تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نادان كسى است كه نافرمانى خدا كند، اگر چه زيبا چهره و داراى موقعيتى بزرگ باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820755279




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تشنگی در سرزمین آب - مظفرعدالت نسب


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

تشنگی در سرزمین آب - مظفرعدالت نسب یکی از مهمترین مشکلات و دغدغه مردم و مسوولان استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از قطب های آبی کشور ، تامین آب آشامیدنی و کشاورزی است.


با وجود جاری بودن میلیاردها مترمکعب روان آب در کهگیلویه و بویراحمد این سرزمین چهار فصل و پرآب اما تامین آب به یکی از جدی ترین چالش های این استان تبدیل شده است به گونه ای که علاوه برفقر کشت آبی، هم اینک شش شهر این استان با تنش آبی مواجه است.
یاسوج ، مادوان ،چیتاب، دهدشت ،لیکک و سوق را می توان از جمله شهرهایی نام برد که با مشکل کم آبی مواجه اند.
گرچه داشتن 10 درصد منابع آبی و یک درصد خاک کشور مولفه خوبی برای تامین آب استان کوچکی است که تنها 89صدم درصد جمعیت کشور را دارد ولی با این وجود کم آبی رنج باورنکردنی مردم کهگیلویه وبویراحمد، این غول آبی زاگرس است.
جوشش 700 چشمه و نزدیک به 20 رودخانه ویژگی خاصی به کهگیلویه و بویراحمد داده است که مارون، خرسان، زهره، بشار ، نازمکان و خیرآباد از جمله پر آب ترین این شریان های حیاتی است.
در کهگیلویه وبویراحمد تنها 70هزار هکتار زمین کشاورزی آبی وجود دارد و عمده آب این میزان کشت از بیش از دو هزار حلقه چاه کم بازده تامین می شود در حالی که رودخانه پرآب این استان به قتلگاهی برای جوانان تبدیل شده و کام دشت های حاصلحیز آن از بی آبی خشکیده است.
فقرکشت آبی در کهگیلویه وبویراحمد این مقوله رنج آور برای کشاورزان در شرایطی است که 60هزار هکتار از زمینهای حاصلخیز آن در مجاورت رودخانه های پرآب قرار دارد اما اختلاف ارتفاع مانع از بهره وری از این منابع سرشار برای زارعان شده است.
از 8،5 میلیارد متر مکعب روان آب کهگیلویه وبویراحمد تنها 1،4متر مکعب آب مهار شده است در حالی که رفع نیازهای آبی این استان با توجه به افق توسعه حدود چهار میلیارد مترمکعب برآورد شده است.
از480میلیون مترمکعب آب ذخیره در سد کوثر گچساران بخش کمی به این استان تخصیص یافته که این امر بیانگر ضرورت مهار روان آبهای این استان است که نیاز سایر مناطق را همانند سد کوثر که آب دو میلیون نفر از جمعیت جنوب کشور را تامین می کند، برطرف خواهد کرد.
بافت روستایی و عشایری کهگیلویه وبویراحمد با داشتن یک هزار و 700روستا ،کم رونقی بخش صنعت و از طرفی کم بازده بودن کشت دیم و دامداری سنتی می طلبد که اجرای طرحهای تامین آب با هدف استفاده بهینه از منابع سرشار آب و خاک ، اقتصادی کردن فعالیت کشاورزان، رونق تولید و اشتغال پایدار نسبت به تامین طرحهای تامین آب در این استان برنامه ریزی جدی تری صورت گیرد.
ضعف برنامه ریزی در بخش آب با وجود منابع غنی آب به لحاظ وجود رودخانه های پرآب باعث شده که شاخص برخورداری کهگیلویه وبویراحمد از این ثروت ملی همانند سایر شاخص های توسعه این استان پایین و نامطلوب باشد.
تلاش برای شتاب بخشی ساخت سدهای تنگ سرخ یاسوج ،سد شیو باشت،طرح تامین آب دهدشت غربی با پنج هزار هکتار، طرح آبرسانی از رودخانه پشتکوه به دشت ماهور باشت و امامزاده جعفر گچساران با هدف تامین آب سه هزار و500 هکتار از راهکارهای جبران بخشی از مشکل کمبود آب آشامیدنی و کشاورزی در کهگیلویه وبویراحمد است.
تلاش برای اجرایی شدن 42طرح تامین آب که به قول مسوولان شرکت آب منطقه ای استان با هدف تامین 450میلیون متر مکعب آب پیش بینی شده می تواند در جبران بخشی از چالش کم آبی در کهگیلویه وبویراحمد اثرگذار باشد.
افزایش حق آبه کهگیلویه وبویراحمد از حجم مخزن سد کوثر،اجرای طرحهای آبیاری تحت فشار با هدف صرفه جویی در مصرف آب با توسعه سیستم های آبیاری تحت فشار بارانی و قطره ای از دیگر راهکاری استفاده بهینه از منابع آبی و توسعه کشت آبی محسوب می شود.
کهگیلویه وبویراحمد با 670هزار نفر جمعیت، شغل اکثر مردم آن دامداری و کشاورزی است و در عین حال سنتی و دیم بودن این فعالیت ها بدلیل ضعف برنامه ریزی در بخش تامین آب چندان اقتصادی نیست.
671 /1596
*رییس مرکز ایرنا یاسوج

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




11/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن