تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837552448
انسانشناسی اسلامی و منتقدانش
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
انسانشناسی اسلامی و منتقدانش این یادداشت در واقع نقد و بررسی دو مقاله در باب انسانشناسی اسلامی است که یکی توسط اکبر احمد انسانشناس مسلمان هندی باعنوان «انسانشناسیاسلامی» که درواقع فصل دوم کتابی است که او برای برای اندیشکده اسلامی واشنگتن در سال 1986 با نام «بهسوی انسانشناسیاسلامی» نوشته است و دیگری توسط ریچارد تپر انسانشناس بیریتانیایی باعنوان «انسانشناسیاسلامی و انسانشناسیاسلام» نوشته شده است که این نیز نقد نوشته احمد میباشد در این مقاله وی ابتدا به طرح موضوعات کلی در باب انسانشناسی و سپس به نقد نظرات احمد میپردازد، میباشد. که در این نوشتار خصوصیات هر یک شرح داده شده و مورد نقد قرار میگیرد.
مقاله ی احمد جزء اولین مقالاتی است که در حوزه ی انسان شناسی اسلامی نوشته شده و مبنا ی نگارش مقالات دیگر در این حوزه شده است، (از این باب ارزشمند تلقی می شود)، اما خالی از اشکال و ایراد نیست. حتی ایراداتی که تپر در مقاله ی خود به آن اشاره می کند، شامل ایرادات اساسی موجود در این مقاله نیست. به نظر می رسد مقاله ی احمد در دو سطح قابل نقد و بررسی است. اول ایرادات انشایی و پس از آن و مهم تر ایرادات ساختاری موجود در مقاله است. در اینجا تأکید ما بیشتر بر روی ایرادات ساختاری موجود در ایده ی احمد است و کمتر به ایرادات انشایی موجود در آن می پردازیم. از سوی دیگر مقاله ی تپر نیز دارای اشکالات متعدد است که پس از بحث بر روی مقاله ی احمد به آنها نیز اشاراتی می کنیم. واضح است که از آنجا که مقاله ی تپر دفاع یا نشر ایده و ائیدولوژی خاصی نیست و تنها یک نقد محض است ایرادات ساختاری کمتری به آن وارد است. گرچه برخی اشارات و پیشنهادات او کاملاً مبتدیانه و غیرقابل قبول می نماید. نثر احمد در کتاب «به سوی انسان شناسی اسلامی» نثری سر در گم و بدون برنامه می نماید. واقعیات به جا و نابجایی که او در جای جای مقاله اش به آنها اشاره می کند، کتاب را از حالت یکپارچه خارج کرده و آن را تبدیل به یک سخنرانی پر شور نموده است. فصل اول و دوم کتابش هیچ ارتباط ارگانیکی با هم ندارند و مشخص نیست غیر از بخش انسان شناسی شرق شناس در فصل اول بقیه ی بخش ها برای چه منظوری نوشته شده اند. در واقع هیچ ردی از ایده ی انسان شناسی اسلامی در فصل اول کتاب او که بیشتر به جنبه های مختلف علم انسان شناسی غربی می پردازد، دیده نمی شود. بهتر آن بود که او فصل اول را به ایده ی انسان شناسی اسلامی، و بعد از آن به بررسی جنبه های انسان شناسی غربی با ایده علم اسلامی خود می پرداخت. با این همه تأکید ما اکنون بر بخش دوم است که خواننده امکان خواندن و قضاوت در مورد آن را در همین بستر دارد. احمد جسته و گریخته اشاراتی به علم انسان شناسی اسلامی دارد اما من فکر می کنم او دچار وحشتی است که بی دلیل است. او می ترسد انگ ائیدولوژیک بودن بخورد، چیزی که معمولاً غربیان و یا متمایلان به غرب برای تخطئه مخالفانشان به کار می گیرند از همین رو در چندین جا اصرار دارد تا انسان شناسی او در مفهومی اجتماعی و نه الاهیاتی درک شود. اگر از این نظریه که علوم اجتماعی همان الاهیات مدرن است بگذریم، به نظر او باید نقطه ی تمایزش را اتفاقاً از همین الاهیات متفاوت شروع کند. الاهیات متفاوتی که دو دنیای متفاوت می سازد؛ شرق و غرب. اما ایراد اساسی تر بر احمد این است که پیوسته در حال ارایه واقعیت ها است، بی آنکه برنامه ای برای استفاده از آن داشته باشد. او تعریف خود از انسان شناسی را تنها در چند خط ارایه می کند. و ضرورت های علمی را در نظر نگرفته و بر همین اساس است که خوانش مناسبی نیز از کتاب او نشده است. او در این مقاله بیشتر در حال دفاع از جامعه های اسلامی و مسلمانان است و کمتر به تأسیس علمی رشته ی انسان شناسی اندیشیده است. گرچه از اندیشه التقاطی تبری می جوید و به درستی صحبت از وجود یک اسلام می کند اما در نمونه هایی که ارایه می کند از هر نوع اسلامی دفاع می کند. ظاهراً نام اسلام برای او مهم تر از محتوایی است که تحت این عنوان ارایه می شود. همین مطلب باعث می شود تا مثلاً نهضت انقلاب اسلامی ایران را در کنار جنبش وهابی گری در عربستان قرار دهد. اگرچه جنبش های اسلامی تأثیر فراوان بر دیدگاه ها و علم اسلامی گذاشته و دست کم انگیزه ی پرداختن به آن بوده است اما نمی توان همه ی آنها را باهم یک کاسه کرد. در نهایت اصلی ترین ایراد آن است که احمد ضرورت های علمی برای تأسیس انسان شناسی اسلامی را نادیده می گیرد. این ضرورت ها شامل بر سازی مفهومی، ایجاد نظریه و پس از آن پارادایمی کردن علم است. در حقیقت فقدان رویکرد سیستمی باعث عقیم ماندن این ایده شده است. انسان شناسی اسلامی و یا هر نوع دیگری از علم اسلامی تا زمانیکه پارادایمی نباشد و نتواند خود را به آن پارادایم در کنار دیگر پارادایم ها عرضه کند، نمی تواند وجود داشته باشد. من امیدوارم تا به زودی این مطلب را در مقاله ای جداگانه مورد بحث و واکاوی بیشتر قرار دهم. از سوی دیگر انتقادات ریچارد تپر مملو از مفروضات متوهمانه است. اگرچه تپر می کوشد تا ایده انسان شناسی اسلامی تا حد گونه ای دیگر از شرق شناسی تقلیل دهد و پس از آن با کتمان واقعیتی به اسم شرق و بر شمردن پیوستگی های غرب با برخی نقاط این شرق خیالی این ایده را به محاق برد اما مفروضات او برای چنین نتیجه گیری کاملاً نابجا است. او ابتدا ایده انسان شناسی را که به درستی احمد متعلق به مسلمانان (ابوریحان بیرونی) می داند، رد می کند، بی آنکه دلیل ارزشمندی برای ادعایش ارایه کند. حتی هنوز هم انسان شناسان غربی زیادی کار بیرونی را به عنوان متنی انسان شناسانه مورد خوانش قرار می دهند. اما ایراد بزرگتر او به هم بافتن از شرق و غرب با بسترهایی خیالی است. اینکه برخی نقاط این شرق در دین و برخی فرهنگ ها با یکدیگر مشترک هستند و از این رو حتی امکان نوعی نقد از سوی این شرق بر غرب را غیر محتمل و نشدنی می داند. آنچه امروز شرق را از غرب جدا ساخته و خصوصاً در جاهایی آن را نقطه مقابل غرب قرار داده، الاهیات متفاوت است. او بسیار ظریف می خواهد از چندین قرن استعمار گذر کند و تنها با ریشه هایی از تاریخ و فرهنگ این دو را با یکدیگر پیوند دهد. او متوجه نیست که بنیان های دینی اکنون غرب، طبق خوانش روشنفکران مسلمان متعهد، نسبت زیادی با ادیان توحیدی ندارد. دلیل چنین رویکردی و دفاع او از آنچه خوانش لیبرالی از اسلام می نامد واضح است. تپر بخش عمده ای از تحقیقات میدانی خود را در ایران گذرانده است و در نتیجه مصاحبت با برخی از روشنفکران غرب گرا او را به اتخاذ چنین توهمی امیدوار کرده است. برخی از روشنفکران غربی در کشورهای جهان سوم اکنون اصطلاحاً از پاپ کاتولیک ترند. آنها نشنه تر از خود غربیان سینه چاک غرب هستند. گاهی برخی از آنها رویکردهایی به اسلام دارند که ملحدین نیز چنین اظهاراتی نمی کنند. برای نمونه به آنچه به قلم یک ایرانی مسلمان تبار در یکی از روزنامه های نروژی نگاشته شد و در آن همگی مسلمانان متهم به تجاوز به دخترانشان شدند، اشاره می کنم. ایرادات تپر به انسان شناسی اسلامی جدی نیست. اگرچه در جاهایی تذکرات مناسبی به مدافعان این دیدگاه می دهد اما نتوانسته است نقدی اساسی بر این ایده ارایه کند. حتی رویکردهای نوینی که او مدافعان انسان شناسی اسلامی را متهم به ندانستن در مورد آنها می کند (برای نمونه بازتاب پذیری) نتوانسته خلاء استعماری بودن انسان شناسی را پر کند. ایدئولوژیک بدون این رویکرد نیز نمی تواند نقدی جدی بر آن باشد، چرا که تاریخ انسان شناسی مملو از سوگیری های مداوم است و این را نمی توان آنچنان که تپر ادعا می کند سوء تفاهم های معمولی نامید. فقط مراجعه به دو کتاب «شاخه ی زرین» نوشته ِی فریزر و «یک دفترچه خاطرات به معنای واقعی» نوشته ی مالینوفسکی این ادعا را به خوبی رد می کند. محمد مهدی حیدری دانشجوی دکتری انسان شناسی منبع: فصلنامه صدرا شماره 9
دوشنبه 09 تیر 1393 0:30 بازدید:2
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]
صفحات پیشنهادی
مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی: اعدام شهروندان بیگناه عربستانی را محکوم میکنیم
مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اعدام شهروندان بیگناه عربستانی را محکوم میکنیممجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در بیانیهای صدور حکم اعدام برای ۲۶شهروند عربستانی را محکوم کرد به گزارش خبرگزاری فارس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در بیانیهای صدور حکم اعدام برای 26شهروند عربستانی رگفتمان های دینی مهمترین ظرفیت برای تبیین شعائر اسلامی است
گفتمان های دینی مهمترین ظرفیت برای تبیین شعائر اسلامی است همدان-ایرنا- مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان همدان گفت گفتمان های دینی مهمترین ظرفیت برای تبیین و اطلاع رسانی در حوزه دین و شعائر اسلامی است به گزارش ایرنا حجت الاسلام والمسلمین علی دشتکی روز پنجشنبه در آستانه سالرودبیرخانه کنگره بین المللی نهضت سربداران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سبزوار افتتاح شد
دبیرخانه کنگره بین المللی نهضت سربداران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سبزوار افتتاح شد سبزوار - ایرنا - دبیرخانه کنگره بین المللی نهضت سربداران روز دوشنبه طی مراسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سبزوار افتتاح شد نماینده مردم شهرستان های سبزوار جوین جغتای خوشاب ووزیر اطلاعات: مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی مرزبان اندیشه اسلامی بود
وزیر اطلاعات مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی مرزبان اندیشه اسلامی بود قم ـ ایرنا ـ وزیر اطلاعات گفت مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی در عین تعهد و مسوولیت انقلابی مرزبان اندیشه اسلامی بود به گزارش ایرنا حجت الاسلام والمسلمین سید محمود علوی روز پنجشنبه در مراسم رونمایی از کتاب آیتعلمای جوامع اسلامی گروههای تکفیری را خوارج میدانند
حجت الاسلام اختری علمای جوامع اسلامی گروههای تکفیری را خوارج میدانند دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت ع گفت جریانات تکفیری ساخته و پرداخته و هدایت شده از سوی امپریالیسم غرب و همکاران و هم پیمانانشان به خصوص اسرائیل هستند و حکومت هایی که مقدمات لازم را برای این جریانات به وجود آوردمدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین: پیام شهید بهشتی به نسل جوان، اطاعت از ولایت است
مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین پیام شهید بهشتی به نسل جوان اطاعت از ولایت است قزوین -ایرنا- مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین با بیان اینکه شهید بهشتی اندیشمندی بزرگ عالمی مجاهد و انسانی متواضع بود گفت پیام شهید بهشتی به نسل جوان امروز تبعیت محض از ولایت است حجت الاسلام والمسلعضو شورای اسلامی تهران:شهید چمران الگوی مدیریت جهادی بود
عضو شورای اسلامی تهران شهید چمران الگوی مدیریت جهادی بود اهواز- ایرنا- عضو شورای اسلامی شهر تهران با تجلیل از شخصیت شهید مصطفی چمران گفت این شهید که عمر خود را در جهاد و مبارزبه با دشمنان اسلام به ویژه رژیم صهیونیستی وقف کرد نمونه و الگویی کامل از مدیریت جهادی بود به گزارش خبربرای حاکم کردن فرهنگ ناب اسلامی در دانشگاهها باید کارهای زیادی انجام گیرد
رییس سابق دانشگاه علامه طباطبایی تهران برای حاکم کردن فرهنگ ناب اسلامی در دانشگاهها باید کارهای زیادی انجام گیرد مشهد – ایرنا – رییس سابق دانشگاه علامه طباطبایی تهران گفت دانشگاه های ایران از جایگاهی که باید در حوزه فرهنگ ناب اسلامی و حرکت دینی داشته باشند برخوردار نیستند و بایمهدی محقق در آیین بزرگداشت آیت الله سعادت مصطفوی: حکمت همان جایگاه فلسفه اسلامی است/آیتالله مصطفوی سنت حکمی ر
مهدی محقق در آیین بزرگداشت آیت الله سعادت مصطفوی حکمت همان جایگاه فلسفه اسلامی است آیتالله مصطفوی سنت حکمی را در ایران باقی گذاشتندرئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران گفت کلمه حکمت پس از اینکه ایران به مذهب تشیع تشرف یافت جایگاه فلسفه شد پس از آن دوره که فلسفه در ایران طرد شدبیرخانه کنگره نهضت سربداران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد
دبیرخانه کنگره نهضت سربداران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد سبزوار - ایرنا - دبیرخانه کنگره بین المللی نهضت سربداران روز دوشنبه طی مراسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سبزوار افتتاح شد نماینده مردم شهرستانهای سبزوار جوین جغتای خوشاب و داورزن در مجلس شوراشهید بهشتی اولین شهید بصیرت در نظام جمهوری اسلامی ایران بود
امام جمعه ارومیه شهید بهشتی اولین شهید بصیرت در نظام جمهوری اسلامی ایران بود مهاباد - ایرنا - نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت شهید محمد بهشتی اولین شهید بصیرت در نظام جمهوری اسلامی ایران بود به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الاسلام سیّد مهدی قریشی روز شنبه در آیین گرامیداشتبرنامههای رمضانی آی فیلم+جدول پخش توجه ویژه آی فیلم به مقاومت اسلامی/پخش الغالبون 2 و ایست بازرسی در رمضان
برنامههای رمضانی آی فیلم جدول پخشتوجه ویژه آی فیلم به مقاومت اسلامی پخش الغالبون 2 و ایست بازرسی در رمضانسریال الغالبون 2 در قالب 24 قسمت 100 دقیقه ای و سریال آخرین ایست بازرسی در 5 قسمت با موضوع مقاومت اسلامی در برابر رژیم صهیونیستی در ماه رمضان برای نخستین بار از شبکه آی فیلمسهم نوشتافزار ايراني- اسلامي 5 درصد از بازار است
سهم نوشتافزار ايراني- اسلامي 5 درصد از بازار است وحيد جليلي در مراسم افتتاحيه مجمع مراكز توليد و توزيع نوشتافزار ايراني - اسلامي با اشاره به سهم پايين نوشتافزار ايراني - اسلامي در كشور گفت در اين چند سال حتي نتوانستهايم پنج درصد از نوشتافزار كشور را توليد و وارد بازار كنيزاهدی در همایش «به سوی راهبردهای قرآنی در تربیت اسلامی»: همه از فرهنگ انتقاد میکنند اما کسی سرنخ نم
زاهدی در همایش به سوی راهبردهای قرآنی در تربیت اسلامی همه از فرهنگ انتقاد میکنند اما کسی سرنخ نمیدهدمدیر مؤسسه صابره در همایش به سوی راهبردهای قرآنی در تربیت اسلامی گفت همه از فرهنگ انتقاد میکنند اما کسی سرنخ نمیدهد و نمیگوید باید چه کنیم و از کجا شروع کنیم به گزارش خبرنگافرهنگ تکیه اصلی فعالیتهای تشکیلات جامعهاسلامی دانشگاه فردوسی است
جمعه ۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۳ دبیر تشکیلات جامعه اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به نامگذاری سال جاری با عنوان اقتصاد و فرهنگ با مدیریت جهادی و عزم ملی گفت فرهنگ تکیه اصلی فعالیتهای جامعه اسلامی در دوره جدید خواهد بود صالح مدرسزاده در گفتوگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری داناسناد تاریخی خدمت نظام وظیفه به روایت مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی
اسناد تاریخی خدمت نظام وظیفه به روایت مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی تهران - ایرنا - مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی مجموعه تصاویری از اسناد تاریخی مربوط به خدمت نظام وظیفه را منتشر کرد که قدیمی ترین سند این مجموعه مربوط به مرداد 1310شمسی و حاوی قانون مجازات مجرمان در امور نظام وظ-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها