تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):مؤمن، خاموشى اختيار مى‏كند تا سالم بماند و سخن مى‏گويد تا سودى ببرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805756859




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شهید زال یوسف پور، قهرمانی از شاهنامه دفاع مقدس


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

شهید زال یوسف پور، قهرمانی از شاهنامه دفاع مقدس شهرکرد - ایرنا - یکی از 23 گردان لشکر امام حسین(ع) در عملیات بیت المقدس که منجر به فتح خرمشهر شد، گردان امام سجاد(ع) بود که فرماندهی آن را سردار ˈزال یوسف پورˈ معاون آموزشی پادگان غدیر دانشکده افسری امام حسین(ع) اصفهان برعهده داشت.


به گزارش ایرنا، این گردان با سه گروهان بشیر، نذیر و عقیل جزو اولین گردانهایی بود که توانست بخشی از خرمشهر را از دست دشمن آزاد کند.
عملیات بیت المقدس در منطقه عمومی جنوب غربی اهواز و غرب رودخانه کارون در میان چهار مانع طبیعی قرار داشت که به ترتیب از شمال به رودخانه کرخه کور، از جنوب به رودخانه اروند، از شرق به رودخانه کارون و از غرب به هورالهویزه منتهی می شد.
شهید سردار زال یوسف پور در سال 1339 در روستای ˈناغانˈ از مناطق محروم استان چهارمحال و بختیاری دیده به جهان گشود.
زال کوچکترین فرزند خانواده بود و تا سال دوم ابتدائی در زادگاهش تحصیل کرد و پس از آن همراه خانواده در مسجد سلیمان خوزستان ساکن شد.
او در حالی که نهمین بهار زندگی اش را نگذرانده بود، داغدار مرگ پدر شد، پدری که در بستر بیماری و آخرین لحظه های حیات، فرزندانش را به نماز و عبادت خداوند سفارش می کرد، در سایه همین تربیت بود که زال در 10 سالگی نماز می خواند و روزه می گرفت.
او در سال 1353 به اصفهان رفت و در مدرسه راهنمایی ارشاد مشغول تحصیل شد، این دوران مصادف با دوران دانشجویی برادرش نجف بود که در تهران در فعالیتهای سیاسی و مبارزات ضد طاغوت شرکت داشت.
فعالیت سیاسی برادر راهگشای اندیشه سیاسی و مبارزاتی زال شد و حضورش در محضر درس و جلسات خصوصی ˈاستاد پرورشˈ، محرک واقعی زال در زمینه مسائل سیاسی و رشد اعتقادات حق طلبانه و مبارزاتی بود.
زال در حالی دوره متوسطه را در رشته برق هنرستان فنی اصفهان به پایان برد که در انجمن اسلامی این هنرستان حضور فعال داشت و دانش آموزان و مربیان از جمله استاد پرورش، پشت سر وی به نماز جماعت می ایستادند.
زال در همین دوران در مسافرتهایی که به تهران برای دیدار برادرش نجف داشت با دانشجویان مبارز و فعالیتهای آنان آشنا شد و در کلاس های شهید بهشتی شرکت می کرد و با شخصیت های اسلامی، افکار بلند مذهبی و محیط سیاسی دانشگاه آشنا شد.
او از سال 1356 در ارتباط با گروه اسلامی و انقلامی مهدویون قرار گرفت و بواسطه شجاعت، تقوا و اخلاصش، با وجود سن پایین از جایگاه خاصی در این گروه برخوردار شد.
جابه جایی اسلحه در زمان حکومت نظامی در شهر اصفهان، جابه جایی اسلحه از ارومیه و اصفهان، تکثیر و توزیع اعلامیه های امام خمینی(ره) در شهرهای اصفهان، نجف آباد، شهرکرد، گلپایگان و فریدن، شرکت در پایین کشیدن مجسمه شاه در سبزه میدان و میدان امام اصفهان،شرکت در عملیات تصرف کلانتری نارمک تهران در 21 و22 بهمن 1357، شرکت در تصرف پادگان عباس آباد و حمله به گارد شاهنشاهی از جمله فعالیتها و مبارزات انقلابی زال علیه رژیم ستمشاهی پهلوی بود.
زال به اتفاق دوستانش در گروه مهدویون در اوایل سال 1358 خدمت حضرت امام (ره) رسیدند و در باره موجودیت این گروه کسب تکلیف کردند که حضرت امام توصیه فرمودند، آنها در ارگانهای انقلابی مشغول خدمت شوند.
زال پس از بازگشت از محضر معمار کبیر انقلاب وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اصفهان شد.
وی در نامه ای به یکی از دوستانش از وی خواست دعا کند تا لیاقت چنین لباس و پاسداری را داشته باشد و در آخرت پیش خدا و بندگان خاصش شرمنده نباشد.
در اردیبهشت سال 1360 شهید یوسف پور تشکیل خانواده داد که ثمره آن یک دختر بود که چند ماه بیشتر از مهر و محبت پدر برخوردار نبود.
زال پس از عضویت در سپاه بواسطه استعداد و شایستگی و اخلاق برجسته اش بعنوان مربی آموزش در پادگان غدیر اصفهان که یکی از مهمترین پادگانها و مرکز آموزش سپاه بود انتخاب شد و به همین دلیل به او اجازه اعزام به جبهه های حق علیه باطل داده نمی شد.
او سرانجام با پافشاری و اصرار زیاد توانست با جلب رضایت مسوولان در عملیات ˈتنگه چزابهˈ حضور یابد که پس از یک نبرد شجاعانه از ناحیه سر، گردن و پا زخمی شد.
پس از آن از سوی سردار ˈصفویˈ، مسوول جمع آوری تجربیات جنگی رزمندگان اسلام در جبهه ها و تدوین آنان شد و این مسوولیت تا شروع عملیات ˈفتح المبینˈ نیز ادامه داشت.
او در این عملیات نیز ابتدا بعنوان معاون فرمانده گردان حضور موثر و شجاعانه داشت و پس از آن فرماندهی گردان امام سجاد(ع) به او واگذار شد و مجدانه و پابه پای سایر رزمندگان و نیروهایش در گردان، در سنگرسازی و سایر فعالیتها تلاش می کرد و رفتار متواضعانه او گردان را تحت تاثیر قرار داده بود.
زال در عملیات بیت المقدس نیز فرماندهی گردان امام سجاد از تیپ امام حسین(ع) را که بعدها به لشگر ارتقاء یافت، بر عهده داشت که در این عملیات رزمندگان پس از 20 کیلومتر پیش روی و درهم کوبیدن نیروهای دشمن به جاده اهواز - خرمشهر دست یافتند.
در مرحله دوم همین عملیات که تیپ امام حسین(ع) و تیپ محمد رسول الله(ص) احتیاج به کمک پیدا کرد، زال که یاد استقامت همرزمانش در دوران رژیم ستمشاهی پهلوی افتاده بود با جدیت تمام به کمک دوستانش شتافت که مورد اصابت ترکش خمپاره قرار گرفت و از ناحیه کتف زخمی شد.
زال در این عملیات مجروح و پس از انتقال به تهران در بیمارستان مصطفی خمینی بستری شد اما در حالی که به تشخیص پزشکان باید مورد عمل جراحی قرار می گرفت، پس از سه ساعت از بیمارستان گریخت و با تهیه لباس از منزل برادر دانشجویش عازم جبهه شد.
او با داشتن زخمی کاری بر پیکرش، خود را به خط مقدم رساند و در مرحله سوم عملیات بیت المقدس نیز نیروهای گردانش را فرماندهی کرد.
رزمندگان اسلام پس از عبور از یک میدان مین و پشت سر گذاشتن دو خاکریز بعثی ها، مقاومت عراقی ها را درهم شکستند و عراقی ها در این عملیات چاره ای جز فرار یا تسلیم در مقابل رزمندگان اسلام نداشتند.
زال قهرمان در این عملیات به فیض بزرگ شهادت نائل شد و همانند همرزمان شهیدش در جوار رحمت الهی آرام گرفت.
ˈحکیمهˈ دختر سردار شهید زال یوسف پور در رثای پدر این گونه احساس خود را نگاشته است: برای تو می گویم از غروبت، نه از طلوعت که مدتهاست می گذرد، چه زیبا غروب کردی و به معبود رسیدی.
همسر شهید زال نیز در باره خصوصیات اخلاقی او می گوید: زال همسری شایسته برای من و استاد خوبی برای همه بود، همیشه در سلام کردن سبقت می گرفت، سخن و عملش یکی بود، وجودش سرشار از ایمان و معنویت و اخلاص بود، اخلاق نیکو و شجاعت و شهامتش زبانزد همه بود.
یکی از دوستان آن شهید نیز می گوید: آن شهید در زمان حکومت نظامی، اسلحه ای را در داخل کیسه گندم جاسازی کرده بود تا آن را به محلی برساند که اتفاقا دستگیر شد و شب را تا صبح با همان کیسه گندم در کلانتری ماند، بدون اینکه مأمورین متوجه قضیه بشوند تااینکه بالاخره آزاد شد و اسلحه را به مقصد رساند.
وی افزود: قبل از رفتن به جبهه برای عملیات بیت المقدس همان عملیاتی که در آن شهید شد، به من گفت: می خواهم به جبهه بروم اما مبلغی بدهی دارم و خیالم از این بابت آسوده نیست، گفتم: به من بگو خودم حل می کنم، گفت: نه خودم باید این مساله را حل کنم، ژیانی داشت که تنها دارایی اش بود که آن را هم با شهید ˈجلال افشارˈ بطور شراکت خریده بودند. آن را خریدم، وقتی بدهی هایش را برایم گفت، دقیقا با قیمت ژیان برابری می کرد با این کار خیالش راحت شد و با خاطری آسوده، به سوی بارگاه احدیت رهسپار شد.
در متن وصیتنامه شهید یوسف پور آمده است:«اگر من شهید شوم لرهای بختیاری جبهه ها را پر خواهند کرد»، « هر کاری که انجام می دهید، خدا را فراموش نکنید و برای رضایت و اجرا و اعتلای قانون او بکوشید».
شهید خرازی فرمانده لشکر امام حسین(ع) پس از شهادت سردار ˈزال یوسف پورˈ و قبل از شهادت خودش که برای مراسم هفتم شهید زال به ناغان سفر کرده بود، به برادر این شهید گفته بود: «شجاعت این شهید ستودنی بود و از همه شجاع تر بود بطوری که لشکر امام حسین در هر عملیات سختی که قصد ورود داشت بخاطر شجاعت شهید زال از ایشان استفاده می کرد و او همیشه جزو اولین ها بود».
سردار ˈرضا محمد سلیمانیˈ فرمانده سپاه قمربنی هاشم(ع) استان چهارمحال و بختیاری هم می گوید:
«نیروهای استان در لشکرهای 14 امام حسین(ع)، لشکر 8 نجف اشرف و 25 کربلا حضور داشتند و تعدادی از سرداران عملیات بیت المقدس از جمله شهید زال یوسف پور و ˈسید ضیاالدین نقنه ایˈ از فرماندهان برجسته بودند و جزو اولین نفراتی بودند که وارد خرمشهر شدند».
سردار سلیمانی افزودد:«شهید زال یوسف پور از مربیان بنام و مطرح سپاه بود که شاید درصد بالایی از رزمندگان چهارمحال و بختیاری و اصفهان را آموزش و مهارتهای جنگ داده بود، وی علاوه بر کسوت استادی یکی از فرماندهان مطرح لشکر امام حسین(ع) در عملیات بیت المقدس بود».
7363/558/543

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




07/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن