واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت/
نگاه اقتصاد اسلامی به مالیات/ منابع طبیعی؛ ثروتی که نباید به آن چوب حراج زد
در اقتصاد اسلامی مالیات به وسیله دولتها تبیین و به مرحله اجرا گذاشته شده است که امتیاز این مالیاتها به صورت کلی در یک نظام مبتنی بر ایدئولوژی اسلامی، پایین بودن هزینه وصول و پرداخت داوطلبانه آن است.
به گزارش فارس به نقل از سازمان مالیاتی گسترش تعهدات دولت در عرصه اقتصادی و اجتماعی و تلاش در جهت تحقق اهداف مهمی چون رشد اقتصادی، ثبات قیمت ها، افزایش اشتغال، توزیع عادلانه درآمد و تخصیص منابع تولید هزینههای دولت را با روند افزایشی روبرو ساخته است. درآمدهای مالیاتی نقش مهمی در منابع درآمدی کشور ایفا میکنند و اتکای دولت به این گونه از درآمدها حکایت از سلامت اقتصادی دارد. گرچه درآمدهای مالیاتی در اغلب کشورهای توسعه یافته جنبه علمی به خود گرفته ولی در اغلب کشورهای در حال توسعه به علل مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی سهم درآمدهای مالیاتی کم بوده و در مقابل درآمد حاصل از فروش منابع طبیعی بیشترین سهم را در تامین مخارج دولت داشته است. در ایران نیز نقش اصلی درآمدهای دولت را حداقل در دهههای اخیر درآمدهای ناشی از فروش نفت ایفا میکند. در بینش اقتصادی اسلام، مال و ثروت ودیعهای است الهی که خداوند حکیم آن را در اختیار خلیفه خود، انسان قرار داده است. با چنین رویکردی، انسان باید از مواهب طبیعی برای کمال و سعادت خود و جامعه بهره گیرد. این نظام که از وحی الهی سرچشمه گرفته است بر اساس قوانین الزامی و ملاکهای اخلاقی و با ایجاد زمینه های تولید فراوان، توزیع عادلانه و حفظ کرامت آدمی، آسایش و سعادت زندگی او را فراهم می آورد. در حقیقت، قوانین مالیات بر اموال و نیز دیگر انفاقها در قالب خمس، زکات و مالیاتهای گوناگون حکومتی، به منظور رفع نیازهای اقتصادی فردی و برقراری عدالت اجتماعی در جامعه وضع شده است. مالیاتها از جمله ابزارهایی هستند که در دهههای اخیر، نقش مؤثری در چگونگی اقتصاد کشورها دارند و به منظور درآمدزایی، تخصیص منابع و توزیع مجدد، بارها بررسی شده اند. مبحث مالیات و آثار اقتصادی آن، از مباحث دامنه دار و مهم درآمد عمومی است که جایگاه ویژه ای در نقش آفرینی اقتصادی دولت به دست آورده است به همین منظور، تحقیق در نظام مالیاتی اسلام و جستجوی جنبه های مختلف آن ضرورت می یابد. ارزیابی مالیات های اقتصاد اسلامی و مقایسه آن با مالیاتهای متعارف در اقتصاد جدید، مستلزم شناخت ابعاد فقهی مالیاتهای اسلامی و بررسی نظام تاثیر این مالیاتها و الگوی مصرف آنها با توجه به اهداف کلان اقتصادی است. در اقتصاد اسلامی در مقایسه با سیستم های مالیاتی دیگر چون افراد داوطلبانه به پرداخت مالیاتهای موظف اقدام میکنند هزینه جمع آوری آن بسیار پایین است. آنچه تاکنون کمتر مورد توجه خاص محققان اقتصاد اسلامی قرار گرفته است طرح مسئله مالیات در یک نظام اقتصاد اسلامی و براساس فقه شیعه و مقایسه آن با جایگاه مالیات و سیاستهای مالیاتی در اقتصاد جدید متکی بر نظام کینز میباشد و این سوال مطرح می شود که آیا اساسا این امکان وجود دارد که در چارچوب یک دولت اسلامی بتوان مالیاتهای مخصوص مانند زکات، خمس، خراج، جزیه و امثال آن را در سایر منابع مالی دولت ادغام کرد. این سوال نه تنها از نقطه نظر تئوریک بلکه از جهات کاربردی نیز حائز اهمیت است.در اقتصاد اسلامی مالیات به وسیله دولت ها تبیین و به مرحله اجرا گذاشته شده است که امتیاز این مالیاتها به صورت کلی در یک نظام مبتنی بر ایدئولوژی اسلامی، پایین بودن هزینه وصول و پرداخت داوطلبانه آن می باشد که بنابه اعتقادات شهروندان که پرداخت مالیات را به صورت کلی وظیفه شرعی و اعتقادی خود تلقی میکنند فرار و انتقال مالیاتی در این سیستم به حداقل می رسد. همچنین شفافیت و صداقت در رفتارهای اقتصادی و عملکرد مالی فعالان اقتصادی نیز عامل مهم دیگری است که نظام اقتصادی اسلامی را از سایر نظام های اقتصادی متمایز می کند. سادگی و عدم پیچیدگی این نوع مالیات سبب می شود همه مردم از درک مفاهیم و مقررات و قوانین مربوط به شکلی مناسب برخوردار باشند و نهایتا در یک نظام مالیاتی برپایه فقه و اصول و شریعت مترقی همه مردم برابر و از تبعیض و نارضایتی اثری دیده نمی شود، بنابراین این نوع نظام جایگاه ویژه ای در اقتصاد اسلامی دارا است. انتهای پیام/م
93/04/13 - 11:09
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]