تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن نرمخوست و براى برادرش جا (ى نشستن) باز مى كند و منافق درشتخوست و جا را بر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802705373




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برنامه‌های تئاتر در سال 94 محقق می‌شوند/ قیاس بودجه تئاتر با مهریه خانم بازیگر


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


فرهنگ و هنر > تئاتر نشست خبری مدیرکل هنرهای نمایشی
برنامه‌های تئاتر در سال 94 محقق می‌شوند/ قیاس بودجه تئاتر با مهریه خانم بازیگر
اولین نشست رسانه‌ای حسین طاهری مدیرکل هنرهای نمایشی در حالی برگزار شد که طی آن زمان اجرای برنامه‌ ریزی‌های انجام شده از سوی مدیریت تئاتر به سال 94 موکول شد و این موضوع علاوه بر واکنش خبرنگاران، واکنش مرضیه برومند را نیز به عنوان دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران - مبارک همراه داشت.



به گزارش خبرنگار مهر، نخستین نشست رسانه‌ای حسین طاهری مدیرکل هنرهای نمایشی در حالی روز شنبه 7 تیرماه در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد که مرضیه برومند دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران - مبارک، پیام دهکردی دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، رضا دادویی رئیس شورای نظارت و ارزشیابی، مهدی شفیعی معاون اداری و مالی مدیرکل هنرهای نمایشی و عباس غفاری مدیر روابط عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی نیز در این نشست حضور داشتند.

طاهری که طی ماه‌های گذشته هیچ نشستی را با رسانه‌های مکتوب برگزار نکرده بود و طی این مدت نیز برخی هنرمندان گلایه‌هایی را در خصوص عملکر وی در رسانه‌ها منعکس کرده بودند، یادآور شد: عذرخواهی می‌کنم که فرصت کافی ندارم تا با همه هنرمندان تئاتر ملاقات داشته باشم. البته وظیفه من است که به خدمت خانواده تئاتر برسم. عهد کردم بیشتر از خانواده‌ام به کاری که پذیرفتم توجه کنم.

وی در واکنش به اظهار نظر خبرنگاری مبنی بر اینکه معاون هنری بیشتر از مدیرکل هنرهای نمایشی برای دیدار و ملاقات هنرمندان تئاتر زمان اختصاص می‌دهد، گفت: تجربه آقای مرادخانی بیشتر از من است و من هم باید یاد بگیرم که فرصت بیشتری را برای دیدار با هنرمندان اختصاص دهم.

مدیرکل هنرهای نمایشی تصریح کرد: شاید قبلا روال اینگونه بوده که اجراها در اتاق مدیرکل هنرهای نمایشی مشخص می‌شد ولی ما می‌خواهیم اجراها از طریق سیستم مشخص شوند نه مدیرکل. من سفارش اجرای هیچ کاری را تا به این لحظه نداده‌ام و اصلا مداخله‌ای در اجرای نمایش‌ها نخواهم داشت. شهادت می‌دهم که آقای مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد هم هیچ کاری را برای اجرا سفارش نداده است.

طاهری در ادامه توضیحات خود درباره دلایل نداشتن دیدارهای کافی با هنرمندان تئاتر، توضیح داد: باور کنید آمدن یک هنرمند به مرکز هنرهای نمایشی که در مرکز شهر قرار دارد یک پروژه است و مشکلاتی مانند طرح و ترافیک کار این وضعیت را سخت می‌کنند. البته برخی دوستان می‌خواهند که مطالبات گذشته خود را دریافت کنند که من شرمنده آن‌ها هستم زیرا بودجه کافی برای این امر را در اختیار نداریم.

این مدیر تئاتری سپس نسبت به گلایه‌های هنرمندان و انعکاس آن‌ها در رسانه‌ها تأکید کرد: خیلی بی‌انصافی است که اگر مدیری نقطه ضعفی دارد، رسانه‌ای شود زیرا معتقدم این عملکرد به خانواده تئاتر ضربه می‌زند و این چنین پالس‌های منفی به سود خانواده تئاتر نیست.

وی درباره فربه شدن سیستم اداری اداره‌کل هنرهای نمایشی و افزایش تعداد مشاوران خود، گفت: ما هر ماه جلسه برگزار می‌کنیم تا مراقب این موضوع باشیم که نیرو به اداره‌کل هنرهای نمایشی اضافه نشود. رویکرد دولت و وزارت ارشاد این است که ساختار دولتی باید به سمت واگذار شدن حرکت کند. ساختار فعلی اداره‌کل هنرهای نمایشی توانمندی لازم را ندارد. ساختار تئاتر ضعیف شده و بخش‌های دیگر در وزارت‌خانه قوی‌تر شده‌اند. هدف ما این است که شبکه روابط عمومی در استان‌ها را فعال کنیم.

طاهری در بخش دیگری از سخنان خود و در عین حال پاسخ دادن به سؤالات خبرنگاران درباره وضعیت بودجه تئاتر، یادآور شد: سال جاری یکی از بدترین سال‌های بودجه تئاتر است. سال 90 بودجه تئاتر 17 میلیارد تومان بود، سال 92 این بودجه به 9 میلیارد تومان رسید و سال 93 بودجه تئاتر 11 میلیارد شده است. البته ما باید 45 درصد تورم را هم در این بودجه مدنظر قرار دهیم ضمن اینکه 3 میلیارد و 500 هزار تومان بدهی از دوره گذشته برای اداره‌کل هنرهای نمایشی مانده است. 

وی ادامه داد: دولت تدبیر و امید در حال فعالیت است و ما مکلفیم که امیدوار باشیم. ما در حال انجام برنامه ریزی‌های مدنظر در برنامه توسعه تئاتر در سال 94 هستیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر وضعیت نظام‌نامه دستمزد هنرمندان تئاتر، گفت: نظام‌نامه حقوق و دستمزد در حال بررسی است. ما برای 50 اجرا در طول یک سال در مجموعه تئاتر شهر بودجه‌ای 800 میلیون تومانی در اختیار داریم و اگر قرار باشد تمام اجراها بر مبنای قرارداد تیپ بودجه دریافت کنند، بودجه 800 میلیون به تعداد کمی از گروه‌ها اختصاص پیدا می‌کند.

طاهری در واکنش به سؤالی دیگر مبنی بر نبود برنامه ریزی مشخص در حوزه تئاتر، یادآور شد: دولت مکلف بوده برنامه‌های دولت قبل را اجرا کند اما سال آینده برنامه‌های دولت یازدهم اجرا می‌شوند. برنامه توسعه تئاتر در سال 94 نیز ظرفیت تئاتر را چند برابر می‌کند.

وی تأکید کرد: ما نمی‌توانیم شعاری بودجه جمع کنیم و تنها بر اساس برنامه می‌توانیم کاری انجام دهیم. برنامه توسعه تئاتر برای سال 94 در دست تنظیم است. من مدیر زنجیره‌های مختلف شامل سازمان‌ها و نهادهایی که می‌توانند از هنر و تئاتر حمایت کنند، نیستم ولی موظفم زنجیره‌های مفقود را پیدا کرده و به هم وصل کنم.

این مدیر تئاتری در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر اینکه آیا افزایش تعداد مشاوران مدیرکل هنرهای نمایشی و فربه شدن ساختار اداری اداره‌کل هنرهای نمایشی مقدمه‌ای برای شکل‌گیری سازمان تئاتر است یا نه؟ گفت: خیلی باید نگاه کوتاهی باشد که به خاطر یک فرد، سازمان شکل بگیرد البته ممکن است سازمان سینمایی اینگونه شکل گرفته باشد. ما نگاه‌مان این است که ساختار دولتی نباید فربه شود ولی باید جوابگو نیز باشد. اگر قرار است باشد در سیستم اداره‌کل هنرهای نمایشی بازنگری انجام شود باید با صنف تعامل شود. ما نگران بزرگ شدن و فربه شدن اداره‌کل هنرهای نمایشی نیستیم.

در واکنش به پاسخ مشابه حسین طاهری به سؤالات خبرنگاران درباره اعلام برنامه‌های در نظر گرفته شده برای تئاتر و چرایی موکول کردن اعلام و اجرای برنامه‌های مدنظر مدیرکل هنرهای نمایشی به سال 94، مرضیه برومند که به عنوان دبیر جشنواره تئاتر عروسکی تهران - مبارک در این نشست حضور داشت، گفت: فکر می‌کنم همه مسائل از آن‌جا ناشی می‌شوند که پول نیست. آقای طاهری سعی می‌کند با جواب‌های نامشخص از بیان این موضوع طفره برود ولی چه کار می‌تواند بکند. با کدام بودجه این وضعیت اسفناک را می‌تواند حل کند؟

برومند با اشاره به وضعیت نامناسب اداره تئاتر برای تمرین گروه‌های متقاضی حضور در جشنواره تئاتر عروسکی و وعده خود به گروه‌ها جهت تأمین سالن تمرین، تأکید کرد: این وضعیت تئاتر و هنر، ویرانه‌ای است که به دولت آقای روحانی رسیده است و باید برای آن تدبیر شود تا امید وجود داشته باشد. ا

وی خطاب به حسین طاهری متذکر شد: اگر بودجه کم است برویم بودجه را تأمین کنیم و اگر نمی‌توانیم، خداحافظی کنیم. اینکه کاسه گدایی دست بگیریم، خوب نیست. آقای طاهری بگویید پول نیست و از کلمات نخ‌نما و کلیشه شده‌ای مثل برنامه ریزی استفاده نکنید. اگر پول نیست باید به دنبال جذب بودجه رفت. اگر تئاتر جزو فرهنگ محسوب می‌شود باید عدالت نسبت به آن رعایت شود.

این هنرمند شناخته شده خطاب به رئیس جمهور دولت یازدهم و همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از آقای روحانی و آقای جنتی می‌خواهم برای حل این وضعیت تدبیر کنید وگرنه امیدواری ما ته می‌کشد و اگر امیدواری هنرمندان ته بکشد دیگر نمی‌توان به جامعه امید داد. این در حالی است که جامعه ما نیاز به امیدواری دارد.

برومند با اشاره به اینکه بودجه تئاتر از مهریه بازیگر زن سینمای ایران که با فرزند یک مقام سابق دولت ازدواج کرده کمتر است، تصریح کرد: با وضعیتی که تئاتر شهر دارد احتمالا جشنواره تئاتر عروسکی اجرایی در آن نخواهد داشت و ما تئاتر شهر را تحریم می‌کنیم. وقتی می‌خواهم درباره اطراف تئاتر شهر صحبت کنم، می‌گویند بحث سیاسی می‌شود. چرا نباید در این باره حرف بزنم؟ مگر من با دین و نماز مشکل دارم؟ من فرزند سید هستم ولی جایی که بوی پا بدهد نماز نمی‌خوانم.

وی خطاب به پیام دهکردی که در بخشی از این نشست عملکرد حسین طاهری را مثبت ارزیابی و به حمایت او از جشنواره تئاتر «امید» و همچنین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اشاره کرد، گفت: ما اینجا نیامده‌ایم که موضوع را ماست‌مالی کنیم. آقای طاهری باید پاسخ شفافی درباره افزایش تعداد مشاوران خود بدهد و بگوید که چرا دنبال جذب بودجه نیست.

در بخش دیگری از این نشست رضا دادویی رئیس شورای نظارت و ارزرشیابی اداره‌کل هنرهای نمایشی هم با اشاره به برخورد سلیقه‌ای و سطحی با تئاتر، درباره وضعیت پیش آمده برای نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» یادآور شد: معتقدیم ذات تئاتر گفت و گو و گفت و شنود است و اساسا ذات تئاتر با ترویج بی اخلاقی مخالف است. دیدن تئاتر باعث بی اخلاق شدن نمی‌شود . وقتی با این منظر به تئاتر نگاه کنیم، اساسا همه تئاترها می‌توانند روی صحنه بروند مگر کارهایی که قانون مانع آن‌ها شود. نکته اینجاست که همه تئاتری‌ها به قانون احترام می‌گذارند.

وی ادامه داد: با گفت و گو و تعاملی که با قوه قضاییه انجام شد، سوء تفاهم ایجاد شده برای نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» برطرف و اجرا از سر گرفته شد. معتقدم که کارگردانی یک نمایش مثل باغبانی است و باید فرصت داد تا درخت شکل بگیرد و راست قامت شود و بعد شاخ و برگ اضافی هرس شوند.


۱۳۹۳/۴/۷ - ۱۵:۵۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن