تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820211661




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

براي چند بشکه بيشتر


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۴ تير ۱۳۹۳ (۲۳:۸ب.ظ)
زمزمه لغو ممنوعيت صادرات نفت خام آمريکا پس از چهار دهه؛ براي چند بشکه بيشتر گروه بين الملل خبرگزاري موج
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، کمتر از دو هفته پيش، وزارت اقتصاد آمريکا پس از چهار دهه ممنوعيت صادرات نفت خام اين کشور، اين قانون را تعديل کرده و اجازه صادرات نفت خام اين کشور را براي دو شرکت به طور محدود صادر کرد.
تغيير اين سياست مهم در بدنه اقتصاد آمريکا، تاثيرات فراواني در پي خواهد داشت. با اين وجود نخستين و مهم ترين سوالي که پس از پايان يافتن اين ممنوعيت چهل ساله مطرح مي شود، آن است که تغيير اين سياست چه تاثيري در قيمت نفت خواهد داشت؟
در حال حاضر صادرات نفت خام آمريکا از سوي دولت اين کشور در انحصار قرار دارد. اين محدوديت ها در دهه هفتاد ميلادي توسط دولت آمريکا و در نتيجه تحريم هاي اِعمال شده از سوي برخي کشورهاي عربي در سال 1973، برقرار شد.
ممنوعيت صادرات نفت خام
بر اساس قانون فدرال آمريکا، شرکت هاي فعال در حوزه انرژي دراين کشور مي توانند محصولاتي همچون ذغال سنگ، گازوئيل و بنزين و (تحت شرايطي) گاز طبيعي صادر کنند، اما به هيچ وجه اجازه صادرات نفت خام را ندارند.
اين قانون به سال 1975 و پيمان ذخيره و سياست گذاري سوخت آمريکا بازمي گردد که به موجب آن رئيس جمهور ملزم به ممنوع کردن صادرات نفت خام اين کشور (مگر در شرايط بحراني) است.
ريشه اين ممنوعيت صادرات به تحريمي که در سال 1973 از سوي برخي کشورهاي عربي اِعمال شد بازمي گردد. قيمت جهاني نفت هر روز بيش از پيش اوج مي گرفت و کنگره آمريکا در تلاَش بود که عرضه نفت خام آمريکا در بازارهاي جهاني را به حداقل برساند. اين تحريم ها با وضع قوانيني از سوي قانون گذاران همراه شد که ممنوعيت صادرات نفت خام آمريکا يکي از اين قوانين بود.
ايده انحصارطلبانه پنهان در پشت اين سياست، حفظ حداکثري نفت خام در کشور تا حد ممکن بود، که اين امر کاهش واردات به حداقل ممکن و بي نيازي از بازارهاي جهاني را براي آمريکا به همراه داشت.
بسياري از کارشناسان بر اين باورند که اين سياست موثر واقع شد؛ اما بايد گفت که واردات نفت آمريکا در اواخر دهه 70 و اوايل دهه 80 ميلادي کاهش چشمگيري داشت اما پس از آن دوباره به شدت و حتي بيش از پيش افزايش يافت. در نتيجه ايالات متحده در دهه هاي اخير، حتي با وجود اين ممنوعيت ها، به شدت در مقابل نوسانات بازار نفت آسيب پذير نشان داده است.
چرا بسياري خواستار لغو ممنوعيت صادرات نفت هستند؟
عرصه سوخت و انرژي امروز تفاوت هاي بسياري با دهه 70 ميلادي دارد. ميزان توليد مشتقات نفتي در آمريکا در حال رشد است و اين ممنوعيت ها مانعي براي اين روند رو به رشد محسوب مي شود. تنگ شدن عرصه بواسطه اين ممنوعيت ها موجب کاهش قيمت فروش نفت خام براي توليدکنندگان شده است. در مقابل، اجازه صادرات نفت خام براي اين توليدکنندگان، موجب آن مي شود که ارزش نفت خام آمريکا افزايش يافته و آمريکا سهمي از بازار نفت خام جهاني و تاثيرگذاري بر قيمت آن را در دست گيرد.
بليک کلايتون، يکي از کارشناسان اقتصادي آمريکا درباره لغو ممنوعيت ها گفته است: "چنانچه ممنوعيت صادرات نفت خام آمريکا هرچه سريع تر لغو شود، فروش نفت خام آمريکا در يک سال ميلياردها دلار افزايش خواهد يافت. بر اساس آمار، اگر اين اتفاق رخ دهد، توليد نفت خام آمريکا در سال 2017 به 500 هزار بشکه در روز خواهد رسيد."
لغو ممنوعيت ها چه تاثيري بر قيمت سوخت در آمريکا خواهد داشت؟
ممکن است در ابتداي لغو ممنوعيت صادرات نفت خام آمريکا، قيمت نفت خام در کوتاه مدت و در مناطقي که با محدوديت پالايشگاه مواجه است، اندکي در اين کشور افزايش يابد. پس از آن هنگامي که توليدکنندگان انتخاب هاي بيشتري براي فروش محصولات خود داشته باشند، قيمت ها را افزايش خواهند داد. با اين حال کارشناسان بر اين باورند که اين امر موجب افزايش قيمت سوخت در جايگاه ها و پمپ هاي سوختگيري نخواهد شد.
اما از سوي ديگر کارشناسان معتقدند که لغو ممنوعيت صادرات نفت خام آمريکا، موجب کاهش قيمت نفت خام برنت خواهد شد، که اين امر به سود آمريکايي هاي متکي به نفت خام برنت خواهد بود.
ساير تاثيرات
صدور مجوز صادرات نفت خام آمريکا، موجب آن خواهد شد که توليدکنندگان نفت سبک، قيمت هاي بازارهاي جهاني را به کنترل خود درآورند. از سوي ديگر سوددهي آنان در گرو سرمايه گذاري در آمريکا خواهد بود. در همين حال پالايشگاه ها به واردات نفت خام سنگين تر ادامه خواهند داد، در نتيجه ميزان واردات آمريکا تغيير چنداني نخواهد کرد اما اين کشور منافع اقتصادي مهم تري را به دست خواهد آورد.
وال استريت ژورنال در تحليل خود آورده است که لغو ممنوعيت صادرات نفت خام آمريکا موجب آن خواهد شد که توليد مشتقات نفتي اين کشور تا پايان پانزده سال آينده از 2.3 ميليون بشکه در روز فراتر رفته و سرمايه گذاري ناشي از آن به يک تريليون دلار برسد. اين امر افزايش متوسط 860 هزار شغل در اين بازه زماني را به همراه خواهد داشت و موجب سود 3 تريليون دلاري براي دولت ايالات متحده خواهد شد.
وال استريت ژورنال همچنين اين گونه ادعا مي کند که لغو ممنوعيت صادرات نفت خام آمريکا موجب سرازير شدن نفت بيشتر در بازارهاي جهاني و متعاقب آن کاهش قيمت ها خواهد شد. اين امر کاهش جهاني قيمت بنزين و گازوئيل را به همراه خواهد داشت که ميزان اين کاهش 12 سنت براي هر گالن پيش بيني شده است.
در پايان بايد گفت با وجود آنکه ممنوعيت صادرات نفت خام آمريکا چهار دهه پيش وضع شده، اما به نظر مي رسد که سوددهي بازارهاي جهاني موجب آن شده که دولت آمريکا تجديدنظري در تفکر انحصارطلبانه خود در اين مورد صورت دهد. البته نبايد فراموش کرد که تحولات جهاني از جمله وقايع اوکراين مي تواند در اين مورد موثر باشد، چرا که در صورت وقوع تحريم هاي بيشتر بر ضد روسيه، آمريکا عرصه را براي صادرات سوخت خود مناسب تر خواهد ديد.
دليل ديگر مبني بر لغو اين ممنوعيت مي تواند به دست گرفتن هرچه بيشتر بازار سوخت جهاني از سوي آمريکا باشد، چرا که اينک بسياري از مخالفان ايالات متحده در تحريم به سر مي برند و از سوي ديگر بحران عراق نيز عرصه نفت و سوخت اين کشور را تا حدودي با مشکل مواجه کرده است. از اين جهت به نظر مي رسد اغلب رقيبان آمريکا در عرصه بازار جهاني سوخت (به طور برنامه ريزي شده و يا نشده) به حاشيه رانده شده اند، و اينک عرصه براي ايالات متحده مناسب تر از هر زمان ديگري است.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن