واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
فرهنگ و هنر > سینمای ایران مدیرعامل مرکز سینمای مستند:
سینمای شهید آوینی بخشی از «سینماحقیقت» است/ حمایت از فیلم اولیهای با موضوع دفاع مقدس در اولویت
محمد مهدی طباطبایی نژاد دبیر هشتمین جشنواره «سینما حقیقت» و مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی معتقد است یکی از اهداف ادغام جایزه شهید آوینی با جشنواره «سینما حقیقت» این است که سینما و نوع نگاهی که شهید آوینی به حوزه سینمای مستند داشت، بخشی از «سینما حقیقت» است.
محمد مهدی طباطبایی نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و دبیر هشتمین جشنواره «سینما حقیقت» با بیان این مطلب در ادامه درباره دلایل ادغام جایزه شهید آوینی در این جشنواره به خبرنگار مهر گفت: جایزه شهید آوینی در گذشته به صورت دوسالانه برگزار می شد و هیچ یک از فیلم های این رویداد سینمایی فرصت دیده شدن را نداشت و تنها توسط هیات داوران مورد ارزیابی و در نهایت داوری قرار می گرفت. اما با توجه به تغییراتی که صورت گرفته است بخش ویژه ای به نام جایزه شهید آوینی را در جشنواره سینما حقیقت باز کرده ایم. وی افزود: یکی از کارکردهای مهم این تغییرات این است که برای فیلم های برگزیده در بخش ویژه شهید آوینی نمایش فیلم گذاشته ایم و علاقمندان فرصت دیدن این آثار را دارند و جلسات نقد و بررسی برای فیلم های این بخش نیز گذاشته خواهد شد. بنابراین لحاظ کردن جایزه شهید آوینی در جشنواره «سینما حقیقت» ار هر جهت اتفاق نیکو و پسندیده ای است. دبیر هشتمین جشنواره سینما حقیقت با اشاره به انتقادات وارد شده به جوایزی که برای فیلم های شهید آوینی در نظر گرفته شده است گفت: جوایز فیلم هایی که با موضوع سینمای مقاومت ساخته شده اند را در یک رقابت دیگیری قرار می گیرد. به عنوان مثال اگر قرار است یک فیلم مستند اجتماعی در سینما حقیقت با 100 فیلم دیگر رقابت کند، فیلم های بخش شهید آوینی با همان رقم با 25 فیلم رقابت می کند. بنابراین رقابت در این بخش به نوعی ساده تر است. طباطبایینژاد متذکر شد: ضمن اینکه در بخش جایزه شهید آوینی تنها برای بخش کارگردانی جایزه جداگانه ای در نظر گرفته شده است. در واقع برای اینکه امتیاز ویژه ای به کارگردانی آثاری با مفهوم مقاومت بدهیم کارگردانی در این بخش را از دیگر بخش های «سینما حقیقت» مجزا کرده ایم. بنابراین سایر بخش های فنی مانند تدوین، فیلمبرداری پژوهش، بهترین فیلم با سایر آثار مستند «سینما حقیقت» داوری می شود. مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در ادامه صحبت های خود در توضیح چگونگی حمایت از فیلمنامه های فیلم اول در این مرکز گفت: پیش از اعلام اسامی 11 فیلمساز فیلم اول از سوی دبیرخانه شورای پروانه فیلمسازی، تولید 8 فیلم فیلمساز اول که از سال قبل مانده و پروانه ساخت آنها تمدید شده بود و تقاضای حمایت و مشارکت از سوی مرکز را داشتند، در دستور کار قرار دادیم. وی در ادمه افزود: با اعلام فهرست اسامی فیلم های اول، بررسی فیلمنامه ها را در دستور کار قرار داده ایم و بنا داریم فرصت حضور هریک از فیلم ها که درخواست مشارکت از سوی مرکز را داشته اند در جشنواره فیلم فجر فراهم کنیم. بنابراین هریک از متقاضیان فیلم اولی که فیلمنامه های خود را همراه با پروانه ساخت به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تحویل دهند دردستور بررسی قرار می دهیم. این مدیر سینمایی در ادامه صحبت های خود با اشاره به اولویت های تولید فیلم های اول گفت: با توجه به تاکید حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی مبنی بر اولویت تولید فیلمنامه هایی با موضوعات دفاع مقدس و سبک زندگی در سیاست های کلان تولیدات سینمایی؛ به تبع مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به عنوان یکی از زیر مجموعه های سازمان که از جمله اولویت ها در میزان مشارکت تاثیر دارد. طباطبایی نژاد یادآور شد: در واقع آن دسته از فیلمنامه های فیلم اولی که با موضوعاتی نزدیک به فیلم های بدنه و گیشه سینما درخواست مشارکت از سوی مرکز داشته باشند، سهم کمتری از این مشارکت را به خود اختصاص می دهند. از سوی دیگر اگر با فیلمنامه هایی مواجه شویم که به لحاظ محتوایی آورده ای برای سینمای ایران نداشته باشند قطعا مشارکت نخواهیم کرد. بنابراین اولویت با فیلمنامه های خوب است. مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پایان صحبت های با اشاره به تولید فیلم های مستند گفت: روند تولید فیلم های مستند در این مرکز بدون هیچ وقفه ای در حال انجام است و طبق تصویب شورای مستند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی 8 طرح فیلم مستند برای تولید به تصویب رسیده اند و فکر می کنم تا پایان تیرماه مجموع جدیدی از سینمای مستند را به تصویب برسانیم.
۱۳۹۳/۴/۲۱ - ۱۲:۱۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]