تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از تکبر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805119809




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فقدان حمایت وتوجه نکردن به نیازبازار، به جایگاه فرش ترکمن آسیب زد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فقدان حمایت وتوجه نکردن به نیازبازار، به جایگاه فرش ترکمن آسیب زد بندرترکمن - گرگان - ایرنا- سرپرست دفترامور زنان و خانواده استانداری گلستان گفت: فقدان حمایت، بی توجهی به آموزش، مواداولیه نامرغوب، آشنا نبودن به نیاز بازار و نداشتن برنامه مشخص باعث شده که فرش ترکمن جایگاه واقعی خود را نداشته باشد.


به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، ˈفائزه عبداللهیˈ در بازدید از آموزشگاه فنی و حرفه ای نگارستان و شرکت تعاونی فرش گل نگار بندرترکمن با بیان اینکه دولت، توسعه مشاغل خانگی را از الویت های عملیاتی خود بیان کرده است، افزود: بازاریابی جهت توسعه فرش دستباف وظیفه همگانی در منطقه است.
وی با بیان اینکه برای حفظ این هنر ماندگار متولیان امر همراهی نمایند، اظهار کرد: باید برنامه جامع و اصولی برای حمایت از تولیدکنندگان بخش هنر درنظر گرفته شود و همینطور در تولید هنرصنعت های دستی به نیاز مصرف کننده و ایجاد تنوع توجه شود.
در این بازدید که روز گذشته با هدف بررسی مسائل تعاونی ها برگزار شد، عبداللهی یادآور شد: جهت رونق بازار فرش دستباف، بازاریابی باید توسط بافندگان نیز آغاز شود.
ˈمرجان ناز قلیچیˈ فرماندار بندرترکمن نیز با بیان اینکه زنان شهرستان توانمندی بالایی در راستای گسترش مشاغل خانگی و هنر صنعت های دستی دارند، گفت: با توجه به تنوع صنایع دستی ترکمن، بانوان با کمترین هزینه می توانند در بحث مشاغل خانگی ورود پیدا کرده و تعاونی ها بهترین گزینه در راستای گسترش این حرفه ها هستند.
به گزارش ایرنا، استان گلستان از دیرباز مهد تولید فرش های دستباف از جمله فرش ترکمن بوده ،اما در سال های اخیر به دلایل مختلف، این هنر صنعت ارزشمند در معرض تهدید قرار گرفته است.
این فرش زیبا و چشم نواز را که شهرت جهانی داشته، عوامل مختلفی تهدید کرده که در این خصوص می توان از مشکل نامرغوبی مواد اولیه، در نظر نگرفتن بازار و سلایق مشتریان و از همه مهمتر فرش های کشورهای حاشیه که گاه ممکن است با همین نام در بازار کشور ما ارائه شوند، نام برد.
طبق آمارها حدود 70 هزار بافنده فرش در استان گلستان فعالیت دارند که بیشتر آنها بافنده فرش ترکمن بوده و نیازمند کمک در بخش آموزش، تامین مواد اولیه و از همه مهمتر بازاریابی هستند.
تار و پود فرش های ترکمن را اغلب زنان و دخترانی گره می زنند که از کودکی، یکی زیر دو تا رو، لالایی دلنواز مادران آنها بوده و امروز هنر آنها شهره جهان شده و بازارها و هنردوستان دنیا، خریدار دست بافته های آنان می باشند.
فرش اصیل ترکمن ˈذهنی یا حفظی بافˈ است و زنان ترکمن در تولید این دست بافته، آرمان ها و اندیشه های خویش را با رنگ های دلخواه بر روی تار قالی گره می زنند تا تابلویی زیبا و مانا پیش روی بینندگان مجسم سازند.
بر روی فرش دستباف ترکمن در استان گلستان که گفته می شود بیش از شش هزار سال سابقه دارد در طول این سال ها بیش از ‪ ۸۱۱‬طرح و نماد بافته شده است.
در خصوص مراحل تهیه مواد اولیه و بافت فرش نیز گفتنی است که ترکمن ها پشم مورد نیاز قالی بافی را پس از مراحل ریسندگی و رنگ آمیزی، روی دستگاه ˈقوراماًˈ(نوعی دستگاه افقی ساده که مخصوص ایلات و عشایر است) چِّله کشی می کنند.
بیشتر قالیچه های ترکمن رنگ قرمز دارند و دلیل آن استفاده از قرمزدانه و روناس است.
طرح هایی که ترکمن ها در بافت فرش به کار می برند، بیشتر شکسته و هندسی و شبیه طرح های بخارایی می باشد که اصطلاحاً به آن ˈآخالˈ می گویند.
زمینه این نوع قالی ها مزین به کتیبه ها و یا قاب های لوزی شکل است که به کمک خطوط متقاطع به هم ارتباط یافته اند.
نقوش اصلی دست بافته های ترکمن ها ˈگل یا تمغاˈ یعنی برکه آب است و به گل های لوزی شکل یا هشت ضلعی اطلاق می شود.
مهم ترین این نقوش و گل هایی که در بافته های ترکمن مورد استفاده قرار می گیرد، عبارت از ˈماری گل، ناب گل، قفسه گل، درناق گل، تکه گل، انسی، قزل ایاق، تونیک گل، قوش گل، آوغان گل، تاج خروز، پنجاراگل، آق نقش، گل پنجه، ارساری گل، دالی، بشیرˈ، است.
همچنین گفته می شود مقصد بیشتر دستبافته های هنرمندان گلستانی فرانسه، مکزیک، لبنان، ایتالیا و آلمان است.
بیشتر بافندگان فرش استان گلستان در گنبدکاووس، کلاله، مراوه تپه، مینودشت، علی آباد کتول، آق قلا، بندرترکمن و آزادشهر ساکن هستند.
طبق برخی آمارها، سالانه حدود 600 مترمربع تابلو فرش، 500 مترمربع فرش نایین و 17 هزار مترمربع گبه در این مناطق تولید می شود.
همچنین بازارهای جهان سالانه خریدار بیش از 36 تن فرش دستباف گلستان است، بافندگان استان در قالب ‪ 9شرکت تعاونی و کارگاه، این هنر صنعت ها را خلق می کنند.
و اما در خصوص راهکارهای ترویج و توسعه فرش اصیل منطقه باید یادآور شد که تامین مواد اولیه فرش و ایجاد پل ارتباطی بین بافنده، طراح و نقاش مهمترین عامل در تولید فرش است.
در این خصوص با توجه به اینکه تولید، سرچشمه تجارت و بازار نیز محرک تولید می باشد، باید با محور قرار گرفتن این بخش، حمایت از بنگاه‎های تولیدی،صنفی و ایجاد بسترهای لازم برای متنوع‎سازی محصولات تولیدی و تکمیل زیرساخت‎های لازم بر مبنای مشتری مداری را توسعه داده تا امکان ورود بیشتر تولیدات فرش استان و صنایع وابسته به آن در بازارهای بین‎المللی و تجاری فراهم شود.
همچنین باید توجه داشت که بخش وسیعی از اقشار مختلف استان در ارتباط با صنعت فرش از جمله ریسندگان نخ، رنگرزان، تجار، بافندگان، نخ فروشان و طراحان اشتغال دارند، لذا توجه به این هنرصنعت از اهمیت ویژه ای برخوردار است
عامل توسعه خوشه فرش دستباف گلستان در این زمینه گفت: فرش دستباف هنر زنان منطقه و عامل مهمی در توسعه اقتصادی استان است.
ˈزلیخا عادلیˈ، توسعه بازار را مهمترین بعد عملیاتی بیان کرد و افزود: توجه به کیفیت و تطابق با سلایق روز اساسی ترین گام ها در رونق بافت فرش است.
وی همچنین حمایت از هنر فرش دستباف را حمایت از بانوان منطقه دانست.
601

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




11/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن