تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آن‏كه خدا را شناخت ، از او ترسيد و آن كس كه از خدا ترسيد ، ترس از خدا او را به عم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803295081




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ما خود را بدهکارتماشاگر می‌دانیم / بازیگر تنبل و تن‌پرور در تئاتر من جایی ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: "حمیدرضا نعیمی" در نشست نمایش "فاوست":
ما خود را بدهکارتماشاگر می‌دانیم / بازیگر تنبل و تن‌پرور در تئاتر من جایی ندارد
‌گروه نمایشی "فاوست" درباره‌ی این نمایش گفتند.


به گزارش خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران؛ صبح امروز نشست رسانه‌ای نمایش "فاوست" با حضور "حمیدرضا نعیمی" کارگردان، "مسعود دلخواه" و "بهناز نازی" بازیگران نمایش؛ "رضا مهدی زاده" طراح صحنه، "سیاوش لطفی" آهنگساز و "افسانه قلی زاده" گریمور در تالار وحدت برگزار شد.

حمیدرضا نعیمی در ابتدای نشست گفت: نمایش "فاوست" نه یک باز تولید بلکه آخرین نمایش آماده‌ی گروه است. باز تولید نیست چرا که همه چیز در این نمایش از ابتدا طراحی شده از گروه پیشین فقط بهناز نازی و فروغ اجاق بگلو حضور دارند و تمامی بزرگوارانی که دعوت مرا پذیرفتند هیچ حضوری در اجرای قبلی نداشتند.

وی ادامه داد: طراحی صحنه‌ی متفاوت با نمایش قبلی که آن نمایش در تالار چهارسوق و نمایش جدید در تالار وحدت اجرا می‌شود.

آهنگسازی نمایش قبل ضبط شده و در این نمایش یک ارکستر مشترک ایران با اتریش به نام آی سو فعالیت دارد در کارگردانی بنده میزانسن و تصویر این نمایش شبیه نمایش قبلی نیست و سه بازیگری که در دو کار حضور داشتند خواستم که برخوردی متفاوت با این نمایش چه در نوع بازی و چه دیالوگ گویی داشته باشند. اگر این تیم نبود قطعا به هدف نمایشی نمی‌رسیدیم ما خود را وامدار تاریخ،فرهنگ ، زبان و ادب و بدهکار تماشاگر می‌دانیم به همین خاطر سعی می‌کنیم کار را برخود و دیگران سخت کنیم.  

کارگردان سقراط تصریح کرد: الان خوشحالم که فاوست را روی صحنه می‌برم و اعلام می‌کنم از نظر تکنیکی چندین پله جلوتر از نمایش سقراط است اتفاقات اجرایی در این اثر برای خود من چند پله جلوتر از سقراط محسوب می‌شود و همه‌ی اینها به خاطر این است که تماشاگر تئاتر ایران را فرهیخته و بزرگ می‌دانم پس باید برای آنها تلاشی کرد چیزی که در تئاتر ما متأسفانه امروزه کم دیده می‌شود.

نعیمی ادامه داد:‌ کارکردن تئاتر در مبحث کارگردانی بدون رضا مهدی زاده امری سخت است چون ما تقابل‌های زیادی را با هم داریم. طراحی صحنه‌ی نمایش یکی از اتفاقاتی است که در تئاتر ما نیوفتاده ما در این نمایش از یکسری ابزارها، طراحی و دستگاه‌هایی استفاده می‌کنیم که در نمایش‌های دیگر به کارنرفته است.

وی افزود: رابطه‌ی کاری من با مهدی زاده فقط معنایی نیست ما به فرم خیلی اهمیت می‌دهیم به همین خاطر بدون کمترین آکسسوار فاوست رااجرا می‌بریم .به همین دلیل همه ی جهان نمایشی ما را تعدادی صندلی و گوی تعریف می‌کنند.

این کارگردان عنوان کرد: درباره‌ی موسیقی تعاملی با سیاوش لطفی داشتم و از وی خواستم که از نظر زمانی از سازهایی که ریشه در گذشته دارد برای بخش اول استفاده شود و پس از ورود فاوست به دوران مدرن موسیقی به سمت سازهای مدرن و الکترونیک برود.

وی در مورد وضعیت مالی نمایش فاوست گفت: وقتی که تئاتر همه چیزش متکی به گیشه می‌شود نگرانی‌های به وجود می‌آید بنده درخواستی برای بنیاد رودکی و مرکز هنرهای نمایشی نفرستادم و تقریبا دو یا سه روز مانده به پایان نمایش سقراط از طرف تالار وحدت اعلام شد یک زمان بیست روزه در ماه رمضان خالی است. قطعا گروه‌های حرفه‌ای این ریسک را در شرایط همزمانی اجرا با ماه رمضان و بازی های جام جهانی نمی‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: با این حال به دلیل خالی بودن این بیست روز پیشنهاد دادم که نمایش فاوست را اجرا ببرند و برای اجرای این نمایش نیاز به صد میلیون هزینه داشتم که آن را گروه تئاتری شایا متقبل شد.

این کارگردان در ادامه این نشست عنوان کرد:‌ اما با این حرف‌ها نخواستم که به هر قیمتی مخاطب را جذب کنم این نمایش خیلی جدی است و تماشاگران نه تنها سرگرم خواهند شد با اندیشه آن اگر ارتباط برقرار کنند آن را خواهند فهمید که نسبت به نمایش سقراط بسیار هنرمندانه و قدرتمندانه تر اجرا خواهد شد. سقراط نمایش محبوبی شد این نمایش از لحاظ تکنیکی کاری قابل تأملی است.

حمیدرضا نعیمی افزود: من برای جلب تماشاگران دست به هر کاری نمی‌زنم و به تماشاگر خاص و عام تئاتر اعتقاد ندارم تماشاگر تئاتر به دو دسته متخصص و غیر متخصص تقسیم می‌شود و تماشاگر عام وجود ندارد.

تماشاگری که تئاتر را انتخاب می‌کند خاص است و بنده برای آن هرکاری می‌کنم تنها امنیت بنده و مطمئن‌ترین آن سلامت نمایشی است که کارگردانی کرده و نوشته‌ام این نمایش جدا از کارهای دیگر گروه شایا نیست .

درهیچ کدام از نمایش های من هیچ گونه گزارشی مبنی بر ممیزی و مسئله ی دیگری ذکر نشده و به شدت اخلاق گرایی در تئاتر اعتقاد دارم به همین خاطر هیچ کس را درتئاترم نمی‌خواهم آزرده کنم و با آن موفقیت نمایشم را در خطر بیندازم .

این کارگردان تصریح کرد:‌ تئاتر برای بنده جایگاهش بسیار والا و تنها بودن من در اجتماع به خاطر این هنر ارزشمند و فرهنگساز است. از آنجایی‌که ناموس نویسنده شاعر و خبرنگار قلم است اگر کسی به خاطر مال دنیا ناموسش را فروخت و دروغ گفت ترجیح می‌دهم که به آن حرفی نزنم. من اصلا نگران نمایش فاوست نیستم و از هر قشری دعوت می‌کنم آن را ببیند و اگر هر اشکالی در نمایش فاوست دید گوش زد کند.

حمیدرضا نعیمی در مورد نور در صحنه خاطر نشان کرد: اعتقاد دارم نور عروس صحنه است و من با نور شوخی ندارم و تمام رنگها بازی و طراحی با نور معنا پیدا می کند . در این نمایش ما یک نگاه کوچکی هم به اکسپرسیونیسم داریم .

مسعود دلخواه بازیگر نمایش در ادامه نشست گفت: هر بازیگری دوست دارد به اندازه‌ی کافی وقت برای پرداخت به نقش داشته باشد و من هم در شرایط ایده آل نیاز به دو ماه تمرین دارم . نمایش فاوست یکی از شناخته شده ترین نمایش‌های جهانی که ما از دوران دانشجویی با آن آشناییم و اگر زمان تمرین بنده کم است خوشبختانه با کسی همکاری می‌کنم که هم کارهای قبلی او را دیدم و هم فردی خلاق، انعطاف پذیر، آگاه و کاربلد است .

وی افزود: شخصیت مفیستو که سه سال پیش ایوب آقاخانی آن را بازی کرد با رویکرد من نسبت به آن شخصیت متفاوت است زیرا همه‌ی ما یک وجه شیطانی و یک وجه الهی داریم . در این اثر یک گروه موسیقی فوق العاده خوب وجود دارد با صداهای دلنواز و به هیچ وجه قبول ندارم که به اندازه‌ی سقراط از آن استقبال نشود.

"بهناز نازی" دیگر بازیگر نمایش در ادامه‌ی نشست تصریح کرد: نقش مارگریت دختر نوجوانی است که تصمیم گرفته سالم زندگی کند و بنده وی را یک قربانی می‌دانم .دلم نمی‌خواهد این کار را با نمایش قبلی مقایسه کنم چون نقش جدیدی با یک رویکرد تازه است.

وی ادامه داد: در طی تمرین ما تمرین‌های یوگا داشتیم در تئاتر این اتفاق نمی‌افتد که من بازیگر به بدنم اهمیت نمی‌دهم و حتی گاهی نمی‌فهمیم که چه چیز می‌گوئیم .

"سیاوش لطفی" آهنگساز گروه در ادامه افزود: با توجه به اینکه رهبر گروه کر ایران و اتریش با نام آی سو هستم این بار برای گروه فاوست این ایده را پیشنهاد کردم که از این گروه بزرگ منتخبی از بهترین‌هایش انتخاب شود. موسیقی این کار بسیار سخت است .تمرین ها در کنار کار و پس از آن به صورت مستقل پیگیری می‌شد .

"رضا مهدی زاده" طراح صحنه‌ی گروه در ادامه نشست افزود: لذت تئاتر در کشف و ایجاد رمز در مخاطب است که این اتفاق را در تقابل دونفره و حتی در طول تمرین انجام دادیم و متأسفانه این کار فقط با نعیمی اتفاق می‌افتد .

وی تصریح‌ کرد: لذت تئاتر یعنی کشف کردن دو طرفه در این نمایش تلاش شد که عمق و ارتفاع تالار وحدت را به دو قسمت تقسیم کنیم .میانه روی در چیدمان فضا وجود دارد که ما با آن کار داریم و به فلسفه‌ی خلاءی که در فاوست توسط گوته مطرح شده .

مهدی‌زاده افزود: از نظر طراحی صحنه به مقیاس و فقدان مقیاس و اصالت آن توجه کردیم .بخشی از معانی به واسطه‌ی مقیاس مطرح می شود که این خلاء و نیستی را با هستی باید پیدا کرد که در ابتدا در نمایش وجود دارد و ادامه به نیستی تبدیل می‌شود.

افسانه قلی زاده در ادامه‌ی جلسه تصریح کرد: نعیمی فضایی می‌دهد که آدم یک شکل دیگر باید تفکر کند هر نمایشی تصویری می‌دهد ولی آن تصویری که شما را به تفکر وا دارد بسیار کم است .

حمیدرضا نعیمی در ادامه نشست گفت: دلیل نبود بازیگران نمایش قبل در این نمایش به خاطره درگیری شغلی یا سرباز بودن یا اینکه در ایران نباشند هست و به دلیل چنین مباحثی ما نتوانستیم خیلی از آنها را در اختیار داشته باشیم .

وی ادامه داد: درباره‌ی ایوب آقاخانی باید بگویم در سینما مبحث بازیگری از دست رفته و اتفاقی که در بازیگران تئاتر می‌افتد و آن هم تنبلی و تن پروری در بازیگران تئاتر است که اینگونه بازیگران در نمایش بنده جایی ندارند.

نعیمی ادامه داد: ایوب آقاخانی در یک مصاحبه گفت که حمیدرضا نعیمی باید یک شرایطی را برای بازیگران خاص در نظر بگیرد ما بازیگر خاص نداریم بازیگر بازیگر است. مسعود دلخواه جایگاه و تجربه‌اش از همه‌ی ما بیشتر اما وی هم یک بازیگر است. حضور آییش و دلخواه در تئاتر موجب به وجود آمدن یک عرصه‌ی آموزشی برای جوانتر‌ها است به همین خاطر آنها را می‌آورم تا دانشجویانم از آنها بیاموزند.

وی اظهار داشت: آقاخانی از آن جایی که تمرینات بدنی را بسیار سخت و دشوار می‌دانست ترجیح داد که در یک نمایش دیگری باشد اما اگر این موضوع را زودتر اعلام می‌کرد آن وقت بنده بیست روز زودتر دلخواه را در اختیار داشتم. هر بازیگری که خود را طلبکار تماشاگرش می‌داند موجب به وجود آمدن این وضعیت در تئاتر ایران می‌شود که بازیگر تنها به بیان اکتفا می‌کند .

"آدلا زینلیان" در انتهای نشست گفت: در هنر سبک و سنگین وجود ندارد هر چیزی روی صحنه از اهمیت برخوردار و مورد نقد و انتقاد تماشاگر قرار می‌گیرد. کار را باید با عشق انجام داد و نمایش را حس کرد اگر این موضوع را تئاتری‌ها بپذیرند که در تئاتر من وجود ندارد اگر دنبال من هستند بهتر است که در تئاتر فعالیت نکنند .تئاتر مانند زنجیره‌ای که با تمام سختی‌ها و خوبی‌ها درکنار هم اتفاق می‌افتد.


انتهای پیام/ اس








تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن