محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826379271
امکان جامعهشناسی سیاسی اسلامی
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
امکان جامعهشناسی سیاسی اسلامی یکی از علومی که به ارتقای دانش بشر کمک فراوانی کرده است و توانسته است به زندگی انسان نظم ببخشد جامعهشناسی است. ریشهی این دانش به دوران آگوست کنت باز میگردد. زمانی که وی مدعی گردید علمالاجتماع را کشف کرده است.
ماهیت جامعه شناسی و نهایت دانش جامعه شناسی، شناخت اجتماع است، یعنی این دانش برای آن که بتواند شناخت و درک مناسبی از اجتماعی کسب نماید به وجود آمده است. این دانش پیوندی عمیق میان انتزاع و واقعیت ایجاد می کند و تکیه اصلی خود را بر روی واقعیت می گذارد. جامعه همه شناسی به دنبال کسب واقعیت های اجتماعی است و می توان گفت که دانشی پسینی است. جامعه شناسی کوشش می کند تا با بررسی اجتماعی و تاریخ دست به تعاریف نوینی بزند، در واقع ماده خام جامعه شناسی چیزی جز تاریخ و جامعه نیست. جامعه شناسی سیاسی این مفهوم نیز دارای مجادلات و بحث های گوناگون است، ابتدا باید به تعریف دقیقی از جامعه شناسی سیاسی دست یافت، جامعه شناسی سیاسی دارای تعاریف گوناگونی است اما اگر بخواهیم عصاره تعاریف گوناگون را مورد جمع بندی قرار دهیم باید گفت که جامعه شناسی سیاسی دانشی است که ناظر بر کنش های سیاسی گروه های اجتماعی است، در واقع یک سر جامعه شناسی سیاسی قدرت و دولت است و کنش های گروه های سیاسی در مقاومت و تأیید قدرت نقطه ای است که بررسی مِی شود. ابزارهای مطالعه جامعه شناسی سیاسی جنبه های عینیت گرایانه قوی دارد، هرچند جامعه شناسانی از قبیل ماکس وبر کوشش کرده اند که به عینیت تفهم دست پیدا کنند اما روش جمع آوری اطلاعات در جامعه شناسی سیاسی چیزی جز مطالعه اسناد تاریخی و مشاهده نیست که کاملاً جنبه ی تجربه گرایانه دارد. نظریات اجتماعی کارکردهای جامعه شناسی سیاسی محدود به مطالعه گروه ها و استخراج اطلاعات خام نیست. جامعه شناسان به دنبال تبیین وقایع سیاسی و اجتماعی هستند. آن ها با مطالعه روندهای رخ داده در میان گروه های اجتماعی در ابتدا گروه های اجتماعی را براساس ویژگی های خاص شان تقسیم می کنند و برای هر کدام نامی را بر می گزینند و این گروه های اجتماعی را تبدیل به الگوی ایده آلی که می کنند که دارای ویژگی های خاص و اهداف مشخص هستند. امروزه تقریباً در سراسر جهان لیبرال و سوسیال گروه های اجتماعی با نام هایی واحدی معرفی می شوند و جامعه شناسان مارکسیست و لیبرال تقریباً ویژگی ها و اهداف یکسانی را برای این گروه های سیاسی بر می شمارند، گروه های سیاسی و گروه های اجتماعی را با ویژگی های ثابت بر می شمارند و گویی خوشه ای به این تقسیم ها وارد نمی شود. در مرحله ای بالاتر جامعه شناسان سیاسی اقدام به بیان نظریات می کنند و به وسیله ی این نظریات به تبیین گذشته و مدیریت آینده اقدام می کنند. آن ها به تولید نظریات گوناگون می پردازند. چرا جامعه شناسی سیاسی اسلامی؟ مخالفان جامعه شناسی سیاسی اسلامی براساس چند دلیل اقدام به رد جامعه شناسی سیاسی می کنند. نخست آن که معتقد هستند انسان موجودی است یکپارچه که دارای غرایز و فطرت یکسان است و تمام اقدام هایش در سراسر جهان یکسان است. در پاسخ این ادعا بیان دلایلی لازم است، هرچند انسان ها دارای غرایز و فطرت های یکسان هستند اما تربیت، فرهنگ عمومی، تاریخ گذشته و مهم تر از همه عقیده باعث می شود انسان ها اقدام به کنترل غرایز مدیریت غرایز و تغییر دادن آن بپردازند. فطرت انسان نیز براساس ناپاکی توانایی هدایتگری خود را از دست می دهد. افزون بر این جامعه شناسی سیاسی با فرد سر و کار ندارد بلکه با گروه کار دارد، گروه نیز جمع افراد نیست. گروهی دیگر معتقد هستند تمام جوامع مسیر واحدی را در راه تجدد طی می کنند در واقع این گروه با نگاه هگلی و خطی به جهان می نگرند و غایت جامعه را تجدد می دانند. این گروه از محققین می گویند که جهان در مسیری واحد در حرکت است و در نهایت نیز به وحدت دست پیدا می کند، ظهور فنآوری و نظریاتی از قبیل دهکده جهانی این تفکر را تقویت می کند، در غایت معرفت شناختی این گروه قائل به تفاوت میان جهان اسلام و جهان غرب نیست. این تفکر سال های طولانی هست که با شکست روبرو شده است، یکی از بزرگترین منتقدان این تفکر جامعه شناسانی از قبیل گیدنز هستند این متفکران با بیان تجدد متأخر پایان دوران تجدد واحد را اعلام داشته اند، امروز نه تنها تجدد واحد دیگر پذیرفته نیست و هر ملتی برای خود تجربه ای متفاوت از تجدد دارد. یکی دیگر از اتفاقاتی که تجدد را با چالش روبرو کرد، پست مدرنیسم بود، اتفاقی که به معنای عبور از تجدد بود و بسیاری از مفروضات تجدد را با چالش روبرو کرد، از سوی دیگر کشورهایی وجود داشته و دارند که بدون آن که در تجربه تجدد لیبرال وارد شوند پیشرفت و آبادانی را تجربه می کنند، جمهوری اسلامی چنین تجربه ای است، البته این عبارت به معنای عدم تأثیرگذاری و تأثیرپذیری جمهوری اسلامی از تجدد نیست، بلکه بیان کننده یک تجربه دیگر بودن است. در نهایت کشورهایی که همچنان در شرایط پیشامدرن، سنتی و بدوی زندگی می کنند را نیز باید نام برد. الزامات جامعه شناسی سیاسی اسلامی حال که به نقد نظرات مخالفان جامعه شناسی سیاسی اسلامی پرداختیم به الزامات وجودی جامعه شناسی سیاسی اسلامی اشاره می کنیم. الزام معرفت شناسی: به لحاظ معرفت شناسی جامعه شناسی سیاسی حاکم در غرب براساس هستی شناسی سکولار، مدرن شکل گرفته است باید توجه داشت که لیبرالیسم، سوسیالیسم و فاشیسم دارای بنیان های هستی شناسی یکسانی هستند، حال آن که هستی شناسی مردم ایران نه بر پایه اومانیسم و ماتریالیسم بلکه بر پایه توحید و ولایت شکل گرفته است. نکته دیگر در باب الزام معرفتی آن است که جامعه شناسی سیاسی در نهایت باید نظریه ای ارائه شود و در این لحظه فرد وارد عمل می شود، بی شک نظریه ای که بر ساخته ذهن محققی سکولار باشد با نظریه ای که یک ذهن مؤمن آن را ایجاد کرده است متفاوت است. جامعه شناسی ابزاری برای پیش بینی و تغییر است. انسان سکولار تغییر به سوی رفاه را می خواهد و انسان مؤمن تغییر به سوی سعادت دنیوی و اخروی را می خواهد. از دیگر مسائل تأثیر عقیده در جامعه شناسی سیاسی است.
الزامات عمل گرایانه: همان طور که گفته شد، جامعه شناسی سیاسی اقدام به تولید مفاهیم می کند، در نگاه غرب گرایان طبقه متوسط گرایش به سکولاریسم و لیبرالیسم دارند حال آن که در تجربه جمهوری اسلامی ما با طبقه متوسطی روبرو هستیم که پایبند به ارزش های دینی هستند. تمام ویژگی های طبقه متوسط از قبیل تحصیلات عالیه، داشتن مشاغل دیوانی (بوروکراتیک) و سیاسی بالا، زندگی مرفه را دارند اما سکولار نیستند و به ارزش های دینی و انقلابی پایبنداند. در سال 1357 طبقه متوسط ایران اقدام به یک انقلاب دینی و اسلامی کردند حال آن که طبقه متوسط معمولاً اهل انقلاب نیستند و به سوی سکولاریسم و لیبرالیسم حرکت می کنند. از سوی دیگر برخی از پایه ترین مفاهیم و نظریات جامعه شناسی سیاسی نیز در جمهوری اسلامی کارآیی ندارد، مفهوم راست و چپ در جمهوری اسلامی فاقد اعتبار است. بنیان های این مفاهیم در جهان مدرن و لیبرال شکل گرفته است و این مفاهیم در تاریخ جمهوری اسلامی به هیچ عنوان به لحاظ بنیانی و عملکردی کارایی نداشتند، نیروهای راست در جمهوری اسلامی نه به بنیان های راست در جامعه شناسی سیاسی فرانسه اعتقاد دارند و براساس معیارهای آن ها عمل کرده اند و نه به دنبال آن غایات و اصول بوده اند. نتیجه گیری باید توجه داشت که قرآن و سنت اهل بیت بهترین منابع جامعه شناسی سیاسی هستند اساساً جامعه اسلامی نه به کارگر، طبقه متوسط و اشراف بلکه ابتدائاً به مسلمان و کافر و سپس مؤمن و فاسق تقسیم می شوند، گروههای سیاسی نه تشنگان قدرت بلکه شیفتگان خدمت هستند. امروز برای درک جامعه خود و گروه های سیاسی نیازمند کوشش برای تدوین یک جامعه شناسی سیاسی اسلامی هستیم. دکتر غلامرضا خواجه سروی دانشیار علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی منبع: فصلنامه صدرا - شماره 9
چهارشنبه 18 تیر 1393 18:30 بازدید:0
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]
صفحات پیشنهادی
فقهسیاسی، الگوی دانش بومی اسلامی
فقهسیاسی الگوی دانش بومی اسلامی 1- فقهسیاسی بایستگی پویایی فقهسیاسی یکی از علومبومی در تمدن اسلامی و الگویی برای رسیدن به دانش برآمده از جغرافیای فکری تمدن اسلامی و آموزههای قرآن و روایات است این دانش که همواره میزانی برای سنجش رفتار و گفتار مسلمین در زندگی سیاسی-اجتماعدر بیانیه حزب موتلفه اسلامی تاکید شد دولت و احزاب عراق و کردستان در فضای سیاسی دوستانه مشکلات را حل و فصل کنند
در بیانیه حزب موتلفه اسلامی تاکید شددولت و احزاب عراق و کردستان در فضای سیاسی دوستانه مشکلات را حل و فصل کنندحزب موتلفه اسلامی با صدور بیانیه ای جدایی کردستان عراق از کشور عراق را حرکتی تفرقه افکنانه و تجزیه طلبانه دانست که توسط رژیم غاصب صهونیستی و آمریکا صورت گرفته است و بر اتحنماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد امکان الحاق شهرک صنعتی شیراز به منطقه ویژه اقتصادی
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی عنوان کردامکان الحاق شهرک صنعتی شیراز به منطقه ویژه اقتصادینماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی الحاق شهرک صنعتی این شهر به منطقه ویژه اقتصادی آن را امکانپذیر و دارای مزایای فراوان برشمرد به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز جعفر قادری بعدکارشناسی سیاسی تاجیک در گفتوگو با فارس: خلافت داعش مسئلهای بیگانه با فرهنگ اسلامی است
کارشناسی سیاسی تاجیک در گفتوگو با فارس خلافت داعش مسئلهای بیگانه با فرهنگ اسلامی استبه اعتقاد کارشناس سیاسی تاجیک گروههای تروریستی را که با نام اسلام در عراق سوریه و سایر کشورهای اسلامی دست به جنایت میزنند ابزار دست قدرتها و برخی از کشورهای عربی بوده و مواضع آنان برای اسلتشکیل 5 کمیته تخصصی در حزب تمدن اسلامی/ با دیگر احزاب سیاسی کشور تعامل داریم
سیاسی احزاب و تشکلها نجفی در اولین کنگره حزب تمدن اسلامی تشکیل 5 کمیته تخصصی در حزب تمدن اسلامی با دیگر احزاب سیاسی کشور تعامل داریم مسئول ستاد برگزاری اولین کنگره حزب تمدن اسلامی از تشکیل 5 کمیته تخصصی و آغاز فعالیت های این کمیته ها در حزب تمدن اسلامی خبر داد به گزارش خبرنگعملکرد وزیر علوم سیاسیکاری است/ مجلس شورای اسلامی مراقب حضور فتنهگران در دانشگاه باشد
آیتالله قرهی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران عملکرد وزیر علوم سیاسیکاری است مجلس شورای اسلامی مراقب حضور فتنهگران در دانشگاه باشد یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه عملکرد وزیرعلوم سیاسی است گفت مجلس شورای اسلامی هوشیاری خود را بالا برده و مراقب باشد که راه را برای حضورکتاب «جامعهشناسی سیاسی انتخابات یازدهم»
کتاب جامعهشناسی سیاسی انتخابات یازدهم نویسنده این کتاب پرویز امینی است وی پیش از این کتاب جامعه شناسی انتخابات 22 خرداد را نیز منتشر کرده بود به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس گیشه جام نیوز به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران کتاب «جامعه شناسی سیاسی انتخابامسئول امور مساجد اداره کل تبلیغات اسلامی استان زنجان خبر داد بررسی مباحث اجتماعی و سیاسی روز در مساجد استان زن
مسئول امور مساجد اداره کل تبلیغات اسلامی استان زنجان خبر دادبررسی مباحث اجتماعی و سیاسی روز در مساجد استان زنجانمسئول امور مساجد اداره کل تبلیغات اسلامی استان زنجان گفت در ماه رمضان در مساجد استان مباحث اجتماعی و سیاسی روز بررسی میشود علی میرزابیگی امروز در گفتوگو با خبرنگارشد و بالندگی ایران اسلامی با مشارکت دولت و مردم امکان پذیر است
رشد و بالندگی ایران اسلامی با مشارکت دولت و مردم امکان پذیر است گچساران - ایرنا - معاون برنامه ریزی و توسعه استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت رشد و بالندگی ایرانی اسلامی با مشارکت و همدلی مردم و دولت امکان پذیر است علی حسن نوروزی روز دوشنبه همزمان با هفته مالیات در گفت وگو با خدر قالب 5 فصل کتاب «فلسفه سیاسی اسلامی در غرب» منتشر میشود
در قالب 5 فصلکتاب فلسفه سیاسی اسلامی در غرب منتشر میشودمدیر تدوین و چاپ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره از چاپ کتاب فلسفه سیاسی اسلامی در غرب در آیندهای نزدیک خبر داد محمد روحانی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به کتاب فلسفه سیاسی اسلامی در غرب اظاز سوی جمعیت جوانان انقلاب اسلامی نشریه سیاسیفرهنگی «فاصله» منتشر شد
از سوی جمعیت جوانان انقلاب اسلامینشریه سیاسیفرهنگی فاصله منتشر شدنشریه سیاسی فرهنگی فاصله از امروز برای اطلاع رسانی به مخاطبان و هواداران جمعیت جوانان انقلاب اسلامی منتشر شد به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس نشریه سیاسی فرهنگی فاصله ارگان رسانهای جمعیت جوانان انقلاب اکتاب فلسفه سیاسی اسلامی در غرب
در قالب 5 فصل منتشر میشود کتاب فلسفه سیاسی اسلامی در غرب خبرگزاری رسا ـ مدیر تدوین و چاپ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمةالله علیه از چاپ کتاب فلسفه سیاسی اسلامی در غرب در آیندهای نزدیک خبر داد به گزارش خبرگزاری رسا محمد روحانی مدیر تدوین و چاپ انتشاراترسیدن به توسعه در فضای آرام سیاسی و اجتماعی امکان پذیر است
وزیر راه و شهرسازی رسیدن به توسعه در فضای آرام سیاسی و اجتماعی امکان پذیر است کاشان- ایرنا- وزیر راه و شهرسازی گفت رسیدن به توسعه در فضای آرام سیاسی اجتماعی و روابط بین المللی امکان پذیر است به گزارش ایرنا عباس آخوندی در جمع نمازگزاران جمعه شهرستان آران و بیدگل اظهار کرد مجباشگاه مخاطبان سوره مهر تاسیس شد/ ایجاد امکان ارتباط مستقیم ناشر با مخاطبان
فرهنگ و ادب ادیبات ایران راهاندازی پایگاه اینترنتی جدید سوره مهر باشگاه مخاطبان سوره مهر تاسیس شد ایجاد امکان ارتباط مستقیم ناشر با مخاطبان انتشارات سوره مهر پایگاه اینترنتی جدید خود را به منظور برقراری تعامل بیشتر و پویا تر میان مخاطبان و نویسندگانش فعال کرد به گزارش خبرعضو کمیسیون علوم و تحقیقات مجلس شورای اسلامی: جشنواره مقاومت نمونه اعلای یک حرکت فرهنگی ضدصهیونیستی است
عضو کمیسیون علوم و تحقیقات مجلس شورای اسلامی جشنواره مقاومت نمونه اعلای یک حرکت فرهنگی ضدصهیونیستی استعضو کمیسیون علوم و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت از جمله مواردی که مردم سالاری دینی باعث بیداری همه آزادی خواهان دنیا و ایجاد بهارهای انقلابی شده ایران است و نمونه اعلای آن هم برعلمای اهل سنت خنج فارس :اعمال وحشیانه داعش در باورهای اسلامی وجود ندارد
علمای اهل سنت خنج فارس اعمال وحشیانه داعش در باورهای اسلامی وجود ندارد شیراز- ایرنا- علمای اهل سنت خنج درجنوب استان فارس باصدور بیانیه ای اعلام کردند اقدامات وحشیانه گروهک تروریستی داعش در باورهای اسلامی وجود نداشته و این چنین حوادثی نباید به نام اسلام شکل گیرد و چهره واقعی دینسرپرست تبلیغات اسلامی ساوه: 200 مبلغ دینی به مناطق مختلف ساوه اعزام شدند
سرپرست تبلیغات اسلامی ساوه 200 مبلغ دینی به مناطق مختلف ساوه اعزام شدند ساوه- ایرنا- سرپرست تبلیغات اسلامی ساوه گفت در آستانه ماه مبارک رمضان حدود 200 روحانی مبلغ به مناطق مختلف این شهرستان اعزام شدند حجت الاسلام محمد باقر محمدی پیام روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افز-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها