واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:
یک کارشناس: 376 آیه قرآن دلالت بر نظارت خدا بر رفتار انسان دارد تهران - ایرنا - یک کارشناس دینی گفت: بیش از 376 آیه قرآن کریم دلالت بر نظارت خداوند بر رفتار انسان دارد و از مجموع این آیات 45 مفهوم به دست می آید که خدا به واسطه آنها بر رفتار انسان نظارت می کند.
به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا ، حجت الاسلام محمد داوری در نشست مکانیزم های نظارت خداوند بر رفتار انسان و اثر آن بر تنظیم رفتار اجتماعی از دیدگاه قرآن کریم گفت: قرآن به عنوان دستور العمل زندگی برای انسان ها تمامی ابزارها را به منظور رسیدن انسان به کمال و سعادت فراهم کرده است.
وی افزود: این کمال و سعادت در پرتو بایدها و نبایدها شکل می گیرد و این هنجارهاست که ما را به سعادت حقیقی که مد نظر قرآن کریم است، می رساند.
براساس گزارش ستاد خبری بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن ، داوری افزود: انسان ها بر اساس اختیاری که خداوند به آنها عطا فرموده امکان تخلف از دستورات خداوند برای آنها مهیاست و یکی از راه های کنترل و تنظیم رفتار انسان که در قرآن کریم آمده این است که خدا ناظر بر رفتار انسان است و با ابزارهایی رفتار انسان را کنترل می کند.
وی یکی از موارد موثر در پیشگیری از رفتارهای نابهنجار را نظارت دانست و گفت: برای بررسی مکانیزم های مورد بحث در این پژوهش تمام قرآن کریم را مطالعه و آیات مربوط را کدگذاری کرده ایم و بر اساس روش رویش نظریه به عنوان یک روش کیفی اکتشافی تمام آیات را مورد بررسی قرار داده ایم.
داوری خاطرنشان کرد: در این مطالعه ابتدا با یک مطالعه اکتشافی تمام آیات قرآن کریم را مطالعه کردیم و بعد از کدگذاری اولیه، کدگذاری محوری انجام شد. پس از این مطالعات 4 محور اساسی به دست آمد که همه آیات نظارتی ذیل آنها می گنجند.
وی افزود: محورهای نظارت مستقیم خداوند بررفتار انسان، در منظر خداوند بودن کنش های انسان، آشکار شدن کنش های انسان در قیامت و در منظر شاهدان الهی، کنش های انسان چهار محور اساسی بودند که 376 آیه مربوط به نظارت خداوند را ذیل آنها تقسیم بندی کردیم.
این پژوهشگر دینی تمام این آیات را در چهار محور دسته بندی کرد و گفت: بیشتر این آیات به محور نخست یعنی نظارت مستقیم خداوند بر رفتار انسان اشاره دارند و تمام آیاتی که در آنها صفات علیم، خبیر و مانند آنها به کار برده شده اند در این بخش قرار می گیرند.
وی افزود: آیاتی که با «علیم بذات الصدور» و مانند آن ختم می شوند در محور دوم قرار دارند و در محور سوم نیز بسیاری از روایت ها وجود دارند که به این مطلب که کنش های ما در قیامت برای خداوند واضح و روشن خواهند بود، اشاره می کنند.
به گفته این کارشناس ، تمام آیاتی که به نظارت فرشتگان چپ و راست، شهادت دادن زمین، مکان و اعضای بدن انسان اشاره می کنند، در محور چهارم قرار می گیرند.
وی درباره اهمیت موضوع نظارت گفت: اهمیت این موضوع چند دلیل اصلی دارد اول اینکه تعداد آیاتی که درباره نظارت خداوند بر رفتار انسان در قرآن آمده است بسیار زیاد است. دوم اینکه در این آیات از مفاهیم متنوع و متناسب با فهم همه افراد جامعه استفاده شده است. سوم اینکه در مجموع این آیات از الفاظ و شیوه های مختلف ادبی برای بیان اهمیت این موضوع بهره گرفته شده است .
به گفته داوری، اعتقاد به نظارت خداوند آثار متعددی دارد از جمله اینکه زمینه ترس از خداوند را فراهم می کند که خود این ترس دو بعد دارد اول ترس از مجازات خداوند و دوم ترس از اینکه انسان محبت و دوستی با خداوند را از دست بدهد.
وی افزود: ایمان به نظارت خداوند باعث می شود تا هنگام رفتار نابهنجار احساس شرم از خداوند انسان را فرا بگیرد. همچنین ایمان به نظارت الهی نوعی احساس آرامش روحی را در انسان به وجود می آورد که از پیامدهای آن ایجاد شخصیت سالم است.
این پژوهشگر در ادامه به مقایسه شیوه های نظارت بر رفتار اجتماعی انسان در دو فرهنگ غربی و اسلامی پرداخت و گفت: مهمترین ابزاری که جوامع پیشرفته برای کنترل افراد به کار می برند وسایل الکترونیکی است، به گونه ای که افراد در تمام حالات حس کنند که تحت کنترل هستند و در نتیجه با این احساس نظارت، خود را کنترل می کنند اما قرآن رفتار ما را با نظارت باطنی و اعتقاد ما به نظارت الهی کنترل می کند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر در آموزش قرآن کریم از دوران کودکی آیات به گونه ای کاربردی آموزش داده شوند و در افراد به گونه ای نهادینه شوند که همیشه حس کنند خداوند به آنها نزدیک است، همیشه بهنجار رفتار می کنند.
بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تا 25 تیر از ساعت 18 تا نیمه شب در باغ موزه دفاع مقدس پذیرای علاقه مندان و جامعه قرآنی است.
فراهنگ(1)**1003**1601**
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير
[email protected]
21/04/1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]