تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق و باطل به مردم (و شخصيت افراد) شناخته نمى شوند بلكه حق را به پيروى كسى كه از آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833093214




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تجریش ناتمام ؛ روایتی نو در باره از بین رفتن اصالت ها


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نشست نقدو بررسی تجریش ناتمام در ایرنا ؛ تجریش ناتمام ؛ روایتی نو در باره از بین رفتن اصالت ها تهران - ایرنا - سینمای ایران امروزه شاهد ورود فیلمسازان جوان و جویای نامی است که ماهیت سینما را خوب فهمیده اند. پوریا آذربایجانی یکی از این جوانان نورسیده سینمای ایران است. او متولد سال 60 و دانش آموخته دانشکده سینما تئاتر است .


تجریش ناتمام فیلم دوم آذربایجانی است که در دولت قبل به مدت سه سال پشت درهای اکران معطل مانده بود.
گروه فرهنگی ایرنا، هفته جاری میزبان پوریا آذربایجانی کارگردان و شقایق فراهانی بازیگر این اثر بود، به بهانه اکران تجریش ناتمام گفت وگویی با آنها انجام داده که مشروح آن از نظرتان می گذرد.
**س: خانم فراهانی برخی نسبت به کارگردان های فیلم اولی و جوان حساسیت دارند. وقتی پیشنهاد بازی در تجریش ناتمام را دریافت کردید تردید نداشتید؟اصلا چی شد که به این پروژه ورود پیدا کردید؟
- دوست عزیزی دارم به نام خانم پاکروان که در دفتر ایشان درباره این سناریو گپ زدیم و از طریق ایشان با آقای آذربایجانی آشنا شدم.

**س : فیلمنامه برایتان جذابیتی داشت؟
- ایده فیلمنامه خیلی جذاب بود و بسیار لب مرزی نوشته شده بود و خدا را شکر با کمک و همیاری همه عوامل فکر می کنم فیلم خوبی از کار درآمد. چون تجریش ناتمام می توانست پیامدهای منفی در مخاطب داشته باشد ولی این اتفاق نیافتاد چرا که با حساسیت ها و کنترل خوبی که آقای آذربایجانی بر فیلمنامه داشتند نتیجه خیلی قابل قبول ازکار درآمد.

** س : بازخورد فیلم در میان مخاطبان به نظرتان تا به حال چطور بوده؟
- آشنایان من که پیش از اکران و به طریقی دیگر فیلم را دیدند همه خوششان آمده بود و به گونه ای ذوق زده شده بودند. متاسفانه تبلیغات درستی برای این فیلم نشده ولی از دیشب خودم تبلیغ تلفنی فیلم را شروع کردم و خدارا شکر شنیدم که آگهی تلویزیونی آن هم به زودی پخش می شود. امسال متاسفانه برای ماه رمضان سانس ویژه فقط برای یک فیلم گذاشته اند و فکر می کنم تجریش ناتمام این ظرفیت را دارد که در صورت ارائه سانس ویژه پس ازافطار فروش خوبی داشته باشد. به نظرم فیلم می توانست پس از افطار دو سانس ویژه داشته باشد.

س : آقای آذربایجانی دلیل تعویق اکران فیلم در سه سال اخیر چه بود؟
- راستش من هنوز خودم به طور دقیق از علت اینکه چرا فیلم سه سال پشت اکران ماند خبر ندارم. هیچ وقت دلیل مشخصی که بگویند این اصلاحات را انجام بدهید ارائه نشد به نظرم مدیریت وقت از این فیلم خوشش نمی آمد که خوشبختانه الان این سلیقه حاکم نیست و فیلم به همین دلیل اکران شده است. اسم فیلم در واقع عاشقانه های تجریش بود که تبدیل شد به تجریش ناتمام و بازهم من نمی دانم چرا این اتفاق افتاد. گفتند عاشقانه هایش را بردارید و فقط تجریش بماند. من هیچ گاه آقای سجاد پور(مدیر نظارت و ارزشیابی ارشاد ) و دوستانش را نمی بخشم. مرا سه سال در راهروهای ارشاد از این اتاق به آن اتاق نگه داشتند و فیلم پس از سه سال اکران شد.

**س : فیلم شامل اصلاحات هم شد؟
- اصلاحات خیلی جزئی که برای هر فیلمی ممکن است اتفاق بیافتد که تغییر اثرگذاری نیست. راستش را بخواهید زمان آقای سجاد پور این فیلم را در زمره فیلم های خیانتی قرار داده بودند و به طور کل نگاهی غلط و انحرافی نسبت به فیلم داشتند. می دانید فیلم ساختن کار خیلی مشکلی است و هنگامی که سه سال شما را سر می دوانند در واقع انرژی کار کردن را از شما می گیرند. سجاد پور الان معلوم نیست کجاست و امیدوارم دیگر هیچ گاه در سینمای ایران مدیر نشود.
فیلم مملو از ادای دین به سینما و به خصوص دهه 60 است و از آنجایی که بسیار زیاد به فیلم هایمان ادای دین شده اوایل فیلم احساس می شود احتمالا اثری که در زمره سینمای روشنفکری می گنجد را شاهد باشیم چرا که برخی هامون را نماد چنین سینمایی می دانند. بی تردید باید در ساخت فیلمتان از چنین سینمایی الهام گرفته باشید چرا که فضای فیلم به شدت نوستالژیک است.

**س : تجریش ناتمام درباره از بین رفتن اصالت هاست
- ببینید فیلم به غیر از لباس عاشقانه ای که بر تن دارد در واقع درباره از بین رفتن اصالت هاست.اصالت در معماری شهر، در موسیقی در روابط عاشقانه میان آدمها و روابط دوستانه با یکدیگر و اصولا مسئله خودم با جهان هم این گونه است چرا که فکر می کنم هر چه جلوتر می رویم مسائل سطحی تر می شود. از شکل رابطه ها بگیرید تا سبک زندگی ها و بخشی از این ماجرا به این مسئله بر می گردد.
در واقع علاقه شخصی من در سینمای ایران بیشتر به سینمای دهه 60 و اوایل دهه 70 است و به نظرم شما به آثار سینماگران بزرگ ایران هم که نگاه کنید حتی همان هایی که من به آنها ادای دین می کنم می بینید از آن زمان به بعد به تدریج ضعیف و ضعیف تر می شوند. نکته دیگر اینکه خواهر من دانشجوی دانشگاه سینما تئاتر بود و من 8 سال از او کوچکتر هستم و بزرگ شدن من با فضای دوستانه ای که میان او و دوستان هم دانشگاهی اش می گذشت رقم خورد و روابط آنها به صورت خاطره در من رسوب کرد. وقتی هامون در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد من فقط 9 سال داشتم ولی فهمیدم که هامون فیلم مهمی است. بعدها هم به تدریج به این نتیجه رسیدم که هامون واقعا فیلم مهمی است. چون من روابط آدم های تئاتری آن زمان را خوب درک کرده بودم بنابراین فکر کردم که استفاده از خاطره بازی این آدم ها در فیلمی که می خواهم بسازم کار درستی است. دیالوگ های فیلم هامون آن زمان خیلی میان دانشجویان دهان به دهان می چرخید.

**س : در پس زمینه فیلم از موسیقی هم زیاد استفاده کردید و صدای فریدون فروغی و فرهاد و دیگران در فیلم شنیده می شود.
- به هر حال فیلم من یک بار نوستالژیک عجیب و غریبی دارد و اصولا خودِ من این نوع از موسیقی پاپ را بیشتر می پسندم در مقایسه با موسیقی پاپی که امروز به شکل زیرزمینی یا غیر زیرزمینی وجود دارد. به نظرم آنها یک بعد انسانی درست تری دارند. اشعار اصیل تری دارند. در واقع خواننده ها راجع به چیزی که می خواندند اشراف داشتند و متاسفانه الان این گونه نیست.

**س : فیلم حال و هوای تئاتر گونه دارد.
- اینکه بازیگرها یا میزانسن ها تئاتری باشند باید بگویم که من این جور فکر نمی کنم.

**س : افشین هاشمی خیلی تئاتری بازی می کند
- بله بازی افشین مقداری این گونه است اما براساس نقشی که به او محول شده و اسمش هم در فیلم آقا رضا مطرب است ایجاب می کند که این گونه باشد چرا که کاراکتر آدمی را بازی می کند که دانشجوی تئاتر بوده و سر از کار دیگری درآورده اما حس و حال تئاتر را حفظ کرده است. در واقع فضای فیلم خیلی رئالیستی ولی احساسی است.

**س : درابتدای فیلم شاید مخاطب احساس کند با یک فیلم ضد قصه طرف است که قراراست باری به هر جهت ادامه پیدا کند و به جایی ختم شود ولی این گونه نیست چرا که تا انتها مخاطب جذب فیلم می شود و خسه نمی شود. شاید تنها تعلیقی که وجود دارد این است که فرجام امیر و سرور قرار است به کجا بیانجامد. راز این داستان ساده که مخاطب را با خود همراه می کند در چیست؟
- : به طور قطع داستان فیلم جزو آن دسته از فیلم هایی نیست که قراراست گره یا گره افکنی پیچیده ای داشته باشد چرا که فیلم بیش از اینکه فیلم حادثه و اتفاق باشد فیلم اتمسفر است. اصولا من وقتی این فیلمنامه را می نوشتم دوست داشتم مردم که از سالن بیرون می آیند برای مدتی قدم بزنند و به فکر فرو بروند و برای مثال با خود بگویند این دوستان من کجا هستند که الان تماسی با آنها داشته باشم و حالی از آنها بپرسم؟
هدف من از ساخت این فیلم رسیدن تماشاگر به چنین حال و هوایی بود که کمی با خود بیاندیشد و ببیند کجای این جهان ایستاده و چقدر رابطه هایش را گم کرده است.این شکلی از سینماست که من آن را دوست دارم و تجریش ناتمام بیشتر فیلم فضا و حال و هواست.
عشق انسانی پله ای برای رسیدن به عشق الهی است

**س : خانم فراهانی تحصیلات در چه رشته ای است ؟
- من نقاشی خوانده ام.

**س : تجریش ناتمام تاثیری هم روی خودتان داشت؟
- خیلی زیاد من هر وقت فیلم را می بینم خیلی تحت تاثیر قرار می گیرم. یکی از مهمترین اتفاقاتی که بعد از این فیلم برای من افتاد و این جرات را به من داد دین یکی از دوستان قدیمی ام بود که همیشه گویی که یک داستان ناتمام با او داشتم و شاید یک ساعت با هم حرف زدیم ولی همان یک ساعت خیلی من را سبک کرد. می دانید ماجرای فیلم تجریش ناتمام اصلا شخصی نیست و می تواند برای هر آدمی اتفاق بیافتد. درست است که به رابطه دو هم دانشگاهی رشته سینما تئاتر می پردازد اما این فیلم را با افراد مختلفی مثل مادرم تا پسرم و دوستی که از خارج از کشور آمده بود می دیدم و همه با فیلم به خاطر حس انسانی و عاشقانه ای که این روزها کمتر تجربه می شود با آن ارتباط برقرار می کردند چرا که در فیلم عشق امیر به سرور خیلی شریف اتفاق می افتد و با ظرافت های ویژه ای به تصویر کشیده شده و حتی جداشدن این دو از هم در پایان فیلم عشق آنها را خیلی عمیق تر و جاودانه تر می کند.
برای اولین بار با افتخار به همه توصیه می کنم فیلم را ببینند
فکر می کنم هر قشری از کارگر و کشاورز گرفته تا مدیر و رئیس بالاخره یک بار در عمر خود عاشق شده و این عشق به نظر من پله ای برای رسیدن به عشق الهی است. به طور قطع هر کس با دیدن این فیلم یک خاطره مشترک خواهد داشت و من فکر می کنم با عامه مردم ارتباط برقرار می کند چون فیلم اصلا شعار نمی دهد. من برای اولین بار با قطعیت و افتخار به همه توصیه می کنم که بروند و فیلم را ببینند.

**س : آقای آذربایجانی در مقطعی از فیلم بیم آن می رود که فیلم درصدد تاکید بر نوعی از روابط میان برخی از دانشجویان رشته هنر باشد. مخاطبی که با این گونه از روابط آشناست شاید توجیه باشد ولی درباره مخاطب عادی سینما فکر نمی کنم این گونه باشد. آیا در ساخت تجریش ناتمام مخاطب خاصی را در نظر داشتید؟
- نه فیلم مخاطب خاصی ندارد. با توجه به اینکه کاراکترهایی که ما انتخاب کرده بودیم دانشجویان سینما تئاتر بودند می طلبید که رفتارهای این شکلی از آنها سر بزند. بالاخره مخاطب باید با کاراکترهای باورپذیر مواجه بشود و برای همین ما سعی کردیم فیلم به فضای واقعی هر چه نزدیک تر شود.

**ُس : حال و هوای خیابانها در فیلم زیاد شبیه حال و هوای عید نیست چرا که خیلی ابری و سرد به نظر می رسد ماه دی یا بهمن باشد.
- اتفاقا فیلمبرداری درست شب عید انجام می شود. شب عید برای من بیشتر ابری و آفتابی است چرا که اقتضای فصل این است که باران زیاد ببارد. ما صحنه های آفتابی هم در فیلم زیاد داریم. برای مثال انتهای فیلم و نشستن امیر و سرور کنار هم مصادف است با غروب آفتاب و آسمان کاملا صاف است.

**س : به نظر می رسد فیلم از تاریکی به روشنایی می رود درست است؟
- همینطور است و هوا به تدریج باز می شود.

**س : فیلمبردای چند روز طول کشید؟
- 19 جلسه می دانید تجریش ناتمام یک شقایق فراهانی و محمد رضا فروتن فوق العاده دارد و من فکر می کنم این دو نفر هر چی که در وجودشان بود برای این فیلم گذاشتند. نتیجه چیزی شده که من خیلی از آن راضی هستم. برای مثال در این فیلم بازیگری داریم به نام سیامک ادیب که نقش مهدی جان بزرگی را بازی می کند. ایشان به شدت روان و خوب بازی می کرد کاراکتر او آدم را یاد حسین پناهی می انداخت. شاید خواستید ادای دینی هم به او داشته باشید.
راستش چنین قصدی نداشتم ولی امیدوارم فیلم دیده بشود برای آدم هایی مثل سیامک ادیب.

**س : هیچ بوی خیانتی در فیلم نیست
- یک ظرافت هایی در دیالوگ ها مشاهده می شد که به نظرم خیلی به جا بودند. برای مثال جایی که گوشی امیر زنگ می زند و او کمی از سرور دور می شود و در واقع همسر امیر پشت گوشی است وقتی بر می گردد سرور می گوید بهش دروغ گفتی؟ و امیر پاسخ می دهد من هیچ وقت دروغ نمی گویم. سرور می گوید اگر صفا زنده بود و تو چنین قراری می گذاشتی دروغ می گفتی؟ و سرور پاسخ می دهد تردید دارم که اگر صفا زنده بود سر چنین قراری می آمدم. به نظرم دیالوگ ها اینجای فیلم خیلی حساب شده هستند چرا که تاکید دارد تم فیلم اصلا خیانت نیست.
من هم برای همین می گویم که آقای سجاد پور را هرگز نمی بخشم. من اصولا اعتقاد دارم اگر آدمها به یک کسی و یک جایی تعهد دارند باید پای این تعهدشان بمانند مگر اینکه اتفاقات پیچیده ای ازسوی طرفین سر بزند که نشود ادامه داد و خب به شکل خیلی منطقی این رابطه می تواند کات شود. به نظرم قصه همانقدری که شریف نوشته شده شریف هم ساخته شده. هیچ بوی خیانتی در فیلم نیست.

**س: از نکته های مثبت فیلم این است که امیر کاراکتری نیست که به اصطلاح چلچلی اش شده باشد و اتفاقا پایبند به خانواده هم است. این گونه نیست که امیر پس از بیست سال از همسرش خسته شده و فیلش یاد هندوستان کرده باشد. امیر عاشق سرور بوده اما به دلیل پیش دستی شخص دیگری ناکام مانده است.
- آخر فیلم هم این گونه تمام می شود که بازمانده روایت عشقی قدیمی را سرور در یک ظرف شیشه ای حبس می کند و گوشه ای می گذارد به این معنی که بله ممکن است شما زمانی روابط عاشقانه ای داشتید ولی خوب است که دوباره آن را باز نکنی بلکه آن را گوشه ای بگذاری تا به شکل یک خاطره برای تو بماند.
این وفاداری به خانواده در فیلم خوب به نمایش درآمده است، من اعتقاد دارم آدم باید نسبت به شریک زندگی اش مسئولیت داشته باشد.

**س : فیلم پایان بندی خوبی هم دارد. این طور نیست ؟ دعای یا مقلب القلوب خیلی بجاست
- البته صدای خانم فراهانی خیلی برغنای آن افزوده، صدای گوینده رادیو در اول فیلم متعلق به خانم مقانلو است؟ بله صداگذار فیلم آقای علویان از این صدا استفاده کرده اند.
گفت وگو از : جواد فیاض محرمی و علیرضا مرادی
فراهنگ**3054**1601**

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




17/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن