تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه هر كس نداشته باشد نه از من است و نه از خداى عزّوجلّ. عرض شد: اى ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818967810




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افشاگری روزنامه پاکستانی از تلاش آمریکا برای لغو قرارداد خط لوله صلح


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

افشاگری روزنامه پاکستانی از تلاش آمریکا برای لغو قرارداد خط لوله صلح تهران - ایرنا - یک رسانه پاکستانی گزارشی در باره طرح خط لوله گاز ترکمنستان، افغاستان، پاکستان و هند معروف به خط لوله «تاپی» منتشر کرد که در آن به برخی زوایای پنهان فشارهای واشنگتن به اسلام آباد برای لغو قرارداد خط لوله گاز با ایران پرداخته شد.


«اکسپرس تریبیون» در گزارش خود نوشت: مقاماتی از کشورهای پاکستان، هند، افغانستان و ترکمنستان قرار است روز سه شنبه هفته جاری در عشق آباد دور هم جمع شوند تا در باره طرح احداث خط لوله هزار و 800 کیلومتری انتقال گاز از ترکمنستان تا هند موسوم به خط لوله «تاپی» گفت و گو کنند.
محور اصلی گفت و گوها در نشست قریب الوقوع مقامات این چهار کشور در عشق آباد، رسیدن به توافق در خصوص واگذاری قرارداد چند میلیارد دلاری اجرای طرح خط لوله به شرکت های آمریکایی است.
«شاهد خان عباسی» وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان در نشست عشق آباد حضور خواهد داشت.
یکی از مقامات عالی پاکستان در این باره به اکسپرس تریبیون گفت: آمریکا برای اینکه قرارداد سودآود و چند میلیارد دلاری احداث خط لوله تاپی را در انحصار خود بگیرد، هند، پاکستان، افغانستان و ترکمنستان را تحت فشار قرار داده است.
به گفته این مقام پاکستانی که به نام و سمت وی اشاره ای نشده است، دو شرکت نفتی بزرگ آمریکا «شورون» و «اکسون موبیل» در تلاش هستند تا قرارداد اجرای این طرح عظیم را در اختیار بگیرند.
بر اساس این گزارش، واشنگتن از طرح خط لوله انتقال گاز ترکمنستان به هند، پاکستان و افغانستان به عنوان یک طرح ایده آل به ویژه برای تامین انرژی مورد نیاز پاکستان نام می برد و در تلاش است تا این طرح به هر قیمت عملی شود.
گزارش اکسپرس تریبیون حاکی است: تلاش آمریکا برای اجرایی شدن طرح خط لوله تاپی و سپردن قرارداد چند میلیارد دلاری آن به دست غول های نفتی آمریکا در شرایطی است که واشنگتن، اسلام آباد را تحت فشار قرارداده تا قرارداد خط لوله گاز با ایران را لغو کند.
گرچه چهار کشور ترکمنستان، پاکستان، افغانستان و هند تمایل به برگزاری مناقصه برای انتخاب شریک مناسب برای اجرای طرح تاپی دارند، اما شرکت های آمریکایی شورون و اکسون موبیل با حمایت های وزارت امور خارجه آمریکا در تلاش برای اعمال نفوذ در هند، پاکستان و افغانستان هستند تا بتوانند نظر مساعد این کشورها را برای امضای قراردادهای کلان جلب کنند.
در صورت احداث این خط لوله، هند و پاکستان هر یک روزانه یک میلیارد و 365 میلیون فوت مکعب و افغانستان نیز روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز طبیعی از ترکمنستان وارد خواهند کرد.
طرح خط لوله تاپی از حدود 15 سال پیش مطرح شده بود، ولی عملیاتی کردن آن به علت چالش ها و مشکلات امنیتی موجود به خصوص در افغانستان متوقف شد.
صدور گاز ترکمنستان به هند، پاکستان و افغانستان و احتمالا چین در شرایطی مطرح است که با توجه به وجود فضای ناامنی و تحرکات تروریستی در افغانستان و پاکستان، نگرانی های زیادی نسبت به تامین امنیت طرح خط لوله تاپی مطرح است، اما واشنگتن در سال های اخیر با هدف کم رنگ کردن نقش ایران در تامین انرژی منطقه، همواره اصرار داشته به رغم وجود ناامنی ها و طولانی بودن مسیر، بخش قابل توجه انرژی مورد نیاز پاکستان، هند و افغانستان از طریق آسیای مرکزی تامین شود.
آمریکا به عنوان اصلی ترین حامی اجرای خط لوله تاپی، قصد دارد تا این خط لوله به عنوان جایگزینی برای خط لوله صلح قرار گیرد و به رغم موقعیت مناسب استراتژیک و ژئواکونومیک ایران، تلاش می کند تا از طرح تاپی به عنوان ابزاری برای کنار گذاشتن ایران از معادلات سیاسی و اقتصادی منطقه ا ی و بین المللی بهره برداری کند.
قرارداد انتقال گاز از ایران به پاکستان سال 1389 (2010 میلادی) امضا شد و بر اساس آن، قرار است گاز طبیعی ایران از میدان پارس جنوبی در استان بوشهر به بندر نوابشاه در جنوب پاکستان منتقل شود.
بر اساس قرار فی ما بین تهران و اسلام آباد، خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان باید تا پایان سال جاری میلادی (10 دی ماه 1393) تکمیل و انتقال گاز آغاز شود و هریک از طرفین متعهد شده اند در صورت تکمیل نکردن بخش های مربوط به خود، روزانه سه میلیون دلار به طرف مقابل خسارت بپردازد.
طرف ایرانی احداث خط لوله در خاک خود را انجام داده اما طرف پاکستانی اقدامات چندانی در اجرای طرح در خاک خود انجام نداده است و به نظر می رسد نتواند در مهلت مقرر آن را به انجام رساند و ملزم به پرداخت خسارات تعیین شده به ایران خواهد بود.
اخیرا در جریان سفر محمد نواز شریف نخست وزیر پاکستان به تهران، گفت و گوهای مفصلی میان طرفین در خصوص قرار داد خط لوله گاز صورت گرفت و پاکستان تاکید دارد که با وجود مشکلات پیش رو، همچنان مصمم به اجرای تعهدات خود و خرید گاز طبیعی از ایران است.
آساق 1723**1545

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




15/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن