیز باید گفت، دفتر مقام معظم رهبری در قم با حضور آیت الله استادی و آیت الله نیری همدانی برگزار خواهد شد،سخنران شبهای رمضان این دفتر نیز آیت الله مصباح یزدی است.
دفتر آیات بیات زنجانی، سبحانی، مکارم شیرازی و صانعی نیز برنامه های مذهبی منظمی را برگزار می کنند، هرچند برای آیت الله جوادی آملی و آیت الله موسوی اردبیلی به دلیل حضور نداشتن در قم برنامه سخنرانی پیش بینی نشده است.
اول**538

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




11/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن