تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ثروت فراوان، دشمن مؤمنان و پيشواى منافقان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815499125




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هر سال درصدی از جنگل های «هیرکانی» نابود می شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست: هر سال درصدی از جنگل های «هیرکانی» نابود می شود تهران - ایرنا - مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس اعلام ناسا سالانه 1.2 دهم درصد از 12 میلیون هکتار جنگل های هیرکانی (خزری) در شمال کشور از بین می رود که این شتاب بسیار بالایی است.


اسماعیل کهرم روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: جنگل های هیرکانی با وسعت 12 میلیون هکتار از مهمترین پوشش های جنگلی کشور به شمار می آید که با شتاب زیادی در حال نابودی است.
وی افزود: برداشت بی رویه ، قاچاق چوب و وجود شیرابه های زباله ها عواملی است که جنگل های هیرکانی را تهدید می کند.
مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: برداشت بی رویه از جنگل های هیرکانی یکی از اصلی ترین تهدیدات این زیست بوم های جنگلی است، برداشت از این منابع در کشور 2 برابر میزان پایدار است، میزان پایدار 3.2 دهم میلیون متر مکعب است در حالی که میزان برداشت ما 6.4 دهم میلیون متر مکعب است.
وی گفت: این گزارش ها به سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری به عنوان متولی حفاظت از جنگل ها ارایه می شود که باید بر اساس این اطلاعات برای حفاظت از این عرصه های طبیعی برنامه ریزی کنند.
جنگل های هیرکانی (خزری) که به جنگل های شمال معروف است یکی از نواحی رویشی پنج گانه ایران محسوب می شود که در نیم رخ شمالی رشته کوه البرز و در استان های گیلان، مازندران و گلستان قرار دارد.
قدمت جنگل های هیرکانی به بیش از یک میلیون سال قبل برمی گردد و دارای 90 گونه درختی ، 211 گونه درختچه ای ، 1558 گونه علفی و بوته ای ، 340 گونه پرنده ( 61 درصد پرندگان ایران ) و 47 گونه پستاندار است .
درختان ممرز ( 30 درصد ) و راش (23/63 درصد ) فراوان ترین گونه های درختی موجود در جنگل های شمال اند و انجیلی (10/54 درصد)، خرمندی (8/5 درصد)، بلوط (7/65 درصد)، توسکا (4/9 درصد)، پلت (2/73 درصد)، شیردار(1/54 درصد)، نمدار (1/03 درصد)، ون (0/49 درصد) در رتبه های بعدی قرار دارند.
همچنین گونه های با ارزشی همچون سفید پلت ، سرخدار، شمشاد ، بارانک ، گیلاس جنگلی و زربین در این جنگل ها وجود دارد.
جنگل های شمال به دلیل تراکم بالای درختان و قابلیت تولید چوب بالا ، تنها عرصه جنگلی کشوراست که می توان با رعایت موازین علمی و بدون تخریب جنگل، از آن چوب برداشت کرد.
علمی ( 4 ) **9014**1599

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




10/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن