واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
70 فیلمساز میخواهند وارد سینمای شوند / شرایط فیلم اولیها فرهنگ > سینما - معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی توضیحاتی را درباره نحوه صدور پروانه ساختهای کارگردانهای فیلم اولی ارائه کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی، محمد احسانی با تاکید بر کار کارشناسی و دقیق اعضای شورای صدور پروانه ساخت در امر صدور پروانه برای کارگردانهای فیلم اولیها گفت: «براي صدور پروانه ساختهاي كارگردان اولي در نوبت نخست امسال، 70 متقاضي داشتيم كه پروندههاي خود شامل نمونه كار، سوابق كاري و فرهنگي - هنري را به دبيرخانه تحويل داده بودند .» او گفت: »اعضاي شورا، سوابق ياد شده را براساس امتيازات در نظر گرفته شده طي چند جلسه بازبيني و بررسي كرده و در يك جلسه نهایي كه حدود 9 ساعت طول كشيد (چهارشنبه 11 تیر) جمعبندي کردند و در نهايت حدود 20 نفر به ترتيب امتيازات كسب شده مشخص شدند که البته اسامي اين افراد به شكل رسمي اعلام نشده و پس از بررسي فيلمنامه و تركيب عوامل اسامي منتخبين سري اول به صورت رسمي اطلاع رساني خواهد شد.» احسانی افزود: «افرادي كه موفق نشدند در اين مرحله امتياز لازم را كسب كنند و همين طور متقاضيان جديد، آثار و سوابق خود را براي بررسي در نوبت شهريور و آذر سال جاری ارائه خواهند داد.» بر اساس اطلاعيهاي كه شوراي پروانه ساخت در اواخر سال گذشته صادر كرد بنا شده تا سقف 15 درصد پروانههاي صادره به فيلمهاي اول اختصاص يابد. معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در ادامه گفت: «در جهت حركت به سمت توليدات حرفهاي و استاندارد به دنبال ضابطهمند كردن ورود فيلمسازان اول هستيم. سال گذشته شاهد بوديم حدود 65 فيلم اولي فرم ورود به جشنواره را تكميل كرده بودند اين مسأله از يك طرف فرصتي بي نظير براي ورود افكار و ايده هاي نو و انرژي و نشاط به بدنه سينماست كه بسيار مبارك و مغتنم است اما مثل هر فرصتي اگر تابع قاعده و ضابطه نباشد ميتواند منجر به تهديد براي كليت سينما شود و همين طور ميتواند اولين كار يك فيلم ساز را به آخرين كار او تبديل كند. در فضاي رسانهاي هم معمولا چند نفري كه ميدرخشند ديده ميشوند ولي معمولا به ريزشها و افراد ناموفق كمتر توجه ميشود. اين عدم موفقيتها عوارض و هزينههاي بسياري براي كليت سينما، خود فيلم ساز و مديريت سينما دارد.» او ادامه داد: «يكي از وظايف شوراي پروانه ساخت كه در آن اطلاعيه هم اشاره شده ، تنظيم رابطه منطقي ميان چرخه توليد و اكران است. به هر حال ما در اكران با محدوديتهايي مواجهيم و نهايتاً حدود 50 فيلم در سال اكران ميكنيم نسبت فيلمهاي اول بايد درصد منطقي و معقولي از كل اكران باشد براي اينكه فيلم اول در ذات خود نوعي تجربه و دغدغه شخصي است كه معمولاً به مسأله گيشه و فروش كمتر توجه دارد؛ البته استثنائاتي هم وجود دارد كه فيلمهاي اول علاوه بر جنبههاي هنري و خلاقانه با مخاطبين قابل توجهي هم رابطه برقرار ميكنند .» وی افزود: «مديريت سينما بايد از طرفي راه را براي فكرهاي جديد و نگاههاي نو باز كند و از طرف ديگر گردش اقتصادي سينما، تنوع ژانرها و مضامين و ... را مورد توجه قرار دهد. سازمان سينمایي بنا دارد ضمن رعايت دقيق ضوابط و سقف اعلام شده در جهت ارتقای كمي و كيفي سينماي ايران قدم بردارد و در بهتر اجرا شدن اين سياست از همه دلسوزان، دست اندركاران و رسانههاي سينمایي استمداد ميطلبد. پيشبينيهاي مكمل نيز در بخشهاي حمايتي به جهت تسهيل اين امر انجام شده كه فيلمسازان اول كه از تهيهكننده، عوامل و مشاوران حرفهاي استفاده ميكنند بتوانند با سهولت بيشتري اثر خود را توليد كنند.» احسانی در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: «متأسفانه در برخي موارد ديده شده كه برخي تهيه كنندگان به شكل صوري در پروژهها و خصوصاً فيلمهاي اول مشاركت ميكنند شوراي پروانه ساخت علاوه بر ارزيابي اثر توليد شده موارد تخلف را نيز پيگيري و در پروانه ساخت هاي بعدي درخواست شده لحاظ خواهد كرد.» او ادامه داد: «پيشبيني ما اين است كه در دو فصل بعد تعداد متقاضي فيلم اول تدريجاً منطقيتر شود، پيشنهاد ما به دوستان عزيز متقاضي كه سوابق كاري قابل ارائه و معتبري ندارند اين است كه در ورود به عرصه سينماي حرفهاي عجله نكنند و در ابتدا توانائيهاي خود را به همكاري با مركز گسترش و سينماي جوان افزايش دهند.» احسانی افزود: «طبيعي است كه هر متقاضي خود و اثرش را واجد خصوصيات لازم براي توليد بداند يا نگران از دست دادن فصل، سرمايهگذار و نرسيدن به جشنواره باشد؛ ولي بايد قبول كنيم وقتي 70 نفر در يك فصل متقاضي صدور پروانه ساخت فيلم اول هستند نميتوان به همه مجوز داد و بالاخره عده اي در اين رقابت در رتبههاي بعدي قرار ميگيرند. شوراي پروانه ساخت اميدوار است اين تصميم به نفع و مصلحت كل سينما منجر شود و همه شاهد جشنوارهاي با شكوه و اكراني با شكوهتر و گرمتر باشيم.» معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی در خاتمه گفت: «با توجه به اينكه طبيعتاً بخشي از مجوزهاي صادر شده به دلايل مختلف به توليد منتهي نمي شوند در هر فصل تعدادي بالاتر از سقف اعلام شده مجوز صادر مي شود كه در صحنه عمل تعداد مورد انتظار فيلم اول توليد شود. البته به طور كلي درخواست ما از متقاضيان صدور پروانه (اول و غيراول) اين است كه در زماني مبادرت به درخواست پروانه نمايند كه بخش مهمي از اقدامات اوليه مانند تكميل فيلم نامه، مذاكره ابتدائي براي جذب سرمايه و ... را انجام داده باشند تا مواجه با سيل تقاضاي تمديد پروانه ساخت نباشيم خصوصاً كه شوراي پروانه ساخت به طور مرتب فهرست پروانه هاي فاقد اعتبار را به نهادهاي حمايتي (مثال فارابي) اعلام مي كند تا در روند حمايت مورد توجه قرار گيرند .» 243
یکشنبه 15 تیر 1393 - 17:50:02
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]